Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on työntänyt kapuloita myös tämän projektin rattaisiin. Telakka on hakenut jäänmurtajalle vientilupaa ulkoministeriöltä. Toistaiseksi työt on kuitenkin keskeytetty.

YLE: Helsingin telakka saattaa saada luvan rakentaa jäänmurtaja venäläisyhtiölle pakotteista huolimatta
2
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 09.08.2022, 23:07:21  »
Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin.

Athena ja Kalypso olivat muuten ilmeisen hyviä mutta kantavuus niissä oli aluksen kokoon nähden ällistyttävän pieni. Kun rahdin merkitys on sittemmin korostunut niin epäilisin, että Kalypso olisi aika pian siirretty Turku-Tukholma-reitiltä johonkin Helsinki-Tallinna-risteilyliikenteeseen siinä tapauksessa, että alus olisi jäänyt Itämerelle.

Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta.

Olympia oli Mariellan kopio mutta pari asiaa siinä saattoi olla paremmin. Mariellalla oli standardihyttejä tasokkaampia kämppiä vain marginaalisesti. Ei Olympiallakaan niiden määrä erityisen suuri ollut mutta kuitenkin isompi sisaralukseen verrattuna. Sitten yökerhon paikkaluku oli vain reilut 20 % laivan matkustajapaikkojen määrästä, joten loppuun myydyllä laivalla tuskin kaikki halukkaat mahtuivat seuraamaan illan ohjelmaa. Olympialla yökerho oli saman kokoinen mutta à la carte-ravintolakin oli suunniteltu viihdetilaksi. Eri asia sitten, toimiko ratkaisu esim. äänieristyksen kannalta, jos yökerhossa, pianobaarissa ja à la carte-ravintolassa soi kaikissa eri musiikki ja ne ovat kuitenkin vierekkäisiä tiloja samalla kannella?
3
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Sauli Nurmi 09.08.2022, 21:55:21  »
Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä.

Kyllähän Slitellä oli omat hyvät hetkensä, etenkin 70-luvun ja 90-luvun alussa.
Erityisesti Apollohan oli superonnistunut konsepti, joka aloitti yhdeksän laivan sarjan ja itse Apollokin oli liikenteessä melkein 50 vuotta. Alkuperäinen poikkeava piippuväristykin kopioitiin alkuvuosiksi Gabriellaan. Sitten 90-luvun Athena/Kalypso/Europa olivat ainakin matkustajien mieleen, kaksi ensimmäistä kai monella tapaa hyvin suunniteltujakin. Europa on sitten joko onnistunut tai vähemmän onnistunut, riippuen siitä katsooko asiaa matkustajan näkökulmasta vai laivan outojen mittasuhteiden ja tilaratkaisujen aiheuttamien ongelmien näkökulmasta.

Mutta siinä noiden välissähän Slite oli kyllä aika hukassa 70-80 -lukujen taitteessa. Diana II oli monista eri suunnitteluvirheistä kärsivä alus ja ainoa oma uudisrakennus pitkään aikaan. Olympia tietenkin oli ihan OK, mutta suora kopio Mariellasta. Ja sitten tietysti Ruotsista tehtiin vuorokauden risteilyjä kilpailijan vanhalla entisellä höyrylaivalla.
Eli ei ainakaan noita vuosia tosiaan voi kovin edelläkävijän roolina pitää.
4
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Petri Nummijoki 09.08.2022, 18:00:10  »
Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.

Mitä tämä tarkoittaa? Jos sitä, että Sliteä tulisi pitää oman aikansa johtavana lauttavarustamona niin siinä alkaa olla historian uudelleenkirjoittamisen makua. Sanoisin, että jokseenkin kaikki 60-90-luvuilla esitellyt kotivesien lautat, jotka erosivat liikenteeseen tullessaan kokonsa, tarjontansa tai käyttötarkoituksensa puolesta vaikuttavasti edeltäjistään olivat joko Siljan tai Finnlinesin kehittämiä. Tai jos puhutaan kehityskulusta, jossa Viking Line nousi 70- ja 80-lukujen johtavaksi varustamoksi kuljetusmääriltään niin siinä Slite oli Viking Linen kolmesta osakasvarustamosta pienin toimija. 80- ja 90-lukujen taitteen uudisrakennusohjelmassa Sliten Athena, Kalypso ja Europa olivat kyllä paljon kunnianhimoisempi hanke, kuin SF Linen Amorella, Isabella ja Cinderella. Koska Slite kuitenkin haukkasi tässä liian suuresta kakusta (tietysti huonoa tuuria oli mukana) niin en katsoisi tämän yksinään korottavan Sliteä muiden yläpuolelle.
5
Matkustaja-autolautat / Vs: Amorella myyty
« Uusin viesti kirjoittanut Sami Niemelä 09.08.2022, 11:49:20  »
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/

(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)
6
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 08.08.2022, 23:38:58  »
Kalypsoon liittyviä muistoja on tässä foorumissa julkaistu aiemminkin, ehkäpä nyt voisi olla aika vilkaista niitäkin, kun ei toiste ole aina kovin viisasta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=2716.0

