Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)

Aloittaja Janne Koskinen, 21.01.2008, 06:25:31

« edellinen - seuraava »

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Sami Saarinen - 16.04.2013, 11:54:41
Nyt ei muuta kuin vedonlyönti pystyyn siitä, ovatko Liikenneviraston "terävät kynät" oppineet kilpailutuksen kriteerit vai eivät? Allekirjoittaneen vaatimaton veikkaus on, että tuleva tilaus valuu Espanjaan ja lopputulemana saadaan uskomattoman hieno murtaja, joka ei valitettavasti toimi jääolosuhteissa.  :P

Toivotaan että ihan noin ei tapahdu. ;D Suomen telakoiden tilauskirjan huomioon ottaen olisi kyllä aivan käsittämätöntä jos murtaja jossain muualla rakennettaisiin. Tietysti hinta vaikuttaa varmasti päätökseen, mutta toivotaan että asiasta päättävät haluavat pitää työpaikat Suomessa ja tukea teollisuutta täällä.

Juhani Mehto

Mikäli Sjöfartstidningin julkaisemaan taiteilijan näkemykseen on luottamista, tulisi uudesta murtajasta ulkonäöltään lähes Fennican ja Nordican sisko.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 16.04.2013, 19:26:39
Mikäli Sjöfartstidningin julkaisemaan taiteilijan näkemykseen on luottamista, tulisi uudesta murtajasta ulkonäöltään lähes Fennican ja Nordican sisko.
Minusta kuva on ILS arkistoista varmaankin napattu 90-luvun alun havainnekuva monitoimisista, eikä mikään uusi kuva. No, Tuomas Romu tämän kuitenkin osaa vahvistaa miltä ajalta piirros on.

Pitäisikö tälle tulevalle murtajalle avata kohta jo ihan oma ketjunsa?
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#303
Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 16.04.2013, 19:40:46
Minusta kuva on ILS arkistoista varmaankin napattu 90-luvun alun havainnekuva monitoimisista, eikä mikään uusi kuva. No, Tuomas Romu tämän kuitenkin osaa vahvistaa miltä ajalta piirros on.

Pitäisikö tälle tulevalle murtajalle avata kohta jo ihan oma ketjunsa?

Jälleen lonkalta veikkaisin, että kyseessä on havainnekuva 2000-luvun puolivälin öljyntorjuntamonitoimimurtajasta, joka määrärahojen puutteessa kutistui pesussa ja näki päivänvalon lopulta Louhena. Mikään uusi kuva se ei kuitenkaan ole, sillä muistan nähneeni sen jo vuosia sitten.

http://www.ils.fi/ils/portfolio-items/icebreaker-environment-protection-vessel/

Toistaiseksi keskustelu uudesta jäänsärkijästä mahtunee tähänkin ketjuun. Valtionmurtaja kun ei herätä tällä foorumilla läheskään niin paljoa keskustelua kuin vaikkapa Viking Linen uudet kokolattiamatot. ;)
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Tämä ketjuhan on jo nyt käsitellyt yleisellä tasolla tulevaisuuden murtajahankkeita myös ulkomailla, ja on muutenkin luonteeltaan enemmän laajemman skaalan keskustelua kuin tiettyjen yksittäisten alusten osalta. Kuitenkin, kun kyseessä on seuraava Suomeen hankittava murtaja, olisi mielestäni aiheellista avata sille oma ketjunsa viimeistään aluksen tilaamisvaiheessa. Otanpa vertailuksi nuo Arctechin SCF:t, joille muokattiin oma ketju telakkaa itseään että ensimmäisen aluksen rakentamisen aikaisia kuvia koskeneista topiceista.   
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

#305
Katsotaan, josko ylläpito auttaisi viestien siirrossa.

Tässäpä vielä viralliset lehdistötiedotteet:

http://www.akerarctic.fi/finnish%20ib.pdf

http://www.ils.fi/JM%20tiedote.pdf

http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/uutiset/2013/2013_3_4/130416_aker
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 17.04.2013, 02:05:12
Toistaiseksi keskustelu uudesta jäänsärkijästä mahtunee tähänkin ketjuun. Valtionmurtaja kun ei herätä tällä foorumilla läheskään niin paljoa keskustelua kuin vaikkapa Viking Linen uudet kokolattiamatot. ;)
Ottakaa kanssafoorumistit toki huomioon myös se, että vaikka asiaa ei kommentoitaisi, ei se tarkoita etteikö asia kiinnostaisi. Ainakin minusta uusi valtionmurtaja on aiheena huomattavasti kiinnostavampi kuin Vikingin uudet kokolattiamatot, mutta koska en tiedä jäänmurrosta yhtään mitään ei minulla ole mitään relevanttia sanottavaa aihetta käsittelevään ketjuun. Se ei tarkoita, ettenkö silti lukisi ketjua suurella mielenkiinnolla.

Tapani Hallantie

Kalle on mielestäni oikeassa, topic ei ole vielä mikään hurjan
suuri, minä myös luen monia kirjoituksia, kuten varmaan
moni muu. En kommentoi kaikkea vaikka joitakin haluaisikin.
Ainakin otsikko on edelleen osuva "Jäänmurron tulevaisuus"!

