Kirjoittaja Aihe: Helsingin vesibussiliikenne  (Luettu 1178 kertaa)

Hannu Sarell

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 177
Helsingin vesibussiliikenne
« : 20.05.2022, 23:20:22 »
Tiedä onko jo käsitelty, mutta liikennöitsijä on vaihtunut Hki-Lonna-Suomenlinna reiteillä. Entisen JT-linen tilalla FRS-Finland, eli entinen Suomen saaristokuljetus. Aluksetkin vaihtuneet, Viapori taitaa jatkaa. Isosaaren liikenteestä poistunut Ms Isosaari, ent. Aspö. Minneköhän häipynyt? IHA-Linen Doris kakkosta ei myöskään näy enää, vaikka oli vain pari vuotta vanha uudisrakenne. No ei tärkeätä, kunhan mielenkiinnosta kyselen.

Mika Honkonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: Helsingin vesibussiliikenne
« Vastaus #1 : 21.05.2022, 00:52:51 »
Viapori ja isosaari2 ovat kanavanrantaa vastapäätä pohjoisrannan varressa. Isosaari pitäisi löytyä Herttoniemestä.
"When the weatherman issues a hurricane warning, there’s a pretty good chance you’re going to get your ass kicked”  Capt. Phil Harris

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3948
  • Liputuskysymys...
Vs: Helsingin vesibussiliikenne
« Vastaus #2 : 22.05.2022, 22:58:59 »
Nämä operaattorivaihdokset liittyvät Helsingin kaupungin Liikunta- ja vapaa-ajantoimen tekemiin kilpailutuksiin, joissa JT Line voitti Pihlajasaaren, Vasikkasaaren ja Korkeasaaren linjat, FRS Lonna-Tykistölahti-liikenteen sekä itäisen saaristoreitin ja Isosaaren linjan ja Pörtö Line Vallisaaren sekä Kaunissaaren linjat.
Viapori ja entinen Panda eli nykyinen Gädda siirtyivät JT:ltä FRS:lle ihan normaaleina aluskauppoina kilpailutuksen ratkettua. Pörtö Line on tiettävästi tuomassa Vallisaaren kesäliikenteeseen Turun saaristossa kokeilemansa entisen norjalaisen vuonolautta Kokkomaan.

Ainoa puhtaasti markkinaehtoisesti operoitava linja näillä vesillä on kesäkuun alussa alkava Kauppatorin ja Kruunuvuorenrannan välinen liikenne, jota JT:n Amiraali ajaa Vasikkasaaren vuorojensa ohessa.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950