Galaxylle sisar

Aloittaja Wirrankosken Rami, 21.04.2005, 13:17:01

« edellinen - seuraava »

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 14.03.2008, 15:31:22
Niitä koneitten tehoja ei pysty hyödyntämään saaristossa ja Turun reitillä on ainoastaan se lyhyt pätkä avomerta.
Näin on, mutta isoilla koneilla tuo avomeripätkä (siis nopeusrajoittamaton pätkä) voidaan ajaa aikaisempaa nopeammin > pysytään paremmin aikataulussa

Anssi Kauppila

joten tallinkin uudisrakenteet baltic princess ja se tuleva galaxy luokan alus niin kun niillä on isommat koneet ne voitaisiin laittaa hki-tuk reitille ja viedä vanhat siljat turkuun ja galaxy takaisin tallinnan väliseen reitille...mutta tämähän on aivan puutajaheinää...mutta kummiskin:)

Niko Viirret

Eihän Serenade sopinut 90-luvullakaan Turun reitille niin ei se varmaan vieläkään sopisi.  ;D

Vesa

nii - i ittelläni on aineki se vissi homma jos sere&symphony lähtee tallinkin toimista muualle nii siirryn viking linelle..

jussirt

#364
Lainaus käyttäjältä: Anssi Kauppila - 14.03.2008, 16:17:18
joten tallinkin uudisrakenteet baltic princess ja se tuleva galaxy luokan alus niin kun niillä on isommat koneet ne voitaisiin laittaa hki-tuk reitille ja viedä vanhat siljat turkuun ja galaxy takaisin tallinnan väliseen reitille...mutta tämähän on aivan puutajaheinää...mutta kummiskin:)


Näinpä tuskin tulee kuitenkaan käymään.

Voi tietenkin olla, että Helsinki-Tukholma linjalla liikennöisi sisaret Serenade ja Symphony, kun Turun reitillä liikennöisivät sisaret Galaxy ja Baltic Princess  ::)


Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Anssi Kauppila - 14.03.2008, 16:17:18
joten tallinkin uudisrakenteet baltic princess ja se tuleva galaxy luokan alus niin kun niillä on isommat koneet ne voitaisiin laittaa hki-tuk reitille ja viedä vanhat siljat turkuun ja galaxy takaisin tallinnan väliseen reitille...mutta tämähän on aivan puutajaheinää...mutta kummiskin:)

Kuullostaa aika uskomattomalta, että Tallink olisi halukas noin monimutkaiseen veivailuun. Lisäksi ihmettelen, että kun monissa lehtijutuissa on todettu Silja Serenaden ja Symphonyn ollen aina kannattavia (mm. Meritie Ruotsiin- dokumentti, Siljan viisi vuosikymmentä- kirja, sekä Silja Serenaden konepäälikön haastattelu, joka löytyy täältä) niin miksi aluksia lähdettäisiin uusimaan tai poistamaan? Onhan Tallink todennut investointien pysähtyvän vähäksi aikaa.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 14.03.2008, 17:18:40
Kuullostaa aika uskomattomalta, että Tallink olisi halukas noin monimutkaiseen veivailuun. Lisäksi ihmettelen, että kun monissa lehtijutuissa on todettu Silja Serenaden ja Symphonyn ollen aina kannattavia (mm. Meritie Ruotsiin- dokumentti, Siljan viisi vuosikymmentä- kirja, sekä Silja Serenaden konepäälikön haastattelu, joka löytyy täältä) niin miksi aluksia lähdettäisiin uusimaan tai poistamaan? Onhan Tallink todennut investointien pysähtyvän vähäksi aikaa.

