Kuten useimmat varmaankin jo tietävät niin Akerin Suomen telakat päästivät oikein jymyuutisen, tosin negatiivisen sellaisen, kertoessaan että telakoilla menee niin hyvin että niillä menee huonosti. Miten tämmöinen on mahdollista?
Helposti. Tilauskirjat ovat täynnä, kaikki projektit ovat kiireellisiä. Ammattitaitoisesta työvoimasta on taas pulaa - mikä tietenkin johtuu taas siitä että niitä muutama vuosi takaperin potkittiin pellolle. Tämä tarkoittaa sitä että kun (ei siis jos) jossakin sattuu pieni myöhästyminen, sitä ei saadakan kiinni muulla kuin ylitöillä. Ja näin ollen ylitöitä alkaa kertyä, sekä omille että alihankkijoiden väelle. He taas ovat ansainneet rahansa, joten siinä ei voi ruveta pihistelemään.
Samalla on energian hinnat korkealla ja taas nousujohteista. Teräksenkin hinta on ilmeisesti ennätyskorkeissa lukemissa, eikä näytä minkäänlaisia merkkejä laskuun. Näin ollen materiaalikulut ovat korkeampia kuin aluksia tilattaessa osattiin arvata. Osittain tämä näkyykin jo siinä että viime vuosina on laivojen hinnat lähtenyt taas nousuun - esimerkiksi Visentinin perusrollarit maksoivat noin 40 MEUR viisi vuotta sitten, nyt niistä haluttiin jo 60 MEUR. Hinnanousu näkyy myös käytettyjen markkinoilla.
Maailmalla on muillakin telakoilla hyvä tilanne. Eli kirjat täynnä ja halukkaita ostajia riittää. Samat realiteetit tulevat varmasti näkymään myös muuallakin, eli telakoilla voi olla edessään pari hankalaa vuotta, jotka eivät johdukaan tilausten puutteesta, vaan kohonneista kustannuksista. Ainakin Market 07 käsittelee varsinkin moottoritehtaiden tilannetta samanlaisena, eli kaikki mitä keretään tehdä on jo ajat sitten myyty.
Tässä sitä taas sitten kommentoidaan että eikö nuo oireet jo kuullosta ylikuumentuneen alan merkeiltä? Eli Rökke taisi ajoittaa myyntinsä aivan loistavasti oikeaan hetkeen. Onko edessä romahdus? En tiedä, mutta jotakin täytyy ja taitaa tapahtua.