Hei löytyykö palstalaisilta tietoa tuosta vanhasta matkustajalaivasta.
Se majailee nykyään Kokkolan kantasatamassa, (on ollut siellä jo ainakin kuukauden päivät).
Jostain syystä se on oranssien pelastus tai työveneiden ympäröimänä.
- Pasi Jääskeläinen
Entinen Merenkulkulaitoksen tarkastusalus. Kotipaikkana Helsinki. Pidennetty ja nykyään Merenmittauksen tukialus.
Lisätietoa näiltä sivuilta. :D
http://www.fma.fi/toiminnot/merikartoitus/mittaus/alukset.html
Juuri tuota tarkoitin. Kiitos tiedosta.
Eli ne työveneet onkin noita mittausveneitä.
Ei kyllä näytä hiukkaakaan viranomais alukselta.
Kovasti Saariston näköinen Aladin on juuri matkalla Itämerellä kohti Port Saidia?
Lainaus käyttäjältä: Sampsa Sihvola - 12.11.2011, 13:35:35
Kovasti Saariston näköinen Aladin on juuri matkalla Itämerellä kohti Port Saidia?
Jokin tässä jutussa haiskahtaa. Entisenä valtion aluksena ex-Saaristo ei liene minkään kansainvälisen luokituslaitoksen listoilla ja tuskin täyttänee kaikkia turvallisuus- ja muita määräyksiä. Ikääkin on jo melkoisesti. Mitähän uusi omistaja aikoo aluksellaan tehdä? Uuden romutusskandaalin ainekset ilmassa?
Marinetrafficissa kuvakin uuden nimen kera:
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=457449000
Mielenkiintoinen lippuvalinta eli Mongolia.
Taisi sitten loppua kaikki merenmittausretkikunnat?
Vain mittausaluksia ja yksittäisiä venekomennuskuntia ilman tukialuksia?
Kummastelinkin ettei Saaristoa enää ole Meritaidon sivuilla:
http://www.meritaito.fi/www/fi/kalusto/merenmittaus.php
Onko tossa tosiaan koko nykyinen kalusto? Vähissä on verraten aikaan 20 vuotta sitten, jolloin oli yhdeksän retkikuntaa. Tosin tekninen kehitys (monikeilaimet yms.) on tainnut tehdä suuret retkikunnat tarpeettomiksi?
Mongelian lippu kyllä kielii siitä, että romurannalle ollaan menossa...
Kuulin, että jäisi Punaisellemerelle, muuten viitsi laittaa enempää detaljeja, kun tieto kiertää eri henkilöiden kautta, eikä toisaalta kuulu allekirjoittaneelle... :)
Ei todellakaan ole menossa Intian romurannikolle vaan määränpäänä Djibouti ja merirosvotorjunnan tukialukseksi Adeninlahdelle menossa. Mongolian lippu perässä ja kotisatama Ulan-Batar. Eksoottisia nämä entisten suomalaisalusten viimeaikaiset kuviot (Casino Express, Global Freighter, Saaristo ym.)
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 13.11.2011, 18:30:32
Määränpäänä Djibouti ja merirosvotorjunnan tukialukseksi menossa. Mongolian lippu perässä ja kotisatama Ulan-Batar.
Mongolian lippu mahdollistanee laveamman lain tulkinnan merirosvouden torjunnassa.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 13.11.2011, 18:38:25
Mongolian lippu mahdollistanee laveamman lain tulkinnan merirosvouden torjunnassa.
Mika sitten ei ole ensinkaan huonompi seikka. Toiminta varustaja Stolt-Nielsenin ehdottamilla metodeilla olisi tehokas harventaja ja pelote.
Mikähän mahtaa tökkiä Aladinin ex. Saariston matkanteossa Djiboutiin. Saapui Holtenaun puolelta kanavaan jo eilen aamulla ja ohjattu ensimmäiseen venttakaijaan kanavassa. Liekö ongelmia aluksen tekniikassa, aluksen taikka miehistön sertifikaateissa, epäilys romutukseen menosta taikka peräti vakava ruorijuopumustapaus saksalaisen luotsin astuessa laivaan ennen Holtenaun slussia. Mukava seurata tämänkin ex. suomalaisen aluksen edesottamuksia maailman merillä, pääseeköhän ikinä Djiboutiin? ???
