Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Robin des Boisin sivuilla (ks. linkki edellisessä viestissä) on päivitys: Varzugaa hinannut Christos XXIV lähti kohti Las Palmasia ja jätti tankkerin Le Havreen. Keskustelut laivan romuttamisesta Ranskassa jatkuvat.
2
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Aleksi Lindström 18.06.2021, 15:05:29  »
3
Ensimmäisen aluksen tuotannonaloitusta juhlittiin pienimuotoisesti Pernossa maanantaina 14.6. - tosin ensimmäiset lohkot tulivat telakalle jo viime kesänä. Samalla myös "paljastettiin" ensimmäisen aluksen nimen olevan virallisestikin tuo Icon of the Seas ja että alukseen tulee "ilmakuplavoitelu" vedenpinnan alle. Joissain huhuissa tämän luokan on uumoiltu olevan kooltaan jopa Oasis-luokkaa suurempi, mutta tähän ei vielä tullut mitään varmaa tietoa.

Meyerin tiedote tuotannonaloituksesta

Icon-luokan laivoihin tulee kuhunkin kaksi konehuonelohkoa Rostockista. Tämä selviää opinnäytetyöstä, joka on tehty Turun Ammattikorkeakoulussa.

IMO-numerot:

Icon of the Seas: 9829930
Icon 2: 9829942
Icon 3: 9888560
4
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Anders Isaksson 18.06.2021, 11:40:11  »
Kesäkuussa aloitettu lautta menee Pärnäinen-Retais linjalle.
5
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 18.06.2021, 10:40:30  »
(...) Niinpä Elektran tyyppisiä hybridilauttoja on tilauksessa ilmeisimmin kolme kappaletta, yksi Föglön linjalle ja kaksi muuta Saaristotien kahteen ensimmäiseen lauttapaikkaan Paraisten alueelle. (...)

Linkki

Minulta on ainakin mennyt ihan ohi tällaisen lautan tilaus - toki Finferries kertoi, että laivastoa ollaan uudistamassa, mutta mielestäni varsinaisesta tilauksesta ei ole kerrottu, vaan vihjailtu muualla. Myöskin Finferriesin sivuilla edellinen ilmoitettu tilaus oli Föglön-lautta, joka nyt sitten menee muuhun liikenteeseen - ilmeisesti akselille Nauvo/Korppoo/Parainen.

Mutta joka tapauksessa uuden hybridilautan terästyöt alkoivat perjantaina 11.6. Gdyniassa CRIST-telakalla. Koska Föglön-lautta ei (ainakaan tässä vaiheessa) päädy alkuperäiseen liikenteeseensä, nämä kaksi nyt rakenteilla olevaa lauttaa riittänevät toistaiseksi.

Telakan uutinen aiheesta
6
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking tilaa uuden aluksen Kiinasta
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 17.06.2021, 23:08:19  »
Glory näyttäisi olevan ensimmäisellä koeajollaan.

Joo ja katselin, että Gracen ja Gloryn keula aika samanlaisia eli tuskin spata sinne tulee.
7
Veikkaukseni Iniön lisäreitin alukseksi on joko Falkö tai Rosala II. Korvaavat siis sisaraluksensa Satavan, joka aikanaan korvasi sisaralus Jurmo II:n. Ja jotta muistamme kuinka piiri pieni pyörii, muistamme senkin, että Falkö oli alun perin, siis ennen Saimaan keikkaansa ja pidennystä, ensimmäinen Jurmo...
Nauvon eteläisellä reittialueella todennäköisempi alus on Finnö. Siellä on tietääkseni muutamia sen verran matalia väyliä ja jyrkkiä mutkia, ettei paljoa sen isommalla aluksella sinne ole menemistäkään. Toki on sekin mahdollisuus, että FinFerriesillä on kiikarissaan uudisalus, uudishankinta tai jokin kierrätysratkaisu. Kenties jopa yhteysaluspalveluista vetäytymässä oleva Ferentes voisi olla valmis myymään Nordepin, jos hinnasta sopuun päästäisiin.
8
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Mikko-Oskari Koski 17.06.2021, 22:46:03  »
Tallink ei taida hirvittävän aktiivisesti kaupitella makuutettuja (tai liikenteessä oleviakaan) aluksiaan, mikä on hiukan omituista se huomioiden, että varustamo on jo ehtinyt saada tukevasti päihinsä viimeksi kuluneen vuoden aikana. Romsku ja Vickan saattaisivat olla ostajia kiinnostaviakin, toki sillä edellytyksellä, että hintanäkemyksissä olisi yhteneväisyyksiä. Sinällään pitäisin aikamoisena ihmeenä, jos kaikki vanhat Tallinkit palaisivat liikenteeseen aikojen normalisoituessa.
Symppa tosiaan jatkaa lisäbrändäytymistään Tukholman risteilymarkkinoilla. Saamme nähdä, ovatko erikoisristeilyt jatkossa sille Helsingin reissuja tavanomaisempaa työtä... ::)
9
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 17.06.2021, 16:57:36  »
Tukholman ja Tallinan liikenne käynnistymässä Baltic Queenin liikennöimänä. (Jos katsoin oikein niin Gabriella liikennöi Tukholmasta eri päivänä kuin Baltic Queen siellä.)

Ja vissiin Silja Symphonyllekkin lisäristeilyitä.

Vissiinkö niin, että Victoria I, Romantika ja Isabelle jäämässä vieläkin käyttämättä. Vikingillä kaikki laivat liikenteessä.

Ja toki nyt hieman höllennettiin maahantulovaatimuksia, saas nähdä kuinka matkustajamäärät nousee tästä.
10
Muu merenkulku / Vs: Räikeästä riistosta merillä ajankohtainen juttu
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 17.06.2021, 09:45:54  »
Mukava, että asiassa on syntymässä keskustelua.
Linjaliikenteessähän konossementit ovat käytössä, mutta matka- ja aikarahtauksissa käytettävä sopimus on Sertepartia.
Suomennettuna ehkä monelle vieras sana - Charter party - C/P, miten vain.
Mahdolliset kuljetussopimusten riita-asiat on tapana selvittää C/P:den osuudelta tavanomaisen oikeuden ulkopuolella
ns. Välimiesmenettelyssä.
Joskus voi jopa kirjoitettuna törmätä käsitteeseen "Välimiesoikeus", joka on siis väärin, koska tässä ei ole kysymys minkään
tason "Oikeusinstanssista"!
Löytyisikö Forumilta joku, joka kansanomaisesti voisi selvittää, miksi näihin merikuljetusten ilmeisiin epäkohtiin ei haluta puuttua.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10