Kirjoittaja Aihe: Galaxylle sisar  (Luettu 215458 kertaa)

Kille

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #165 : 02.02.2007, 12:25:56 »
Kyllä siihen varmastikkin jotain muutoksia tehdään jotta se sopisi Turun linjalle. Meinaan in Helsinki Tallina vähän eri linja kuin Turun.

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2063
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #166 : 02.02.2007, 13:56:58 »
No, tavallaan siihen tehdään jo muutoksia jotta se sopisi paremmin sille linjalle:
1) Isompi koneteho -> korkeampi nopeus -> ei aikatauluongelmia.
2) Isompi autokansi kuin lyhemmällä versiolla.

Olisi myös mahdollista lisätä kaistametrejä lisäämällä henkilöautokansi hyttikannelle 5 - mikä vapauttaisi siis rahtitilaa.
Valitettavasti tärkein parannus on mahdoton: pituuden rajoittaminen alle 200 metrin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kille

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #167 : 02.02.2007, 15:02:59 »
No, tavallaan siihen tehdään jo muutoksia jotta se sopisi paremmin sille linjalle:
1) Isompi koneteho -> korkeampi nopeus -> ei aikatauluongelmia.
2) Isompi autokansi kuin lyhemmällä versiolla.

Olisi myös mahdollista lisätä kaistametrejä lisäämällä henkilöautokansi hyttikannelle 5 - mikä vapauttaisi siis rahtitilaa.
Valitettavasti tärkein parannus on mahdoton: pituuden rajoittaminen alle 200 metrin.
Mutta eihän noita konetehoja oikein tarvita saarisotssa vaan päinvastoin. Ja kun olen katsonut Galaxyn pohjapiirustuksia niin olen todennut, että Galaxyssa on vain yksi "autohylly" vasemmalla laidalla joten voitaisiinhan sisareen tehdä myös oikealle puolelle "autohylly" niin saataisiin lisää kaistametrejä henkilöautoille

als

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #168 : 02.02.2007, 15:34:58 »
Mahdotonta. Sen autohyllyn alle mahtuu vain autoja, ei rekkoja. Rekat vaativat sellaisen 4,5 metrin kansikorkeuden..  :( No toisaalta se voisi toimia, jos jollain matkoilla otettaisiin pelkkiä autoja, eikä yhtään rekkoja Ja toisilla matkoilla taas nostettaisiin se hylly (jos se on hoistable) ylös ja sen tilalle laitettaisiin rekkoja. Mutta ei siinäkään olisi järkeä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2007, 15:36:34 kirjoittanut Anton Mattila »

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2652
    • kships.blogspot.com
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #169 : 02.02.2007, 16:18:38 »
Mutta eihän noita konetehoja oikein tarvita saarisotssa vaan päinvastoin.
Tästä on puhuttu aiemminkin, Turku - Tukholma -välillä noin suuri alus nimenomaan tarvitsee suria konetehoja, jotta avomeriosuuksilla voidaan posottaa mahdollisimman kovaa ja saada kiinni saariston kapeikoissa madellessa menetetty aika.

Autohyllyistä tuskin tulee minkäänlaista ongelmaa, ne on tähänkin asti onnistuttu toimivasti järjestelemään. Lisäksi Galaxyn sisar on pidempi kuin Europa tai Festival, joten tilaa löytyy siinä suunnassa enemmän... ja Europaan verrattuna etuna on myös koko laivan levyinen autokansi, joten kyllä rehdin kannalta G2 olisi parempi kuin nykyiset.

jonas

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #170 : 05.02.2007, 16:03:37 »
Galaxy II:n kohdalla Saaristomeren linjalla olisi muutamia ongelmia, joista kyllä varmaan jollain tavoin selvittäisiin, mutta silti kannattanee harkita kahdesti, lähdetäänkö kaikkia näitä voittamaan, jos alukselle olisi mahdollisia sijoituspaikkoja muuallakin.
...
Kuten olen tainnut ennenkin jossain todeta, TallinkSiljan laivaston parhaiten TKU-STO-linjalle sopiva aluskaksikko nykyisistä taitaisi olla Romsku ja Vickan. Joka kuitenkaan ei välttämättä olisi mitenkään hirvittävä parannus nykyisiin aluksiin verrattuna... ::)



Konetehot ovat kuitenkin muun tekniikan lailla uudessa varmastikin parempaa luokkaa kuin Europassa, joten ei luulisi noiden kääntymisten olevan ylivoimaisia. Lisäksi tuulipintaanhan vaikuttaa aluksen mittojen lisäksi myös se, minkälainen muotoilu aluksessa on. Eihän Galaxy esim. vaikuta kovinkaan paljon suuremmalta kuin Romsku ja Vickan, vaikka onkin pidempi. Lisäksi nuo lisäkaistametrit ovat varmaan yksi selkeä asia, miksi joku uudemmista Tallink rakenteista sopisi hyvin Siljan Turun linjalle nykyisten tilalle, ainakin väliaikaisesti.