Mitä tuohon perusteluun tulee niin nimenomaanhan Siljan viisi vuosikymmentä -kirjassa Mehtonen heti jo alussa mainitsee, että Serestä ja Sympistä saisi hyvät rahat kasinolaivoiksi myytäessä (Promenaden takia). Eli kyllä varmaan jotain linjavetoja on jo tehty... ikävä kyllä. Mielestäni nuo laivat saisi ajaa täällä "kotona" loppuun.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 14.03.2008, 17:18:40 Onhan Tallink todennut investointien pysähtyvän vähäksi aikaa.
Tai siis Keijo Mehtonen on todennut. Hänen lausuntonsa aina kuitenkaan ole pitäneet aivan yhtä sen kanssa mitä Enn Pantin tai muiden Tallinkin Viron puolen johtajien suusta on kuultu.

Baltic Pricessin moottoritehoista puhuttaessa on ehkä syytä muistaa, että alus tilattiin (ja sitä kautta suunniteltiin) kauan ennenkuin Tallink osti Siljan; näinollen sen moottoritehoihin lienee syynä suunnitelma laittaa alus jollekkin aivan muulle reitille kuin mihin sitä ollaan nyt viemässä. Suuremmat tehot mahdollistavat myös aluksen käyttämisen muilla reiteillä tulevaisuudessa - samasta syystä lienee järkevää laittaa vastaavat myllyt Galaxy 3:en, mikä mahdollistaisi esim. Tukholma-Pietari -reitin operoimisen tuolla kaksikolla.

Timo Selkälä

Kumma juttu että jos joku sanoo totuuden, niin häntä pidetään heti hulluna. Viittaan tässä vain tuohon Mehtosen kommenttiin Serestä ja Sympasta. Hän on oikeassa - ne vetäisivät aivan varmasti hyvän hinnan jos ne myytäisiin kasinoiksi. Ja voitte olla varmoja että se kasino tulisi Promenadelle... Huomatkaa että hän ei sano "tavoitteenamme on myydä ne kasinolaivoiksi" vaan että niistä saisi hyvän hinnan JOS ne myytäisiin. Koska emme tiedä miksi hän niin sanoo sen voi tulkita esimerkiksi niin että "ei hätää vaikka maksoimmekin paljon Siljasta - koska alusten hinnat nousevat ja emme ostaneet romurautaa niin saamme tarvittaessa rahamme irti". Juuri uudisrakennusten hintojen huikea nousu (Esim Stenan Fosenilta saanet sisaret maksoivat puolet siitä kuin mitä niiden Koreasta tilatut sisaret!) taitaa aiheuttaa sen että nyt valmistuvat XPRS, Superstar, Cruise 5 ja ADCC tulevat olemaan viimeiset uudisrakennukset vesillemme muutamaan vuoteen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Kaiken ison bisneksen ideana on, että tuote on aina kaupan, jos siitä saa tarpeeksi hyvän hinnan -poikkeuksena tästä tulee näiden vetten laivaliikenteestä mieleen vain vuonna 1959 Vikinglinjenin FÅA:n ostoyritykselle antamat pakit.
Ihan hirveän iso yllätys ei muuten olisi sekään, jos Tallink hyvää hintaa vastaan kauppaisi muille vesille jonkun 2000-luvun puolella valmistuneista aluksistaankin. Ainakin se kilahtelisi tuntuvasti jotain Vana Tallinnoja tai Fantaasioita paremmin. Ja varsinkin, jos tulisi ilmi, ettei alus olisi tuottavuudessaan ideaali siinä tehtävässä, mitä se milloinkin olisi Tallinkin kirjavissa väreissä tekemässä... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 15.03.2008, 15:10:45
Kaiken ison bisneksen ideana on, että tuote on aina kaupan, jos siitä saa tarpeeksi hyvän hinnan -poikkeuksena tästä tulee näiden vetten laivaliikenteestä mieleen vain vuonna 1959 Vikinglinjenin FÅA:n ostoyritykselle antamat pakit.

OT: Eikös myös Fenniaa yritetty ostaa muutaman vuoden sisään sen valmistumisesta?

