Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10
11
Muu merenkulku / Vs: Räikeästä riistosta merillä ajankohtainen juttu
« Uusin viesti kirjoittanut Anders Isaksson 16.06.2021, 22:11:26  »
Harva rahtaaja kai kuitenkaan suostuu tekemään ”freight prepaid”?

Yleisempi tapa, jos rahdinantajan maksuintoa on syytä epäillä lienee ”BBB” ( before breaking bulk)?

Jollain rahtaajilla muistelisin nähneeni erikoisempia sananmuotoja jossa rahdinmaksu oli suoritettava vaikka lasti tai aluskin olisivat matkalla kadonneet mutta valtaosassa lienee ”freight payable in xx banking days after right and true delivery”. Toki tuossa sit kysymysmerkkinä mikä tuo oikea toimitus sit onkaan, meillä se on yleensä tarkoittanut sitä että lasti pyritään toimittamaan perille sovittuun satamaan.
12
Risteilijät / Vs: Mein Schiff 1 ja 2 matkalla Turkuun?
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 16.06.2021, 19:28:58  »
Nuo Mein Schiff risteilyt taas jatkuvat. Tänään ykkönen kävi kääntymässä Pernon telakan luon. Mitenkäs luotsien vaihto? Isokarista tulee eka ja vaihdetaanko sitten Turussa ja poistuu Utössa?
13
Muu merenkulku / Vs: Räikeästä riistosta merillä ajankohtainen juttu
« Uusin viesti kirjoittanut Sven Liljeström 16.06.2021, 12:09:02  »
Jäin miettimään miten muutamat varustamot voivat toimia näin.
Konossementti, eli merirahtikirja on sisällöltään nykymuodossa aika ota tai jätä paperi, sillä vaikka sitä voidaan
pitää ns. Standardisopimuksenakin, niin sen painettuun tekstiin ei juuri ole tapana tehdä lisäyksiä tai momenttien poistoja.
Olen työni puolesta takavuosina - viime vuosituhannella - lukenut muutamien konossementtien ykkössivuja sananmukaisesti
rivi riviltä.
Tekstistä löytyy mm. velvollisuus toimittaa laivan lastattu tavara määräsatamaan, mutta jos tähän merimatkaan tulee joku
yllättävä "mutta", lastin voi käytännössä purkaa mihin satamaan vain ja sanoa - trallalaa - , että tehtävä on suoritettu.
Etukäteen maksettua rahtimaksua ei palauteta edes osittain ja mikäli tarkoitus hoitaa työ loppuun, siitä on maksettava
uusi rahti.
Tätä kinaamista, josko työ tehty loppuun vai ei, vai onko se kesken, voi sitten lakimiesten ja mahdollisen kuljetusvakuuttajan
kanssa kinata vuosikaupalla, mutta yleensä lopuksi käy niin, että joku kolmas asioihin täysin syytön osapuoli, joutuu syystä
tai toisesta puuttumaan peliin.

Eikö tässä olisi sopimusehtojen korjaamispaikka, vai löytyykö ylipäätään kukaan, joka konossementin kohtuuttomiin
kuljetusehtoihin ja sanamuotoihin uskaltaa puuttua?
14
Matkustaja-autolautat / Vs: Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 15.06.2021, 20:48:49  »
Vaasa–Uumaja-väliä liikennöivän matkustaja-autolautta Aurora Botnian luovutus siirtyy heinäkuulle

Rauma Marine Constructionsin telakalla Raumalla rakennustöiden loppuvaiheessa oleva Aurora Botnia luovutetaan tämän vuoden heinäkuun puolivälissä.
15
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Uusin viesti kirjoittanut Joonas Vähämäki 15.06.2021, 11:23:09  »
Avaan uuden vastauksen jotta ketju nousee ylöspäin, mutta tänään on julkaistu YLE:n sivulla yli viiden minuutin rikospaikkavideo tapahtuma-aamulta.

https://yle.fi/uutiset/3-11973182
16
Muu merenkulku / Räikeästä riistosta merillä ajankohtainen juttu
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 15.06.2021, 10:24:01  »
Onpa taatun tanakkaa tekstiä Helsingin Sanomissa 12.6.2021 kirjoittajana Ian Urbina. Otsikkona on Merenkulkijoiden räikeään riistoon on viimein puututtava   ::)
Urbina on tutkiva toimittaja, joka johtaa The Outlaw Ocean Project -järjestöä.
Koko juttu avautuu tästä:
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008029525.html
17
Muu merenkulku / Vs: Helsinki Shipyard Oy (oli: Arctech Helsinki Shipyard)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 12.06.2021, 23:28:47  »
Kiinnostava artikkeli, mutta onpa rasittavaa miten suomenkielisessä tekstissä on käytetty venäläisistä nimistä englantiin translitteroinnin mukaista kirjoitusasua, jolloin nimien lausuminen menee suomeksi päin h*lvettiä.
Itseäni risoi eniten todella huono kieli - ajoittain jopa tuntui, kuin joku automaatti olisi kääntänyt tekstin englannista suomeen. Sinällään aihe ja sisältö toki olivat mielenkiintoisia.
18
Risteilijät / Vs: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 12.06.2021, 22:55:11  »
Kahden ensimmäisen jääluokka on PC 5, kolmannen PC 6. Tässä isompi on matalampi ja "kuutonen" vastaa lujuudeltaan suomalais-ruotsalaista 1A Superia. Tuo kolmas alus on muutenkin tarkoitettu "maailman merille" kun taas kahden ensimmäisen fokus on napa-alueiden ekspeditioristeilyissä.
19
Muut alukset / Vs: Godby Shippingin alusten rahtauksista
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 12.06.2021, 20:01:16  »
UPM:n aikataulujen mukaan Baltic Bright olisi viikon 26 telakalla, jolloin mitä todennäköisimmin aluksen luovutuksen olisi tarkoitus tapahtua.

https://www.upm.com/about-us/for-suppliers/requirements/area-specific-requirements/logistics/
20
Risteilijät / Vs: Swan Hellenic tilaa Helsingin telakalta kolmannen risteilijän
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 12.06.2021, 15:07:59  »
Keula näyttää kovin erilaiselta kahteen edeltäjään verrattuna; kuvittelisi, ettei tuollainen ainakaan jäissä kulkuun ole kovin hyvä. Pelkästä sivukuvasta ei tietysti kaikki selviä. Onko noiden jääluokat kerrottu jossain?
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 10