Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Itse asiassa järkevin olisi:

a) tilata kolme perinteistä nelipotkurista murtajaa ilman öljyntorjuntavalmiutta (2x Perämeri + 1xSuomenlahti).

b) muuttaa Fennica ja Nordica vuoden 2014 jälkeen öljyntorjuntaan (murtajina ne ovat jo muutenkin pilalla)

c) myydä Botnica Viroon, kun riitemurtajasta kerrankin saataisiin kunnon hinta.

d) Pitää Voima kuitenkin koipussissa kovan talven varalta.

Tälläkin järjestelyllä saavutettaisiin vasta tyydyttävä 9+1 murtaja taso.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

En näe mitään syytä olla varustamatta kaikkia kotimaisia jäänmurtajia öljyntorjuntaan Kontion tapaan, sillä öljyntorjuntavalmius ei nähdäkseni heikennä mitenkään jäänmurtajan suorituskykyä Itämeren avustustoiminnassa.

Lisäksi mielestäni maailman vanhin käytössä oleva jäänmurtaja voidaan hyvällä omallatunnolla päästää eläkkeelle tai myydä eniten tarjoavalle. Ei höyryvetureitakaan (höyrymurtajista puhumattakaan) enää säilötä pahan päivän varalle.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

#242
Niin, viitaten edelliseen, eikö Voima enää kelpaisi virolaisille?

Sitä paitsi Arctiaa kiinnostaa muidenkin muuttaminen öljyntorjuntaan sopiviksi:

http://www.arctia.fi/sivu.php?id=584
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#243
Hmm.

"Uuden jäänmurtajan hankintaan osoitetaan vuodelle 2013 27 miljoonaa euroa. Hankinnan kokonaisvaltuus on 125 miljoonaa euroa, johon sisältyy öljyntorjuntakapasiteetin hankinta"

Aiemmin liikelaitostettaessa todettiin ettei valtio enää tilaa murtajia vaan Finstaship/Arctia?

Miten uuden murtajan rakennusvalvonta eli kilpailutetaanko management ennen rakentamisen aloittamista?
(Mulla on huonoja kokemuksia siitä että valvova varustamo ja käyttävä varustamo ovat eri.)

Vai lahjoitetaanko murtaja Arctialle nimellisellä korvauksella?

Viimeistään nyt olisi myönnettävä että liikelaitostaminen oli virhe eli ketään ulkopuolista tahoa ei saada murtajaa rakennuttamaan?

Kustannussäästökin taitaa perustua kunnossapidon laiminlyöntiin.

Lainataan taas:

"Vai mennäänkö kenties lopulta takaisin vanhaan järjestelmään, jossa valtio hankkii murtajansa täysin budjettivaroin
ja maksaa myös niiden operoinnin."

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/67053/nbnfi-fe201101311163.pdf?sequence=3

Musta tuntuu että ollaan tekemisissä "mukakapitalismin" kanssa. En yleensäkään pidä tilaaja-tuottajamallista, vaan näen sen ainoastaan tuplarakenteena, joka lisää kustannuksia. Joko valtio hoitaa homman tai koko homma annetaan yksityisen haltuun ilman valtion tai muun julkisen tahon valvontaa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 30.08.2012, 17:22:53
Edellyttääkö EU, että tällainen suuri valtion hankinta kilpailutetaan sen sijaan, että rakennustelakaksi valittaisiin suoraan esimerkiksi Arctech Helsinki Shipyard? Siitähän riemu ratkeaisi, kun uuden kotimaisen murtajan tilaus lipsahtaisi ulkomaille...

edit: Valtioneuvoston tiedote aiheesta

Rungot tehtäisiin sitten Viipurissa (omaa lohkohallia ei ole).

Lisäksi ko. telakan tj. joutui eroamaan murtajayhtiön johdosta taloudellisten väärinkäytösten vuoksi 2008? (joita ei Korruptio-Suomen tapaan tutkittu saati tuomittu).

Tietysti mikäli alus saataisiin johonkin viranomaiskategoriaan (esim. merivoiminen hallintaan), niin se voitaisiin tilata ilman kilpailutusta.

