Galaxylle sisar

Aloittaja Wirrankosken Rami, 21.04.2005, 13:17:01

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaa
http://seudun.kuvat.fi/kuvat/Meri/Telakka/BP/

Lainaa
http://mir.1g.fi/kuvat/laivakuvat/2008-3-9-Baltic_Princess/

Taisi olla allaolevie kuvien ottaja samoissa asemissa ensimmäisen sarjan ottajan kanssa, ainakin linkin kolmannesta kuvasta päätellen 8)

Itse olisin kyllä nähnyt mielelläni vielä kuvan korsteenin asennuksenkin jälkeen. No eiköhän sellainenkin kuva vielä ilmesty, ja eihän laiva nyt kuitenkaan muuten ole erilainen kuin Galaxy, kuin väritykseltään. Balticissa toivottavasti piippu on vaaleampi sävyltään.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 09.03.2008, 17:02:05
Taisi olla allaolevie kuvien ottaja samoissa asemissa ensimmäisen sarjan ottajan kanssa, ainakin linkin kolmannesta kuvasta päätellen 8)

Itse olisin kyllä nähnyt mielelläni vielä kuvan korsteenin asennuksenkin jälkeen. No eiköhän sellainenkin kuva vielä ilmesty, ja eihän laiva nyt kuitenkaan muuten ole erilainen kuin Galaxy, kuin väritykseltään. Balticissa toivottavasti piippu on vaaleampi sävyltään.

Kuuleman mukaan toiseen laituriin siirtämisen yhtydessä olisi nähnyt myös laivan toisella kyljellä jo olevan Tallink-tekstin korsteenin lisäksi.
Teemu Kokkonen linkitti kuvan BP:stä korsteenin kanssa XPRS-topiciin - [klik].
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Teemu K.

Juu kyllä toisessa sivussa oli Tallink teksti. http://kuvablogi.com/nayta/iso/img963384.jpg

Joonas Vähämäki

Aivan mahtavaa, kyllä korsteeni tekee laivasta laivan ;D

Eero Vaskonen

#349
Onhan tuo ihan ok... 8).

Aleksi Lindström

#350
Hiukkasen lisää kuvia tältä päivältä, Baltic Princessin ulosuitosta ja korsteenin asennuksen jälkeen kun kippo siirrettiin "poteroon" sekä myöskin Viking XPRS:n siirrosta Munkkisaaresta takaisin Akerin varustelulaituriin:

http://www.shipspotting.com/modules/myalbum/viewcat.php?uid=1717&pos=26&num=18

Kannatti jäädä odottelemaan... ;)


Kenny Leong


Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 08.03.2008, 09:07:45 Sitä Paitsi Xprs on ainutlaatuinen konstruktio lukuunottamatta runkoa. BP on sentään sarjansa toinen tai jos Romatika ja Victoria lasketaan mukaan 4 alus. Luulisi ennestään tutun aluksen rakentuvan nopeammin kuin puoliksi uutta suunnittelua olevan.
En voi väittää laivanrakennuksen taidetta tuntevani, mutta näin maallikosta tuntuisi suurimpien ajansäästöjen sisaraluksia rakennettaessa saadatavan nimenomaan rungon rakennus- ja kokoonpanovaiheessa, jossa tarvittavat osat ovat täysin yhdenmukaisia aiempiin rakenteisiin nähden. Sisätilat tulevat toki olemaan tilajaoltaan (pääasiassa) samanlaiset kuin aiemmissa sisarissa, mutta itsensä sisustus erilainen, jolloin aiempien sisarten hyöty ei luultavasti ole kovinkaan kummoista. Lisäksi, jos olen oikein ymmärtänyt niin ainakin XPeRSeen myöhästymiseen vaikutti/vaikuttaa nimenomaan ongelmat sisustuksesta vastuussa olevien alihankkijoiden kanssa - jos samat firmat ovat töissä Baltic Princessillä, se ei lupaa hyvää aluksen valmistumisnopeuden suhteen.

