Boren rahtialus pysäytetty Helsinkiin

Aloittaja Matti Kauppinen, 14.12.2001, 19:42:59

« edellinen - seuraava »

Matti Kauppinen

Ylen teksti-tv:n uutisten mukaan Merimies-unioni on pysäyttänyt Boren rahtilaivan Helsinkiin vastalauseena Boren aikeille korvata Englannin kanaalissa liikennöivien laivojensa suomalaismiehistöt fililppiiniläisellä miehistöllä.

Mikko-Oskari Koski

#1
AKT:kin tukee tätä lakkoa, eikä pura eikä lastaa Finnsealia, mutta -ikävä sanoa- kansainväliseen tasoon nähden ylipalkattu suomalaishenkilöstö tulee tämän kiistan häviämään. Zitting ei ole mikään Wälläri ja vaikka olisikin, on nyt vastassa huomattavasti kovempi vastus, kuin Niilolla aikanaan: Työvoiman vapaa kansainvälinen liikkuminen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Promate

#2
Ikäväähän tuo tuommoinen on mutta siinä olet suoraan sanottuna väärässä tuossa palkkakysymyksessä....aika on ajanut maailmalla ohi suomalaisista merenkulkijoiden palkoista(eikä se oikeastaan koskaan juurikaan jäljessä ole ollut).

Esim.kansipäällystön palkat maailmalla ovat noin 20-100 % korkeammat kuin suomalaisissa laivoissa,hiukan laskenta tavasta riippuen ja varustamosta tietty(Ns.paremmat varustamot).

Puolainen sähkömies tienaa suomalaisessa laivassa 18000 mk/kk ja suomalainen suomalaisessa,ikälisistä riippuen keskimäärin 12000-13000.
Suomalainen toki on 1:1 systeemillä töissä ja puolainen maksetaan aina ulos,toisaalta varustamo saa suomalaisen maksamat verot ja varustamon maksamat sos.kulut palautuksena takaisin....summasummarum...eroa jos on,se heittelee puolin ja toisin jomma kumman hyväksi,mutta varustamotoiminnassa summat ovat häviävän pieniä.

Saksassa kehitys on kääntynyt takaisin saksalaisen merenkulkijan hyväksi,siellä on jo pitkän kokemuksen kautta havaittu että se halpamies ei olekkaan halpa kun katsotaan mitä pitkässä juoksussa viivan alle jää.....nyt saksalaiset varustamot tarjoavat saksalaisille erttin kovat palkat,bonuksia ja muuta maallista hyvää,ongelmana vain on että ei enää tahdo löytyä saksalaisia merenkulkijoita,ne kun ovat kadonneet muille aloille/maille.

Muutamat suomalaiset varustamotkin varmaankin tulevat huomaamaan että mies joka sitoutuu työhönsä on sen palkkansa arvoinen verrattuna työntekijään joka vain tulee hakemaan liksansa mahdollisimman pienellä vaivalla,välittämättä sen enempää huomisesta.
Osa suomalaisista varustamoista on toki ilmoittanut etteivät tule halpamiehiä palkkaamaan koska sillä eivät voita mitään,päin vastoin.
Kyse on ei-pörssiyhtiöistä....jokainen voi mielesssään miettiä mistä moinen.

Omakohtaisiin kokemuksiin eri kansallisuuksien kanssa seilattuani olen valmis seilaamaan suomalaisessa suomalaisen miehistön kera,pienemmälläkin palkalla kuin ulkomailla,tietääpähän voivansa luottaa työkavereihin/alaisiin(ei sentään koske kaikkia kansallisuuksia)....tietty ei pitäisi yleistää mutta minkäs sitä kokemuksilleen voi.

Lopuksi,suomessa kun nyt toteutuvaa tonnistoveroa ja muita tukia vertailtiin muutama vuosi sitten,todettiin suomalaisen keskikokoisen rollarin palkkakulujen tulevan olemaan halvemmat kuin Hollanissa,jota pidetään halpana lippuna...
Sanoisin että syy miehistöjen vaihtoon ei ole niinkään raha vaan porukan saatavuus Suomesta...ja siihen saatavuuteen taas on vaikuttanut jatkuva rutina palkoista ynnä epävarmuus huomisesta leivästä.
Itsekkin suunnitelen maihin jäämistä,heti varman työpaikan tulessa eteen.


Miran Hamidulla

#3
Myös Norking on pysäytettynä Rotterdamin satamassa.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Jaakko Ahti

Tekstitv:ssä sanottiin, että varustamon laivoja aletaan pyräyttää sitä mukaa kun niitä saapuu Suomen satamiin. Eli saarto alkaa... (kts lisää Yle teksti-tv s. 112 17.12.2001)
Jaakko Ahti

Heikki Helen

#5
Joo, tänään sitten on pysäytetty Finnbeaver.
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Miran Hamidulla

#6
Nythän sodan panokset ovat kovenneet entisestään ja kaikkia varustamoyhdistykseen kuuluvia kuivalastialuksia aletaan pysäyttämään.

Tämän päivän Hesarissa oli otteita Boren päällystölle jaetusta ohjekirjasta jossa neuvotaan kohtelemaan oikein uutta filippiiniläismiehistöä. Kyseinen kirja toi mieleen lähinnä jonkun koirankasvatusoppaan...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Matti Kauppinen

#7
Eilisessä MTV3:n uutisissa kerrottiin, että saarrosta huolimatta liikenne pystytään pääosin hoitamaan. Saa nähdä sitten, onnistuuko liikenne kun miehistön edustajat ovat lakossa.

Miran tuossa sanoi, Boren päällystölle oli jaettu joku kirjanen uudesta miehistöstä. Meinaako tuo, että Bore on tehnyt lopullisen päätöksen eli suomalaiset saa lähteä vai joko miehistö on vaihdettu?

Miran Hamidulla

#8
Tänään mm. Turun ja Kymen Sanomat kertoivat että suomalaismiehistön vaihtaminen filippiiniläisiin on peruttu. Eli tässä tuli vastaus tuohon Matin kysymykseenkin.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Santeri

Laitetaan nyt uutisia mtv3 tekstikanavalta.

Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitto AKT pysäyttää työt satamissa neljäksi tunniksi tänään.                    
Työnseisauksella liitto osoittaa mieltään tekeillä olevaa EU:n satamapalveludirektiiviä vastaan.                
Kiistelty direktiivi mahdollistaisi muun muassa ahtaustöiden teettämisen laivojen omalla miehistöllä.          
Vastaavanlainen mielenosoitus järjestetään myös muiden Pohjoismaiden ja Saksan satamissa.                  
                                        
Voita matka kahdelle Ranskan GP:hen!
                                        
Osalistu F1-kisaan s. 281  
http://www.mtv3.fi/tekstikanava/281t.htm