Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 517422 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1905
Väylältä on tullut ulos tiedote irtokeulan jääkokeista:

Irtokeula ja 60 senttiä paksu jääkerros ottivat toisistaan mittaa jääkokeissa Saimaalla

"Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin", Rainio kertoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2114
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Aker Arcticin uusien suunnitelmien myötä Ruotsin uusien murtajien hinta on laskenut 2-3 miljardista kruunusta 1,4-2 miljardiin kruunuun kappaleelta. Suunnitelmissa on nyt V-runkomuotoinen murtaja, jonka tekemän rännin leveys muuttuisi riippuen siitä, millä syväyksellä murtaja kulkee.

Tästä lisää toisella kotimaisella Sjöfartstidningenissa.

EDIT: Firman nimi korjattu.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2021, 09:01:08 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1905
Arctechin...

Eikö sen suunnittelufirman nimi olekaan Arctia? ???
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 16:06:55 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1905
Hesarikin kirjoitti tänään uusista jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi suunnittelevat uuden sukupolven jäänmurtajien hankkimista – uusien murtajien täytyy olla vanhoja leveämpiä ja vähä­päästöisempiä

Niin, ja edellinen vitsini liittyi siihen, että nuo kolme yritystä (Arctech Helsinki Shipyard, Arctia Shipping ja Aker Arctic) sekoittuvat välillä puhujien suussa Aker Arctiaksi, Arctech Shippingiksi jne...
All information and details given in good faith but not guaranteed!