maritimeforum.fi

Merenkulku => Matkustaja-autolautat => Aiheen aloitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:36:46

Otsikko: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:36:46
https://yle.fi/uutiset/3-11554310

Matkustajat siirretty yläkansille.

https://www.expressen.se/nyheter/just-nu-fartyget-amorella-pa-grund/

https://www.nyan.ax/nyheter/amorella-har-gatt-pa-grund/

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5073381/Amorella+on+ajanut+karille

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006642357.html

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd2142ac-0d36-4f37-9e22-ea42e17a03d3
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:47:30
Live-kuvaa:

https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=aWSmCdzSedA&fbclid=IwAR0y2h8LDJ5RqjqdSS_FJO18O5Zz42qt3fJZ7oXBVNpA9yZ1t6-B2cPoVLU&app=desktop
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:50:41
Viggen tulossa evakuoimaan?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:53:20
Kohtalainen slagsida BB:n suuntaan.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:57:21
Ajettu ilmeisesti tarkoituksella rantaan uppoamisen ehkäisemiseksi?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 13:59:18
Päivitystä:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b41ebb19-cc1a-4b52-ac16-08e2a0171d70
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:02:01
Viggen tulossa evakuoimaan?


https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5073381/Amorella+on+ajanut+karilleevakuointiin+valmistaudutaan+ihmishenkia+ei+talla+hetkella+valittomassa+vaarassa
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Tuomas Romu - 20.09.2020, 14:13:12
Saas nähdä, millainen tulevaisuus on kiville ajetulla yli 30-vuotiaalla matkustaja-autolautalla nykyisessä markkinatilanteessa varsinkin kun korvaaja on jo rakenteilla Kiinassa...
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Mikko Valli - 20.09.2020, 14:24:57
Tuleekohan Mariella tilalle? On ainakin valmiina Maarianhaminassa.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:26:15
Ilmeisesti täsmälleen sama kivi, jolle Amorella osui jo vuonna 2013?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pasi Laakso - 20.09.2020, 14:31:35
Jos jotain onnea onnettomuudesta yrittää löytää, niin matkustajamäärä varmaankin aika pieni joten helpottaa evakuontia.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:32:23
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/finlandsfaerja-paa-grund.txZ0ARSDL

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd2142ac-0d36-4f37-9e22-ea42e17a03d3

Ilmeisesti evakuoidaan?

Vuotoja on ilmeisesti useita?

Pitkä telakointi tulossa?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:33:12
Jos jotain onnea onnettomuudesta yrittää löytää, niin matkustajamäärä varmaankin aika pieni joten helpottaa evakuontia.

207 pax lehtitietojen mukaan.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:35:34
Evakuoinnista:

"5 min. sitten
Viking Linen Johanna Boijer-Svanström kertoo, että laivalla olevien matkustajien tilannetta selvitetään parhaillaan. Hän ei vielä osaa sanoa, siirretäänkö heidät pois.

–   Tutkimme eri vaihtoehtoja. Varmaan tunnin päästä ollaan viisaampia, hän sanoo.

–   Jos jotain myönteistä täytyy löytää, niin ainakin merellä on rauhallista. Ei tuule ja aurinko paistaa."

IS
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Kim Helle - 20.09.2020, 14:36:16
Alkaa toi matalikko jo olemaan aika koluttu Amon osalta. Mitähän tällä kertaa taustalla ?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:39:15
Alkaa toi matalikko jo olemaan aika koluttu Amon osalta. Mitähän tällä kertaa taustalla ?

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2013/JKQwDPa6B/Tutkintaselostus_M2013-06.pdf
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 14:46:54
VL:

"Liikennetiedote

Päivitetty: 20.9.2020 14:35:12

Turku – Tukholma -reitillä liikennöivällä M/S Amorellalla oli tänään noin klo 12.50 pohjakosketus Hjulgrundilla Ahvenanmaan saaristossa. M/S Amorella on tällä hetkellä Järsössä, Ahvenanmaan saaristossa. Tilanne on vakaa.

Henkilövahinkoja ei ole todettu. Laivalla on noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Viranomaiset ovat saaneet tietoa tapahtuneesta.

Viking Line tulee antamaan lisätietoa asiasta.

 
 Maarianhamina 20.9.2020

Viking Line Abp"

"Driftiporukka" on noin 30, joten aika paljon muuta henksua matkustajamäärään nähden.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 20.09.2020, 14:56:45
Hätäviestin mukaan vuotoja useammassa ostastossa eli tulossa suurin meripelastuskeikka pitkään aikaan. Autokansi tyhjennettävä proomuun jne. Kraft on Turussa stand by.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 15:04:16
https://www.verkkouutiset.fi/amorellan-matkustajat-evakuoidaan/#1444405c

https://twitter.com/meriraja/status/1307642569304793095

"Amorella on tukevasti pohjastaan kiinni. Aluksella olevilla 281 ihmisellä ei ole välitöntä hätää mutta aluksen päällikkö on päättänyt että kaikki ylimääräiset ihmiset evakuoidaan.
@meriraja
 valmistelee parhaillaan evakuoinnin aloittamista yhteistyössä muiden tahojen kanssa."
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 15:24:58
Hätäviestin mukaan vuotoja useammassa ostastossa eli tulossa suurin meripelastuskeikka pitkään aikaan. Autokansi tyhjennettävä proomuun jne. Kraft on Turussa stand by.

