Finnlines suunnittelee uusia matkustaja-autolauttoja

Aloittaja Kalle Id, 07.10.2018, 20:29:28

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Emmanuele Grimaldi kertoi aiemmin tällä viikolla EuroMed-konferenssissa Kreikassa, että Grimaldi suunnittelee rakentavansa "vähintään neljä" matkustaja-autolauttaa Finnlinesin liikenteeseen, ilmeisesti Naantali–Kapellskär- ja Malmö–Travemünde-linjoille. Uudet laivat perustuvat Star-luokkaan, mutta niihin on tulossa enemmän hyttejä (300 kpl) ja julkisia tiloja, isompi rahtikapasiteetti (5 000 kaistametriä), mutta koneet tulevat olemaan vähemmän tehokkaat. Alusten kehittely on verrattain aikaisessa vaiheessa ja tilaus on ajankohtainen noin vuoden kuluttua.

Kirjoitin aiheesta tarkemmin Ulkomatalan lokikirjaan: http://ulkomatala.net/ajankohtaista/uutiset/2018/grimaldi-suunnittelee-uutta-ropax-luokkaa-finnlinesin-liikenteeseen/

Tauno Hermola

#1
Paljonkohan niissä on matkustajapaikkoja? Naantali–Kapellskär -reitillä 300 hyttiäkin on aika vähän, kun yövuorolla lähes kaikki sellaisen kuitenkin haluavat, jollei sitten matkustajakapasiteettikin ole jotain selvästi alle tuhannen. Tjaa, näyttää Star-luokassa oleva 500 makustajapaikkaa ja 500 hyttipaikkaa, ehkä uusissa mennään samanlaisella suhdeluvulla.


Kalle Id

Hyttipaikkojen määrää ei tosiaan ole vielä missään kerrottu. Stetson–Harrison-metodilla veikkaisin keskimäärin kolmea vuodepaikkaa per hytti, jolloin hyttipaikkojen määrä olisi 900. Ja jos käy niin, että noihin tulee vielä kansipaikkoja (mitä en pitäisi mahdottomana), voi lopullinen matkustajakapasiteetti olla tuhat tai enemmänkin.

S Liljeström

Uudet laivat lienevät siis enemmän räätälöity linjoilleen, eikä niitä samalla tavalla enää voi siirtää ristiin rastiin eri liikennealueille kuten nyt on tehty. Finnswanhan on nykyiselle reitilleen ylitehoinen, sillä pannu, kaksi riittää aikataulussa pysymiseen hyvin.
Tosin Grimaldihan on taitava siirtämään kapasiteettia sinne missä sitä tarvitaan.
Tilanne on vaikea, vuonna 2021 alusten valmistuessa - mikäli ne tilataan - lastia joko on enemmän tai sitten sitä ei ole.

SL

Kalle Id

Grimaldi muistaakseni jossain yhteydessä sanoi, että SuperStareista olisi suunnitteilla myös muokattu versio Välimeren-liikenteeseen. Joten varmaankin myös nuo Itämeren-versiot sopivat tarvittaessa Välimerelle joillekin linjoille.

Mikko-Oskari Koski

Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 21.10.2018, 11:44:09
Onko missään faktatietoja siitä, kuinka runsas käyttökate Finnswanilla on uudella linjallaan? Jos viiden kilometrin rahtikapasiteettia Naantalin ja Kapellskärin välille rakennetaan vakioksi, tullaan tilanteeseen, jossa reittiä ei tarvitsisi säännöllisesti edes ajaa kahdella aluksella -yksikin riittäisi, kunhan se olisi aina täynnä. Toinen vaihtoehto on sitten tietenkin kahden aluksen malli ja vähemmän viikottaisia lähtöjä. 70 km rahtia viikossa molempiin suuntiin kun ei kuulosta realismilta.
Kolmen viikon välein tulen tiistai iltalaivalla Suomeen ja joka lähtö on sinä päivänä täynnä ja ventta lista tupaten täynnä. Samaten ke aamu lähtö on samaa rataa täynnä ollut ku osa on ventalla siihenkin. Ja työkaverit kertoo samaa muidenkin viikkojen tiistaista. Päivät ovat tietysti tosi yksilöllisiä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Sattuneesta syystä Kappikseen kenttää tänä vuonna pariin otteeseen katselleena, Liverpool Seaways ja Finnlines on usein täynnä ja jää ventalle ylikin, Regal Starin sääkansi harvemmin täynnä eli siinä voisi olla myös Sea Windin korvaaja Muuga-Vuosaari välille.