Myös Slite-varustamon konkurssiasioista täällä on käyty pohdintaa, jossa saattaa olla useammassakin näkemyksessä ainakin osa totuutta:
https://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=7708.0

Mennyt on mennyttä, Kalypsoa ja Sliteä ei koskaan enää tule, joten toivokaamme, että niiden muistoa ymmärretään vaalia parhaina juttuina, joita lajissaan näillä vesillä on ollut.
7
Muut alukset / Vs: Kuusi hybridi-irtolastialusta AtoB@C:lle
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 08.08.2022, 21:40:47  »
Toisen aluksen, rakennusnumeroltaan C-276, kölinlasku oli 4.8., kertoo varustamo jälleen nettisivuillaan.
8
Vapaa keskustelu / Vs: Ylläpito tiedottaa
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 07.08.2022, 23:15:57  »
Maritimeforum.fi on monien muiden foorumien tapaan ollut jo vuosia roskapostittajien kohteena. Foorumille luodaan päivittäin automaattisesti kymmeniä, joskus jopa satoja uusia tunnuksia, joiden tarkoitusperiä voi kukin vain arvailla. Tavallisille käyttäjille tämä "näkymätön taistelu" ei juurikaan näy, koska ylläpidon täytyy aktivoida jokainen foorumille luotu käyttäjätunnus ennen kuin tämä voi osallistua keskusteluihin.

Pyrin käymään uudet tunnukset läpi lähes päivittäin. Koska toimin ylläpidossa vapaaehtoisena, olen työtaakkani helpottamiseksi estänyt ennalta uusien tunnusten luomisen joistain IP-osoitteista ja -osoiteavaruuksista sekä ilmaissähköpostipalvelimista ja maatunnuksista, joista on tullut huomattavia määriä ei-toivottuja rekisteröitymisyrityksiä. Valitettavasti viime aikoina on ilmennyt muutamia yksittäisiä tapauksia, joissa pääsy foorumille on epähuomioissa estetty myös ihan oikealta käyttäjältä. Tapaukset ovat tulleet ilmi joko selattuani foorumin lokitietoja tai kyseisen käyttäjän otettua minuun yhteyttä muuta kautta.

Foorumin asetuksia on nyt muutettu siten, että mistä tahansa osoitteesta pääsee näkemään foorumin sisällön, mutta rekisteröityminen on estetty.

Mikäli et pysty rekisteröitymään, kirjautumaan tai kirjoittamaan foorumille, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen (etunimi.sukunimi@kapsi.fi) ja asia selvitetään. Ole myös yhteydessä mikäli olen epähuomioissani poistanut luomasi uuden käyttäjätunnuksen.
9
Maritimeforum.fi on monien muiden foorumien tapaan ollut jo vuosia roskapostittajien kohteena. Foorumille luodaan päivittäin automaattisesti kymmeniä, joskus jopa satoja uusia tunnuksia, joiden tarkoitusperiä voi kukin vain arvailla. Tavallisille käyttäjille tämä "näkymätön taistelu" ei juurikaan näy, koska ylläpidon täytyy aktivoida jokainen foorumille luotu käyttäjätunnus ennen kuin tämä voi osallistua keskusteluihin.

Pyrin käymään uudet tunnukset läpi lähes päivittäin. Koska toimin ylläpidossa vapaaehtoisena, olen työtaakkani helpottamiseksi estänyt ennalta uusien tunnusten luomisen joistain IP-osoitteista ja -osoiteavaruuksista sekä ilmaissähköpostipalvelimista ja maatunnuksista, joista on tullut huomattavia määriä ei-toivottuja rekisteröitymisyrityksiä. Valitettavasti viime aikoina on ilmennyt muutamia yksittäisiä tapauksia, joissa pääsy foorumille on epähuomioissa estetty myös ihan oikealta käyttäjältä. Tapaukset ovat tulleet ilmi joko selattuani foorumin lokitietoja tai kyseisen käyttäjän otettua minuun yhteyttä muuta kautta.

Foorumin asetuksia on nyt muutettu siten, että mistä tahansa osoitteesta pääsee näkemään foorumin sisällön, mutta rekisteröityminen on estetty.

Mikäli et pysty rekisteröitymään, kirjautumaan tai kirjoittamaan foorumille, ota yhteyttä allekirjoittaneeseen (etunimi.sukunimi@kapsi.fi) ja asia selvitetään. Ole myös yhteydessä mikäli olen epähuomioissani poistanut luomasi uuden käyttäjätunnuksen.

Tähän lukitsemattomaan viestiketjuun voi halutessaan kommentoida asiaa julkisesti. Tulen kuitenkin aikanaan poistamaan tämän tiedotteen ja jätän vastaavan viestin varsinaiseen tiedoteketjuun.
10
Risteilijät / Vs: Star Pisces, entinen Kalypso myytavana?
« Uusin viesti kirjoittanut Lasse Mäkinen 07.08.2022, 13:22:24  »
Facebookin Ship Breaking ryhmässä on mielenkiintoinen kuvasarja Star Piscesilta kuvattuna Alangissa.

https://www.facebook.com/groups/shipbreaking/permalink/10161511738328943/?app=fbl

Ei vaadi kirjautumista Facebookiin.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10