Ville Taavitsainen

No itse metallialalla työskentelevänä tiedän sanoa, että mikä tahansa asia mikä on hitsarille tai asentajalle tuttu, ja jo ennestään tehty, valmistuu nopeammin. Ja jos työnjohto tietää jo ennestään miten työläs joku työvaihe on niin he osaavat paremmin käyttää resursseja oikeissa paikoissa. Tai jos insinöörit tilaavat tavaraa ja tietävät jo kokemuksesta mitä tarvitaan ja mikä on turhaa. Ei siinä voi sanoa että juuri runko olisi vaikeampi tehdä ensikertaa kuin sisustus. Ja veikkaampa että vaikka Starin ja Xprs:än rungot olisivatkin samankaltaisia Seafrance Rodinin kanssa niin yhtäläisyydet eivät välttämättä ole sisällä yhtä suuria. Jokainen pienikin muutos moottoreissa tai autokansien rakenteissa muuttaa montaa muutakin asiaa. Tuskinpa yksikään lohko Starissa on yhteneväinen Xprs:än kanssa. Kun taas luultavasti kaikki muutokset joita Galaxyn käyttökokemusten perusteella tehdään BP:hen pyritään tekemään mahdollisimman pienellä vaivalla kun jo tiedetään jo tarkalleen miten ne on toteutettavissa helpoiten.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 10.03.2008, 17:29:02
No itse metallialalla työskentelevänä tiedän sanoa, että mikä tahansa asia mikä on hitsarille tai asentajalle tuttu, ja jo ennestään tehty, valmistuu nopeammin. Ja jos työnjohto tietää jo ennestään miten työläs joku työvaihe on niin he osaavat paremmin käyttää resursseja oikeissa paikoissa. Tai jos insinöörit tilaavat tavaraa ja tietävät jo kokemuksesta mitä tarvitaan ja mikä on turhaa. Ei siinä voi sanoa että juuri runko olisi vaikeampi tehdä ensikertaa kuin sisustus. Ja veikkaampa että vaikka Starin ja Xprs:än rungot olisivatkin samankaltaisia Seafrance Rodinin kanssa niin yhtäläisyydet eivät välttämättä ole sisällä yhtä suuria. Jokainen pienikin muutos moottoreissa tai autokansien rakenteissa muuttaa montaa muutakin asiaa. Tuskinpa yksikään lohko Starissa on yhteneväinen Xprs:än kanssa. Kun taas luultavasti kaikki muutokset joita Galaxyn käyttökokemusten perusteella tehdään BP:hen pyritään tekemään mahdollisimman pienellä vaivalla kun jo tiedetään jo tarkalleen miten ne on toteutettavissa helpoiten.

Edelliset Romantica-sarjalaiset on tehty Raumalla. Toki suunnittelu on nytkin siellä, mutta muutoin.

Mikko-Oskari Koski

Baltic Princess on monella tavoin yllätys. Se ei ole nimenä linjassa oikeastaan ollenkaan viime aikojen Tallinkien, vielä vähemmän Siljalta perittyjen alusten kanssa ja sen ulkomaalaus vaikuttaa jopa yllättävän maltilliselta (tosin aluksen massiivisuus tulee mielestäni ikävällä tavalla esiin liian runsaan yksivärisyyden takia, mutta tämähän on vain yksi mielipide muiden joukossa). Kun myllyissäkin ainakin aiempien väitteiden mukaan on tykimmin tehoa, kuin Galaxyssä, ei olisi ollenkaan yllätys, jos alus suuntaisikin johon ihan uuteen ja yllätykselliseen toimeen, kun se ensin on uutuudenviehätyksensä Helsingin porauslauttakuvioissa menettänyt.
Olisikohan täysin mahdoton ajatus, että Baltic Princess (joka nykyään Itämerta selkeämmin Baltiaan viittaavana ei ole käyttökelpoinen nimi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä) olisikin se alus, jolla Pietarin ja/tai Saksan risteilymarkkinoille tehtäisiin tallinkilainen läpimurto..?  ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.03.2008, 21:53:57
Olisikohan täysin mahdoton ajatus, että Baltic Princess (joka nykyään Itämerta selkeämmin Baltiaan viittaavana ei ole käyttökelpoinen nimi Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä) olisikin se alus, jolla Pietarin ja/tai Saksan risteilymarkkinoille tehtäisiin tallinkilainen läpimurto..?  ::)
Veikkaisin Tallinkin kuitenkin uudella nimellä hakeneen viittausta nimenomaan Itämereen - "Baltic" kun tarkoittaa englannin kielessä pääasiassa Itämerta, ei Baltiaa (josta käytetään yleisimmin nimitystä "Baltics"). "Baltian prinsessa" olisi ennemmin Baltics' Princess tai Princess of the Baltics. Toki Suomessa ja Ruotsissa - joiden valtakielissä kyseeseen tuleva meri tunnetaan Itämerenä - Baltic Princess -nimi yhdistyy pääasiassa Baltiaan, mutta en silti usko tämän olleen tarkoituksena nimeä valittaessa.