Juhani Mehto

#371
Kuuleman mukaan Festivalin henkilökunnalle olisi nyt sanottu BP:n tulevan liikenteeseen (ja siten myös Galaxyn siirtyvän Turkuun) heinäkuun puolivälissä. Saapa nähdä, miten käy.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

#372
Itse katselin eilen ensi kertaa päivänvalossa BP:ia ja samaan aikaan lähikaijaa läsnäolollaan kunnioittanutta Galaxya ja on kyllä pakko olla entistä vahvemmin sitä mieltä, ettei kokovalkoinen väritys sovi tuon kokoluokan kolossille. Ne muutamat glöginpunaiset leijat tai jotkut hiukan heikommin punehtuneen vyön tuntumassa eivät riitä peittämään yksivärisyyden aggressiviuutta. Galaxyn pilvet luovat tuohon ympäröivään maisemaan nähden kaikissa tapauksissa liian ison rohjon habitukseen edes jotain inhimillisellä tavalla pehmentävää.
Vertailukohteena kannattaa käyttää esim.Siljan Futurumeja, jotka olivat alkuperäisessä värityksessään suhteellisen nättejä noin kookkaiksi kipoiksi, mutta Stenan kokovalkoisena ex-Silvia Regina on karumpi.
Ehkäpä Tallinkin seuraava iso uudisristeilijä on sitten taas vähän räväkämmin designeerattu. Sitä nimittäin sopii toivoa, jos ei ole mahdollisuutta saada näille vesille taas hiukan siedettävämmän kokoista (=alle 200 metriä pitkää ja alle 12-kantista) alusta.. 8)

Mitä tuon BP:n liikennöintivalmiuksiin noin muuten tulee, onko missään esiintynyt faktista kertomaa, millaiseen matkanopeuteen aluksen arvioidaan pystyvän yleensä vallitsevissa olosuhteissa taloudellisesti; ts.kuinka nopeasti se suoriutuisi niistä etapeista, joita nykyään operoidaan hitaammilla lautoilla?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jonas

#373
Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 17.03.2008, 20:54:20
Itse katselin eilen ensi kertaa päivänvalossa BP:ia ja samaan aikaan lähikaijaa läsnäolollaan kunnioittanutta Galaxya ja on kyllä pakko olla entistä vahvemmin sitä mieltä, ettei kokovalkoinen väritys sovi tuon kokoluokan kolossille. Ne muutamat glöginpunaiset leijat tai jotkut hiukan heikommin punehtuneen vyön tuntumassa eivät riitä peittämään yksivärisyyden aggressiviuutta. Galaxyn pilvet luovat tuohon ympäröivään maisemaan nähden kaikissa tapauksissa liian ison rohjon habitukseen edes jotain inhimillisellä tavalla pehmentävää.
Vertailukohteena kannattaa käyttää esim.Siljan Futurumeja, jotka olivat alkuperäisessä värityksessään suhteellisen nättejä noin kookkaiksi kipoiksi, mutta Stenan kokovalkoisena ex-Silvia Regina on karumpi.
Ehkäpä Tallinkin seuraava iso uudisristeilijä on sitten taas vähän räväkämmin designeerattu. Sitä nimittäin sopii toivoa, jos ei ole mahdollisuutta saada näille vesille taas hiukan siedettävämmän kokoista (=alle 200 metriä pitkää ja alle 12-kantista) alusta.. 8)



Itse en lähtisi myöskään tulkitsemaan hirveästi sieltä kaijasta käsin. Baltic Princess on kuitenkin kovin pitkän ja matalan oloinen ja se varmasti korostuu vielä valmiina Galaxya enemmän... Kun kaikki ikkunat saadaan esiin ja maalipinta on viimeistelty, se näyttää varmasti hienolta!

Olen aivan vakuuttunut myös siitä, että näiden vesin valo saa Superstarin näyttämään todella hienolta, ihan oikeasti.

Quotea korjattu

Vesa

kyllä Baltic Princess & Superstar on ainekin minun mielestä hienoja laivoja sanokoon muut mitä sanoo  :beer: