Kaivetaanpas vanha threadi esiin, kun pitää hiukkasen oikoa...
Elikkäs, lainaan sanatarkasti meriteiden sääntöjä:
****
34. sääntö
Ohjailu-ja varoitusmerkit
.....
-Yksi lyhyt ääni tarkoittaa "Muutan suuntaani oikealle"
-Kaksi lyhyttä ääntä tarkoittaa "Muutan suuntaani vasemmalle"
-Kolme lyhyttä ääntä tarkoittaa "Käytän potkurivoimaani taaksepäin"
******
Tähän kohtaan myöhemmin (omat sääntöni vuodelta -72) tullut muutos on tietääkseni kolmen lyhyen tarkoittavan sanatarkasti "Käytän KONEvoimaani taaksepäin" Ilmeisesti tehty ainakin jettien yleistymisen takia.
Vastaavat merkit voidaan myös antaa valomerkkeinä tarvittaessa.
En tässä ala muita ääni-ja valomerkkejä sen tarkemmin käymään läpi, netistä löytyy infoa kyllä, mikäli jotakuta kiinnostaa. Meriteiden sääntöjä ei taida kuitenkaan suomeksi löytyä vai kuinka?
Totean vielä, että näiden lisäksi sitte mm. jäänmurtajat käyttävät omia merkkejään avustettavien alusten opastamisessa, vaikka pääyhteydenpitoväline tietenkin on VHF-radio.
Ai niin...mitä kolme pitkää äänimerkkiä sitten tarkoittaa? Vanhan hyvän merimiestavan mukaan se on "Hyvästi, ja näkemiin" ja sitä kuuluisikin soittaa aina laivan lähtiessä satamasta.
Ainakin höyrylaivat noudattavat tätä tapaa, sikäli kun olen kuullut, mutta ainakin Helsingin autolautoilta sitä kuulee harvemmin, omien havaintojeni mukaan nykyisin vain Silja Symphony antaa tulla tuutin täydeltä irroittaessaan. Mikä lie sitten syynä tavan katoamiseen...yksi voisi tietenkin olla, että useimmilta matkustajilta tuntuvat aina menevän paskat housuun ja sydän kurkkuun, mikäli torvea käytetään....näin olen huomannut...