Kille

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #171 : 05.02.2007, 16:22:20 »
Konetehot ovat kuitenkin muun tekniikan lailla uudessa varmastikin parempaa luokkaa kuin Europassa, joten ei luulisi noiden kääntymisten olevan ylivoimaisia. Lisäksi tuulipintaanhan vaikuttaa aluksen mittojen lisäksi myös se, minkälainen muotoilu aluksessa on. Eihän Galaxy esim. vaikuta kovinkaan paljon suuremmalta kuin Romsku ja Vickan, vaikka onkin pidempi. Lisäksi nuo lisäkaistametrit ovat varmaan yksi selkeä asia, miksi joku uudemmista Tallink rakenteista sopisi hyvin Siljan Turun linjalle nykyisten tilalle, ainakin väliaikaisesti.
Ja tuohon tuulipinta-alaan palatakseni niin Europahan on korkeampi kuin Galaxy II joten kyllä tuulipinta-ala on aika samoissa.

Niko Viirret

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #172 : 05.02.2007, 16:40:57 »
Ja tuohon tuulipinta-alaan palatakseni niin Europahan on korkeampi kuin Galaxy II joten kyllä tuulipinta-ala on aika samoissa.

Eikös Europaa olla kehuttu ihmeen hyväksi ohjattavaksi tuulipinta-alasta huolimatta? ::)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2007, 17:19:40 kirjoittanut Niko Viirret »

als

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #173 : 05.03.2007, 16:15:49 »
3. Ahvenanmaan satamapaikka. MHQ on kovin ahdas, kääntymisessä ei välttämättä ihan niin isoja ongelmia, kuin Turussa, mutta jotain kuitenkin. Ei varmastikaan niinkään ketterä, kuin Europa. Laaja tuulipinta-ala estää yli viidentoista metrin länsituulessa ajon MHQ:hun =>harkinnanarvoinen ajatus vetää kaikki vuorot Pitkännenän kautta.
Mutta eikö se Siljan Helsingin laivojen käyttämä kaija 3 ole vain 205 metriä pitkä? (http://www.mariehamn.aland.fi/hamnen/English/Map4_vhamn.htm) Sehän on pisin laituri, missä on ramppi. Miten meinaavat töijata Luxuryn siihen? No jaa, jos eivät tee Alex-ponttoonista kaksipuolista ja käytä Birkan laituria Luxuryn paikkana..?!

Markus Alander

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 119
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #174 : 05.03.2007, 16:28:18 »
heittaisivat kamewat roskiin ja asentaisivat podit. loppuisi se kitina ohjailtavuudesta. kuluttaisi muutenkin vahemman polttoainetta.

Kille

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #175 : 06.03.2007, 15:23:09 »
Mutta eikö se Siljan Helsingin laivojen käyttämä kaija 3 ole vain 205 metriä pitkä? (http://www.mariehamn.aland.fi/hamnen/English/Map4_vhamn.htm) Sehän on pisin laituri, missä on ramppi. Miten meinaavat töijata Luxuryn siihen? No jaa, jos eivät tee Alex-ponttoonista kaksipuolista ja käytä Birkan laituria Luxuryn paikkana..?!
Mutta kyllä kai keula tai perä saa pitemmälle ulottua kuin kaija, tuossa tapauksessa se menee kyllä sitten jo toisen kaijan puolelle mutta aikataulut niin että siinä voi olla tai sitten ajaa tuohon paikkaan missä Amorella ja Festival käyvät ja silloin keula olisi reilusti ulkona.

jonas

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #176 : 01.04.2007, 22:23:21 »
Luxury, tai oikeammin sen keulapala tulossa kotia kohti. Juutinraumassa otettuja kuvia seuraavassa viestiketjussa.
Postaajalle tuntemattomia nuo Talllinkin uusien alusten muodot.

http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/126670.htm

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1058
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #177 : 07.04.2007, 18:05:08 »
Luxury, tai oikeammin sen keulapala tulossa kotia kohti. Juutinraumassa otettuja kuvia seuraavassa viestiketjussa.
http://www.f24.parsimony.net/forum58104/messages/126670.htm

Saapui tänä aamuna Helsinkiin, kuvia:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/viewcat.php?uid=1717&num=12

Kille

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #178 : 08.04.2007, 11:51:44 »
Missä vaiheessa nuo muut lohkot uitetaan Helsinkiin? Ja onko tietoa, että tuleeko tuohon jotain muutoksia Galaxyyn nähden esim. jos se asetetaan Turun linjalle.

x25

  • Vieras
Vs: Galaxylle sisar
« Vastaus #179 : 08.04.2007, 20:57:48 »
Varmaan täytyy olla parempi navigointitekniikka, jos sitä siellä saaristoissa uitetaan