Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Ålandstrafiken

(1/51) > >>

Miran Hamidulla:
Onko meissä laivafriikeissä ketään muuta Ålandstrafiken fania kuin minä? Mielestäni tuo mainio pieni yhtiö on melko aliarvostettu ja tuntematon, vaikka se on paljon mukavempi ja elämyksellisempi tapa matkustaa Ålantiin kuin joku Siljan/Vikingin uiva tavaratalo-porauslautta. Olen matkustellut suurimmalla osalla tuon yhtiön paateista, ja suosittelen niitä mielenkiintoisina vaihtoehtoina noille kahdelle Itämeren jättiläiselle. PS. Ålandstrafikeneiden ruoka ei sitten ole mitään kovin kaksista :)

Jaakko Ahti:
Eikös muuten Ålandstrafiken saanut taannoin uuden lautankin...? Kun Tornatorissa muistaakesi oli juttu???

Miran Hamidulla:
Vaikea sanoa mikä tuo tarkoittamasi uusi laiva on, mutta luulen, että se on parisen vuotta sitten Uki Workboat Ltd:n telakalla Uudessakaupungissa valmistunut m/s Viggen. Se voi olla myös joko m/s Spoven tai m/s Frida II, jotka ilmestyivät viime vuonna Ålandstrafikenin esitteeseen. Ne on käsittääkseni molemmat käytettyinä ostettuja laivoja, mutta en ole varma asiasta, kun en ole (vielä) nähnyt niitä.(ens kesänä tuokin selviää)

Mikko-Oskari Koski:
Ei syytä huoleen, Miran! Olen itsekin pähkäillyt, missä kaikki muut Ålandstrafikenin fanit lymyävät. Ainakin hintapolitiikaltaan (liikun yleensä sielläpäin fillarilla) ÅT on maailman paras lauttavarustamo...
Spoven tuli viime vuonna Asterholman vuoroille. Se on vuonna -58 Hammarbyverketillä rakennettu ikivanha romu, jossa ei ole matkustajille muita sisätiloja kuin pari tuolia käsittävä kajuutta ja pieni vessa. Nopea alus kuitenkin on, uudesta Torsholman satamasta Lappoon se kyyditsi kahdessatoista minuutissa, kun Alfågelnilta menee samaan matkaan melkein 20 (johtuu käännöksestä ja siitä, että Spoven voi oikaista jonkin mutkan). Frida II on Spovenin sisaralus ja samaa sarjaa löytyy lisää Ruotsista varmaan kymmenittäin. Ainakin Tynningön lautta, joka menee Tukholman väylän poikki noin 50 ennen/jälkeen satamaa, on samaa sarjaa.
Frida II on ilmeisimmin tarkoitus lähiaikoina peruskorjata ja samalla sillekin annetaan "linjan mukainen" merilinnun nimi.

Timo Selkälä:
Hei!
Oikeastaan pitäisi sanoa Landskapsstyrelsen, sillä sehän (useimmat) alukset omistaa ja käytännössä operoi, vaikka joku muu kilpailuttamisen nimissä sitä saattaa hoitaakin. Ålandstrafiken on vain markkinointinimi.

Muuten olen samaa mieltä. Olin kesällä 1999 töissä Skärgårdens Biltransport-nimisen kuorma-autofirman töissä, ajaen Ålandstrafiken järjestelmään kuuluvaa kuorma-autoliikennettä reitillä Maarianhamina-Saaristo-Turku. Nämä saaristolautat eivät lähde ilman näitä kuorma-autoja, (Tosin niitä ei kulje joka vuorolla) ja työ perustui siihen että keräät kuorman Maarianhaminassa, ajat satamaan, istut lautan kyydissä, ajat jokaisessa satamassa ulos, lastauslaiturille, purat ja lastaat ERITTÄIN KIIREELLÄ ja takaisin lautalle joka odottaa sinua, kunnes yhtäkkiä olet linjan toisessa päässä, ajat Turkuun, ja sama toistuu toiseen suuntaan.

Näin ollen heidän aluksensa tuli tutuksi, ja kauniit saaristotiet - tai oikeammin: saariston teiden kaunis ympäristö tuli tutuksi.

Timo

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta