maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Arto Papunen - 05.08.2022, 10:30:04

Otsikko: Amorella myyty
Kirjoitti: Arto Papunen - 05.08.2022, 10:30:04
Suuntaa sekin Välimerelle. Eipä tuo silti yllätä, mutta mistä Corsica Ferriesillä on noin rahaa laittaa laivahankintoihin. Eikö korona tehnyt sille yhtään kiusaa. Toki toinen juttu on miten jatkossa liikennöidään.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Toni Ohvo - 05.08.2022, 11:47:30
Hel-Sto -linja jatkuu tulevan talven ajan yhdellä aluksella ja yhtiö arvioi vaihtoehtoja ko. linjan liikenteen jatkamiselle.

https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/39582F03E7A758F7
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Kalevi Lehto - 05.08.2022, 19:46:15
Näinköhän sitä on Vikingin ja Tallinkin välillä tehty joku diili, että Tallink vetäytyy vähin äänin Tku-Sto liikenteestä ja Viking Hel-Sto-linjalta...?
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Hannu Sarell - 05.08.2022, 19:56:47
Sama epäilys heräsi itselläkin.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Johannes Erra - 05.08.2022, 20:24:00
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa, ja myös ajoituksellinen samankaltaisuus on pitkälti silmänlumetta, Viking asetti Amorellan myyntiin jo osana Gloryn hankintapäätöstä, siis kauan ennen kuin Tallink innostui siirtämään liiketoimintansa painopisteen liikennöinnistä alusvuokraukseen. Minulle viimeistään Mariellan myynti oli aivan riittävä näyttö siitä, miten kiinnostunut Viking Line on (ei ole) Helsinki-Tukholma-reitin tulevaisuudesta.

Lopputuloksesta olen silti samaa mieltä: Tallink-konsernin vetäytyminen Turun linjalta ja Vikingin vetäytyminen Helsingin-Tukholman reitiltä on lähivuosina hyvin mahdollista. Näihin lopputulemiin on ajanut sekä vuosia jatkunut tonnistopolitiikka että viimeaikaiset kannattavuushaasteet. Grace ja Glory ovat tehneet Turku-Tukholma-reitistä Viking Linen itsestäänselvän päälinjan. Serenade ja Symphony taas ovat Helsingin linjalla, ja kävelykatujensa ansiosta monessa mielessä erityisasemassa pohjoisen Itämeren alusten joukossa, tarkoittaen että Silja Linen prioriteetti on niissä. Polttoaineen hintakehitys ja molempien varustamojen taloutta rasittaneet koronavuodet ovat nähdäkseni vain katalysaattori kehityskululle, jonka ennusmerkit ovat olleet näkyvissä jo hyvin, hyvin pitkään. Vähintään sieltä lähtien, kun Silja Line (Tallink-konserni) katsoi Tallinkin laivaston standardialukset soveliaiksi Turun linjalle pitäen promenade-alukset Helsingissä, ja Vikingin toisaalta valitessa Turun linjan omien uudisrakennustensa reitiksi.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Sauli Nurmi - 05.08.2022, 21:27:32
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa

Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Tietysti nyt on ihan toiset omistajat, toiset lait ja niin edelleen, mutta ei salainen sopimus kuitenkaan olisi mitenkään ennen näkemätön ratkaisu.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Harri Anukka - 05.08.2022, 21:56:51
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Silja/Tallinkilla muutos ei ole merkittävä, heillähän on jo nyt liikennettä kolmessa satamassa Helsingissä, ja laivoja riittää, ellei niitä saada vuokrattua muille, mutta tuskin vuokraisivat Vikingille laivan Hel-Tuk linjalle  ;D

Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Tauno Hermola - 05.08.2022, 23:24:23
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Tulee mielenkiintoinen tilanne, kun sama laiva ajaa Tukholmaan ja Tallinnaan ;D. Tuntuu, ettei siihen hyvää ratkaisua olekaan, jos vaikka vain osa Vikingin Tallinnan vuoroista käyttäisi Länsiterminaalia.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Petri Nummijoki - 06.08.2022, 22:39:49
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Erona 1970-luvun tilanteeseen on ainakin se, että EU-aikana sanktiot ovat olleet huomattavat, jos kartellista jää kiinni.
Otsikko: Vs: Amorella myyty
Kirjoitti: Sami Niemelä - 09.08.2022, 11:49:20
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/

(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)