Tekniikka suo mahdollisuuksia vaikka mihin, mutta on asioita, jotka jäävät järkisyistä utopia-asteelle. Tämä on sellainen. Mitä pitempi matka, sitä enemmän häiriötekijöitä, eikä yheentörmäys valaan kanssa ole ainoa sellainen...
Muutenkin on ilmeistä, ettei pitkillä matkoilla enää jatkossa tarvita nykyistä nopeampia kyytivälineitä. Tietoverkot ja monikansallisten yhtiöiden paikallisjohtajien aseman korostuminen ison järjestelmän sisällä saavat esim.liikematkustamisessa aikaan ilmiön, jota monet keskisuuret lentoyhtiöt jo nyt nimittävät katastrofiksi. Kun välttämättömän mannertenvälisen liikematkailun tarve vähenee, on keksittävä tapoja, joilla saadaan edes "möykkämatkustajat" pysymään kelkassa. Ilmiön ansiosta kymmenen vuoden sisällä ei maailman siviili-ilmailussa tule yli kuuden tunnin reittilennoilla esiintymään muita konetyyppejä kuin Airbus 380 ja sen mahdollinen kilpailija Boeingilta (747-kehitelmä?). Myös yksittäiset yhtiöt katoavat pitkiltä linjoilta ja niitä ajetaan vain allianssitunnuksin. Ja todella isot pomot käyttävät yksityiskoneita.
Ilmiö on tietysti sikäli ukava, että se mahdollisesti saa aikaan jonkinlaisen renessanssin valtamerilaivamatkailuun. Onhan Arisonillakin mielenkiintoisia visioita asian suhteen...