Joten Arctech toivottavasti pysyy kaukana projektista.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.08.2012, 06:44:55

Tietysti mikäli alus saataisiin johonkin viranomaiskategoriaan (esim. merivoiminen hallintaan), niin se voitaisiin tilata ilman kilpailutusta.

Onneksi Wälläri ei ole tätä kuulemassa. ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

#246
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.08.2012, 07:32:18
Onneksi Wälläri ei ole tätä kuulemassa. ;)

Eipä esim. Louhen miehityksestä kauheasti väännetty?

Sitä paitsi:

"Laki julkisista hankinnoista edellyttää palvelun tuottajia noudattamaan
Suomen lain ja työehtosopimusten vähimmäisehtoja (Finlex 2010), minkä
pitäisi sulkea pois ulkomaisen lipun vaikutukset palkkakustannusten käytöstä
kilpailukeinona. Tätä ei kuitenkaan ole noudatettu ainakaan toistaiseksi
ruotsalaisten murtajien osalta, jotka ovat olleet rahdattuna Liikennevirastolle."

Eli jo olemassaolevat sopimukset ovat Suomen lain (ei siis ainoastaan työehtosopimusten) vastaisia, mutta eipä tämä näytä SMUryä tai ketään muutakaan kiinnostavan?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.08.2012, 08:48:24
Eipä esim. Louhen miehityksestä kauheasti väännetty?

Puhutko nyt uudesta vai vanhasta Louhesta?
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.08.2012, 09:40:12
Puhutko nyt uudesta vai vanhasta Louhesta?

Tarkoitin uutta Ugissa rakennetua. Tosin sen käyttö jäänmurrossa lienee ollut rajallista.

Kuka muuten öljyntorjunnan kustannukset maksaa ei tietääksin EMSA? Syken maksamisen kanssakin on ollut niin ja näin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 31.08.2012, 09:50:53
Tarkoitin uutta Ugissa rakennetua. Tosin sen käyttö jäänmurrossa lienee ollut rajallista.

Uusi Louhihan ei ole varsinainen avustava jäänmurtaja, vaan jäissäkulkukykyinen öljyntorjunta-alus. Todennäköisesti se otettaisiin jäänmurtokäyttöön erityisen kovana jäätalvena, mutta toistaiseksi sellaisia ei ole ollut. Sen sijaan muistaisin nähneeni vanhan Louhen, eli ensimmäisen Sisun, mainittuna jopa jossain 70-luvun lopun tai 80-luvun alun jääkartassa. Toisaalta noihin aikoihin Wällärikin puski jo turvallisesti koiranputkea.

Öljyntorjunnan kustannuksista Ympäristöhallinnon nettisivu tietää seuraavaa:
LainaaSuomessa noudatetaan "likaaja maksaa" -periaatetta, eli vahingon aiheuttaja on velvollinen korvaamaan torjuntakustannukset ja aiheutuneet vahingot. Öljyntorjuntatoimia ja niihin varautumista varten on olemassa erityinen öljysuojarahasto, joka huolehtii öljyvahinkojen torjuntakustannusten korvaamisesta silloin, kun vahingon aiheuttaja on tuntematon tai ei kykene korvaamaan aiheutuneita kustannuksia. Varat öljysuojarahastoon kerätään perimällä maahantuodusta ja Suomen kautta kuljetettavasta öljystä öljysuojamaksua.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Koskinen

Louhi avusteli komentajakapteeni Porkan johdolla muutamina 1980-luvun talvina Saaristomerellä. Taisi tosin olla enemmänkin talvimerenkulun tulppana kuin apuna.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 31.08.2012, 10:18:54
Uusi Louhihan ei ole varsinainen avustava jäänmurtaja, vaan jäissäkulkukykyinen öljyntorjunta-alus. Todennäköisesti se otettaisiin jäänmurtokäyttöön erityisen kovana jäätalvena, mutta toistaiseksi sellaisia ei ole ollut. Sen sijaan muistaisin nähneeni vanhan Louhen, eli ensimmäisen Sisun, mainittuna jopa jossain 70-luvun lopun tai 80-luvun alun jääkartassa. Toisaalta noihin aikoihin Wällärikin puski jo turvallisesti koiranputkea.

