Suomen telakoilla ongelmia - Aker antoi tulosvaroituksen

Aloittaja Timo Selkälä, 07.07.2007, 23:03:54

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Kuten useimmat varmaankin jo tietävät niin Akerin Suomen telakat päästivät oikein jymyuutisen, tosin negatiivisen sellaisen, kertoessaan että telakoilla menee niin hyvin että niillä menee huonosti. Miten tämmöinen on mahdollista?

Helposti. Tilauskirjat ovat täynnä, kaikki projektit ovat kiireellisiä.  Ammattitaitoisesta työvoimasta on taas pulaa - mikä tietenkin johtuu taas siitä että niitä muutama vuosi takaperin potkittiin pellolle. Tämä tarkoittaa sitä että kun (ei siis jos) jossakin sattuu pieni myöhästyminen, sitä ei saadakan kiinni muulla kuin ylitöillä. Ja näin ollen ylitöitä alkaa kertyä, sekä omille että alihankkijoiden väelle. He taas ovat ansainneet rahansa, joten siinä ei voi ruveta pihistelemään.

Samalla on energian hinnat korkealla ja taas nousujohteista. Teräksenkin hinta on ilmeisesti ennätyskorkeissa lukemissa, eikä näytä minkäänlaisia merkkejä laskuun. Näin ollen materiaalikulut ovat korkeampia kuin aluksia tilattaessa osattiin arvata. Osittain tämä näkyykin jo siinä että viime vuosina on laivojen hinnat lähtenyt taas nousuun - esimerkiksi Visentinin perusrollarit maksoivat noin 40 MEUR viisi vuotta sitten, nyt niistä haluttiin jo 60 MEUR. Hinnanousu näkyy myös käytettyjen markkinoilla.

Maailmalla on muillakin telakoilla hyvä tilanne. Eli kirjat täynnä ja halukkaita ostajia riittää. Samat realiteetit tulevat varmasti näkymään myös muuallakin, eli telakoilla voi olla edessään pari hankalaa vuotta, jotka eivät johdukaan tilausten puutteesta, vaan kohonneista kustannuksista. Ainakin Market 07 käsittelee varsinkin moottoritehtaiden tilannetta samanlaisena, eli kaikki mitä keretään tehdä on jo ajat sitten myyty.

Tässä sitä taas sitten kommentoidaan että eikö nuo oireet jo kuullosta ylikuumentuneen alan merkeiltä? Eli Rökke taisi ajoittaa myyntinsä aivan loistavasti oikeaan hetkeen. Onko edessä romahdus? En tiedä, mutta jotakin täytyy ja taitaa tapahtua.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 07.07.2007, 23:03:54
Helposti. Tilauskirjat ovat täynnä, kaikki projektit ovat kiireellisiä.  Ammattitaitoisesta työvoimasta on taas pulaa - mikä tietenkin johtuu taas siitä että niitä muutama vuosi takaperin potkittiin pellolle. Tämä tarkoittaa sitä että kun (ei siis jos) jossakin sattuu pieni myöhästyminen, sitä ei saadakan kiinni muulla kuin ylitöillä. Ja näin ollen ylitöitä alkaa kertyä, sekä omille että alihankkijoiden väelle. He taas ovat ansainneet rahansa, joten siinä ei voi ruveta pihistelemään.

Eivät nuo telakat taida varsinaisesti olla koskaan suurissa määrissä potkineet pihalle, enemmän lomauttivat, alihankkijoilla tilanne on saattanut olla toinen. Voisin melkein veikata, että iso osa työvoimapulasta on myös kiitos alan maineen, joka oli vielä jokunen vuosikin sitten auringon laskun ala, ja ketä nyt kiinnostaa hakeutua sellaiselle alalle (jollei kyseessä ole joku kulttuurialan, tai vastaava) jonka loppu oli näkyvissä kuin kulman takana. Ylitöiden lisäksi kiire/alempi osaamisen taso lisännee laatuongelmia, joka taas lisää turhaan tehtävää työtä. Alihankkijoiden kanssa kyllä luulisi olevan aika pitkälle sopimuksia, jossa nämä ottavat vastuun oman budjettinsa pitämisestä, mutta tietenkin se vaikuttaa tulevien projektien hinnoittelluun, jos tarjontaa ei ole alihankkijoiden puolella suurta.

Lainaa
Osittain tämä näkyykin jo siinä että viime vuosina on laivojen hinnat lähtenyt taas nousuun - esimerkiksi Visentinin perusrollarit maksoivat noin 40 MEUR viisi vuotta sitten, nyt niistä haluttiin jo 60 MEUR. Hinnanousu näkyy myös käytettyjen markkinoilla.

Ainakin vanhemmassa päästä tämä varmaan vaikuttaa tarjonnan määrään http://www.eurofer.org/statistics/scrap.htm

Lainaa
Tässä sitä taas sitten kommentoidaan että eikö nuo oireet jo kuullosta ylikuumentuneen alan merkeiltä? Eli Rökke taisi ajoittaa myyntinsä aivan loistavasti oikeaan hetkeen. Onko edessä romahdus? En tiedä, mutta jotakin täytyy ja taitaa tapahtua.
u

Sitähän tuossa kaupan aikana sanottiin, että Rökken ajoitus oli hyvä. Ei se romahdus tarvitse kuin isomman laskukauden, ja merikuljetusten kasvun hidastumisen.

Timo Selkälä

Market 07 kommentoi että rorot romutetaan hyvin, hyvin vanhoina. Osasyy on se että aluksia on tilauskirjoissa vähemmän kuin mitä pitäisi, eli vanhoja romutetaan silti enemmän kuin uusia rakennetaan. Tosin, koska uudet ovat reilusti romutettuja isompia, niin tämä johtanee noin 1000LMn aluksien määrän vähenemiseen. Samalla monet telakat eivät halua roroja rakentaa, vaan mieluummin standardisarjoja, kuten konttialuksia. Kiintoisaa kyllä niin Visentini, Sietas ja Flensburger mainitaan parhaiten onnistuneiden telakoiden joukossa, koska näiden toimitukset on pystytty pitämään ajoissaan - ja budjetissa. Ehkä näemmekin tilanteen jossa roroja aletaankin muutostöillä taas suurentamaan. Esimerkkejä on jo muutama, kuten Transgard.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.