S Liljeström

Matkustelen harvakseltaan, mutta tulin Finnswanin eilisellä la-iltalähdöllä Kappiksesta.
Kerrassaan tyhjää tuntui olevan.
Sääkannelle oli jostain syystä parkkeerattu pari rekkaa, mutta viitoskannella ei juurikaan
autoja ollut. Kolmosesta en tiedä.
Molemmissa päissä tosin tavarankäsittely kahdelta tasolta. Voi olla, että rakennelmat ovat olleet
ennen Finnswanin reitille tuloa.

SL

Joonas Kortelainen

Lauantai lienee se hiljainen päivä lastin suhteen, mutta mielenkiintoista että ajavat silti.

Marko Manninen

#10
Lauantai iltalähtö on hiljainen, mutta sunnuntai aamulähtö on taas enempi täynnä. Ennen nopeita laivoja Helsinki-Travemünde välillä kyseinen laiva oli tupaten täynnä ku suorat autot Hollannista tulivat Ruotsin kautta aikataulujen takia Suomeen.
Sääkannella olevat kuorma-autot rekkoineen tai perävaunuinenn ovat IMOja melkoisella todennäköisyydellä.
Kyseinen lähtö on kuitenkin elintärkeä monille jos se jätettäisiin ajamatta. Mantereelta tulevat ei kerkeä Viikkariin ja Siljakin on minuutti peliä ajaa Malmööstä tai Trelleborgista ilma taukoa.
Mitä olen kuullut, et Swan ol aivan liian kova syömään polttoainetta. LNG voi olla tämänkin välin laivoille seuraava juttu.
Ja jos yksi lähtö on vajaalla, niin ei se tarkoita että se tarvitsisi lopettaa vaan sitä kutsutaan palveluksi. Monille juuri se lähtö on elintärkeä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Siljan tai Vikingin siirtyminen Kapellskärin on itsemurha. Mitä tulee katuverkossa ajamiseen niin se on mennyttä aikaa. Kummatkin satamat vetää hienosti tunnelien kautta.

Mitä tulee vanhojen laivojen kaistametrien riittävyyteen niin kyllä ne vkl riittävät. Viikolla tilanne on aivan toinen. Finnswan ottaa kuitenkin lähes "Kalataksin" tai Plastik Rinsessan" enemmän rahtia ku edeltäjä. Reittiä on ajettu Finnlinesin puolesta kahdella, kolmella ja neljällä laivalla tällä vuosituhannella. Oma näkemykseni on, että luontoa kuormitetaan kahdella isolla laivalla paljon vähemmän kuin 3-4 laivalla operoidessa. Vaikka laivat olisi pienempiä ja vkl voidaan joku lähtö jättää ajamasta.

