Suuria aluksia Suomen satamissa

Aloittaja Jorma Rajaniemi, 03.04.2021, 20:48:16

« edellinen - seuraava »

Jorma Rajaniemi

#15
En ollut ennen niin tarkoin lukenut noita MarineTraficin tietoja ja vasta lopulta huomasin, että se syväys oli "current". Jäin miettimään sitä, että miten tuo syväyskin saadaan päivitettyä kaiken aikaa nettiin mutta se on kai tätä nykypäivän tiedonsiirtoa. Mutta syväystietoni ovat siten hieman sitä sun tätä.

Laittelen päivän aikani ilmoittamasi laivat mukaan, kiitokset.

Edit:

Onkohan Timo Heikkinen tuo mainitsemasi Genius nimeltään Geniuship? Siinä mitat täsmäävät täysin ilmoittamiisi. Muuten en löydä sopivaa Geniusta. Geniuship:

https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:195253/mmsi:538006628/imo:9398759/vessel:GENIUSHIP

Juhani Mehto

Porissa kävi jo vuonna 1995 bulkkeri Locust, jonka pituus oli 302 m (x 43 m, IMO 7001027). Kyseinen alus on romutettu jo aikoja sitten.

Locustin käynnistä kirjoitti HS (maksumuuri)
Locust Marinetrafficissa
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 08.04.2021, 08:57:30


Edit:

Onkohan Timo Heikkinen tuo mainitsemasi Genius nimeltään Geniuship? Siinä mitat täsmäävät täysin ilmoittamiisi. Muuten en löydä sopivaa Geniusta. Geniuship:

https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:195253/mmsi:538006628/imo:9398759/vessel:GENIUSHIP

On, 2015 vaihtanut nimeä. Katsoin vessel trackerista missä näkyy vanhat nimet

Jorma Rajaniemi

#18
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/irtolastialukset.htm

Ja näin, kuvia ei löydy kuin yhteen, sitä kerjäsin, tuskin saan.


Jorma Rajaniemi

Kiitos korjauksesta, poistin kuvan.

Navios Lumenin eteenkin oli jäänyt ylimääräinen J, minkä poistin.   :)

Muuten tässä voisi kysyä, että miksi noita laivojen korkeuksia (veden pinnan yläpuolella) piilotellaan näissä netin esittelyissä eikä niitä löydä etsimälläkään? Merenkulkijoille syväys on tärkeä, mutta rannalta laivaa ihailevalle maakravulle kuten minulle ilmasyväys on tärkeämpää, eli se mitä näkyy.

Pekka Laakso

#21
Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 08.04.2021, 13:41:07
https://www.tiedonportailla.fi/suurimmatlaivat/irtolastialukset.htm

Ja näin, kuvia ei löydy kuin yhteen, sitä kerjäsin, tuskin saan.

Tässähän tuli lopultakin se kuuluisa sokeri pohjalta, eli Locust on kautta aikain pisin Suomen satamassa käynyt rahtilaiva ja toinen laiva ylipäänsä, joka on ylittänyt pituudellaan rajan 300 metriä.  Toinen ja sitä pidempi on ollut risteilyalus MSC Meraviglia. Niitäkin pidempiä ovat olleet vain nuo Suomessa rakennetut kaksi risteilyalusta.
Säiliölaivoissa mennään toki pidemmälle. Mainitaan ensinnä suomalaisina Nesteen 1979 ostetut ja 1982 sekä 1987 myydyt valtavat raakaöljytankkerit Jaarli, Jatuli ja Jurmo, jotka kävivät Sköldvikissä:

https://www.aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/937
https://www.aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/918
https://www.aanimeri.fi/piwigo/index.php?/category/923

1995 Sköldvikiin ilmaantui silloin upouusi Maerskin raakaöljytankkeri Ellen Maersk. Juuri nyt en pysty tarkistaam aluksen mittatietoja, mutta myöhemmin tänään kyllä.

Naantalin ja Kotkan suurimpien kävijöiden kohdalla voitaneen mainita täällä foorumillakin mainittu syksyllä 1999 käynyt vanha ore-bulk-oil (OBO) alus Elli, joka kohtasikin romuttamon jo seuraavana keväänä.

https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17905.msg153280#msg153280

Risteilylaivoista puhuttaessa yli 300-metrisiä jättiristeilijöitä on käynyt viime vuosina ennen koronapaussia Suomessa useampiakin. Kannattaa katsella foorumin Risteilijät-osoita, ja sieltä etenkin "Risteilyaluskesä 20xx" -ketjuja.

Matkustajalaivoissa sekä ro-rolaivoissa nopea tietojen tarkistuslähde www.faktaomfartyg.se kannattaa myös käydä lävitse.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

Kiitoksia. Korjasinpas heti tekstejäni - ilmeisesti tuo Locust on pisin kuivalastialus.

Menee näiden jättitankkereiden ja muiden laitto perjantain puolelle, mutta paneudun.

Pekka Laakso

Ellin tiedot löydät tuosta linkitetystä foorumiviestistä. Se kuitenkin lastasi Suomessa viljaa, joten sen voisi lisätä tässä tapauksessa irtolastialusten joukkoon, ellet halua avata nk. OBO-aluksille omaa kategoriaansa.

Ellen Maersk, joka saapui suoraan rakennustelakaltaan touko-kesäkuun vaihteessa 1995 Odensesta Sköldvikiin oli 343,71 m pitkä, 56,44 m leveä ja maksimisyväydeltään 21,60 m. Deadweight eli kuollutpaino: 299 700, brutto: 158 475, netto: 95 332

Kulki jo vuodesta 1997 lähtien Maerskillä perinteisellä nimellä Emma Maersk (ei pidä siis sekoittaa tuohon Maerskin nykyiseen tunnettuun ja toisinaan epäonniseen konttilaivaan).

Romutettu nimellä Universal Peace heinäkuussa 2014.
https://www.vesseltracker.com/en/Ships/Universal-Peace-9002635.html


Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

#24
Seuraavaksi vähäsen jäähdytyslaivoista eli reefereistä (kansankielellä "banaanilaivoista"):

Varmuudella suurimpien Suomessa vierailleiden reeferien joukossa olivat ruotsalaiset/ruotsalaisomisteiset Winter Star ja Winter Water, joista Winter Star vieraili Kotkassa joskus 70-80 lukujen taitteessa, ja Winter Water Mäntyluodossa ja Kotkassa 90-luvun lopulla (tosin tämä jälkimmäinen lastasi oltuaan Swedish Orient Linen omassa liikenteessä metsäteollisuuden tuotteita  :D).

http://faktaomfartyg.se/winter_star_1979.htm

http://faktaomfartyg.se/winter_water_1979.htm


Sitten minulla on hämärä muistikuva, että näitä Snow-luokan aluksia olisi ollut telakoitavana Suomessa joko Uudessakaupungissa tai Naantalissa. (Snow Crystal, Snow Drift ja Snow Flower ilmeisesti.) Mutta muistikuva on hyvin hämärä. Oikaiskaa, jos tiedätte lisää.

Esimerkkinä Snow Flower:
http://faktaomfartyg.se/snow_flower_1972.htm

Reefereitähän kävi oikeassa tarkoituksessaan pääosin Helsingissä. Valitettavasti minulla ei ole niistä tietoa mitkä olivat niistä suurimpia.

Turussa muuten rakennettiin vuonna 1968 tuohon aikaan kaksi varsin suurta jäähdytysalusta San Joaquin Valley ja Aconcagua Valley ruotsalaiselle Johnson-varustamolle:

http://faktaomfartyg.se/san_joaquin_valley_1968.htm

http://faktaomfartyg.se/aconcagua_valley_1968.htm
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Jorma Rajaniemi

#25
Hyvä, sainkin tuon edellisen annoksen laitetuksi ja nämä laitan lauantaina - paneudun samalla reefereihin, sana, jota en ole ikinä ilmeisesti kohdannut. Banaanilaiva on tuttu.

PS. Nuo Turun laivat oli mukava lisätä, ne ovat edesmenneen veljeni tekemiä. Hän oli tuohon aikaan Wärtsilän telakalla Turussa hitsauspuolella työnjohtaja.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jorma Rajaniemi - 09.04.2021, 19:05:35
Hyvä, sainkin tuon edellisen annoksen laitetuksi ja nämä laitan lauantaina - paneudun samalla reefereihin, sana, jota en ole ikinä ilmeisesti kohdannut. Banaanilaiva on tuttu.

PS. Nuo Turun laivat oli mukava lisätä, ne ovat edesmenneen veljeni tekemiä. Hän oli tuohon aikaan Wärtsilän telakalla Turussa hitsauspuolella työnjohtaja.
Voisitko siirtää nämä jäähdytyslaivat omaan väliotsikkonsa alle? Nyt kun ne ovat saman otsikon alla kuin suuret bulkkerit eli irtolastialukset, niin lukija hämmästyy kovasti, mitä nuo huomattavasti pienemmät jäähdytyslaivat siellä tekevät.

Lisää shortsea ro-ro:ihin tämä maanantaina ensimmäistä kertaa Hankoon saapuva Eurocargo Savona, sekä sen talvella 2015 Vuosaaresta ja Kotkasta hetken aikaa kulkenut sisar Eurocargo Brindisi (nyk. Giuseppe Lucchesi). Niiden kaistametrit ovat nimittäin jo aika messevät.

http://faktaomfartyg.se/strait_of_messina_2011.htm

http://faktaomfartyg.se/bering_strait_2012.htm

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.


Marko Kosamo

#28
En parempaa ketjua tähän löytänyt, mutta parhaillaan Kokkolassa on lastauksessa todennäköisesti koko kuluvan vuoden suurin Suomessa käyvä kuivarahtialus. 292 x 45 metriä sekä dw 182249 t kooltaan oleva Southern Harmony lastaa perinteiseen tapaan rautapellettiä Kokkolasta.

edit. Myös Kokkolan satama tituleeraa alusta koko sataman historian suurimmaksi kävijäksi... https://portofkokkola.fi/2021/05/19/viikon-panamax-21/

Pekka Laakso

Kokkolaan saapui tänään jälleen yksi suurimmista siellä (ja koko Suomessa) käyneistä bulkkereista, DWT:ltään hieman tosin tuota Southern Harmonyä pienempi KSL Seoul. Jäätalvi-topicin viestiini viitaten, Kontio avasi sille ränniä ennen omaa saapumistaan Kokkolaan bunkraamaan.

https://www.vesselfinder.com/vessels/KSL-SEOUL-IMO-9723502-MMSI-477699900
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.