https://www.aftonbladet.se/tv/a/39jXAv/hor-nodanropet-mayday-fran-viking-line-farjan-amorella

Klipissä hätäkutsu: "Leak in several compartments".
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 15:36:25
https://ls24.fi/lannen-media/viking-amorella-ajoi-karille-jo-toista-kertaa-samassa-kapeikossa-evakuointiin-valmistaudutaan-tilanne-on-vakaa-ei-henkilovahinkoja

Saas nähdä tuleeko isompi telakointi kuin vuoden 1993 Vaxholmin kivellä käynnin jälkeen? Silloin telakointi kesti 44 päivää ja yli 90 metriä BB pohjaa meni uusiksi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 20.09.2020, 15:58:48
Saas nähdä kuinka laivat reititetään. Cinderella ehtisi ensihätään korvaamaan Amorellan vuorot kun viikon risteilyt ohi ja seuraava vasta torstaina. Vakioveikkaan, että Gabriella Turun linjan vakituisempana tuuraajana otetaan mieluummin Amorellan tilalle ja Mariella lähtee hoitamaan nuo loppuviikon Tallinnan vuorot.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus
Kirjoitti: Tuomas Romu - 20.09.2020, 17:30:19
Saas nähdä kuinka laivat reititetään.

Ilta-Sanomien mukaan Gabriella tulee tilalle.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Junno Pekola - 20.09.2020, 17:33:07
https://twitter.com/meriraja/status/1307679549245788160/photo/1

Ei tuo evakuointi matkustajien mielestä mitään mukavaa ole. Mutta turvallisesti kaikki pois. Hyvä merivartiosto!  :thumb:
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 20.09.2020, 20:34:38
Klo 20:25, Gabriella on juuri lähtenyt Tallinnasta kohteenaan Marinetrafficin mukaan MHQ, koukkaako Amorellan matkustajat kyytiin, vai vaihtuuko kohde matkan aikana? Pitänee seurata matkan etenemistä yöllä...
Mutta missä Gabriella on käynyt eilen? Marinetrafficin 24h-häntä alkaa Kapellskärin läheltä nyt kun sitä tähän aikaan päivästä koitin katsoa. Eikös ne Maarianhaminan risteilyt loppuneet jo kuukausi sitten  ???
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 20.09.2020, 20:41:36
Eikös sillä ollut se Sadonkorjuujuhlaristeily? Uutisista sain käsityksen, että yöllä ei pääsisi Vikingin laivoilla Turkuun ja ei millään ehtisi tuohon kellonaikaan sinne.
Eiköhän nyt suunnitella, että lähtisi aamulla Turusta. (Ja meniskö se vielä aikataulun mukaan TAL-HEL)
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 20.09.2020, 20:51:31
Jan Hansesin haastattelun (YLE) mukaan alus korjataan Turun korjaustelakalla (Naantalissa). Tästä lienee jo sovittu koska tuskin Hanses tätä harkitsematta mainitsi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pekka Laakso - 21.09.2020, 01:46:32
Hätäviestin mukaan vuotoja useammassa ostastossa eli tulossa suurin meripelastuskeikka pitkään aikaan. Autokansi tyhjennettävä proomuun jne. Kraft on Turussa stand by.
Håkun Kraft on yhä Turussa, mutta Neptun on lähtenyt illalla Hangosta pelipaikalle. LSMV:n Tursas sekä Uisko ovat olleet jo illasta saakka molemmat alueella.

Gabriella ajoi vielä Tallinnasta takaisin Helsinkiin, ja painelee nyt täyttä vauhtia Turkua kohti.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 21.09.2020, 05:34:28
Gabriella ajoi vielä Tallinnasta takaisin Helsinkiin, ja painelee nyt täyttä vauhtia Turkua kohti.
Niin tosiaan ajoi Helsinkiin palauttamaan sadonkorjuuristeilyn matkustajat, ja nyt sitten putket punaisina ( 21.7 solmua), mutta Turkuun ehtiminen ei tunnu realistiselta kun 5:30 on vasta lähestymässä Utöä. Pieni viive tosin saadaan kiinni Långnäsissä pysähtymällä.

Edit. Klo 8 ohittaa vasta Nauvoa
Edit. Lähti noin 10:20
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 21.09.2020, 10:17:45
Toisaalta kun ei tarvitse Maarianhaminassa poiketa ja vaihtaa matkustajia Gracen kanssa niin aikataulun kiinni ottamisella ei niin kovaa kiirettä.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 21.09.2020, 13:28:35
Viking on laittanut laivamuutokset sivuilleen 6.10 saakka. (Voi tietysti muuttua matkan varrella) Gabriellan vuorot näköjään vaan peruttaisiin ja Mariellaa ei tuotaisi tilalle..
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Mikko-Oskari Koski - 21.09.2020, 13:30:07
Tässä oli paljon onni onnettomuudessa-elementtejä. Ensinnäkin hyvä sää, toiseksi vähäinen poka. Todellinen suuronnettomuusvaara oli aika kaukana, mutta tapahtunut osoitti, että meriturvallisuuskulttuuri Vikingillä on kunnossa. Hyvä niin.
Miten pahasti laiva lopulta on vaurioitunut, sen näkee sitten, kun se on saatu telakalle, ja keskeneräisen pelastustyön kommentointi ei olisi kovinkaan relevanttia. Se lienee kuitenkin selvää, että lunastukseen se ei mene, ja hyvä niinkin -korjausten myötä Amorella saa varmasti muutakin yleispätevää huoltoa, ja näillä säädöillä se saattaa toimia jopa koko pitkän Turun liikennejaksonsa loppuajan; riippuen toki siitä, milloin Kiinan ihme suvaitaan tilaajalleen toimittaa.

Sinällään hieman paradoksaalista, että kaikki Hjulgrundin väylässä sattuneet haverit ovat sattuneet ahvenanmaalaisille aluksille. Toki muitakin on noilla vesillä rantautunut väärissä paikoissa, mutta käsittääkseni kaikki Järsön eteläpuolisessa väylässä kolisseet ovat olleet punaisia -Aurella, Sally ja nyt Amorella jo toisen kerran. Ainakin Holmia, Nordia ja aikaisempi Finnfellow ovat myös noilla seuduilla tehneet tuttavuutta rantapöpelikön kanssa, Isabella karikoitsi Staholmin vaiheilla länsipuolisessa väylässä ja Botnia ja Ilmatar aikanaan törmäsivät pohjoispuolella. Mutta ei nyt silti puhuta tämän enempää "Bermudan kolmiosta", vaan toivotaan, että pohja taas kerran tähystettäisiin, koska väylä näyttää sitten viime kulkemiseni (2018) laajennetun siten, että Gracekin siitä nykyään ainakin korkean veden aikana pystyy menemään (matalan veden aikanahan siitä ei toki ole ajanut Amorellakaan).
Hjulgrund avattiin väyläksi vasta lauttakaudella, ja sen lempinimi "apteekkarinväylä" johtuu noihin aikoihin Maarianhaminassa apteekkarina toimineesta Fjalar Grönbergistä, joka ilmeisesti halusi laivat kauemmas Lumparlandissa sijainneesta mökkirannastaan. Tosin hän oli innolla myös myymässä maitaan Långnäsin sataman rakentamista varten; käsitykseni on, että Viking osti häneltä jonkun maapalan omaa laituripaikkaa varten 1960-luvun puolenvälin vaiheilla, muttei koskaan mitenkään muuten hyödyntänyt sitä kuin myymällä sen edelleen. Grönbergin puoliso Saga oli Aurellan kummi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 21.09.2020, 13:32:41
Niin tosiaan ajoi Helsinkiin palauttamaan sadonkorjuuristeilyn matkustajat, ja nyt sitten putket punaisina ( 21.7 solmua), mutta Turkuun ehtiminen ei tunnu realistiselta kun 5:30 on vasta lähestymässä Utöä. Pieni viive tosin saadaan kiinni Långnäsissä pysähtymällä.

Edit. Klo 8 ohittaa vasta Nauvoa
Edit. Lähti noin 10:20

Gabriella ohittaa muuten Amorellan kohtapuoleen. Todennäköisesti varmuuden vuoksi ajaa sitä itsellekin loogisempaa reittiä, eikä samasta kohtaa kuin Amo. Sininen kartalla kuvastaa suunnitelman mukaista reittiä, josta on jo poikennut reippaasti.

(https://i.ibb.co/9WdVV5r/gabe3.png)

Edit: näemmä siellä ei itsekään tiedetä minne pitäisi mennä. Maarianhaminaan piti mennä, mutta Gabe menikin Långäsiin.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 21.09.2020, 14:34:51
Gabriella ohittaa muuten Amorellan kohtapuoleen. Todennäköisesti varmuuden vuoksi ajaa sitä itsellekin loogisempaa reittiä, eikä samasta kohtaa kuin Amo. Sininen kartalla kuvastaa suunnitelman mukaista reittiä, josta on jo poikennut reippaasti.
Galaxykin kiersi tuon kohdan tänään, ja Baltic Princess eilen. Välttävät varmasti turhaa liikennettä vierestä.