Naantali - Kapellskär välillä varmasti piisaa kaksi suurta laivaa
Travemünde - Malmö välille kaksi suurta ja 1-2 pienempää laivaa
Travemünde - Helsinki välille kolme suurempaa laivaa

Täytyy muistaa aina, että vaikka ei turisteja ole laivalla, niin rahti tuo sen rahan silloin ja reittien lopettaminen tietyiltä päiviltä olisi itsemurha ja siirtää rahan toiselle yritykselle. Kuljetusliikkeillä ja huolitsijoilla on kuitenkin ostettuna paljon vakimetrejä esim. Vikingille. Ja jos jonain päivänä tarvii mennä toisella yhtiöllä niin se on kalliimpaa ja jos saa edes paikkaa sieltä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Mäkelä

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 29.10.2018, 21:16:42
Plastik Rinsessan"
Se on kuule Baltic Princess. Siinä olet oikeassa että Naantalin linja voidaan hoitaa kahdella isolla yksiköllä missä runsaat rahtitilat. Viking Line varmaan ihan hyvistä syistä aikoinaan vetäytyny Naantalista.

Mikko-Oskari Koski

Kuten toki kaikki hyvin muistammekin, Vikingin lähtö Kapellskäristä -90-luvulla johtui kahdesta toisistaan riippumattomasta tekijästä, eikä ollut ns.oma valinta. Ensinnäkin sataman silloinen omistaja ei ollut kiinnostunut kunnostamaan sitä uusien alusten tarpeiden mukaiseksi (mikä edelleen tuntuu todella omituiselta, eihän satamalla muita asiakkaita tuolloin edes ollut) ja sitten Myrstenin konkurssin jälkeen Eklundin oli pakko siirtää Rosella korvaamaan menetettyä Kalypsoa. Mutta nyttemmin olisi ollut mahdollisuuksia kehittää edes joku ropax-tuote tuonnekin, Suomen satamana kuitenkin tietenkin Turku.
Finnlines muutti Östhammarin Hargshamnista Kapellskäriin siinä vaiheessa, kun junalauttaliikenne Ahvenanmaan pohjoispuolelta hiipui. Tukholman satamayhtiölle remontti ei ollut epämieluisa toteutettava, ja ainakin sataman nykyinen autokentän koko ja laituripaikkojen määrä viittaisivat siihen, että se olisi tehty silmälläpitäen mahdollisuutta saada sinne lisää laivaliikennettäkin. Onneksi edes Baltian suuntaan siellä on kasvua ilmennyt.

Finnlines on kiistattomasti markkinajohtaja lounaisen Suomen ja Ruotsin välillä, kun mittarina käytetään sitä mahdollisten kiristyvien ympäristömääräysten kannalta olennaisinta tekijää eli rahtia. Jos kuorma ei mahdu kyytiin, olisi huolitsijalla kuitenkin oltava velvollisuus reitittää se uudelleen, ja tässä mielessä olisi perusteltua, että Kapellskär olisi satamana myös Vikingillä ja Tallinkilla, jos ei muuten, niin siten, että niillä olisi valmius ottaa F:n ylijäämärahtia kyytiin, jos on tilaa. Viikonpäivien mukaan tuleva säätely vuorotiheyteen saattaa olla odotettavissa varustamoista riippumattomista syistä, mutta syytä on kuitenkin varmistaa sekin, että aina edes joku kolmesta kulkee (eli myös Finnlinesin olisi mahdollistettava ajoneuvottomien matkustajien kyytiin pääsy ainakin päivävuoroilla).
Finnlinesin uudisalusten jälkeen tuon liikennealueen seuraava kysymysmerkki onkin Tallink. Jos molempien kilpailijoiden kummatkin alukset ovat lng/flettner-sähkölatauspurkkeja, voi kahdella jatkoromantikalla olla hieman ongelmallista vakuuttaa asiakkaita juuri mistään, ainakaan ympäristökysymyksissä.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Janne Malmberg

Itse veikkaan että Finskin supereiden valmistuttua Tallink siirtää Seren ja Symffan Helsinki-Tallinna reitille, Viikkari Gabben, Cindyn ja Gracen Maarianhamina-Kappelskär reitille ja Mariellan Kaskinen-Sundsvall reitille. Rosella varmaankin siirtyy Helsinki-Travemunde linjalle, Baltic Princess ja Galaxy lihoiksi taikka Narva-Primorsk-Hamina rengaslinjalle.