Suosikkisi Itämeren majakoista? - ja muuta majakoihin liittyvää

Aloittaja Jasper Kaarna, 11.11.2003, 19:55:24

« edellinen - seuraava »

Pekka Lappalainen

Lainaus käyttäjältä: Vesa Vepsäläinen - 10.08.2004, 17:52:31
Tämä aiheen vierestä, mutta on hieman eri asia suorittaa ko. saarilla varusmiespalvelus kuin toimia esim. kantahenkilökuntana. Hieman erilaiset vapaudet jos ei tarvitse olla varusmiehenä.
Pakko vielä kommentoida vaikka on OU. Olen ollut saarilla sekä varusmiehenä että kantamörkönä. Hyvin viihdy(i)n silti. :)
Support your local Search And Rescue-operator! Get lost!

Mikko-Oskari Koski

Suomen Majakkaseura – Finlands Fyrsällskap yhteistyökumppaneineen järjestää pääsyn neljälle majakalle sunnuntaina 22. elokuuta 2004. Näin seura haluaa olla tarjoamassa yleisölle pääsyn majakoihin, joihin Kylmäpihlajaa lukuunottamatta ei ole säännöllisiä kulkuyhteyksiä.
Voit tehdä ennakkovarauksen majakkamatkalle (huom! Lipun lunastus viimeistään 20 min. ennen lähtöä!)

KAIKILLE MAJAKOILLE SÄÄVARAUS! LAIVAT EIVÄT AJA KOVASSA MERENKÄYNNISSÄ.

Kylmäpihlaja, Rauma (lähdöt 12.15 ja 18.00 Syväraumanlahdesta)

Russarö, Hanko (Lähdöt Hangon Itäsatamasta 12.30 ja 15.30)

Säppi, Luvia (Lähtö Luvian Laitakarista klo 12, lisäksi mahdollisuus matkata Porin Reposaaren kalasatamasta klo 10)

Söderskär, Porvoo (Lähtö Helsingin Kauppatorin rannasta klo 9.00 ja 16.00 sekä Vuosaaren Hiekkajaalanrannasta klo 12.30)

Kylmäpihlaja, Rauma
Lähtöpaikka: Syväraumanlahden satama, Rauma
Kuljetusyrittäjä: Airisto Line Oy

Matkustusajat:
Lähtö 12.15, paluu alkaa 14.45
Lähtö 18.00, paluu alkaa 20.30.

Edestakaisen matkan hinta: 12 euroa, lapset 6 euroa

Varaukset: 040-8601649 (SMS) sekä 040-74172222 (Airisto Line Oy). Lipun lunastus viimeistään 20 min. ennen lähtöä!

Muuta: Majakalla pääsy torniin oppaan kanssa. Kahvila. Myynnissä Suomen Majakat 1910-juliste (12 e).

Russarö, Hanko
HUOM! Alue kuuluu Puolustusvoimille ja sinne on pääsy Suomen kansalaisille! Henkilöllisyyspaperit esitettävä laivalle noustessa, ilman voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta matkustajaa ei voida ottaa kyytiin

Lähtöpaikka: Itäsataman matkustajalaituri, Hanko
Kuljetusyritys: HK-Service Oy

Matkustusajat:
Lähtö 12.30, paluu 15.00
Lähtö 15.30, paluu alkaa 17.30

HUOM! Ilmoita haluamasi paluuaika varausta tehdessäsi (yllä annetuista vaihtoehdoista).

Hinta: edestakainen matka 10 euroa, lapset 5 euroa. Lipun lunastus viimeistään 20 min. ennen lähtöä!

Varaukset: SMS 040-7556400

Muuta: Majakalle noin 15 minuutin/kilometrin kävely (ei muuta kuljetusta) laivarannasta. Kahvila laivalla. Myynnissä Suomen majakat 1910-juliste (12 e).

