Viking kesällä Riikaan, Visbyyhyn ja Maarianhaminaan

Aloittaja Arto Papunen, 01.02.2021, 15:19:01

« edellinen - seuraava »

Sven Liljeström

Koska olen vuosien varrella matkustanut autolla paljon Puolassa olen pitänyt sitä aivan kohtuullisena ja Zlotyn nykykursseilla kohtuuhintaisenakin lomakohteena, kuten joku täällä ehdotti.
Onhan näitä täällä laskettu ennenkin, mutta jos nyt mietitään risteilyjä siten, että matkustajat olisivat yhden päivän Gdanskissa tai sen lähiympäristössä, aluksen tulisi lähteä Helsingistä viimeistään aamulla 09:00 pintaan, jotta seuraavana aamuna oltaisiin perillä.
Paluu Puolasta illalla, jolloin Helsingissä oltaisiin alkuillasta, siten, että jatkoyhteydet maakuntiin vielä pelaavat.
Mikäli haluaisi olla matkalla pidempään - vaikkapa autolla -  lähtöjä olisi siis joka kolmas päivä. Tiet alkavat jo olla hyviä,
vaikka liikennekulttuurissa on parantamisen varaa.
Ongelmana on tietenkin laivamyynti, sillä yksi jos toinen asia on halvempaa Puolassa.
Finnlinesilläkään ei ole sopivaa laivaa, ainakaan ennen ensimmäisen uudisrakennuksen tuloa.


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 02.02.2021, 08:22:56
Pärnussa ei mitään matkustajasatamaa ole, mutta kyllä sinne käsittääkseni on mahdollista päästä hiukan isommallakin aluksella.
On Pärnussa lauttasatama Viron saarille suuntautuvalle liikenteelle, ja ennen pandemiaa oli suunnitteilla myös risteilysatama. Mutta yhtä kaikki nykyisellään satama on sitä luokkaa, ettei sinne taida mikään Vikingin nykyisistä laivoista mahtua.

Sillamäestä toki huomauttaisin, että sieltä on noin 30 km ajomatka jo paljon kiinnostavampaan Narvaan – siis vähemmän kuin matka Saarenmaan risteilysatamasta Kuressaareen, ja käytännössä kaikki Victoria I:n Saarenmaan-risteilyllä mielellään tuon Kuressaaren bussin ottivat.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.02.2021, 22:30:46
Sillamäestä toki huomauttaisin, että sieltä on noin 30 km ajomatka jo paljon kiinnostavampaan Narvaan – siis vähemmän kuin matka Saarenmaan risteilysatamasta Kuressaareen, ja käytännössä kaikki Victoria I:n Saarenmaan-risteilyllä mielellään tuon Kuressaaren bussin ottivat.
No joo, aikamoinen "neukkula" se on kyllä Narvakin, mutta on siinä linnan ympäristössä joen rannassa ihan viehkeitäkin maisemia ja kieltämättä Narvassa tai Sillamäessä tuntee todellakin olevansa ihan eri tavalla ulkomailla, kuin jossain Tallinnassa, Tartossa tai Pärnussa
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Kannattaa muistaa sekin, että jos tehdään yksi risteily "neukkukohteeseen" (ja laivaan otetaan vain 50% täyttöaste, kuten HBL:n jutussa tänään selvisi) niin ei sinne ihan hirveän montaa aiheesta kiinnostunutta tarvita mukaan että laiva saadaan myytyä. Kaikkien kohteiden ei tarvitse vedota kaikkiin ollakseen kiinnostavia ja varustamolle kannattavia.

Arto Papunen

Netin ihmeellisestä maailmasta löytyi myös Mariellalle varauksia muutamana päivänä Visbyn satamaan ensi kesänä.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.02.2021, 22:30:46
On Pärnussa lauttasatama Viron saarille suuntautuvalle liikenteelle, ja ennen pandemiaa oli suunnitteilla myös risteilysatama. Mutta yhtä kaikki nykyisellään satama on sitä luokkaa, ettei sinne taida mikään Vikingin nykyisistä laivoista mahtua.
Pärnun satamasta saa aika hyvän käsityksen tästä filminpätkästä. Kihnu Veeteed-varustamon entinen kesälautta Liisi ei ole enää moneen vuoteen tuolta operoinut, viime aikoina ei mikään muukaan (itse olen Reetillä sieltä Kihnulle mennyt). Kuvassa vilahtaa myös Ruhnun pikalautta Runö.
https://www.youtube.com/watch?v=sjS5SBZpfaY

Mutta Pärnun isoin ongelma risteilijäsatamana ei ole edes tuo laituri, sellaisenhan pystyy aina rakentamaan, tai laivan ankkuroimaan merelle, jolloin satamaan tullaan vesibusseilla. Pärnun edustalla on runsaasti matalikkoja ja hiekkasärkkiä, joten väylän ylläpito tulisi kalliiksi, sitähän pitäisi jatkuvasti ruopata. Joku Delfin Clipperin tai Kristina Cruisesin alusten kokoluokkaa oleva tuonne olisi voinut jollain tavoin sopiakin, isomman havitteleminenkin on puolittain utopiaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Delfin Clipper lienee myös suunnilleen suurin alus, joka Muhu Väinästä pääsisi Riianlahdelle; isommat joutuisivat kiertämään Viron saaret meren puolelta.

Arto Papunen

Visbyn kohdalla näyttäisi olevan, että muutamia vapaita paikkoja jäljellä noihin kahteen lähtöön. Huomasin myös, että Vikingillä ei lähtöjä Tukholmasta Helsinkiin 17.6, 27.6, 15.7, 2.8 ja 6.8 +plus tietysti jo ilmoitetut päivät kun Gabriella risteilyillä. Että onko siihen tulossa lisälähtöjä ja tuleeko noita Mariellankin lisälähtöjä.

Se mitä ihmettelin oli, että otin yhden aikuisen hinnan ja otin vastaavat hinnat Suomesta ja Ruotsista Visbyn kahden yön risteilyille. Ruotsista jopa 374.80 euroa ja Suomesta vain 199.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Arto Papunen - 08.02.2021, 23:52:12
Visbyn kohdalla näyttäisi olevan, että muutamia vapaita paikkoja jäljellä noihin kahteen lähtöön. Huomasin myös, että Vikingillä ei lähtöjä Tukholmasta Helsinkiin 17.6, 27.6, 15.7, 2.8 ja 6.8 +plus tietysti jo ilmoitetut päivät kun Gabriella risteilyillä. Että onko siihen tulossa lisälähtöjä ja tuleeko noita Mariellankin lisälähtöjä.
Tänne ei oltu jostain syystä jaettu sitä Vikingin alkuperäistä tiedotetta, mutta se löytyy tämän linkin takaa https://news.cision.com/fi/viking-line-abp/r/riika-ja-visby-ovat-viking-linen-uusia-kohteita,c3277030 ja relevantti osuus kertoo "Kevään mittaan yhtiö aikoo [..] julkistaa muitakin uusia risteilykohteita."