Kirjoittaja Aihe: Amorella myyty  (Luettu 4177 kertaa)

Arto Papunen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 358
Amorella myyty
« : 05.08.2022, 10:30:04 »
Suuntaa sekin Välimerelle. Eipä tuo silti yllätä, mutta mistä Corsica Ferriesillä on noin rahaa laittaa laivahankintoihin. Eikö korona tehnyt sille yhtään kiusaa. Toki toinen juttu on miten jatkossa liikennöidään.

Toni Ohvo

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 143
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #1 : 05.08.2022, 11:47:30 »
Hel-Sto -linja jatkuu tulevan talven ajan yhdellä aluksella ja yhtiö arvioi vaihtoehtoja ko. linjan liikenteen jatkamiselle.

https://www.vikingline.com/fi/lehdistohuone/39582F03E7A758F7

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1539
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #2 : 05.08.2022, 19:46:15 »
Näinköhän sitä on Vikingin ja Tallinkin välillä tehty joku diili, että Tallink vetäytyy vähin äänin Tku-Sto liikenteestä ja Viking Hel-Sto-linjalta...?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Hannu Sarell

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #3 : 05.08.2022, 19:56:47 »
Sama epäilys heräsi itselläkin.

Johannes Erra

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 26
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #4 : 05.08.2022, 20:24:00 »
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa, ja myös ajoituksellinen samankaltaisuus on pitkälti silmänlumetta, Viking asetti Amorellan myyntiin jo osana Gloryn hankintapäätöstä, siis kauan ennen kuin Tallink innostui siirtämään liiketoimintansa painopisteen liikennöinnistä alusvuokraukseen. Minulle viimeistään Mariellan myynti oli aivan riittävä näyttö siitä, miten kiinnostunut Viking Line on (ei ole) Helsinki-Tukholma-reitin tulevaisuudesta.

Lopputuloksesta olen silti samaa mieltä: Tallink-konsernin vetäytyminen Turun linjalta ja Vikingin vetäytyminen Helsingin-Tukholman reitiltä on lähivuosina hyvin mahdollista. Näihin lopputulemiin on ajanut sekä vuosia jatkunut tonnistopolitiikka että viimeaikaiset kannattavuushaasteet. Grace ja Glory ovat tehneet Turku-Tukholma-reitistä Viking Linen itsestäänselvän päälinjan. Serenade ja Symphony taas ovat Helsingin linjalla, ja kävelykatujensa ansiosta monessa mielessä erityisasemassa pohjoisen Itämeren alusten joukossa, tarkoittaen että Silja Linen prioriteetti on niissä. Polttoaineen hintakehitys ja molempien varustamojen taloutta rasittaneet koronavuodet ovat nähdäkseni vain katalysaattori kehityskululle, jonka ennusmerkit ovat olleet näkyvissä jo hyvin, hyvin pitkään. Vähintään sieltä lähtien, kun Silja Line (Tallink-konserni) katsoi Tallinkin laivaston standardialukset soveliaiksi Turun linjalle pitäen promenade-alukset Helsingissä, ja Vikingin toisaalta valitessa Turun linjan omien uudisrakennustensa reitiksi.

Sauli Nurmi

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 151
    • Laivakeidas
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #5 : 05.08.2022, 21:27:32 »
Diileihin en pysty uskomaan. Se ei olisi ollenkaan linjassa varustamojen historian kanssa

Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Tietysti nyt on ihan toiset omistajat, toiset lait ja niin edelleen, mutta ei salainen sopimus kuitenkaan olisi mitenkään ennen näkemätön ratkaisu.

Harri Anukka

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #6 : 05.08.2022, 21:56:51 »
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Silja/Tallinkilla muutos ei ole merkittävä, heillähän on jo nyt liikennettä kolmessa satamassa Helsingissä, ja laivoja riittää, ellei niitä saada vuokrattua muille, mutta tuskin vuokraisivat Vikingille laivan Hel-Tuk linjalle  ;D


Tauno Hermola

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 746
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #7 : 05.08.2022, 23:24:23 »
Helsingin päätös keskittää Tukholman liikenne Katajanokalle ja Tallinnan liikenne Länsiterminaaliin, voivat ne myös vaikuttaa Vikingin kiinnostukseen panostaa Hel-Tuk linjalle, käytännössä heidän pitäisi operoida kahdesta satamasta, nykyisen yhden sijaan... eli lisää kustannuksia?

Tulee mielenkiintoinen tilanne, kun sama laiva ajaa Tukholmaan ja Tallinnaan ;D. Tuntuu, ettei siihen hyvää ratkaisua olekaan, jos vaikka vain osa Vikingin Tallinnan vuoroista käyttäisi Länsiterminaalia.

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 262
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #8 : 06.08.2022, 22:39:49 »
Itse asiassa noita diilejä on aika ajoin tehty.
Tunnetuin on se, missä varustamot (tai markkinointiyhtiöt siihen aikaan, varustamojahan oli silloin kuusi, kolme kummassakin markkinointiyhteistyössä) sopivat keskenään, että molemmat nostavat hintojaan saman verran, että sen hetkinen hintaero säilyy, mutta vain kalliimmilla hinnoilla. Hintakartelli siis käytännössä.

Erona 1970-luvun tilanteeseen on ainakin se, että EU-aikana sanktiot ovat olleet huomattavat, jos kartellista jää kiinni.

Sami Niemelä

  • Maakrapu
  • Viestejä: 3
Vs: Amorella myyty
« Vastaus #9 : 09.08.2022, 11:49:20 »
Uudeksi nimeksi näyttäisi tulevan Mega Victoria, ja laiva korvaisi Corsica Victorian.
https://pianetanavi.altervista.org/corsica-ferries-acquista-amorella-e-si-prepara-a-diventare-la-nuova-mega-victoria/

(Jutussa puhutaan ruotsalaisesta Viking Line -varustamosta.)
« Viimeksi muokattu: 09.08.2022, 11:51:28 kirjoittanut Sami Niemelä »