mutta kovissa keleissä voi pohjoisen taivaan alla tulla kummasti Fennicaa ikävä. Näin siinäkin tapauksessa, että pohjoiseen (lue Pori-Söderhamn-linjan pohjoispuolelle) olisi saatu kaikki viisi Atle/Urkkia, Karhu II:t, Vikingit ja Nordica tai Botnica.
Olisiko Håkansilla tai jollain muulla taholla Saaristomeren ja/tai Suomenlahden olosuhteisiin sopivaa kalustoa, jonka palveluita Stasikin voisi halutessaan hyödyntää?
Missäs sitten on Oden?

Viimeisinä talvina, jotka eivät ole toissa talvea lukuun ottamatta olleet kyllä mitään kovia, on menetelty useimmiten niin, että osa kalustosta jää väkisin ilman töitä. Varsinkin Urho-luokan aluksia on jäänyt makaamaan koko talven ajaksi ja toisaalta myös ruotsalaisten Viking-räpeltäjiä on nähty myös talvesaikaan Pohjanmerellä tai muualla offshorehommissa. Esimerkiksi Vidar Vikingiä ei ole nähty jäänmurrossa kahteen viime talveen (ei edes tuona kovempana talvena!). Sitten myös Nordica huilasi muistaakseni Vuokissa yhden talven 2000-luvun alussa lähtemättä ollenkaan murtoon.
Toisaalta vähän kovempina talvina on menetelty niin, että joku suurempi murtaja viettää osan talvesta Suomenlahdella (Kontio hetken vuonna 2000, Sisu 2003 ja Nortti 2004).
Håkansista sen verran, että Zeushan vuokrattiin merenkulkulaitokselle siksi talveksi, kun Fennica oli Brasiliassa. Tuolloin Zeus operoi pääasiallisesti Selkämerellä, mutta aika vähän sillä oli silloin töitä. Samana talvena Nordica toimi Suomenlahdella ja Botnica muistaakseni Merenkurkun tienoilla ennen siirtymistä Helsingin edustalle. Nyt Håkansilla olisi lisäksi Protector erikoiskeuloineen, mutta olisiko siitä mitään hyötyä suuremmilla vesillä. Toissa talvena Pärnun lahdellahan sillä oli ajoittain pahempiakin ongelmia (välillä Zeus joutui jopa hinaamaan sitä!) Toisaalta Håkans asetti sen kesällä toimimaan pääasiallisesti Virossa eli tuskin siitä olisi avuksi. Tuskimpa myös Zeusistakaan, sen luulisi nimittäin jatkavan hollantilaisten rahtauksessa, ellei sitä sitten päätetä myydä. Håkanshan on ilmoittanut jo aikoja sitten haluistaan päästä kannattamattomasta Zeusistaan eroon.
Mutta eiköhän tämä Fennica-sotku ole puhtaasti MKL:n ja ruotsalaisen kollegansa välinen poliittinen kysymys, jossa Stasi jäänmurtajineen on vain kasa pelinappuloita. Nimittäin tuo tilanne mikä aikoo estää Fennican rahtaamisen etelämeren keikalle on oikeastaan täysin utopistinen. Niin kovaa talvea, jotta kaikkia Suomen yhdeksää ja Ruotsin neljää jäänmurtajaa sekä kolmea viikinkiä että väyläaluksia (vai mitä Scandica ja Baltica ovatkaan) järvimurtaja Alesta puhumattakaan tarvittaisiin, tuskin tulee nyt olemaan. Eipä tainnut jäänmurtajien omistuksen siirtäminen ulkopuoliselle liikelaitokselle ollakaan ainakaan vielä kovin järkevä ratkaisu...