30
Jos en ihan väärin muista, muutostyöt (ainakin osittain) tehtiin Raumalla. Rakenteellisestihan laivaan värkättiin kiinteitä asioita autokannelle, eipä juuri muuta -hytti- ja ravintolasektorinsa osaltahan se oli suhteellisen uusi ja hyväkuntoinen, vain kolme ja puoli vuotta liikennöinyt (tosin rankassa ja kuluttavassa käytössä, mutta myös hyvin hoidettuna).
Nordbankenin olisi tietenkin pitänyt huutokaupan yhteydessä ilmaista, että alukset myydään vain sellaiseen käyttöön, mihin ne oli rakennettukin, mutta se olisi ollut ristiriidassa konkurssiin johtaneiden perusteiden kanssa -pankkihan katsoi Suomen ja Ruotsin välillä olevan Sliten verran ylikapasiteettiä, eikä ollut siinä täysin väärässäkään. Tosin sekä Siljalla että SF:llä (sekä kuten mainittua muutamilla muillakin lauttafirmoilla) oli intressejä ainakin Kalypson suhteen.
Itse pidän Kalypsoa edelleen kaikkien aikojen onnistuneimpana varta vasten Turun ja Tukholman välille suunniteltuna aluksena. Se oli mitoitettu Ahvenanmaan saariston kapeiden väylien silloisten maksimimittojen mukaan ja sen kapasiteetti oli linjan keskimääräisiin volyymeihin nähden juuri passeli. Ja kun se tällä linjalla pärjäsi, se olisi pärjännyt muuallakin, risteilypainotteisena lauttana.