Öljyntorjunnan kustannuksista Ympäristöhallinnon nettisivu tietää seuraavaa:

Todennäköisesti jos niin kova jäätalvi tulisi että Louhea tarvitaan avustamaan ei Louhi siellä pääsisi edes kulkemaan. Nykyisillä resursseilla ei varmast nytkähdä minkään näköiseen jäänmurtoavustustoimintaan.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Janne Koskinen

#252
Ei tainnut tulla Botnicasta kauppoja, koskapa VTA:lla tarjouskilpailu varamurtajasta:

"Veeteede Amet kuulutas välja hanke Soome lahel jäämurdeteenuse osutamiseks
18.09.2012
Veeteede Amet kuulutas välja hanke jäämurdeteenuse osutamiseks Soome lahel. Lepingu pikkuseks on planeeritud 10 aastat.

Hankele on oodatud pakkujad, kes omavad jäämurdjat, mille laius on enam kui 23 meetrit ja peamasinate koguvõimsus suurem kui 13 000 kW.

Praegu kasutab Veeteede Amet Soome lahel jäämurdeteenuse osutamiseks tuleval aastal 50-aastaseks saavat jäämurdja Tarmot ja vajaduse korral ka lisajäämurdjaid.

Külmal talvel ei piisa ainult ühest jäämurdjast Soome lahe sadamate lahtihoidmiseks, samuti jääb kaasaegsete laevade teenindamiseks jäämurdja Tarmo mõõtmetest ja masinate võimsusest väheseks, sest ehitamise ajal olid abistamist vajavad kaubalaevad tunduvalt väiksemad.

Pakkumiste esitamise tähtaeg on 1. oktoober 2012."

Kauppa taisi kaatua Tallinnan sataman suunniteltuun myyntiin?

Mahtaakohan Arctia olla tarjousta laatimassa?

Tarkkaan ottaen Botnica on 3000 KW alitehoinen, mutta rahtasihan MKL:kin Botnicaa aikoinaan vaikka se oli alle tarjouskilpailun ehtojen.

TA:n AHTS:t taas on liian kapeita ja kun SMA:lla on ainoastaan kahdesta sopimus olemassa ja "etuotto-oikeus" niihin, niin TA tuskin on tarjoamassa.

Lyhyt oli tarjousaika ja huomenna menossa kiinnikin ja ainoastaan viroksi eli taisi olla voittaja valittuna ennen ko. rundia, jos tarjousta on kukaan tekemässäkään?
(Taisi tulla edelliskerralla nolla tarjousta?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Rantamäki

http://www.ap3.ee/?PublicationId=2f9aa991-7533-446e-922f-c2758e2b8d58

ÄP myös arvelee että kyseessä on Arctialle pedattu hanke. Nyt olisi hankkeen aikaa pidennetty sen takia että annetaan aikaa vironkielisten tarjouspapereiden tekoon :D

Tuomas Romu

Venäläiset luottavat edelleen Azipodiin:

LainaaABB to Provide Propulsion Systems for Russian Next Generation Icebreaker

The 25 megawatt (MW) line diesel-electric icebreaker is the next-generation multifunctional diesel-electric icebreaker. The navigation area of the icebreaker is the Northern Sea Route, the Arctic seas and estuaries of rivers discharging into the Arctic Ocean. The icebreaker is able to proceed continuously both ahead and astern at the speed of 2 knots in compact ice field up to 2m thick with 20 cm of snow cover and temperatures as low as minus 35 degrees Celsius.

...

ABB will provide integrated power generation and distribution systems, thruster motors, fire-fighting pump motors as well as 25 MW propulsion systems. The propulsion system of the vessel features two Azipod® thruster units (power output 2 x 7,5 MW) and one centerline arranged shafting with a fixed pitch propeller generating additional 10MW output. All Azipod® propulsion units for this project are specifically designed for extreme Arctic ice class RMRS Icebreaker-8.

http://worldmaritimenews.com/archives/66379

Mistään pienestä laivasta tuossa ei ole kyse:

Lainaamax length - 142,4 m;
max width - 29 m;
min draught - 8,5 m;



http://eng.rosmorport.ru/consumers_flot.html?print=1&id=28
All information and details given in good faith but not guaranteed!