Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 520083 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1907
Väylältä on tullut ulos tiedote irtokeulan jääkokeista:

Irtokeula ja 60 senttiä paksu jääkerros ottivat toisistaan mittaa jääkokeissa Saimaalla

"Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin", Rainio kertoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2116
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Aker Arcticin uusien suunnitelmien myötä Ruotsin uusien murtajien hinta on laskenut 2-3 miljardista kruunusta 1,4-2 miljardiin kruunuun kappaleelta. Suunnitelmissa on nyt V-runkomuotoinen murtaja, jonka tekemän rännin leveys muuttuisi riippuen siitä, millä syväyksellä murtaja kulkee.

Tästä lisää toisella kotimaisella Sjöfartstidningenissa.

EDIT: Firman nimi korjattu.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2021, 09:01:08 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1907
Arctechin...

Eikö sen suunnittelufirman nimi olekaan Arctia? ???
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 16:06:55 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1907
Hesarikin kirjoitti tänään uusista jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi suunnittelevat uuden sukupolven jäänmurtajien hankkimista – uusien murtajien täytyy olla vanhoja leveämpiä ja vähä­päästöisempiä

Niin, ja edellinen vitsini liittyi siihen, että nuo kolme yritystä (Arctech Helsinki Shipyard, Arctia Shipping ja Aker Arctic) sekoittuvat välillä puhujien suussa Aker Arctiaksi, Arctech Shippingiksi jne...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1907
Kanadan hallitus ilmoitti tänään rakentavansa kaksi uutta polaarimurtajaa, joista ensimmäinen korvaa vuonna 1969 valmistuneen CCGS Louis S. St-Laurentin vuoteen 2030 mennessä ja jälkimmäinen vuonna 1983 valmistuneen CCGS Terry Foxin. Toinen uusista jäänmurtajista rakennetaan Vancouverissa ja toinen Quebecissa.

Vuonna 2010 käynnistettyyn kansalliseen laivanrakennusohjelmaan (National Shipbuilding Strategy; NSS) sisältyi alkujaan yhden suuren polaarimurtajan rakentaminen Seaspanin telakalla Vancouverissa ja aluksen piti valmistua jo 2017, mutta laivaston huoltoalukset kiilasivat sen edelle ja entisen pääministerin mukaan nimetyn CCGS John G. Diefenbakerin (jota minä kutsun leikkisästi nimellä "Diefenbreaker") rakentaminen on lykkääntynyt vuosi toisensa jälkeen. 150-metrisen jäänmurtajan hintakin on arvioiden mukaan lähes tuplaantunut 720 miljoonasta Kanadan dollarista 1.3 miljardiin. Kanadan hallitus poistikin vähin äänin laivan Seaspanin "työlistalta" pari vuotta takaperin ja julkisuudessa on keskusteltu tilauksen siirtämisestä Quebecissa sijaitsevalle Davien telakalle, joka perusti viime vuonna yhteistyössä muutaman muun kanadalaisfirman kanssa Kansallisen Jäänmurtajakeskuksen (National Icebreaker Centre) jäänmurtajatilausten "kotiuttamiseksi". Nyt sekä Seaspan että Davie pääsevät rakentamaan himoamaansa "lippulaivaa". Seaspanille on lisäksi luvattu koko joukko jäänmurtokykyisiä monitoimialuksia ja Davie taas rakentaa aikanaan kuusi pienempää "keskikokoista" jäänmurtajaa korvaamaan käytöstä poistuvia aluksia.

CCGS John G. Diefenbakerin suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen Aker Arctic osana STX Canada Marinen (sittemmin Vard Marine) johtamaa tiimiä. Suomalaiset laivanrakennusinsinöörit vastasivat aluksen rungon ja propulsiojärjestelmän suunnittelusta. Lisäksi aluksen pienoismallia testattiin Aker Arcticin jäämallikoealtaassa.

Government of Canada announces Polar Icebreakers to enhance Canada’s Arctic presence and provide critical services to Canadians
All information and details given in good faith but not guaranteed!