80/90-luvun Vikingien alkuperäiset reitit

Aloittaja Miran Hamidulla, 25.02.2001, 18:33:57

« edellinen - seuraava »

Miran Hamidulla

Lainasin kirjastosta Super-Ferries of Britain, Europe and Scandinavia kirjan, joka on ilmestynyt silloin, kun Vikingin 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa rakennetut alukset ovat olleet vasta rakenteilla. Sen mukaan Isabella oli silloin menossa Amorellan pariksi Turku-Maarianhamina-Tukholma reitille ja Athena & Kalypso olisivat olleet menossa Naantali-Maarianhamina-Kapellskär reitille. Lopultahan kuitenkin kävi niin, että Isabella meni Naantali-Tukholma reitille, Kalypso Turku-Maarianhamina-Tukholma reitille ja Athena Maarianhamina-Tukholma reitille. Tietääkö kukaan oliko tuo kirjan mainitsema reittisuunnitelma ollut suunnitteilla vai oliko se vain kirjan tekijän spekulointia/väärää tietoa? Itse epäilen tuota kirjan väitettä. Sillä Athena ja Kalypso olisivat mielestäni olleet kapasiteetiltaan aivan liian suuria aluksia Kapellskärin reitille, ja olisi ollut outoa, jos huomattavasti tuottoisampi Turku-Maarianhamina-Tukholma reitti olisi annettu kokonaan SF-Linen liikennöitäväksi. Tosin kyllähän Vikingillä oli 80-luvun lopussa/90-luvun alussa pari hieman outoa reittikokeilua eli Isabellan Naantali-Tukholma reitti ja Cinderellan kolmantena Helsinki-Tukholma lauttana toimiminen., joten sen perusteella tuo kirjan väite olisi voinut olla mahdollinen.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#1
Kyllähän tuo Super-Ferries of Britain, Europe and Scandinavia -kirjan väite, että Athenan ja Kalypson reitiksi olisi suunniteltu Naantali-Maarianhamina-Kapellskär -reittä kuulostaa hieman epäuskottavalta, kun Viking lopuksi asetti siihen vain yhden laivan Isabellan ja sekin pienempi kuin Athena ja Kalypso, mutta toisaalta kun kyseessä oli suunnitelma niin väite voi hyvinkin pitää paikkaansa. Kerrottiinko kirjassa mitään Cinderellasta ja sen tulevasta reitistä?

Heikki Helen

#2
Itselläni on juuri tällä hetkellä myös lainattuna tuo sama kirja. Vaikka kirjassa tiedetään Vikingin ja Siljan tulevista laivoista eli Silja Serenade, Silja Symphony, Athena ja Kalypso, silti kirja ei tunnu edes tietävän Vikingin tilausta Cinderellasta.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#3
Ferryguiden vieraskirjassa on tuon kirjan tekijän Russell Plummerin emaili osoite. Pitäisköhän kysyä asiaa siltä?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Timo Selkälä

#4
Hei!
Tuo Plummerin tieto ei välttämättä ole ihan tosi, sillä (olen lukenut kyseisen teoksen) olen kuullut että ne oli tarkoitus "splitata" niin että lopputulos olisi ollut yksi molemmista pareista molemmilla reiteillä. Muistakaa että vielä niihin aikoihin matkustajamäärät molemmilla reiteillä olivat samaa tasoa.

Timo
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

#5
Kun Vikingin varustamot "kilpavarustelivat" -80-luvun puolenvälin jälkeen, Eklund ehti ensin. Jugoslaviasta tilattiin korvaajat Turellalle ja Rosellalle sekä Turusta lisäalus risteilyliikenteeseen Helsinki-Tukholma. Myrstenit tilasivat Athenan Diana II:n korvaajaksi ja Kalypson risteilyliikenteeseen Apollo III:n tilalle.
Näin siis alunperin. Tässä vaiheessa Johanssonien Viking Sally sotki vielä kuviota Turunlinjalla.
Kun Sally potkittiin pois Vikingistä, otti Myrstenin varustamo VS:n hoitoonsa. Amorella korvasi valmistuessaan Turellan (tai siis Rosellan, joka siirtyi T:n seuraajaksi) ja Athena Apollo III:n, viimemainittu kai lähinnä siksi, ettei Kapellskärin satamaa oltu rakennettu uudislauttojen tasovaatimusten mukaiseksi. Viking ja Roslagshamnar riitelivät asiasta sen verran pitkään, että kaikki uudislautat menivät Kapellskäriltä sivu suun.
Eklundeille kävi hyvä tuuri, sillä Cinderella saatiin pois Wärtsilästä juuri ennen sen konkurssia ja Sally Albatross I:n palo avasi Helsingistä lisää risteilymarkkinoita, jolloin sekä Isabella että Rosella voitiin pitää. Myrsteneillä oli vastaavissa kuvioissa vastatuulta, Kalypso maksoi hunajaa, eikä se liikenteessä tullutkaan vanhan romun maineessa jo tuolloin (syystä!) olleen Diana II:n vaan rahdatun V-Sallyn tilalle. Nämä kuviot, ja varustamon oma ahneus Europaa tilattaessa ja rakennettaessa, johtivat Myrstenien konkurssiin, johon toki oli paljon muitakin syitä.

Nyt kymmenen vuotta myöhemmin näyttää oikeastaan aika koomiselta, että risteilylauttaliikenteen kasvuun uskottiin noin paljon. Jos Naantali-Kapellskär-linjaa olisi ryhdytty ajamaan isommilla aluksilla, olisivat varustamot pian huomanneet tarjonnan liiallisuuden. Olisikohan silloin päädytty vähentämään vuoroja Turun ja Tukholman väliltä?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950