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 15.11.2011, 21:26:36
Mikähän mahtaa tökkiä Aladinin ex. Saariston matkanteossa Djiboutiin. Saapui Holtenaun puolelta kanavaan jo eilen aamulla ja ohjattu ensimmäiseen venttakaijaan kanavassa. Liekö ongelmia aluksen tekniikassa, aluksen taikka miehistön sertifikaateissa, epäilys romutukseen menosta taikka peräti vakava ruorijuopumustapaus saksalaisen luotsin astuessa laivaan ennen Holtenaun slussia. Mukava seurata tämänkin ex. suomalaisen aluksen edesottamuksia maailman merillä, pääseeköhän ikinä Djiboutiin? ???
Ei taida suurempia ongelmia olla. Porskuttelevat raka nokassa lanteen Helgolandin kieppeilla.
Todennakoisesti reilumpi proviantin bunkraus, koska matka on pitka, ja Djiboutin tarjonta varmaan hieman rajattu.
Kyllapa Janne Malmberg "maalaa tummia kuvioita" paatista... ;)
Ei ollut tarkoitus maalata tummia kuvioita aladinin/saariston matkalle, mutta alushan on alunperin rakennettu merenmittaustukialukselle meidän kotoisille vesillemme eikä pohjanmeren ja atlantin oloihin. Aluksen ETA 2.12. Port Said on kyllä mielestäni vähintäänkin optimistinen. Kaikesta huolimatta toivottavasti pääsevät kunnialla perille. (Eiköhän sitä provianttia ja bunkkeria otettu jo naantalissa pidemmälle matkalle kuin Holtenauhun, taikka sitten on tosi pienet bunkkeritankit ja provianttiruumat taikka todella isoruokaista porukkaa):thumb:
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 16.11.2011, 07:57:54
Alushan on alunperin rakennettu merenmittaustukialukselle meidän kotoisille vesillemme eikä pohjanmeren ja atlantin oloihin.
Saaristo oli alunperin Helsingin luotsipiirin tarkastusalus, joka siirtyi tukialukseksi pidennyksen jälkeen Lonnan valmistuttua ja otettua Saariston alkuperäisen paikan.
"Aina 1970-luvun loppuun asti, jolloin Seili-luokka astui palvelukseen, näitä merenkulun turvalaitteita rakentavia ja huoltavia aluksia kutsuttiin nimikkeellä tarkastusalus. Ne poikkeavat nykyisistä eniten vähäisemmän kansitilansa johdosta, koska hyvin kauan väyliä merkittiin kevyemmillä viitoilla kuin nykyisin.
Eräs tunnetuimpia näistä on nykyisin merenmittaajien käytössä oleva Helsingin luotsipiirin tarkastusalus Saaristo (Rauma-Repola Oy Reposaaren konepaja 1965), joka alun perin rakennettiin koealukseksi, jossa testattiin dieselsähkökoneiston puolijohdeohjausta; kokeet onnistuivat yli odotusten, eli dieselsähkön ketterä säädettävyys optimoitui suunniteltua paremmin.
Saaristo toimi aikoinaan myös valtion virallisena edustusaluksena, jolla monet valtiovieraat kuljetettiin ihailemaan Helsingin saaristoa. Sittemmin tämä tehtävä siirrettiin jäänmurtaja Urholle."
UKK vieraineen kävi usein mm. Kosyginin kanssa kalastamassa Saaristolla.
OT: Kuten toisaalla linkitetystä uutisesta ilmenee Meritaito potkaisee kolmanneksen jengistä pihalle; ilmeisesti osittain viimeisen retkikunnan lopetuksen vuoksi.
