Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2020-2021
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 20.05.2021, 14:09:38  »
Och samma på finska:

JÄÄTIEDOTUS 20.05.2021
Perämeren viimeiset jäät ovat sulaneet. Itämeri on jäätön.
Tämä on talven viimeinen jäätiedotus. Jääpalvelu toivottaa kaikille hyvää kesää!  :thumb:

Ilmatieteen laitos kirjoitti 21. huhtikuuta 2021:
"Taakse jäävä talvi tallentuu tilastoihin keskimääräisenä. Talven laajin jäätilanne koettiin helmikuun puolivälissä, kun jäällisen alueen laajuus oli noin 130 000 km². Alueellisesti tämä vastaa melko hyvin nykytalvien keskiarvoa. Vielä vuosituhannen alussa keskimääräisenä talvena oli jäätä 40 000 – 50 000 km² enemmän.
Vaikka talvet leutonevat ja jään määrä vähenee, merenkulullisesti talvista ei tule helpompia."

https://www.ilmatieteenlaitos.fi/jaatilanne
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/3JppPSgJG3H78FF0kbZ69X
92
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 19.05.2021, 20:34:42  »
Eikös Europa ole lähdössä poliisien majoituslaivaksi G7-ryhmän kokoukseen Englantiin kesäkuun alussa? Olikin jo mainittu aiemmin.
93
Matkustaja-autolautat / Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 19.05.2021, 19:53:01  »
Näyttääpä Silja Europa lähteneen liikkeelle pitkästä aikaa ja käyneen tänään Helsingissä kääntymässä, mistä tässä mahtoi olla kysymys, eikö varsinaista liikennekautta olla aloittamassa vasta juhannusviikolla?
94
"Rapakon takana" eli Yhdysvalloissa on niin ikään keskusteltu tänään jäänmurtajista:

YLE: Yhdysvallat suunnittelee jäänmurtajien vuokraamista ulkomailta, Suomeltakin kysytty
95
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Harri Anukka 19.05.2021, 17:17:33  »
Olinko kuulevinani Mariellan kapteenin ruotsinkielisestä haastattelusta, että 22 henkeä on Vikingiltä mukana Mariellalla nyt ja oliko neljä vai viisi italialaista lisäksi.

Varmaan viittaat Ålandsradion haastatteluun jonka löytää täältä:
https://alandsradio.ax/gomorron/ombord-pa-ms-mariellas-sista-fard

Sen mukaan Vikingin henkilökuntaa laivalla on 27henkilöä a sitten 4 italialaista sen lisäki.
Ilmeisesti olisi tarkoitus olla perillä ensi maanantaina (24.5) Italiassa
96
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Arto Papunen 19.05.2021, 16:04:40  »
Olinko kuulevinani Mariellan kapteenin ruotsinkielisestä haastattelusta, että 22 henkeä on Vikingiltä mukana Mariellalla nyt ja oliko neljä vai viisi italialaista lisäksi.
97
Venäjälläkin puuhataan taas uusia jäänmurtajia:

Rosmorport yrittää kolmatta kertaa saada jonkun rakentamaan 18 megawatin Projekti 21900M2-tyyppisen dieselsähköisen jäänmurtajan. Kyseessä on Helsingissä rakennettua Murmanskia vastaava murtaja höystettynä toisella keulapotkurilla, katalysaattoreilla, rikkipesurilla ja eräästä satamamurtajasta nyysityllä peräohjaamolla. Viime keväänä yritettiin ensin 7.3 miljardilla ja syksyllä uudelleen 8 miljardilla ruplalla, mutta tarjouspyyntöön ei saatu yhtään vastausta. Tällä kertaa hintalappu on 10.5 miljardia ruplaa eri päivän kurssilla vajaa 117 miljoonaa euroa. Ehkä vihdoinkin joku kiinnostuisi?

PortNews: Rosmorport announces competition for construction of 18MW diesel-electric ship of Icebreaker7 class



Edellä mainitun lisäksi Rosmorport hakee rakentajaa kahdelle 12-14 megawatin Projekti 23620-tyyppiselle LNG-käyttöiselle jäänmurtajalle, joissa niissäkin on joitain "tuttuja" elementtejä. Maksimihinta on 18.5 miljardia kahdelle laivalle eli päivän kurssilla reilu sata miljoonaa euroa per paatti. Kommersant on tosin sitä mieltä, ettei ketään kiinnosta laivojen rakentaminen tuohon hintaan - todelliseksi hinnaksi arvioidaan 13-14 miljardia ruplaa (144-156 miljoonaa euroa) per laiva, johon sisältyy 52 miljoonan euron edestä ulkomailta ostettavia laitteita ja järjestelmiä. Povasipa joku hinnaksi jopa yli 20 miljardia ruplaa (22 miljoonaa euroa), mutta tuo on kyllä yläkanttiin Polarista jonkin verran pienemmälle ja yksinkertaisemmalle (vain kaksi ruoripotkuria) jäänmurtajalle. Toki osaamaton telakka saa tarvittaessa tuonkin summan palamaan...

