Oletteko jo nähneet...

Aloittaja Kenny Leong, 25.05.2001, 19:03:12

« edellinen - seuraava »

Kenny Leong

Pearl of Scandinaviassa on mahtavat peräspoilerit...."aallonmuodostuksen hillitsijät".
:D

Koskakohan Kristina Reginaankin tulee samanlaiset
 :) :D ;D

Timo Selkälä

#1
Hei!
Korrekti nimitys on sponsonit. Eikä niiden päätehtävä ole aallonmuodostuksen hillintä, vaan ylipäätänsä antaa aluksen purjehtia, Helmi kun on saanut hiukan ylimääräistä painoa ylös, kuten marmoria ja kansirakenteita.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Ruponen

#2
Timon kommenttiin vielä pieni täydennys:

Sponsonit lisäävät vesiviivapinta-alaa ja siten kasvattavat laivan vakavuutta. Vauriotapauksissa niistä taas saadaan lisää uppoumaa. Käsittääkseni sponsonit asennettiin Pearl of Scandinaviaan, koska se toimii taas matkustaja-autolauttana, joten sen on täytettävä ns. Tukholman sopimus. Olette varmaan huomanneet, että useisiin 80-luvulla rakennettuihin autolauttoihin on rakennettu viime aikoina sponsonit, esim. Mariella, Isabella, Queen of Scandinavia, jne.
Pekka Ruponen

Aleksi Lindström

#3
"Korrekti nimitys on sponsonit"

Halusin vaan lisätä että laivapiireissä vakiintunut nimitys on perselevikkeet.  :P

heesu72

#4
Joo sillä lailla saatiin pilattua Itämeren kaunein laiva 90-luvulla  >:(

mutta minkäs teet jos määräykset niin vaatii. Siinä tapauksessa että laivojen pitää täyttää ns.tukhoman sopimus ni on vaan ajan kysymys millo Europaan ilmestyy sellaset.

Helvetin rumat ne perslevikkeet joka tapaukses on.

Mut Isabellaan, Gabriellaan,  crown of scandinaviaan ne sopii koska niitte alusten ahteri on jo ennestäs pyöreähkö.

Mut Mariella ja Festivalis ne on jo mauttomat.

Miksei kys.perslevikkeit oo viäl rakennettu sereen ja symppiin?

laivat

#5
Ovatko nuo kylkisponsorit myös laivan vakavuutta varten, joita on rakennettu mm. Stena Scandinavicaan ja Princess of Scandinaviaan?

Kenny Leong

#6
Perävakaajat.  >:(    ;D

Pekka Ruponen

#7
Kyllä, myös "kylkisponsonit" parantavat laivan vakavuutta. Niiden haittapuolena on laivan kasvanut leveys, joten peräsponsonit ovat yleensä parempi vaihtoehto. Tosin aina ne eivät riitä.
Pekka Ruponen

Petri Lindqvist

#8
Pearl of scandinaviasta löytyy hienoja kuvia osoitteesta:
http://members.nbci.com/scandinavica/pearl_of_scandinavia.htm

Petri Lindqvist

#9
Niin ja kommenttina vielä noihin kuviin, niin kyllä on perkeleen rumat perslevikkeet. Pilaa koko laivan.

Miran Hamidulla

#10
Eipä noihin perslevikkeisiin pahemmin tuu kiinnitettyä huomiota, kun Pearl of Scandinavia on muuten niin sairaan upeen näköinen. Vaikka nuo levikkeet ovatkin siihen lisätty, niin laiva on mielestäni DFDSn upeissa valkeissa väreissä hienomman näköinen kuin mitä se on koskaan aiemmin historiansa aikana ollut. Tosin hieno laivahan se on ollut aina.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

laivat

#11
Mielestäni nuo Pearl of Scandinavian peräsponsorit tekevät laivasta entistä hienomman.

Kenny Leong

#12
Kyllä minäkin pidän noista perslevikkeistä. Ei mielestäni pilaa laivaa juuri lainkaan.
Laivasta kun näytti tulevan jopa "vakaamman" näköinen. :D

Petri Lindqvist

#13
No joo, kun noita kuvia uudelleen kattelee, niin ei se nyt niin hirveä ole, mutta silti se ois musta parempi ilman niitä.

tiskaaja

#14
olen Petrin kanssa samaa mieltä. Athena olis paljon parempi ilman niit levikkeit, mut ei auta itku markkinoil :(