Jaha,, hidas kippo sinne vaan sitte,,,mahtaako toi ees päästä Port Saidin port controllin läpi,, kun olin just tarkastuksen alla viime kipolla
ja Onkohan ex saaritolla ees Suezin lisenssiä,, ja jos ei oo niin tulee meinaan tosi pitkä ympäri matka,,,
kuka sen on muuten ostanu?? tai kelle se menee
Lainaus käyttäjältä: Marco Haajanen - 16.11.2011, 11:20:09
Mahtaako toi ees päästä Port Saidin port controllin läpi,, kun olin just tarkastuksen alla viime kipolla
Parikymmentä limppaa Malperia, niin menee. ;D
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 16.11.2011, 11:23:13
Parikymmentä limppaa Malperia, niin menee. ;D
Ei me enää,, mä olin just viemässä Balticummia intianna ja se oli siinä ja siinä et meni läpi ja se meinaan oli hyvässä kunnossa, mut faaraon pojat on aika pilkun painajia,,,jos meinaan ei ole kaikka kaluja mitä pitää olla ja kaikki kunnossa ja jo meinaan moni ihmetelee mikä pirun mondooli kippo se on joten ottaa aika kovan tarkastuksen
Marinetrafficin uuden kuvan:
http://www.marinetraffic.com/ais/shipdetails.aspx?MMSI=457449000
mukaan ahteriin (sinne missä ennen oli joku vanha luotausvene lahoamassa) on ripustettu nopeahko (kahdella "outboard" moottorilla varustettu) pikkuvene ilmeisesti merirosvojen kiinniottoa varten eli ei olisi ainakaan romurannalle päätymässä.
No jo vain rusetti kiiltää kuin papin kulli. Ei vaan taida Mubarakin pojat käydä sukeltamassa ja ihailemassa vaan tarkistavat kiulun muut varusteet ja sertit sitäkin tarkemmin. Hyvää vauhtia näyttää kanaalissa painavan, toivottavasti perille asti. Onko jollakin tietoa onko alusta viemässä mahdollisesti suomalainen, itä-eurooppalainen vai filippiiniläinen miehistö. Vaiko peräti maailmankuulut Mongolialaiset skönet Ulan-Bataarin myllystä ;D
Näyttääpi mongoolilaiva Saaristo nilkuttavan biskajalla 2-4 solmun vauhtia koti Ferrolia taikka Corunaa. Liekö ongelmia? ???
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 17.11.2011, 17:43:00
No jo vain rusetti kiiltää kuin papin kulli. Ei vaan taida Mubarakin pojat käydä sukeltamassa ja ihailemassa vaan tarkistavat kiulun muut varusteet ja sertit sitäkin tarkemmin. Hyvää vauhtia näyttää kanaalissa painavan, toivottavasti perille asti. Onko jollakin tietoa onko alusta viemässä mahdollisesti suomalainen, itä-eurooppalainen vai filippiiniläinen miehistö. Vaiko peräti maailmankuulut Mongolialaiset skönet Ulan-Bataarin myllystä ;D
Kuka mahtaa miehittää sen,,, ja niiltä loppu polttoaine joten esson laituriin menvät corunassa jos niillä on vielä rahaa
Turun suunnalta sinne porukkaa haettiin, ei kai kovaa tungosta ollut!
Lainaus käyttäjältä: Ralf Karlson - 21.11.2011, 11:17:55
Turun suunnalta sinne porukkaa haettiin, ei kai kovaa tungosta ollut!
No ei varmaan,, kuka normaali haluaa maalitauluksi,, mulle sinänsä ei onkelma kun olen siellä Goassa koko ajan ja pidän kaikki hengissä,, mutta olis kiva tietää kuka tohon ammeeseen otti duunareita jos vaikka menis sinne pitää ihmiset hengissä koska toi on tajuttoman hidas ja toi 1 perämoottori amme ei auta yhtään kun pienet mustat miehet tulee 5-6 skiffin kanssa,, joten tarvii olla tarkka ampujia(Niinkun mä) siellä,,,,, :deal:
Enemmän tau vähemmän viidakkorumpujen kautta. Djurgårdvarvet kai sen on välittänyt, ja turkulaisten rantaryöväreiden" keskuudesta, kuten hinaajista siellä on värvätty. Joko ovat oleet epätoivoisia, tai ymmärtämättömiä....