Täysin villinä veikkauksena tässä saattaisi jopa olla uuden yhtiönlaajuisen nimipolitiikan siemen; (teoriassa) yhtiöneutraalia "Baltic" -etuliitettä voisi käyttää yhtä lailla Siljan kuin Tallinkinkin aluksissa. Toki ottaen huomioon yhtiön aiemman nimipolitiikan näinkin kauaskantoisen politiikan käyttöönotto on lievästi sanoen epätodennäköistä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 12.03.2008, 00:44:36
Veikkaisin Tallinkin kuitenkin uudella nimellä hakeneen viittausta nimenomaan Itämereen - "Baltic" kun tarkoittaa englannin kielessä pääasiassa Itämerta, ei Baltiaa (josta käytetään yleisimmin nimitystä "Baltics"). "Baltian prinsessa" olisi ennemmin Baltics' Princess tai Princess of the Baltics. Toki Suomessa ja Ruotsissa - joiden valtakielissä kyseeseen tuleva meri tunnetaan Itämerenä - Baltic Princess -nimi yhdistyy pääasiassa Baltiaan, mutta en silti usko tämän olleen tarkoituksena nimeä valittaessa.

Täysin villinä veikkauksena tässä saattaisi jopa olla uuden yhtiönlaajuisen nimipolitiikan siemen; (teoriassa) yhtiöneutraalia "Baltic" -etuliitettä voisi käyttää yhtä lailla Siljan kuin Tallinkinkin aluksissa. Toki ottaen huomioon yhtiön aiemman nimipolitiikan näinkin kauaskantoisen politiikan käyttöönotto on lievästi sanoen epätodennäköistä.
Noo, eipä tuo "Baltian prinsessa" musta sinänsä mitenkään kielteiseltä kalskahda, tosin kyllähän noin mielessään "Baltic" -etuliitteen yhdistää ennemmin Baltiaan, kuin Itämereen. Viroksihan Itämeri on "Läänemeri" ja länsimerihän se pitäisi noin maantieteellisesti ajatellen suomeksikin olla, mutta tässä asiassa eletään Suomessa vielä Ruotsin vallan aikaa tavallaan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

#358
Mutta ajatellaampa sitä, että kyllä Baltic Princess löytää tiensä todennäköisesti Turkuun, sillä sillä on tehokkaammat koneet kuin sisar Galaxylla. Miksi Tallink tekisi huvin vuoksi vain isommat koneet, sillä Galaxyn ja BP:n aikatalu on aivan sama Tallinnan reitillä.

Mutta toisaalta, Galaxy III koneteho on sama kuin BP:ssä.. Ottaako Tallinkista selvää..

Niko Viirret

Niitä koneitten tehoja ei pysty hyödyntämään saaristossa ja Turun reitillä on ainoastaan se lyhyt pätkä avomerta. Tallinnan reitillä on täten enemmän iloa niistä tehoista.