HUOM! Valokuvaus kielletty saaressa, majakkaa mahdollisuus kuvata merelle päin.

Säppi, Luvia
Lähtöpaikat: Laitakarin satama, Luvia (lähellä 8-tietä Porin eteläpuolella)
Kuljetusyritys: Empaatti

Aikataulut:
Lähtö klo 12, paluu alkaa noin klo 16 (perillä klo 18)

Liput 20 euroa, lapset 10 euroa

(lisäksi kuljetus Porin Reposaaresta, lähtö klo 10, paluu alkaa noin klo 15. Kysy lisää).

Varaukset: SMS 040-8601649, Empaatti 0500-531086 (Reposaari vain 040-8601649). Lipun lunastus viimeistään 20 min. ennen lähtöä!

Muuta: Säpissä kahvi- ja välipalamahdollisuus. Vapaaehtoinen kunnossapitomaksu majakassa kävijöille). Suomen majakat 1910 -juliste myynnissä (12 e).

Söderskär, Porvoo
Lähtösatamat: Helsingin Kauppatorin ranta ja Vuosaaren Hiekkajaalanranta. Kysy lisäksi mahdollisuutta tehdä matka Porvoon Pellingistä).
Kuljetusyritys: Marival

Aikataulut:
Lähtö Kauppatori klo 9.00, paluu lähtee klo 13.30
Lähtö Vuosaari klo 12.30, paluu lähtee klo 19.30
Lähtö Kauppatori klo 16.00, paluu Vuosaareen lähteen klo 19.30 (huomaa paluupaikka, perillä Vuosaaressa noin klo 20.30. Metroyhteys Helsinkiin)

Liput: 32 euroa (Kauppatori-Söderskär-Kauppatori), lapset 20 e

Varaukset: SMS 050-4665409, Marival 050-66698

Muuta: Söderskärissä kahvittelumahdollisuus. Huomaa pitkä perilläoloaika Söderskärissä, varustaudu hyvin (ei sisätiloja Söderskärissä majakkaa lukuunottamatta)

Sälgrund, Kaskinen
Kaskisten kaupunki pitää avoimien ovien päivää Sälgrundin majakalla seuraavasti:

Ohjelma
11.00 F:ma Solön kuljetus lähtee Kaskisten kalasatamasta Sälgrundin Laxhamniin
11.45 Tervetulosanat ja puuluotsin paljastustilaisuus, projektipäällikkö Minna Elo
12.15 Lyhyt opastus luotsiasemalla ja majakalla
12.30 Mölkkyä
14.00 Kuljetus Laxhamnista Kaskisten vierasvenestamaan

Kahvikioski, Sälgrund-näyttely, Radioamatöörien Lighthouse Weekend – yhteyksiä ympäri maailmaa!

Tervetuloa!

HUOM! Ilmoittautuminen kuljetukseen ja lisätietoja puh. 050 582 1734 / projektipäällikkö Minna Elo, Kaskisten Matkailu ry. Kysy myös kuvamateriaalia.


"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Lasse Hyppönen

Itse, kun en varsinaisesti ole mikään laivaharrastaja vaan lähinnä, diggailen yleisestä ruotsinlaivoilla hengaamisesta.. Mitä nyt olen erittäin(jostain selittämättömästä syystä) kiinnostunut laivojen keulaporteista, syväyksestä(älkää tilatko aikaa psykiatrille), moottoreista ja potkureista..

En siis tiedä merenkulusta paljoa p*******n, en myöskään tunne itämerta mitenkään erityisen hyvin, näin ollen en myöskään tunne majakoita nimeltä.

Mutta voin silti kertoa, että hienoja ne ovat! Se on vaan niin hemmetin hieno tunnelma nähdä öinen majakka jossain kaukana! Uskomattoman hieno tunne, vähän voisi verrata Gabriellan, Ålandsfärjanin ja Symphonyn yhteisen satamahetken(Maarienhamina) aiheuttamaan elämykseen..

On se hienoa.

Miten minustaa tuntuu, että kaikki kirjoitukseni ovat 70 prosenttisesti spammia ja offtopikkia??  ;D

Ei siinä hittojakaan.

Petteri Kallanmaa

Lainaus käyttäjältä: Lasse Hyppönen - 17.08.2004, 22:12:36
näin ollen en myöskään tunne majakoita nimeltä.

Mutta voin silti kertoa, että hienoja ne ovat! Se on vaan niin hemmetin hieno tunnelma nähdä öinen majakka jossain kaukana!

Jos olet vähänkin kiinnostunut majakoista niin voisit tutustua merenkulkulaitoksen sivuston majakka-osioon...

http://www.fma.fi/vapaa_aikaan/majakat/

Mikko-Oskari Koski

#49
23.8.2004:
Söderskärin sessio onnistui hyvin, siitäkin huolimatta, että melko vahva länsilounainen tuuli nosti merelle maininkeja, joiden varassa sinänsä miellyttävä puolalaistaustainen matkustajalaivatuttavuus Marival II oli aika onneton herneenpalko... ::)
Majakan kunnostustyöhön on saatu rahaa sekä EU:n että Svenska Kulturfondenin momenteilta. Verhoilu on määrä rapata pois kokonaan ja vääntyneet rautaiset tukirakenteet vaihtaa. Siinä on tekemistä siihen asti, kunnes voidaan käydä käsiksi sisätiloihin. Mutta Ari Laamanen ja Sebastian Lönnqvist ovat tahtomiehiä, jotka ovat ottaneet asiakseen nostaa Söderskärin uuteen loistoon. Myös kirjaimellisesti... ;D

Lisää aiheesta hienolta ja koko ajan kehittyvältä kotisivulta: http://www.soderskar.fi

***

10.10.2004:
Majakkaseuran tämän kauden todennäköisesti viimeinen retki tehtiin eilen Porkkalan alueelle. Kohteina Rönnskär ja Kallbådan, ensinmainittuun päästiin, jälkimmäistä jouduttiin katselemaan lähietäisyydeltä kovan mainingin takia.

Rönski on äärimmäisen vaikuttava saari. Sehän on aika lailla meren armoilla, mutta kuitenkin sieltä löytyy kasvillisuuttakin. Armeijan läsnäolo on saanut aikaan luonnontilaisuuden, sillä ko.organisaatiollakaan ei saarella ole käytännössä mitään toimintoja. Lintubongareiden on ollut helppo saada rantautumislupa, varsinkin, kun saaren ainoa vakituisesti lämpimänä oleva talo on Birdlife Suomen hallinnassa. Kahdessa vaiheessa vuosina 1800 ja 1822 rakennettua majakkaa (joka tosin on vuodesta 1928 ollut tunnusmajakka eli pooki) ylläpitää Merenkulkulaitos, joka ilmeisimmin on aloittamassa sen sisätiloissa melko mittavaa remonttia. Syytä onkin, rakenteet ovat monelta osin alkuperäiset, eivätkä enää ihan priimakuntoiset.
Jos Porkkalan suoja-alueen rajaa siirrettäisiin siten, että armeijalle "tarpeettomat osat" saaresta (lue: muut alueet paitsi tykkilavetit ja niille johtava tie sekä huoltolaituri) olisi kaikelle kansalle avoin, tulisi Rösnkistä aivan tajuttoman hieno retkikohde. Saarelle ei hirvittävästi tarvitsisi mitään edes rakentaa, se olisi sellaisenaankin elämys. Helsinkiläisillä saaristoristeilijäyrittäjilläkään tuskin olisi mitään tämäntyyppisen kohteen ohjelmistoonliittymistä vastaan.

