Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.01.2008, 21:02:15
No voihan tsiisus, eikö se sen takia juuri sille linjalle tule, että TUKHOLMAN päästä saataisiin ihmiset risteilylle ihan eri tavalla kuin vanhalla Festarilla juuri nyt... Vähän näkökulmaa taas kiitos.
Siinä onkin TallinkSiljan mainososastolla tekemistä, että saavat Ruotsalaiset liikkeelle, on nimittäin jonkun verran kilpailtu tuokin linja + risteilyt till mariehamn, porkkanaa niille pitää kyllä tarjota, pelkkä laivanvaihto ei kyllä yksistään riitä !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 15.01.2008, 21:02:15
No voihan tsiisus, eikö se sen takia juuri sille linjalle tule, että TUKHOLMAN päästä saataisiin ihmiset risteilylle ihan eri tavalla kuin vanhalla Festarilla juuri nyt... Vähän näkökulmaa taas kiitos.
Jos olet sattunut käymään joskus Festarin miniristeilyllä, olet varmasti huomannut, että tosiaankin Tukholman suuntaan on ollut matkustajia erittäin vähän. Mutta silti samanaikaisesti risteilymatkustajille ei ole tahtonut välillä edes tilaa oikein löytyä, johtuen siitä, että laiva on Turun suuntaan ollut aivan täyteen buukattuna venäläisiä reittimatkustajia. Tietenkin Galaxyn hyttikapasiteetti on hieman Festivalia suurempi, mutta onko siinämäärin, että näille mainitsemillesi ruotsalaisille risteilymatkustajille tässä tilanteessa löytyisi oleellisesti enemmän tilaa, vaikka muuten kiinnostusta risteilymatkustukseen ruotsalaisten keskuudessa löytyisikin.(mikä toisaalta on aika kyseenalaista, kun Tukholmasta laivaristeilytarjontaa on muutenkin aika lailla)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 15.01.2008, 21:26:15
Siinä onkin TallinkSiljan mainososastolla tekemistä, että saavat Ruotsalaiset liikkeelle, on nimittäin jonkun verran kilpailtu tuokin linja + risteilyt till mariehamn, porkkanaa niille pitää kyllä tarjota, pelkkä laivanvaihto ei kyllä yksistään riitä !

En olisi niinkään varma, Amorella ei nyt ihan mikään suurin bilelaiva ole, Cinderella toki on ja Paradise, mutta kohderyhmät ovat vähän erilaisia... Tässäkin tapauksessa tulee siis kilpailemaan ehdottomasti eniten Cinderellan ja Paradisen kanssa. Lähtöaika on lisäksi sellainen, että kyytiin ehtii kauempaakin, mutta silti ilta on ihan hyvän pituinen. Helsingin, Riikan ja Tallinnan laivat taas kilpailevat enemmän keskenään.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 12.01.2008, 10:51:58
Eli todellisuudessa sitten me turkulaiset pääsemme nauttimaan "upean" Galaxyn kyydistä varmaan aikaisintaan syyskuussa.
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 20:35:57
Jos nyt syksyyn mennessä Tallink saisi Galaxynsä vihdoin laitettua Turun linjalle
Ensin vedät omasta päästäsi oletuksen, että alus saattaa myöhästyä jopa syksylle asti, ja eikä aikaakaan kun menet jo toiseen topiciin esittelemään lähes varmana tietona tätä omaan oletukseesi perustuvaa väitettä. Jos nyt pysyttäisiin faktoissa, kunnes toisin ilmoitetaan, ja näiden tämän hetkisten faktojen mukaan alus olisi tulossa Turun linjalle heinäkuun alussa. Siitä on vielä aika pitkä matka syksyyn. Ja erään telakkalaisen kanssa hiljattain jutellessani kuitenkin kuulin, ettei tuo "Galaxy 2" olisi edes niin pahasti myöhässä kuin jotkut muut telakan toimitukset, ja ymmärrettävästi pidän tätä tietoa merkittävempänä lähteenä, kun sinun hatusta vetämiäsi veikkauksia...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.01.2008, 10:20:34
Eihän se Galaxy-laiva siitä yhtään sen kummemmaksi muutu, lukee sen kyljessä sitten ihan mitä tahansa, tai on sitten hylje, tai joku muu otus korsteenissa. Se on virolainen Tallinkin laiva ja sillä hyvä. Ei Ladakaan Mersuksi muutu sillä, että siihen tällää tähden nokkapellille.
Kummasti siinä Siljan Turun reitillä kuitenkin kulkee sellainen Siljan laiva joka oli alkujaan Vikingin ruotsalainen laiva, vaikkei se tällaisena yhtään matkaa tehnytkään, ja kummasti nykyisin lähes kaikki pitävät alusta Siljan laivana, kun kyljessä sattuu lukemaan Silja Line. Jotkut vikingmäiset sisätilaratkaisut ja aluksen historia ovat lähinnä marginaalisen laivaharrastajajoukon tiedostamia asioita...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 20:45:18
Niin, ainakin omat kokemukseni matkustajamääristä Tallinksiljan aamuvuorolla Turusta ovat sellaisia
Näistä kyseisen käyttäjän omista kokemuksista matkustajamääristä Turun aamuvuoroilla alkaa taas vähitellen muodostua tällainen käyttäjälle tyypillinen mantra, jota hoetaan jokikiseen mahdolliseen topiciin, vaikka kaikille on varmasti tullut jo selväksi, että Kalevi on todellakin nähnyt vähän matkustajia Siljan Turun aamulähdöillä...

Tietenkin tähän voisi sanoa, että se ei varmaan kovin yllättävää ole, ettei aamu ehkä ole kaikkein houkuttelevin aika lähteä laivalle juhlimaan, ja siten Festival on enemmän ruotsalaisille suunnattu laiva, varsinkin nykyisellä aikataulullaan...

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 15.01.2008, 21:26:15
Siinä onkin TallinkSiljan mainososastolla tekemistä, että saavat Ruotsalaiset liikkeelle, on nimittäin jonkun verran kilpailtu tuokin linja + risteilyt till mariehamn, porkkanaa niille pitää kyllä tarjota, pelkkä laivanvaihto ei kyllä yksistään riitä !
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 21:31:15
vaikka muuten kiinnostusta risteilymatkustukseen ruotsalaisten keskuudessa löytyisikin.(mikä toisaalta on aika kyseenalaista, kun Tukholmasta laivaristeilytarjontaa on muutenkin aika lailla)
Jännä ilmiö tämä foorumilaisten huoli länsinaapurin asukkaiden risteilyinnokkuudesta aina, kun sinne joku uusi alus siirretään. Onhan Suomenkin vesille tullut kovasti kilpailuille reiteille paljon uusia aluksia, mutta ne ovat pystyneet lunastamaan siellä paikkansa eikä niitä ole ennakkoon tuomittu samalla tavalla kuin ruotsalaisten uusia aluksia. Samanlaista epäilyä oli foorumilla ilmassa silloinkin, kun Cinderella siirtyi ruotsalaisten käyttöön, ja kummasti näkyy sekin siellä pärjäävään, vaikka asiaa moni aikoinaan foorumilla epäili. Onhan Tukholman seudulla toki paljon kilpailua, mutta on siellä myös enemmän ihmisiä potentiaalisiksi asiakkaiksi kuin esimerkiksi Helsingin seudulla...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Tämä on OT, mutta oletko Miran koskaan nähnyt Tallink-yhtiön tekemisissä mitään kielteistä? Tuli vain mieleeni, kun jaksat täällä aina niin tuon firman puolesta hehkuttaa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 22:55:58
Tämä on OT, mutta oletko Miran koskaan nähnyt Tallink-yhtiön tekemisissä mitään kielteistä? Tuli vain mieleeni, kun jaksat täällä aina niin tuon firman puolesta hehkuttaa.
Olen nähnyt. Tosin tapanani ei ole vain leimata yhtiötä huonoksi, jos joku yksittäinen tarjoilija ei sattunut hymyilemään tai käyttäytyi tökerösti, jos pääasiassa saamani palvelu on ollut asiallista. Puhumattakaan siitä, että tekisin jostain huonosta johonkin yhtiöön liittyvästä kokemuksesta, lapsellisen ristiretken yhtiötä vastaan...

