Merenkulku > Muut alukset
Wallenius ja SOL muodostavat uuden varustamon
Juhani Mehto:
Ruotsalaiset varustamot Wallenius ja Svenska Orient Linien (SOL) muodostavat uuden varustamon, jonka nimeksi tulee innovatiivisesti Wallenius SOL AB. Tämä uusi varustamo ottaa hoitaakseen nykyisen SOL:n paperiliikenteen Ruotsista ja Suomesta (Kemi, Oulu, Pietarsaari, Kaskinen) Keski-Eurooppaan. Tästä kertoo toisella kotimaisella kattavasti Sjöfartstidningen.
Uusi varustamo on tilannut Kiinasta uusia roro-aluksia, joista ensimmäinen valmistuu vuonna 2021. Tulevaisuudessa on liikennettä harjoittaa viidellä aluksella, joista neljä olisi uudisrakennuksia (uutinen ei kerro, montako alusta nyt on tilattu). Tämä tarkoittaa mm. Raumalla rakennetuista SECU-roroista (tai ainakin niistä lähes kaikista) luopumista. Uusista aluksista tulee LNG-käyttöisiä, IA Super -jääluokitettuja, peräti 240 metriä pitkiä ja niiden kapasiteetti vastaa 5500 kaistametriä. Uudet alukset on tarkoitus asettaa Ruotsin lipun alle.
Tuomas Romu:
Wallenius tuuttasi blogiinsa videon laivan jäämallikokeista:
https://www.walleniusmarine.com/blog/uncategorized/ice-test-of-the-worlds-largest-lng-roro/
Juhani Mehto:
Ensimmäisen aluksen rakentaminen on aloitettu Kiinassa, kertoo Sjöfartstidningen.
Pekka Laakso:
Finnlinesillekin koronakeväällä hetken aikaa kulkenut Fionia Sea sekä sen sisaralus Jutlandia Sea ovat rahdattu ensi vuoden alusta Wallenius SOL:lle. Lisäksi Kaskinen lisätään varustamon käyntisatamien joukkoon.
https://www.sjofartstidningen.se/wallenius-sol-utokar-med-tva-fartyg/
Alukset ovat Finnpulpin ja Finnmillin sisaria ilmeisesti alkuperäisellä kansien layoutilla. Kaksi muuta sarjan paattiahan kulkevat Transfennicalle.
Juhani Mehto:
--- Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 02.04.2020, 14:37:35 ---Ensimmäisen aluksen rakentaminen on aloitettu Kiinassa, kertoo Sjöfartstidningen.
--- Lainaus päättyy ---
Ensimmäisen aluksen vesillelasku oli 9.7.
Varustamon uutinen
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta