Liikennejärjestelyjä kun katsoo, niin on tosiaan hyvä että laivojen ajoneuvoliikenne menisi mielellään suoraan Pahaniemen sillan suuntaan, mitä vähemmän liikennevaloja on lähellä, sen paremmin autot katoavat paikalta - sataman jäljellä oleva junaliikennekin voitaneen ajoittaa siten, että matkustajalauttojen purkaessa ei yksi ainutkaan rautapyörä yritäkään kulkea ajoväylien yli, se purku kuitenkin kestää lopulta verraten lyhyen ajan joten kyse on vain suunnittelusta. Joukkoliikenteen kannalta melkein pitää tuo terminaalin eteen tuleva alue rauhoittaa paikallisbusseille ja takseille, tilausliikenteelle on syytä varata riittävän suuri alue, tilan tarve ei ole ihan pieni ja jotenkin olisi hyvä miettiä miten ryhmät ohjataan niin, ettei ihmisiä häröile bussien edessä kun niitä tulee ja menee. Terminaalin edustalle vievälle reitille kylmästi puomi, joka aukeaa vain busseille ja sopimuksen tehneiden taksiyhtiöiden autoille, muuten siellä on yksityisautoja satamäärin aina lauantai-iltaisin. Nykyäänkin satama on liikenteellisesti melkoinen sumppu jos liikenne on runsasta.
Merkittävää tuossa ainakin on se, että varakkaiden asukkaiden Viimeinen Ropo-rivitalossa ei tarvitse aamuisin enää kuunnella ramppien pauketta, josko ne viimeisetkin kämpät menisivät nyt kaupaksi...