En ymmärrä, mikä tuossa aiemmassa viestissäni on "Tallinkin puolesta hehkuttamista". Tuon siinä esiin faktoja, jotka eivät tue esittämiäsi väittämiä. En myöskään koe olevani sen enempää Tallinkin tai Vikingin puolella, vaikka heittelenkin jäitä hattuun näille foorumin innokkaimmille "Viking hyvä, Tallink paha" vouhottajille. Asiakkaana käytän kuitenkin kummankin yhtiön aluksia...

Mutta se tästä aiheesta. Keskustelu voitaisiin kuitenkin pitää tässä Galaxyn Turun reitille siirtymisessä, mutta nähtävästi joltain loppui siihen sanottava, kun keskustelu piti kääntää tähän asiaan täysin kuulumattomaan aiheeseen...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.01.2008, 21:31:15
Tietenkin Galaxyn hyttikapasiteetti on hieman Festivalia suurempi, mutta onko siinämäärin, että näille mainitsemillesi ruotsalaisille risteilymatkustajille tässä tilanteessa löytyisi oleellisesti enemmän tilaa, vaikka muuten kiinnostusta risteilymatkustukseen ruotsalaisten keskuudessa löytyisikin.(mikä toisaalta on aika kyseenalaista, kun Tukholmasta laivaristeilytarjontaa on muutenkin aika lailla)

On. Melkein 1000 paikkaa enemmän, enemmän valinnanvaraa hyteissä, ei snorkkeliosastoa, 20 vuotta uudemmat kuosit ja pinnat, sun mielestä muovinen, ruotsalaiset tykkää varmasti, avarat tilat ja paljon freesimmät ja toimivammat tilaratkaisut kansilla ja loistava potentiaali ravintola- ja baaritarjonnassa, isot kaupat. Eli täysin kilpailukykyinen alus Cinderellan kanssa, miksei myös Paradisen, toisin kuin Festival ja ottaa samalla parisataa lastimetriä enemmän rahtia kuin Festari, hyvä aikataulu, ruotsalainen henksa, myös ravintolapuolella, joten mikä on ongelma? Ja ennen kuin vastaat niin mieti faktat, älä fiilistä, jooko?

Juhani Mehto

Galaxyn tuloa Turkuun puolustelee myös toisaalla avattu toinen aihe venäläisturistien lukumäärän kasvuodotuksista. Turussahan tuo homma toimii niin, että venäläiset lähtevät Turusta Europalla illalla, ovat aamulla Tukholmassa, menevät maihin katsomaan kaupunkia ja ostoksille ja lähtevät sieltä illalla Festivalilla palaten Turkuun aamulla. Nykyisellä tilanteellahan ei Europalle ole voitu ottaa juuri 1600 venäläistä enempää, koska Festivalin kapasiteetti on ollut rajoituksena. Galaxyn suurempi hyttikapasiteetti mahdollistaa suuremmat määrät molempiin suuntiin. Näin ainakin yksinkertaisesti ajateltuna. Viikonloppuina ja sesonkiaikoina laivoilla on sitten enemmän 'normaaleja' matkustajia.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

kultsiballo

#413
Saattaa olla Hieman Offtopic
[Offtopic]
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.01.2008, 12:27:42
Galaxyn tuloa Turkuun puolustelee myös toisaalla avattu toinen aihe venäläisturistien lukumäärän kasvuodotuksista. Turussahan tuo homma toimii niin, että venäläiset lähtevät Turusta Europalla illalla, ovat aamulla Tukholmassa, menevät maihin katsomaan kaupunkia ja ostoksille ja lähtevät sieltä illalla Festivalilla palaten Turkuun aamulla. Nykyisellä tilanteellahan ei Europalle ole voitu ottaa juuri 1600 venäläistä enempää, koska Festivalin kapasiteetti on ollut rajoituksena. Galaxyn suurempi hyttikapasiteetti mahdollistaa suuremmat määrät molempiin suuntiin. Näin ainakin yksinkertaisesti ajateltuna. Viikonloppuina ja sesonkiaikoina laivoilla on sitten enemmän 'normaaleja' matkustajia.

