Muutama kuva Mikkelistä

Aloittaja Kenny Leong, 21.04.2006, 00:56:26

« edellinen - seuraava »

Kenny Leong

Tässä muutama "baskeri vinossa" -tyylinen laivakuva Mikkelistä 20.4.2006. Pitkästä aikaa kävin satamassa ja eihän sieltä "tyhjin käsin" voinut lähteä :D

Kuva1

Kuva2

Kuva3

Wirrankosken Rami

WOW! Olipas yllätys tuo Arno!
Laivahan alkaa jo muistuttaa "oikeaa" höyrylaivaa, moottorialus vaikka onkin. Kuulin, että omistajaporukka on tekemässä sille remppaa ja nyt näyttääkin tosi hyvältä.
Mistähän muuten johtuu, että vanhojen höyrylaivojen moottoroinnin jälkeen isot ja komeat korsteenit lähes poikkeuksetta on aina korvatta pienillä tötteröillä?

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 21.04.2006, 10:58:57
Mistähän muuten johtuu, että vanhojen höyrylaivojen moottoroinnin jälkeen isot ja komeat korsteenit lähes poikkeuksetta on aina korvatta pienillä tötteröillä?

Katos vaan en edes tuollaisesta tiennytkään että korsteenit on korvattava pienemmillä tötteröillä moottoroinnin jälkeen. Isompi korsteeni toki näyttävämpi 8) mutta osaakos joku täällä kertoa miksi näin tapahtuu -kiinnostaa.

Wirrankosken Rami

No joka tapauksessa tuo villitys alkoi siinä 1960-luvun puolen välin jälkeen, jolloin metsäyhtiöt myivät vanhoiksi käyneitä höyryhinaajiaan yksityisille.
Ne muutettiin lähes poikkeuksetta moottorilaivoiksi. Ymmärrettävää sinänsä, koska höyrylaivojen kuljettamiseen (siis konehuoneeseen) vaaditaan tietyt pätevyydet ja moottorialusta, oli se sitten kuinka iso tahansa, sai kuljettaa kuka tahansa täys(päinen)ikäinen.

Mitä ilmeisemmin useimmat alusten ostajat halusivat päästä eroon aluksensa "höyryhengestä", vanhanaikaisuudesta, korvata kansirakenteet modernin virtaviivaisilla ja siihen istui myös hyvin pieni korsteenintötterö. Näin ei olisi ollut tarpeen tietenkään tehdä.
Sama trendihän oli nähtävissä myös maallakin. Vanhoja kauniita taloja purettiin ilman mitään järkevää syytä uusien ja uljaiden rakennusten sijoittamiseksi "moderniin" kaupunki/kyläkuvaan.

Nyt on onneksi palattu takaisin entiseen ja alettu ymmärtää aluksien historiaa enemmän ja kunnioittaa niiden entisiä ulkomuotoja. Tästä hyvänä esimerkkinä pitäisin myös Mikkelissä majapaikkaansa pitänyttä Tornator I:stä.

Näin pohdiskelin. Muita ehdotuksia?

Ari Elenius

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 21.04.2006, 10:58:57
Mistähän muuten johtuu, että vanhojen höyrylaivojen moottoroinnin jälkeen isot ja komeat korsteenit lähes poikkeuksetta on aina korvatta pienillä tötteröillä?

Varmaan paloturvallisuusmääräykset ja käytännön syyt. Pykälät määrännevät höyrylaivan korsteenille minimikorkeuden. Dieselöinnin jälkeen lyhyempi tötterö helpottaa nuohousta. Nokipoika ylettyy nuohoomaan seisaaltaan, ei tarvitse keikkuvia korkeita tikapuita.

Lasse Reunanen

Kuvissa näkyvistä korsteeneista puheen ollen.

Kuokkasen uusiessa Arnoon korsteenia, joka tosin vieläkin on hieman pieni, ei vanha virtaviivainenkaan mennyt naulatehtaalle. Se löysi uuden kodin kuvissakin näkyvän Montosen Jaarlin katolta. Itseltäni meni viime keväänä monta päivää ihmetellessä, mitä outoa Jaarlissa on, kunnes joku tiesi kertoa uudesta korsteenista, joka mielestäni parantaa Jaarlin näköä.
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Kenny Leong

Kuvailin taas tänään muutamia kuvia satamassa. Kuvissa näkyy nyt myös se Jaarlin uudistettu korsteeni. Arno *erkele kuvissa pääosassa 8)

Kuva1

Kuva2

Kuva3

Kuva4

Kuva5