Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 631405 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2069
Venäläiset hylkäävät LNG:n ja alkavat rakentaa dieselkäyttöisiä jäänmurtajia Zvezdan telakalla:

https://www.kommersant.ru/doc/5471396
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2069
Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.

Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 2069
Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmä tietää kertoa, että Rosmorport hakee pientä tai keskisuurta yritystä purkamaan jäänmurtaja Ermakista osiksi reilu satakunta laitetta tai järjestelmää. Vuonna 1974 Helsingissä valmistunut 36000 hevosvoiman Ermak (täkäläisittäin Jermak) oli yhdessä sisaralustensa kanssa vuosikymmeniä maailman tehokkain dieselsähköinen jäänmurtaja.

Ermakhan on jo vuosia ollut Suomenlahdella ja huhu kertoo, että yhdeksästä pääkoneesta vain osa on enää käyntikuntoisia. Entisen raskaan polaarimurtajan jääluokkakin on ollut itänaapurin alhaisin, Icebreaker6.

Venäläinen uutissivusto RBC avasi hieman Ermakin kohtaloa (englanninkielinen artikkeli Ukrainska Pravdassa): alus puretaan varaosiksi, jotta nuorempi sisaralus Krasin pysyisi liikenteessä.

Samassa artikkelissa puhutaan myös neljän 1970-luvun lopussa rakennetun Kapitan Chechkin -sarjan jokimurtajan ja kahden 1980-luvun alussa rakennetun Kapitan Sorokin -sarjan matalakulkuisen polaarimurtajan elinkaaren pidentämisestä venäläisvalmisteisilla dieselmoottoreilla ja muilla laitteilla. Vuosina 2025-2029 tehtävän uudistuksen tarkoituksena on jatkaa näiden jo nyt yli 40-vuotiaiden jäänmurtajien elinkaarta vielä 15 vuotta.

edit: Myös Kauppalehti laati aiheesta uutisen.
« Viimeksi muokattu: 22.09.2022, 19:16:57 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!