Kommersant: Ледоколы ищут место создания



Kolmas tarjouspyyntö koskee 7 megawatin MPSV06M-tyyppistä jäätämurtavaa pelastusalusta, joka on samaa sarjaa Saksassa joku vuosi takaperin rakennettujen Murmanin ja Beringov Proliv'n kanssa. Itse asiassa sarjaan sisältyy myös kolmas alus, Kerchenskiy Proliv, joka on ollut rakenteilla Amurin telakalla vasta kymmenen vuotta eikä loppua näy. Sikäli kun tämä Nordic Engineeringin suunnittelema alus perustuu noihin saksalaissisariin, jotka suunniteltiin käytännössä kokonaan uudelleen, ei luvassa välttämättä ole ihan yhtä vakavaa paino-ongelmaa kuin tuossa amurintiikerissä...

PortNews: «Дирекция госзаказчика» проводит конкурс на строительство МАСС ледового класса мощностью 7 МВт



Laivojen sivuprofiilit prujattu Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmässä julkaistuista tarjousdokumenteista.
98
Muut alukset / Vs: Suuria aluksia Suomen satamissa
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Kosamo 19.05.2021, 13:12:01  »
En parempaa ketjua tähän löytänyt, mutta parhaillaan Kokkolassa on lastauksessa todennäköisesti koko kuluvan vuoden suurin Suomessa käyvä kuivarahtialus. 292 x 45 metriä sekä dw 182249 t kooltaan oleva Southern Harmony lastaa perinteiseen tapaan rautapellettiä Kokkolasta.

edit. Myös Kokkolan satama tituleeraa alusta koko sataman historian suurimmaksi kävijäksi... https://portofkokkola.fi/2021/05/19/viikon-panamax-21/
99
Jäätalvitopicissakin olevasta Sjöfartsverketin päättyneen jäätalven yhteenvedosta kopioitua liittyen Ruotsin jäänmurtajien korvaamishankkeeseen:

"De fem svenska statsisbrytarna (förutom Oden) är byggda på 1970-talet och har passerat 40-årsstrecket med råge, vilket är en ansenlig ålder för ett fartyg. Därför arbetas det på att byta ut den så kallade Atle-klassen (Atle, Frej och Ymer). Men även Ale och Oden börjar bli gamla och behöver på sikt ersättas.

- Ale, som är byggd för Vänern, är beroende av att ta sig genom slussarna i Trollhätte kanal. Därför är bredden på de nya slussarna som håller på att projekteras avgörande för vilka krav ”nya” Ale ska ha. Oden ligger på tur efter detta, och går alla planer i lås så hoppas vi ha hela den egna flottan utbytt omkring år 2030, avslutar Anders Dahl."


https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ale-avslutade-arbetsam-isbrytarsasong/
100
Matkustaja-autolautat / Vs: Viking Line muuttaa kurssiaan
« Uusin viesti kirjoittanut Heikki Saraste 19.05.2021, 09:56:05  »
Millainen miehistö Mariellassa mahdollisesti on tämän tyyppisellä siirtomatkalla, mitä se nyt on tekemässä?

Kuinka suuri on tyypillisesti minimimiehistö, millä autolautta saa ajaa tyhjänä satamasta toiseen, jos matka kestää korkeintaan muutamia tunteja? Tällainen matka voisi olla vaikka se, kun seisomassa ollut laiva otettaisiin liikenteeseen ja ajettaisiin Turun satamasta telakalle Naantaliin.

Mitä viranomaistoimenpiteitä (ylimääräinen katsastus, poikkeuslupa tms.) vaaditaan, että Itämeren liikenteessä oleva laiva voi lähteä valtamerille siirtotarkoituksessa? Muistelen nähneeni katsastustodistuksia, joissa lukee, että alus on hyväksytty liikenteeseen tietyllä alueella.

Tätä kirjoittaessani Mariella puksuttelee Espanjan rannikon tuntumassa.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]