Lainaus käyttäjältä: Ralf Karlson - 21.11.2011, 13:37:14
Enemmän tau vähemmän viidakkorumpujen kautta. Djurgårdvarvet kai sen on välittänyt, ja turkulaisten rantaryöväreiden" keskuudesta, kuten hinaajista siellä on värvätty. Joko ovat oleet epätoivoisia, tai ymmärtämättömiä....
hihi.. tarvii toivottaa pojille onnea matkaan koska sitä siellä kanssa tarvitaan,,,
katotaan millanen tulevaisuus saaristolla tulee olemaan
Voihan tuo olla että menevät bunkkeria ottamaan mutta epäilen tekniikkapuolen ongelmia ja huonoa keliä, 7-9 pallia tuulta Fitz Roylla (liikaa tälle kiululle). Puskaradiosta kuulin myös tänään että suomalainen porukka kippoa viemässä. Jengi kasattu kuulema sieltä sun täältä, lähinä eläkeläisistä. Ovat kuulema tehneet könttäpalkan naantalista djiboutiin. Taitaa tulla kavereille persnettoa koko reissusta jos alkaa matka tökkiä kelin taikka tekniikan takia. Tuskin pojilla mikään hupireissu. Kaikesta huolimatta kavereille lycka till.
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 21.11.2011, 13:57:34
Voihan tuo olla että menevät bunkkeria ottamaan mutta epäilen tekniikkapuolen ongelmia ja huonoa keliä, 7-9 pallia tuulta Fitz Roylla (liikaa tälle kiululle). Puskaradiosta kuulin myös tänään että suomalainen porukka kippoa viemässä. Jengi kasattu kuulema sieltä sun täältä, lähinä eläkeläisistä. Ovat kuulema tehneet könttäpalkan naantalista djiboutiin. Taitaa tulla kavereille persnettoa koko reissusta jos alkaa matka tökkiä kelin taikka tekniikan takia. Tuskin pojilla mikään hupireissu. Kaikesta huolimatta kavereille lycka till.
Mut eihän tolle kylpyameelle pitäs tuulet olla mikään pahapaikka,, sehän on tehty merelle,, ei järville...hahahahaha
Merelleppä joo, itämerelle. ;D
Viidakkorumpu rummuttaa: Mongolilaiva Saaristolla ongelmia dieselsähköisen koneiston kanssa ja pääsivät viime hetkellä rampana nilkuttamaan La Corunaan ennekuin keli äityi todella huonoksi. Vanhojen dieselsähköisten keksintöjen korjaaminen tuskin on kaikkein yksinkertaisinta ainakaan baskimaassa ja varaosat eivät liene aivan hyllytavaraa edes Suomessakaan. Taitaa tulla pitkä odotus Corunassa. Suomipoikien ETA 2.12. Port Saidiin ei kyllä alunperinkään ollut realistinen, tuskinpa ovat Djiboutissakaan ennen joulua.
Muistaakseni made in DDR genut, joihin osat oli kiven alla jo anno 2001.
Joskohan joku vaikka Tiitisen listalta saisi Stasin avustuksella vielä tilattua laadukasta DDR-huipputekniikkaa saariston pojille jotta saavat dynamon kuntoon. Muutoin tulee piiiiiiiiitkä venttaus Epsanjassa. ;D
Lainaus käyttäjältä: Janne Malmberg - 22.11.2011, 19:23:46
Joskohan joku vaikka Tiitisen listalta saisi Stasin avustuksella vielä tilattua laadukasta DDR-huipputekniikkaa saariston pojille jotta saavat dynamon kuntoon. Muutoin tulee piiiiiiiiitkä venttaus Epsanjassa. ;D
Eikun airot esiin vaan ja pienet holet ulko sivulle ja joku ison rummun kanssa täkille pitämään tahtia... :deal: :thumb:
Muistini tylsät luistimet hieman teroitettuna muistaisivat genujen olevan Strömbergit (koneet Wärtsilät), mutta joku isompi komponentti(kokonaisuus) oli kyllä made in DDR ja jo kymmenen vuotta sitten osat piti teettää (ei ollut hyllyssä).
Aladinin taival näyttäisi jatkuvan, nyt jossakin Espanjan/Portgalin pohjoisrajan latitudilla.
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 24.11.2011, 11:34:33
Aladinin taival näyttäisi jatkuvan, nyt jossakin Espanjan/Portgalin pohjoisrajan latitudilla.