Terv. Tapsa

Tuomas Romu

Louhi näemmä saanut lopulta peräharjansa:

http://www.youtube.com/watch?v=rDyLJ39pSVQ

Saa nähdä, että nähdäänkö vastaavaa kalustoa myös uudessa jäänmurtajassa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#309
Vino, vinompi, ARC100HD.

Aker Arctic's ARC100HD – A Powerful, and Unusual Icebreaker


LainaaIn the oblique mode, the vessel will be able to cut a 50m wide channel through 1.5m thick ice.

...

Propulsion Power: 3 x 6500 kW = 19500 kW

Kuten AARCin esityksestä selviää, tehdään leveää ränniä "peräkulma edellä" huomattavasti pienemmällä kohtauskulmalla (28 astetta) kuin aiemmissa konsepteissa (50 astetta).
All information and details given in good faith but not guaranteed!


Tuomas Romu

Laseria on ehdotettu ennenkin, eikä se ole silloinkaan toiminut. Tuskin toimii nytkään.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Päivän Turun Sanomien paperiversiossa on juttu, että Arctia Shipping on suunnitellut tytäryhtiön perustamista Yhdysvaltoihin, jotta suomalaista jääosaamista voitaisiin myydä siellä paremmin. Jutussa mainitaan myös, ettei Fennican ja Nordican toimet ole vielä selvillä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

#313
Harvoin on yhtä paljon soopaa samassa puheessa:

http://www.arctia.fi/files/Vaurasteen_puheenvuoro_Islannissa_pdf.pdf

Samalla tunnen suurta helpotusta siitä etten äänestänyt S.N:ää kummallakaan kierroksella, koska harkintakyky matkaseurueen suhteen on pahasti pettänyt.

Case 2: "Itämereltä lisää työtä Talvella 2011 Pietarin edustalla oli pahimmillaan satakunta laivaa jumissa useita
päiviä, jopa pidempäänkin. Samanaikaisesti suomalainen jäänmurtaja Sisu seisoi käyttämättömänä reilun sadan mailin
päässä. Edellä mainitun johdosta suomalainen Arctia Shipping Oy ja venäläinen  Rosmorport aloittivat neuvottelut yhteistyöstä siten, että yhtiöt voivat täydentää toistensa kapasiteettia, jos jommallakummalla on pulaa ja toisella taas kalustoa sekä osaamista tarjolla. Yhtiöt loivat nopeasti kaupallisen valmiuden edellä mainittua yhteistyötä varten sekä venäläisen että suomalaisen merenkulun sujuvoittamiseksi. Sittemmin asiaan liitettiin tarve valtiosopimuksesta maiden välille. Edellä mainittua sopimusta on valmisteltu nyt noin parisen vuotta. Toivottavaa olisi, että järjestely saataisiin voimaan talvikaudelle
2013–2014. Näin vajaakäytölle joutunut kapasiteetti saataisiin hyödynnettyä tuomalla uusia töitä suomalaisille murtajille. Tätä leipää kun on syöty melkoisia määriä, kun ruotsalaiset ovat murtaneet Suomeen avustettavan liikenteen jäitä
aiempaa merkittävästi enemmän. " (Smury 3/2013)

Toimitusjohtaja Tero Vauraste,
Arctia Shipping

Lopuksi taitaisi Rosmorport murtaa Suomenkin jäät ja Arctia breikkereiden lippu vaihtua ja kotipaikka vaihtua Pietariksi?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

#314
HILMAan on ilmestynyt 20. kesäkuuta ilmoitus koskien uuden jäänmurtajan rakentamista:

Hankintailmoitus: Liikennevirasto: JÄÄNMURTAJAHANKINTA

Tuolla on kaikenlaista mielenkiintoista, mm. referenssivaatimukset telakoilta (yksi jäänmurtaja tai vastaava alus) sekä edellytys toimittaa tarjousdokumentit vain suomen kielellä. Todellinen pommi löytyy kuitenkin alustavasta teknisestä kuvauksesta:

LainaaAlus on varustettu sähköisellä propulsiolla, joka sisältää kolme ruoripotkurilaitteella. Kaksi yksiköistä on sijoitettu laivan perään ja yksi keulaan. Aluksen pääetenemissuunta on operoida keula edellä kaikissa operaatio-olosuhteissa.

edit: Vaikkei aluksen propulsiolaitteiden valmistajaa olekaan kirkossa kuulutettu, voisi komentosillalle hankkia myös suomalaista huippumuotoilua:

ABB:n suomalaiskahva pokkasi huippupalkinnon

edit 2: Suomalainen Protacon uudistaa ruotsalaisen jäänmurtaja Ymerin:

http://www.protacon.fi/uploads/pdf_uutiset/Tiedote%20Suomalainen%20Protacon%20remontoi%20ruotsalaisen%20j%C3%A4%C3%A4nmurtajan.pdf
All information and details given in good faith but not guaranteed!