Lainaus
Edit: näemmä siellä ei itsekään tiedetä minne pitäisi mennä. Maarianhaminaan piti mennä, mutta Gabe menikin Långäsiin.
Kyllä se ihan oikein sitten meni, Maarianhaminaan vain pe-su toistaiseksi


Edit. Jan Hanses MTV:n haastattelussa arvioi Amorellan olevan poissa kuukauden
MTV uutinen (https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallaisia-vaurioita-viking-amorellassa-on-useamman-osaston-alla-vetta/7931384#gs.g6db4n)
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 21.09.2020, 16:11:03
Kyllä se ihan oikein sitten meni, Maarianhaminaan vain pe-su toistaiseksi
Marinetraffic näytti kohteeksi MHQ vielä hetken Långnäsistä lähdönkin jälkeen.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 21.09.2020, 17:03:57
Amorellassa vettä tuplarungossa ja ac-huoneessa.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Mikko Valli - 21.09.2020, 17:12:30
Jupiter on mennossa Amorellalle. Riittääköhän kaksi hinaajaa vai tarvitaanko muitakin vielä avuksi?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pekka Laakso - 21.09.2020, 23:05:16
Jupiter on mennossa Amorellalle. Riittääköhän kaksi hinaajaa vai tarvitaanko muitakin vielä avuksi?
No, nyt se Kraftkin on menossa paikan päälle.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2020, 06:06:13
Jan Hanses mainitsi MTV3:n haastattelussa ettei akuuttia tonnistotarvetta koronapandemian vuoksi ole ja telakointi Naantalissa pyritään viemään läpi mahdollisimman kustannustehokkaasti eli suomeksi mahdollisimman halvalla ylitöitä yms. vältellen, joten mitään ajallisia ennätyksiä ei edes tavoitella.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Koskinen - 22.09.2020, 08:39:27
Nyan:

"Amorella är försäkrad i Alandia
Tidigast i dag tisdag går det att få Amorella flott. – Men det är väldigt optimistiskt, säger Viking Lines vd Jan Hanses till Nya Åland på måndag kväll. Fartyget är försäkrad i Alandia och det norska bolaget Gard. – Innan vi kan bogsera henne..."

Eli tuskin kelluu tänään; ehkä huomenna keskiviikkona 23.09.2020, mutta ennen hinausta on monta vaihetta eli ehkä torstaina 24.09.2020 alkaisi hinaus ja kuiville joskus perjantaina 25.09.2020? En tiedä Naantalin telakan kiireitä, mutta VL;n puolelta ei paineita asetella ainakin jos Jan Hansesin lausuntoihin on luottamista?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Seppo Tapola - 22.09.2020, 09:23:27
Eilen iltapäivällä M620 mittaili väylää melko perusteellisesti...ajeli edestakaisin kapeikossa parin tunnin verran...
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 22.09.2020, 10:23:14
Kai maar Långnesissa sai autot pois sieltä henkilöautokannelta jos sinne on autoja laitettu?

Muuten Amorellalla olisi telakointi tammi-helmikuussa muutenkin, voiskohan samalla nyt kertaa pystyä hoitamaan homman niin, että silloin ei tarvitsisi enää mennä..
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 23.09.2020, 08:01:49
Suora lähetys Amorellan irrottamisesta. Aikaisintaan iltapäivällä siirto Långnäsin satamaan, juttu ei paljastanut että tuleeko siitäkin livekuvaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11557898

Lainaus
Aluksi laiva siirretään rantamatalikosta hieman väljemmille vesille, jotta pohjan kuntoa päästään tarkastelemaan paremmin. Siirtoa valmisteltiin jo tiistaina.

Varsinainen siirto alkaa myöhemmin päivän kuluessa, mahdollisesti vasta iltapäivällä. Aikataulun odotetaan tarkentuvan aamupäivän aikana. Siirto venynee pitkälle keskiviikkoiltaan, vaikka sujuisikin ongelmitta.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 23.09.2020, 14:11:10
Suora lähetys Amorellan irrottamisesta. Aikaisintaan iltapäivällä siirto Långnäsin satamaan, juttu ei paljastanut että tuleeko siitäkin livekuvaa.

https://yle.fi/uutiset/3-11557898

Joakim Håkans sanoi Ilta-Sanomissa, että laitetaan vaan köysi väliin ja hinataan

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006643689.html

Ei taida käytännössä olla sentään niin yksinkertaista. 6 tuntia mennyt ja mitään näkyvää ei ole tapahtunut. Ilta-Sanomien toimittajalle tulee pitkä päivä Subsea VI:lla
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pentti Heikkilä - 23.09.2020, 15:18:10
Amorellalle on tilattu luotsi.

Finnpilot (https://pilotonline.fi/traffic-info/pilotages?vessel=Amorella)
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pasi Saarinen - 23.09.2020, 15:29:18
Hyvinhän se pohjasta irtosi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Hannu Sarell - 24.09.2020, 00:29:57
Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jyri Niemelä - 24.09.2020, 00:57:01
Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.

Taitaa tehdä vain tilaa Princessille ja Gracelle. Eiköhän parkkeeraa takas laituriin, kun lähtenee vasta aamulla kohti Naantalia.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 24.09.2020, 07:52:29
Nopeasti meni autokannen tyhjennys, kun nyt on jo hinauksessa kohti Naantalia. Taisi löytyä avaimet kaikkiin autoihin ja akuissakin vielä virtaa, että käyntiin lähtivät. Rekkojen liikkeelle saaminen ehkä hieman haastavampaa kuin henkilöautojen.
Avaimet oli varmaan jätetty jo ennen evakuointia, koska lehtitietojen mukaan ne olivat Vikingillä.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 24.09.2020, 13:18:20
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/5077947/IL+Viking+Amorellaan+jaaneille+rekoille+jattilasku+pelastustoista

Laiva ei ole vielä Naantalissa mutta pelastuskustannuksista jo riitaa. Lienee selvää, että koko homman maksaa Viking Linen vakutuusyhtiö Alandia. Todennäköisesti liikennöitsijät tulevat hakemaan korvausta seisontapäivistä sekä mahdollisesti pilantuneista lasteista. Vakuutusyhtiö vetoaa tietysti force majeure lausekkeisiin ja korvaukset tulevat olemaan työn takana.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 24.09.2020, 13:28:44
Taitaa tehdä vain tilaa Princessille ja Gracelle. Eiköhän parkkeeraa takas laituriin, kun lähtenee vasta aamulla kohti Naantalia.