No niin kun mainitsin et Veijon Essolle ne taisi pysähtyä ja nyt on lopoo tankissa noten seuraavaan Veijon Essoon ne stoppaa ilmeisesti,,, JOS EI afrikkalaiset varasta siitä propellia :finger:
Kovin on kiemuraiset ex. Saariston matkakuviot. Saapui aamulla Gibraltarin redille ilmeisesti bunkkeria ottamaan mutta näkyy jo jatkavan sieltä matkaansa Malagaan? Epäilen kyseessä olevan ainakin osan miehistön vaihtoa ja mahdollisten puuttuvien sertien ja varusteiden hankkimista Suezia varten. Tuskinpa ovat ainakaan menossa Fuengirolan Suomi-baariin kavereita moikkaamaan. Alkuperäinen ETA 2/12/2011 Port Saidiin joka alunperinkin oli utopistinen voidaan jo varmasti unhoittaa, Hyvä jos heput ovat ennen joulua (2011) Djiboutissa. Mikähän mahtoi olla syynä aluksen yli 6 tunnin tuuliajolla oloon Portugalin rannikolla? Mielenkiintoista seurata AIS:ta matkan edistymistä :thumb:
Ei ihan samalla seudulla mutta saman valtion satamassa Las Palmasissa on toinen suomalaisittain tuttu alus
http://www.marinetraffic.com/ais/fi/default.aspx?mmsi=224321540
Muistaako kukaan mikä alus on kyseessä?
Vanha Inimo ex.Geola ex. Korpo se siinä vielä näkyy olevan voimissaan. Ja Saariston kiemurat jatkuvat. Muutama tunti Malagan redillä (ilmeisesti jonkinlainen miehistönvaihto) ja sieltä matka näkyy jatkuvan Maltalle. Toivottavasti kavereilla parempi keli mitä meillä oli täällä Raumalla eilen (22 m/s).
Mongoolilaiva Saaristo on näemmä saapunut Maltan vallettaan. Onko jollakin palstalaisella tietoa onko aluksella vielä suomalainen miehistö vai vaihdettiinko jengiä jo malagassa?
Kellään havaintoa joko ollaan Djiboutissa vai onko vielä matkalla?
Viimeisin MT:n raapaisu on 06.12.2011, jolloin oli matkalla Suezin kanavassa:
http://www.marinetraffic.com/ais/default.aspx?oldmmsi=457449000&zoom=10&olddate=12/8/2011%203:15:00%20AM
Luulisi olleen jo nelisen viikkoa Punaisen meren puolella? Vaikka onhan Aladinin matka muutenkin ollut aikataulun suhteen "joustava".
Onko mitään tietoa aluksesta ??
Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 04.02.2012, 20:29:51
Onko mitään tietoa aluksesta ??
Konemestari (laiva), 2 paikkaa, Aladin Navigation Ltd
http://www.mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=7913239&index=16&anchor=7913239
Luulenpa, että tämä kaikista kuuluisimmaksi jäänyt UKK:n ja A. Kosyginin "kalamatka" lokakuun 1968 alussa ei ole ihan kaikille tuttu. UKK lähti silloisella tarkastusalus Saaristolla matkaan Hangosta ja herrat tapasivat sitten jäänmurtaja Tarmolla (IMO 5352886).
Praha oli miehitetty vastikään elokuussa 1968, joten tuo herrojen tapaaminen ei ollut "hunajaisinta" laatua.
https://yle.fi/uutiset/3-9514041
Tämän seuraavan litkan pitäisi avata Saariston ruorissa olleen matruusin kertomus tuolta jopa maailmankuuluksi jääneeltä retkeltä. ::)
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjmpNH-hZXzAhXFo4sKHSqHAOAQFnoECCMQAQ&url=http%3A%2F%2Fmerimieskuvia.net%2FMerimieskuvia%2FLadattavia_files%2F2011-12%2520tarinat%2FKekkonen%2520kalassa.pdf&usg=AOvVaw3gnu5Ww_8gkMs9V14bYdwF
Tarkastusalukset Saaristo ja Suunta olivat sisaria, jotka rakennettiin Reposaaren telakalla 1965 ja 1975. Jälkimmäinen tuli pian hyvinkin tutuksi mm. itäisellä Suomenlahdella.
LISÄYKSENÄ tähän, että Suunta rakennettiin valmiiksi Savonlinnan Rauma-Repolassa 1975.
Molemmista löytyy tietoja netistä paljonkin IMO-numeroillansa, jotka ovat Saaristo: IMO 6524230 ja Suunta: IMO 7392854.
Edellisen nykynimi lienee Aladin ja jälkimmäisen Balto.
Ainakin Suunta näytti olleen hyvässä hapessa ainakin vuosi sitten.