Jatkoimme Rönskistä Kallbådanille. Maininkia oli reilu metri ja vaikka mukaan varattu kumivene yrittikin etsiä sopivaa rantautumissaumaa, se jäi löytämättä. Ulkomeren keskelle vuonna 1920 valmistunut punainen majakka on ympäristöolosuhteiltaan vielä karumpi ja vaativampi kuin Bengtskär. Sisätiloissa on kuulemma paljonkin kunnostamisen varaa, mutta Seikkailu oy:llä on asiaa kohtaan intressien ja visioiden lisäksi myös pääomaa.
Kallbådan on merilinnuille ja hylkeille suotuisaa elinympäristöä, joten siellä liikkuminen lienee jatkossakin varsin luvanvaraista -ja lupien myöntäjänä ympäristöministeriöllä lienee puolustusministeriötä keskeisempi rooli.

Matka tehtiin SMPS Porkkalan McElliot-risteilijällä, joka olikin olosuhteisiin nähden miltei optimaalinen alus. Miehistön koulutusprosessikin siellä oli meneillään, mihin yritykset rantautua Kallbådalle antoivat mitä parhaita mahdollisuuksia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jasper Kaarna

Lainaus käyttäjältä: Jasper Kaarna - 10.08.2004, 21:36:40
    Itämeren majakoihin liittyen, näin Tallinnan eräässä kirjakaupassa (tiedätte kyllä sen siinä Virulta Vanallinniin menevällä kadulla) oli ainakin viime talvena myytävänä eräs kirja, jonka nimi oli jotain sellaista, kuin ''Eesti tuletornid''.

Tässä vielä linkki ko. kirjan tietoihin: http://www.raamatukoi.ee/cgi-bin/raamat?16601 Toivottavasti osaatte viroa... ;D
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Mikko Pätäri

Omaa majakkasuosikkia on todellakin vaikea nimetä. Kuten monella muullakin, ehdokkaita on paljon: Bengtskär, Utö, Märket, Porkkalan Kallbåda, Kylmäpihlaja, Säppi, sekä myös Raahen kasuuni+Oulun kolmoset. Kaikki omalla tavallaan hienoja, tai muuten vain kiehtovia. Ja myöskin kasuunien pioneerit: Nahkiainen, Helsinki ja Kalbådagrund. Kuten Sami mainitsi, Helsingin kasuuni olisi todella mielenkiintoinen nähdä sisältäkin. Kukas tietäisi missä kunnossa näiden majakoiden majoitus- ja konetilat mahtavat nykyään olla?

Bengtskär on ainoa jossa on itse tullut käytyä. Suosittelen lämpimästi, todellinen elämys.

Je eestin tulitorneista kun tuli puhe. Mielestäni erityisen maininnan ansaitsee eräs kummajainen, Kiipsaaren majakka Saarenmaalla. Ai että miksikö? No katsokaapa itse: http://7is7.com/otto/estonia/harila2.html

Jokseenkin aavemaisen oloinen paikka..


Jasper Kaarna

#52
Kyllä on aika hurjan näköinen, voisi sanoa Itämeren Pisan torni. Näytti siltä, että tuohon majakkaan voisi jopa päästä tutustumaan ilman sisäänpääsymaksua tai kenekään lupaa. ;) No, vaikka en korkeanpaikankammosta kärsikään, niin tuonne ei kyllä minua ihan helpolla saisi...
    Ja sitten oftopiccia. :-\ Kuten tuostakin kuvasta voi havaita, tuo rannikko on Virossa jotenkin merellisemmän oloista, jotenkin vain näyttää tuokin, että olisi jossain valtameren rannalla. Johtuu varmaan hieman yksinkertaisemmasta rantaviivasta. ::)

    Nyt on sitten 800 viestiä tullut tänne sähellettyä, kohta meneekin varmaan jo 1000 rikki.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Tuomas Romu

Utön majakasta tykkään. Päivittäin tulee nähtyä. Pitäisi päästä siellä kappelissa käymään jossain vaiheessa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Mikko-Oskari Koski

#54
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari_Koski - 03.02.2005, 16:57:11
Suomen Majakkaseura on vuokrannut...enpäs kerrokaan, mitä. Liittykää seuraan!
Mutta paikka on joka tapauksessa laivabongarinkin kannalta mielenkiintoinen -ja jos seurueen jäsenistä useampi on seuran jäsen ja käynyt kunnostustalkoissa, voi vastaisuudessa irrota viikonloppuvuorokin helpommin...

Suomen Majakkaseura juhlistaa Gustavsvärnin vuokrausta nostamalla SMS:n oman lipun Gustavsvärniin palautettavaan lipputankoon sunnuntaina 15.5 klo 12.
Lippu nousee salkoon päivälleen 213 vuotta sen jälkeen kun Ruotsin valtion lippu nousi ensi kertaa Gustavsvärnin salkoon.

Tapahtumaa juhlistetaan, mutta seuran jäsenillä on etuoikeus maihinnousuun... ;D Kesemmällä on odotettavissa talkoilua.

***

Tässä vielä linkkejä yrityksiin, jotka kuskaavat matkailijoita majakkasaariin:
http://www.kolumbus.fi/hk-service
http://www.rosita.fi
http://www.airistoline.fi
http://www.suomensaaristolaivat.fi

Myös Sinna Company jatkaa majakkaristeilylinjalla. Marival II siirtyy kesäkuussa Uudenkaupungin vesille ja ajaa 14 reissua Isonkarin majakkasaarelle. Ohjelmassa on myös Kustaviin sekä Katanpäähän suuntautuvia matkoja.
Viittaa siihen, että Lenatorilla on tainnut sittenkin olla Ukissa jonkin verran asiakaspohjaa, jota Marival nyt katsoo aiheelliseksi hyödyntää. Vai olisiko niin, että varustamo on kyllästynyt Helsingin joillakin tasoilla ylikilpailtuihin markkinoihin..?

Pääasia kuitenkin, että Isoonkariin pääsee muillakin aluksilla, kuin silakantuoksuisella troolari Alfalla, jota kukaan ei edelleenkään ole väittänyt vanhaksi...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

#55
Maailman majakkapäivää vietetään taas sunnuntaina 21.8. Suomen Majakkaseurallakin on jälleen näppinsä kuvioissa ja yhteistyökumppanien kanssa operoidaan seuraavat retket:

Söderskär:
Lähdöt Merisarasteella Helsingin Kauppatorin rannasta klo 10 ja 16. Ennakkovaraus pakollinen, 10 lähtö jo loppuunvarattu.

Russarö ja Gustavsvärn:
Lähdöt Hangosta klo 12.30, klo 14, klo 15.30 ja klo 17 (vain paluukuljetus). HUOM! Voit palata haluamallasi vuorolla ja tutustua kunnolla sekä Russarön majakkaan että Gustavsvärnin linnoitus- ja majakkasaareen, jossa on tilaisuus nauttia hyvät pullakahvit!
Liput 10 e ja 5 e.Varaukset: p. 0400-536930

HUOM! Henkilöllisyyspaperit mukaan! Henkilöllisyys todistettava laivaan noustessa. Russarön retki vain Suomen kansalaisille (sotilasalue). Gustavsvärniin pääsevät myös ulkomaalaiset.

Sälgrund:
Lähdöt Kaskisista klo 11, 11.30, 12, 12.30, 13. Liput 5 e. Varaukset p. 040-5022956

Ulkokalla:
Lähdöt Kalajoelta klo 10 ja klo 14. Liput 38 e. Varaukset p. 040-5690896
www.fememare.fi

Marjaniemi/Hailuoto:
Majakka avoinna klo 11-16. Lautat Oulunsalosta: 8.30, 10.00, 11.00, 11.30, 12.00, 12.30, 13.30, 14.00, 14.30.

Myös Strömmingsbådanin (Maalahti) ja Säpin (Luvia) majakat ovat auki majakkapäivänä, mutta niille ei ole järjestettyjä kuljetuksia.

Suomen tärkeimmät matkailulle avoimet majakkasaaret (Bengtskär, Kylmäpihlaja ja Tankar) ovat auki normaalisti myös 21. elokuuta ja niille on kuljetuksia. Katso tiedot toisaalta näiltä nettisivuilta ja majakoiden omilta sivuilta.

***

Majakkapäivä onnistui erinomaisesti. Vierailijoita Majakkaseuran reissuista eniten oli Marjaniemessä, liki 300. Myös Sälgrund ja Russarö/Gustafsvärn vetivät hyvin, samoin Söderskär, joka pienen kapasiteettinsä takia oli loppuunmyyty. Oma toimipaikkani oli Russarö, jonka sotasalaisuuksien varjostamaa polkua tuotiin eteläkärjen tornille yhteensä noin 130 vierasta kolmella eri kyydillä. Gustullakin oli meininkiä ja Cressu lieneekin ensimmäinen kyseistä saarta läsnäolollaan kunnioittanut polkupyörä...
Rysä on paratiisisaari, jossa on pirunsaaren aineksia. Sinne on melko äskettäin tehty huomattaviakin rakenteellisia parannuksia, mutta nyt koko puolustuslaitos on vetäytymässä kiveltä -kuitenkaan ilman aikomusta myydä saarta tai sen rakennuskantaa pois. Isojen Herrojen juhlahuoneistona nykyään palvelevan entisen majakanvartijoiden asuintalon pihalla oleva hiekkalaatikko, joka tornista näkyy hyvin selvästi, kirvoitti selkeitä, ääneenkin lausuttuja näkemyksiä siitä, missä ja miten maamme puolustusstrategiset kokonaisuudet luodaan ja kehitetään.. ::)

Seuran diili HK-Marinen kanssa on muuten varsin ihanteellinen: Saamme kulkea Hangon ja Gustafsvärnin väliä ilmaiseksi aina, jos Marina ylipäätään liikkuu. Aluksen kipparina oli evp-kapiainen nimeltä Merikukka (kaiketi suomennettu Sjöblom) ja asiat järjestyivät.

Eilispäivä meni saarella vanhojen portaiden rikkomisen merkeissä -ja paluumatkalla olikin sitten realismia nousta Karjaalta junaan, fillarointi pimeällä Femtiettanilla ei ihan niin paljoa houkutellut. Seuraavaksi Gustuun on määrä rakentaa sauna ja ehkä myös amfiteatteri.  :beer:

Veli Pätärille tiedoksi: "Saatiinpa Gustuun päivän loppuvaiheessa vieraaksi bulgarialainen hanuristi Vesko Genov, joka kaapattiin mukaan Bengtskärin laivalta! Veskon tunnelmallinen ja tasokas soitto sopi Gustuun ja laivalle kuin nenä päähän"... (pj.Pekka Väisäsen näkemys, ei minun...) :P
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

KHH

Oma suosikkini on Södersär, jossa eilen tuli käytyä, ihan omalla kyydillä, niin ei voi muuta kuin todeta, että sanoin kuvaamattoman kauniit maisemat riippusiltoinee, mutta majakkavanhus on kyllä todella surkeassa kunnossa.

Ohessa kuva


Kenny Leong

#57
Kuvia majakoista, eikä vain suomesta vaan myös mm. Virosta >> http://tupala.mine.nu/seikkailu/index.php?album=%2Fmajakat  Sivuilla myös muita erikoisia kuvia mm. maitolaitureista 8)

Ari Elenius

Varmaankin Utö. Tuli palveltua saarella vuonna siis - kuuskytviis, kesällä kolme viikkoa alikessuna, ja joulukuussa Tykiksen 119 jälkeen pari viikkoa koksuna.

2709