Ei, kyllä siinä oli hommat valmiina, mutta liikkelle lähdettiin vasta aamun valjetessa (ennen 7 ). Reitin muutkin laivat annettiin mennä edeltä. Reilussa kuudessa tunnissa eivät ole edenneet vielä edes Houtskarin kohdalle.


Nyt on sitten jo ensimmäisiä laskujakin lähetetty tästä karilleajosta. Kuljetusyrittäjille. Kyllä, ovat raivoissaan ja hämillään.
Muutama lainauspätkä:
Lainaus
– Meiltä vaaditaan yhteensä 50 000 euron suoritusta asianajotoimiston tilille, ennen kuin kuljettaja pääsee noutamaan autoa Långnäsin satamasta, sanoo kuljetusyrittäjä Marko Pohja.

Merilaki jakaa kustannuksia
Merilain mukaan meripelastuksen suorittajalla on oikeus pelastuspalkkioon kaikesta siitä omaisuudesta, mikä on pelastettu. Palkkio jakautuu laivan omistavan varustamon lisäksi kyydissä olleen lastin omistajien maksettavaksi.

– Kun alus on hinattu satamaan, niin siinä on pelastettu itse laiva sekä kyydissä ollut omaisuus, sanoo oikeustieteen tohtori Lauri Railas.
https://yle.fi/uutiset/3-11561089

Edit. Jussi ehti ensin samaan aiheeseen, mutta annetaan toki molempien linkkien olla  :)
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Sven Liljeström - 24.09.2020, 15:50:40
Näitä karilleajoja tapahtuu niin harvoin, että ne, joilla oli lastia laivassa, luulevat aina pääsääntöisesti olevansa ns. "saamapuolella"!
Mikäli karilleajosta tehdään ns. "Yhteinen haveri", eng. General Average, kysymys on yhteisen kaiken omaisuuden pelastamisesta.
Näin ollen jokainen, jolla on intressi tähän pelastamiseen, vastaa kustannuksista siinä suhteessa kun lastia laivassa törmäyshetkellä oli.
Maksulappu tästä - Osallistuminen Yhteiseen Haveriin - voi tipahtaa postiluukusta parinkin vuoden kuluttua.
Silloin on hyvä, jos kuljetettava lasti on ollut kuljetusvakuutettu ns. "Täysin Ehdoin".
Asiaa ei yleensä maapuolella ymmärretä, koska lastinhaltijalla/omistajalla ei ole ollut osaa eikä arpaa tapahtuneeseen.
Lisäksi kuljetusvakuutus jätetään joskus kokonaan merkitsemättä, kun sananmukaisesti taas "luullaan" että vakuuttaminen kuuluu varustamolle.
Säästäminen tässä voi tulla kalliiksi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Kalle Id - 24.09.2020, 16:11:11
Mikäli karilleajosta tehdään ns. "Yhteinen haveri", eng. General Average, kysymys on yhteisen kaiken omaisuuden pelastamisesta.

Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/

Relevantit osat tiedotteesta:
Lainaus
Hinaus on osa Alfons Håkansin ja Viking Linen aiemmin viikolla sopimaa meripelastussopimusta. Meripelastussopimus kattaa myös aluksen lastin pelastamisen.

Merilain säännösten nojalla pelastettavasta aluksesta on asetettava vakuus. Vaatimus vakuudesta koskee myös aluksen lastia. Aluksen lasti voidaan vapauttaa, kun vakuus on asetettu. Vakuuden asettaa tavallisesti lastin omistajan vakuutusyhtiö.

Yksikään taho ei kuitenkaan ole ottanut vastuuta M/S Amorellan kokonaislastin vakuuksien kattamisesta. Näin ollen Alfons Håkansin tehtäväksi on jäänyt kerätä vakuudet rahdin omistajilta yksitellen.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jani Aalto - 24.09.2020, 16:19:39
Juuri Turun radiossa kerrottiin, että Viking Linelta oli juuri tullut tieto, että Viking Line ottaa hoidettavakseen kaikki vakuudet.

https://yle.fi/uutiset/3-11562020

Lainaus
Viking Line on tehnyt päätöksen ottaa vastuun vakuuksista, joita pelastusyhtiö Alfons Håkans vaatii kuljetusyrityksiltä. Yhtiö tiedottaa asiasta tiedotteella.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pekka Laakso - 24.09.2020, 16:25:20
Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/

Relevantit osat tiedotteesta:
Ymmärtääkseni "yhteisen haverin" soveltamiseen kuuluu juurikin nyt tapahtuneen kaltainen skenaario, jossa karilleajon/pohjakosketuksen tai muun vuotoon johtaneen tilanteen yhteydessä ajetaan laiva lopulta tarkoituksella kiville tai jumiin uppoamisen estämiseksi ja kaiken omaisuuden pelastamiseksi. Siitä on kuitenkin jo vuosia aikaa kun merioikeutta opiskelin, joten kaikkea en voi muistaa kunnolla...

