Näyttää olevan myynnissä?
LainaaM/S SUNNAN II ON MYYTÄVÄNÄ!!! Kiinnostuitko? Soita Björn Lindqvistille, puh. 0400 457122.
http://www.surfnet.fi/saaristoristeilyt/fi/risteily.html (http://www.surfnet.fi/saaristoristeilyt/fi/risteily.html)
Ja nyt laivalle olisi hintakin. Ostakaa pois! :beer:
http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/546679 (http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/546679)
Sunnanhan on vanha Imatra II, Louhivesi yms. Moottorilaiva jo 1980-luvulta, eli kenties jopa hieman pidemmällä reitillä mahdollinen operoitava. Hyttejä ei taida enää olla, mutta kyllähän niitä ilmankin muutaman tunnin reissun ajaisi.
Mielessä kävisi ensimmäisenä ajatus risteily/reittilinjasta Lappeenrannasta Suur-Saimaan maisemiin, jolloin käyntipaikkoja olisivat ainakin Joutseno, Taipalsaaren Saimaanranta ja Kyläniemi. Ehkä Puumalaankin voisi päivän puitteissa ehtiä, Savonlinnaan asti tuskin, ellei joku sikäläinen tulisi samaan aikaan käymään Puumalassa. Savonlinnan paikallismarkkinoille ei feikkihöyryllä kannata mennä, enkä usko VIP-Cruisenkaan innostuvan Sunnanin hankkimisesta Paul Wahlin, Punkaharjun ja Savonlinnan rinnalle; kolmea aitoa höyrylaivaa ei kannata täydentää entisellä.
Meren puolella Sunnan tuskin tähänkään asti on kovin kotonaan ollut. Muistelisin, että se jonain kesänä kokeili Tammisaaren ja Hangon välisiä keikkoja, mutta todettiin avomeren laitaankin liian keikkuvaiseksi. Raaseporissakin laiva on operoinut pääasiassa paikallisristeilyillä Pohjanpitäjänlahdella ja Skåldön saaristovyöhykkeellä.
Sitooko muinaismuistolaki muuten Sunnanin Suomeen? Laivahan on ollut koko uransa Suomen lipulla (paitsi ihan ensimmäiset vuodet Venäjän, mutta silloinkin Suomen Suuriruhtinaskuntaan rekisteröitynä), joten ulkomaille myyntiin tarvitaan joka tapauksessa erikoislupa, mutta Perinnelaivarekisteriin se ei kuulu, joten ainakin yksi este tuolla tiellä on vähemmän.
Kyllä Sunnan II eli entinen Louhivesi pitäisi "pelastaa" takaisin Saimaalle. Ajelemaan vaikka viikko Saimaalla risteilyä, reitti Lappeenranta- Iisalmi, Varkauden kautta. Eduksi olisi jos värit muutettaisi entiselleen. Tuollaisena "kalkkilaivana" ei oikein istu Saimaan maisemiin.
Aika paljon taitaisi euroja palaa ennen kuin Sunnan seilaisi Saimaan aalloilla. Paatin hintapyyntö on aika kova, sen lisäksi taitaa kaivata muutakin "pientä laittoa" kuin pintamaalausta. Hyviä ideoita täällä on kyllä esitetty mahdollista risteilykäyttöä ajatellen, taloudellisesti kannattavana hanke saattaa olla nykykielellä ilmaistuna haasteellinen. Unelmoida saa ja pitää, joten olisihan se hienoa, että dieselin jyrinä loppuisi ja tilalle tulisi höyrykattila ja -kone. Saattaa kyllä jäädä taivaanrannan maalausurakaksi. Toivottavasti olen väärässä.
Jos dieselin tilalle jotain muuta oltaisiin vaihtamassa, niin korkeintaan jotain hybriditekniikkaa, joka hyödyntäisi vaikka aurinkokennoja. Uuden höyrypannun asentaminen on kaikissa tapauksissa utopiaa -eiköhän ensin olisi keskityttävä siihen, että edes olemassaolevat, mutta viime vuodet ponnistamattomina lojuneet höyryt saadaan liikkeelle.
Saimaan kaupunkien välille tuskin höyrylaivayhteyttä tulee nyt sen paremmin kuin vastaisuudessakaan, sillä sesonkiaika kohtuuhintaisen tuotteen luomiseksi ilman yhteiskunnan tai EU:n tukia on jokseenkin mahdotonta. Puijon Savonlinna-Kuopio- ja Hildenin Jyväskylä-Lahti-reittimatkojen hinnastoista voi katsoa, mitä tarkoitan.
Lantilla on myös toinen puoli, sanotaan. Merenkulku koulutuksessa olevat konemestarit ja tulevat ammattikipparit sekä perämiehet tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessakin niitä harjoittelupaikkoja. Kuten myös keittiön kokit ja tarjoilu henkilökunta. Mitä oivallisimpi harjoittelupaikka näille kaikille tuleville ammatti-ihmisille. Miespolvet vaihtuu, samat wanhat laiwat jatkavat kulkuaan. Jos olen oikein ymmärtänyt Saimaan Laivamatkojen viimeisempinä kesinä ajettiin pääosin nuorella henkilökunnalla. Siispä vaikka yksikin "koululaiva" saataisiin liikkumaan yhteiskunnan ( Merimies koulun ) varoin edellä mainitun tarpeen takia. Reitin nimen voisi oikeastaan muotoilla muotoon melkein viikko Saimaalla. Reitti menisi vaikka näin. Maanantai: Lappeenranta-Mikkeli. Tiistai: Mikkeli- Savonlinna. Keskiviikko: Savonlinna- Leppävirta. Torstai: Leppävirta-Kuopio. Perjantai: Kuopio-Iisalmi. Ja seuraavalla viikolla sama toisin päin. Viikonloput laivahenkilökunnan vapaapäiviä. Dieselillä kun laiva kulkee ei tarvitsisi maanantain vastaisena yönä kenenkään tulla "höyryjä nostelemaan". Sunnan II (Louhivesi ) kulkee nykyisellä Volvolla niin hyvää vauhtia,että mainitut päivittäiset reittiosuudet ehtii hyvin kahdeksan tunnin aikana ajamaan. Kussakin pysähdyspaikassa on hyvät maantie yhteydet matkustajien vaihtoa varten, kuten myös mahdollinen laivan muonituksen lisätarve.
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 19.03.2016, 16:11:02
Lantilla on myös toinen puoli, sanotaan. Merenkulku koulutuksessa olevat konemestarit ja tulevat ammattikipparit sekä perämiehet tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessakin niitä harjoittelupaikkoja. Kuten myös keittiön kokit ja tarjoilu henkilökunta. Mitä oivallimpi harjoittelupaikka näille kaikille tuleville ammatti-ihmisille.
Olikohan se niin, että merellä saat laskettua tuollaisella laivalla tunnit työharjoitteluksi, mutta Saimaalla et saa?
Korjatkaa, jos olen väärässä.
Mikko-oskarilla muutoin hieno ajatus, ainoa haitta mielestäni että suomalaiset kulkevat vain viikonloppuisin reissussa, viikolla ja elokuussa ranskalaiset ja muut euroopan elävät täällä käyvät, ja silloinhan suomi on jo osittain suljettu.
Ellette usko, käykääpä elokuun puolenvälin jälkeen leirintäalueilla.
Lainaus käyttäjältä: Erkki Tirkkonen - 19.03.2016, 16:11:02
Sunnan II (Louhivesi ) kulkee nykyisellä Volvolla niin hyvää vauhtia,että mainitut päivittäiset reittiosuudet ehtii hyvin kahdeksan tunnin aikana ajamaan.
En tiedä mitä vaatii mainitut pätkät nopeutta jotta tuo mainittu 8 tuntia ei ylity, mutta aluksen matkanopeus on 9 solmun luokkaa. Nykyliikenteessä ajettu korkeintaan 7,5.
Mainittu Puijokin on muuten myynnissä, jos joku täällä haluaa lähteä yrittäjäksi.
Pitkän matkan laivaksi Sunnanista ei taitaisi olla. 2-4 tuntia lienee lähellä mukavuusrajaa, vaikka tietysti koko päivän rundikin voisi onnistua sillä edellytyksellä, että osa ajasta ollaan maissa. Ajatus perinteisen matkustajalaivan kuulumisesta osana johonkin matkailupalveluun ei olisi uusi, mutta varmasti kehityskelpoinen. Se on jo nähty, mitä tapahtui kunnallisten tahojen johtamalle, koko Saimaan kattaneelle firmalle, eivätkä yksittäisten toimijoiden risteilyt ilman yhteistyötä paikallistoimijoiden kanssakaan ole tainneet varsinaisia kultakaivoksia olla.
Suomen turistikauden loppuminen liian aikaisin elokuussa on valitettavan hyvin tiedossa oleva seikka. Jopa niin hyvin, että varmaan monet keskieurooppalaiset osaavat tästä syystä välttää Suomea matkailukohteena.
Entäs samantyylinen reitti kun Franz Höijerilläkin oli. Hanko-Turku ja Turku-Uusikaupunki. Toisella viikolla takaisin. Puitteet on Sunnan kakkosella samanlaiset.
Jos se keikkui liikaa Tammisaaren ja Hangon välillä kuten edellä muisteltiin, niin ei sillä kyllä Hangosta Turkuun voi liikennöidä.
Reitti Hangosta Turkuun on sisäsaaristoa. Hangosta Tammisaareen taas ei.
Lainaus käyttäjältä: Ari Leskinen - 24.03.2016, 11:14:30
Reitti Hangosta Turkuun on sisäsaaristoa. Hangosta Tammisaareen taas ei.
Kyllä siellä Hangon länsipuolellakin aika avointa on ja lounaistuulet aika yleisiä.
Myynti-ilmoituksessa mainitaan Volvon vuosi-malliksi 1986, mutta minulla on muistikuva, että kesäkuussa 1983 oli Volvo konehuoneessa kun Sulkavan kirkolta Hämäläisen Martin kyydissä Pistohiekan laituriin matkasin.
Taisi se Volvo oli höyrykone... ;)
En tiedä pitääkö paikkansa mutta kuulemma 1985 höyrykone poistettu.
Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 26.03.2016, 12:06:38
Taisi se Volvo oli höyrykone... ;)
En tiedä pitääkö paikkansa mutta kuulemma 1985 höyrykone poistettu.
Kyllä Tirkkos-Erkki on oikeassa, dieseliä (valitettavasti) jo vuonna 1983.
Sunnan II on löytänyt uuden kodin Maarianhaminasta. Sen uusi omistaja on Ove Kemmelmeier yhdessä vaimonsa Katja Mustonen-Kemmelmeierin ja veli Erik Kemmelmeierin kanssa.
Aluksella on tarkoitus tehdä lyhyitä saaristoristeilyitä Maarianhaminasta. Se saapui Maarianhaminan itäsatamaan tänään iltapäivällä.
Lisää aiheesta toisella kotimaisella tarjoaa Ålands Sjöfart (https://www.sjofart.ax/nyheter/restaurangbat-pa-aland-var)
Onnea uudelle yrittäjälle, toivottavasti saavat toiminnan kannattamaan. On upeassa kunnossa oleva alus. Sitä tuli ihailtua kun kävimme alukseen tutustumassa sen ollessa myynnissä.