Vieläköhän muuten muun muassa Baltic Pilotin ja PKL:n ammoisen Suomen osaston seikkailujen aikana ahkerasti kommentoinut Joakim lukee tätä palstaa?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jarkko Korhonen - 24.09.2020, 17:40:31
Juuri Turun radiossa kerrottiin, että Viking Linelta oli juuri tullut tieto, että Viking Line ottaa hoidettavakseen kaikki vakuudet.

https://yle.fi/uutiset/3-11562020

Eipä Viikkarilla tuossa ollut paljon vaihtoehtoja. Kuka rahdinkuljettaja olisi enää uskaltanut käyttää punaisia laivoja jos olisivat alkaneet venkuloimaan tuossa.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Sven Liljeström - 24.09.2020, 19:55:12
Minullakin on jo jonkun aikaa kun opiskelin merioikeutta.
Opetin näitä asioita englanniksikin yli 20 v useissakin oppilaitoksissa.
Oppilaille nämä asiat olivat usein vaikeita ymmärtää. Yritin joskus
pehmentää asiaa vähän sanomalla että "Common Sense is not valid here"!
 
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Tauno Hermola - 24.09.2020, 20:16:12
Olisiko sitten ollut vaihtoehto, että Viking olisi hoitanut homman "omaan piikkiin", kun tämä nyt oli ihan kotivesilläkin?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 24.09.2020, 21:00:38
Onko Amorellan markkina-arvo tämän päivän tilanteessa 10 milj? 40 yhdistelmää eli kuormasta riippuen lasti taisi olla arvokkaampi. Eri vakuutusyhtiöt riitelevät mutta loppupelissä kaikki taitaa mennä Alandian piikkiin, joka on tietysti jälleenvakuuttanut osan. Yhtä kaikki, Viking ryssi itselleen tarpeettomasti bad williä.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Janne Malmberg - 25.09.2020, 08:10:33
Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Sven Liljeström - 25.09.2020, 09:01:19
Olisin halunnut vielä vähän jatkaa, kun kerran pääsin vauhtiin, painottamalla erityisesti kuljetusvakuutuksen merkitsemisen tärkeyttä.
Tavaraa voi kuljetusvakuuttaa minimi- tai maksimiehdoin. Vakuutuksen laajuus näkyy tietenkin ns. vakuutuspreemioissa.
Edullisin, minimiehtoinenkin vakuutus, korvaa nimittäin osallistumisen Yhteiseen Haveriin, vaikka se vakuutus sellaisenaan ei sitten muita kuljetusvahinkoja juuri korvaa.
Nythän näyttää siltä, että varustamo on antamassa tarvittavan takuun pelastusyhtiölle ja tavarat voidaan luovuttaa.
Mikäli tämä karilleajo olisi tapahtunut jossain seitsemän meren takana, tilanne olisi toinen.
Joku ennätti jo laskeskella, ylittäisikö kyydissä olleiden tuotteiden arvo laivan nykyarvon korjaamattomana.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Joonas Vähämäki - 25.09.2020, 12:27:48
Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.
Kysymys kuuluukin että onko kilpailua? Alfons Håkans voinee siksi tehdä näin jos tietää että on vahvoilla.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pekka Laakso - 25.09.2020, 12:47:08
Håkun tiedote aiheesta antaa ymmärtää että juuri näin on toimittu: https://www.alfonshakans.fi/company/news/alfons-hakans-pyrkii-vapauttamaan-ms-amorellan-lastin-mahdollisimman-pian/
Mihinkäs eiliset tiedotteet (oikaisutiedote kanssa) ovat kadonneet?

https://www.alfonshakans.fi (https://www.alfonshakans.fi)

EDIT: Korvattu vain itse operaatiosta kertovalla tiedotteella:
https://www.alfonshakans.fi/company/news/amorellas-salvage-operation-completed/ (https://www.alfonshakans.fi/company/news/amorellas-salvage-operation-completed/)
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Tauno Hermola - 25.09.2020, 14:27:15
Jotenkin on sellainen kutina että seuraavan kerran kun kolahtaa Suomen rannikolla niin Alfons Håkans yhtiö ei ole kovinkaan korkealla vakuutusyhtiöiden listalla pelastus-/hinaustyön suorittajaksi.

Tuossa eilisessä, nyt ilmeisesti poistetussa, tiedotteessa puhuttiin kyllä "Alfons Håkansin ja Viking Linen aiemmin viikolla sopimasta meripelastussopimuksesta", joten tässä tapauksessa vakuutusyhtiö ei taida olla suoranaisesti edes osapuoli.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Hannu Sarell - 25.09.2020, 14:35:58
Håkansille kyllä huonoa mainosta tuo toiminta, vaikka onkin aatamin aikaisen merilain mukaista. Suomalaisen varustamon varmasti vakuutettu laiva, eli pelastuskorvaukset varmasti maksetaan. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi joku "epämääräinen" mukavuuslippuvaltio ja sen lastina oleva rahti. No kilpailua ei pelastusmarkkinoilla Suomessa juurikaan ole. Ainakaan isomman haverin yhteydessä, jossa on tarve useammalle hinaajalle. Olisikohan Ruotsin puolelta löytynyt vastaava yhtiö?
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 25.09.2020, 17:14:32
Hyvin usein asioiden sujuvoittamiseksi aluksen omistaja tai vakuutusyhtiö antaakin vakuuden myös lastista, mutta tällä kertaa Viking Line halusi Joakim Håkansin mukaan jostakin syystä toimia niin, että Alfons Håkans -yhtiö haki lastin pelastumaksun vakuudet itse.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Ari Leskinen - 26.09.2020, 12:11:12
Hyvin usein asioiden sujuvoittamiseksi aluksen omistaja tai vakuutusyhtiö antaakin vakuuden myös lastista, mutta tällä kertaa Viking Line halusi Joakim Håkansin mukaan jostakin syystä toimia niin, että Alfons Håkans -yhtiö haki lastin pelastumaksun vakuudet itse.

https://www.talouselama.fi/uutiset/nyt-puhuu-joakim-hakans-emme-ole-merirosvoja-vaan-pelastajia/975ab777-92d2-4874-beda-aa81fd4d305b
Kannattaa lukaista myös linkin kommentit.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 28.09.2020, 18:24:38
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006650656.html

Pääkohtia lainattu:
Lainaus
Viking Amorellan pohja­kosketus­paikalta löytyi sinne kuulumaton kivilohkare, väylä suljettuna ainakin keskiviikkoon saakka
Petteri Tuohinen HS, Minna Pölkki HS
9:36 | Päivitetty 17:08
HJULGRUNDIN kapeikosta Ahvenanmaan saaristossa on löytynyt noin neljä metriä pitkä ja parisen metriä paksu kivilohkare paikalta, jossa matkustajalaiva Viking Amorella sai pohjakosketuksen 20. syyskuuta.

Apteekkarinväylä, jolla myös Hjulgrundin kapeikko sijaitsee, suljettiin jo viime viikon sunnuntaina Amorellan saaman pohjakosketuksen jälkeen. Väylä on ollut siitä saakka pois käytöstä.

Väylällä on tehty tutkimuksia. Kivilohkare löydettiin viikonloppuna Merivoimien tekemissä tutkimuksissa, jotka oli tilannut Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

”Löydös on merkittävä, ja tutkinnan kannalta täytyy arvioida, oliko sillä joku rooli Amorellan pohjakosketuksessa. Tällä voi olla merkitystä mahdollisesti väylän turvallisuudelle. Sitä ei olisi pitänyt siellä olla”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi.

Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että paikkaa tutkitaan uudelleen maanantaina ja tiistaina. Kivilohkareen huippu on noin 7,2 metrissä, kun paikalla pitäisi vettä olla 8,5 metrin syvyydeltä.
Kerkelä kertoo, että aiempien tietojen mukaan paikalla ei lohkaretta pitäisi olla. Mahdollista on, että lohkare on siirtynyt Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä. Ennen kuin väylää voidaan jälleen käyttää, on lohkare poistettava esimerkiksi räjäyttämällä.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Kalle Id - 01.10.2020, 19:17:37
Väyläviraston päivän tiedote kertoo, että lohkareessa ja väylän ulkopuolella olevista kivistä löytyi maaliraappeita, todennäköisesti Amorellasta. Väylällä ollut kivi on todennäköisesti tullut väylän ulkopuolelta Amorellan mukana.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Harri Anukka - 02.10.2020, 20:55:38
Ilmeisesti telakointi venyy marraskuulle, ainakin Nyanin uutisen mukaan:
https://www.nyan.ax/nyheter/amorella-kv ... -november/
Valitettavasti maksumuurin takana
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Arto Papunen - 04.10.2020, 23:16:40
Näköjään tulipalokin ollut laivalla, mutta onneksi pieni.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Mikko Valli - 06.10.2020, 14:44:41
ÅT: Karille ajaneessa Viking Amorellassa laajoja sähkövaurioita

Viking Linen alus Amorella sai pohjakosketuksen Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.

Viking Linen M/S Amorella -alukselta on paljastunut laajoja sähkövaurioita, kertoo Ålandstdningen.

Onnettomuudessa aluksen sisään päässyt vesi on aiheuttanut sähkövaurioita. Nyt suuri osa laivan varustuksesta on lehden mukaan vaihdettava.

– Vauriot ovat laajempia kuin aluksi kuin aluksi luulin, sanoo Viking Linen tekninen johtaja Ulf Hagström Ålandstdningen-lehdelle.

Viking Linen alus Amorella sai pohjakosketuksen Långnäsin eteläpuolella Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.

Laivalla oli noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja onnettomuudessa ei aiheutunut. Matkustajat ja miehistö evakuoitiin laivalta.

Alus on nyt korjaustelakalla.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/24d90817-94de-485f-84ac-f51ea89854f9
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Harri Anukka - 07.10.2020, 20:52:50
Tuolta voi lukea vähän uusimpia tietoja:
https://yle.fi/uutiset/3-11581611

"M/S Amorella palaamassa reitilleen vasta marraskuussa – korjaustöiden lisäksi laivaan tehdään huoltotöitä"
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Tapio Väyrynen - 08.10.2020, 16:00:17
Gabriella oli saanut Turun reitillä hyvää palautetta.
Johtuuko siitä, että Gabriellassa parvekkeellisia näköalahyttejä. Varmasti todella mukavia sellaisella 23h risteilyllä.
Voi omalta parvekkeelta katsella saaristoa ja muita laivoja.

Ehkä matkustajatiloiltaan modernimpi kuin Amorella.
Ainoastaan autokansi hieman pienempi.
Saas nähdä onko Gabriella pidempäänkin reitillä.

Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Kalle Id - 09.10.2020, 22:35:42
Gabriellan ongelma Turun-reitillä on tosin Amorellaan verrattuna naurettavan pieni kahvila, kun seiskakannen keula on hyttejä. Ei pienistä julkisista tiloista haittaa näin korona-aikaan ole, mutta normaalioloissa tilanne olisi eri.
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Risto Hartikainen - 10.10.2020, 08:01:42
Gabriellan ongelma Turun-reitillä on tosin Amorellaan verrattuna naurettavan pieni kahvila, kun seiskakannen keula on hyttejä. Ei pienistä julkisista tiloista haittaa näin korona-aikaan ole, mutta normaalioloissa tilanne olisi eri.
Tällaisen ison keulakahvilan omaavan laivan näkisi kyllä mielellään myös Helsinki - Tukholma -linjalla...
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Jussi Laine - 25.10.2020, 11:16:43
Juttu sukeltajista, jotka räjäyttivät Apteekkariväylälle tulleen kivilohkareen. Se oli noin 16 kuutiota.

Jutusta linkki Facebook videoon itse räjäytyksestä.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/23/ingaforetag-sprangde-stenblocket-som-viking-amorella-korde-pa-tio-kilo-dynamit

Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Harri Anukka - 28.10.2020, 22:35:12
HBL (tai heidän lainaus ÅU:sta) kertoo että Amorellan pohjakosketuksen syy on todennäköisesti tekninen vika. Laiva siirretään nyt Turun satamaan (eli ilmeisesti korjaukset ovat valmistuneet?), mutta ei vielä tietoa koska palaa liikenteeseen.

https://www.hbl.fi/artikel/au-sannolikt-tekniskt-fel-bakom-amorellas-grundstotning/

Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Pete Lehto - 01.11.2020, 08:50:14
Amorella palaa reitilleen keskiviikkona 4. marraskuuta

– Saimme aluksen huoltotyöt suunniteltua nopeammin valmiiksi, joten alus on valmis takaisin liikennöintiin.

Amorellaa on reitillä korvannut sen sisaralus M/S Gabriella, jonka hyttirakenne on Boijer-Svahnströmin mukaan hieman erilainen.

– Amorellaan mahtuu myös enemmän rahtia, sikäli on hyvä, että se palaa reitille.

https://yle.fi/uutiset/3-11622363
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Kimmo Rantanen - 25.11.2020, 12:08:19
"On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kuk­sen tut­kin­ta Vi­king Line Oyj:n mat­kus­ta­ja-au­to­laut­ta Amo­rel­lan poh­ja­kos­ke­tuk­ses­ta Ah­ve­nan­maan saa­ris­tos­sa sun­nun­tai­na 20.9.2020 on eden­nyt ja ta­pah­tu­mien kul­ku sekä poh­ja­kos­ke­tuk­sen vä­li­tön syy on saa­tu sel­vil­le."

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2020/matkustaja-autolauttaamorellanpohjakosketuksenvalittomanasyynatekninenvika-otkesintutkintajatkuu.html
Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Tauno Hermola - 22.01.2021, 01:42:58
Amorellan päällikön haastattelu: https://www.sjofart.ax/nyheter/hangde-pa-minuter (https://www.sjofart.ax/nyheter/hangde-pa-minuter)
(Vai onko lausunnot lainattu suoraan meriselityksestä..)

Otsikko: Vs: Amorellalla pohjakosketus.
Kirjoitti: Juhani Mehto - 08.09.2021, 09:12:42
Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta on valmistunut, ja sen voi katsoa täältä (pdf) (https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/collections/20210907074547/7T8UXqvjN/M2020-02_Tutkintaselostus.pdf). Selostuksen sivulta 14 näkee, mitkä tilat täyttyivät vedestä ja sivulla 15 näkee kuvia jäljistä Amorellan pohjassa. Ihan mistään pikkunaarmuista ei ollut kyse.

OTK suosittelee muutamia parannuksia toimenpiteisiin, niistä voi katsoa täältä. (https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2021/suuronnettomuustilanteidenmeripelastusvalmiudessakehitettavaa.html)