Tuosta venäläisturisteista:
Olin itse muutama vuosi takaperin (2006) Serellä Hesasta Tukholmaan ja laiva suorastaan pullisteli venäläisiä. Takaisin helsingissä huomasin liki kymmenen venäläisbussia, vaikka kysessä nyt oli aika hiljainen sesonki. Että näillä saadaan taytettyä hyvin myös kuivan kauden laivoja! Kiitokset tästä veli venäläislle!
[/Offtopic]
Onhan se kiva saada hieman uutta verta turun linjalle. Saa kuitenkin nähdä miten julma Turun -linja kohtelee Galaxyä. Europasta näkee mitä turun linja saa aikaan. Laiva on nimittäin muutaman vuoden hesan laivoja uudempi, mutta likaa ja kulumaa on huomattavasti enemmän...

Juhani Mehto

Siljan lehdistötiedotteesta Matka-messuille:

Silja Line panostaa vieraidensa viihtymiseen myös kohteissa . Vuodenvaihteessa lanseeratut Risteilykortit tuovat Tukholman esiin uudella tavalla – ne helpottavat, avartavat ja inspiroivat vaativankin matkailijan mieltä. Risteilykorteissa on huomioitu lapsiperheidenkin tarpeet.
Turku-Tukholma reitille siirtyvä Silja Galaxy aloittaa liikennöinnin kesällä 2008."


Eli jos tuohon on uskomista, niin nimi muutetaan Silja Galaxyksi. Tosin samassa tiedotteessa puhutaan myös 'Galaxy II':sta...
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Kalevi Lehto

#415
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 22:25:27
Ensin vedät omasta päästäsi oletuksen, että alus saattaa myöhästyä jopa syksylle asti, ja eikä aikaakaan kun menet jo toiseen topiciin esittelemään lähes varmana tietona tätä omaan oletukseesi perustuvaa väitettä. Jos nyt pysyttäisiin faktoissa, kunnes toisin ilmoitetaan, ja näiden tämän hetkisten faktojen mukaan alus olisi tulossa Turun linjalle heinäkuun alussa.
No niin, se näkee, ken elää. Sen verran vanhaksi allekirjoittanutkin on jo elänyt, että olen nähnyt tällaisten aikataulujen tuppaavan venymään, ainakin kun selvää on jo nyt reipas myöhästyminen alkuperäisestä suunnitellusta ajoituksesta. Myös telakoiden työvoimapula ja ajoittain orastava lakkoilumielialakin telakkaväen keskuudessa saattaa saada vielä kummia aikaan... mutta sittenhän sen näkee...
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 22:25:27
Kummasti siinä Siljan Turun reitillä kuitenkin kulkee sellainen Siljan laiva joka oli alkujaan Vikingin ruotsalainen laiva, vaikkei se tällaisena yhtään matkaa tehnytkään, ja kummasti nykyisin lähes kaikki pitävät alusta Siljan laivana, kun kyljessä sattuu lukemaan Silja Line. Jotkut vikingmäiset sisätilaratkaisut ja aluksen historia ovat lähinnä marginaalisen laivaharrastajajoukon tiedostamia asioita...
En nyt oikein ymmärrä miten se Europa tähän asiaan liittyy. Mielestäni se on ihan asiallinen ja viihtyisä laiva. Tallinksiljan paras, etten sanoisi.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 22:25:27
Näistä kyseisen käyttäjän omista kokemuksista matkustajamääristä Turun aamuvuoroilla alkaa taas vähitellen muodostua tällainen käyttäjälle tyypillinen mantra, jota hoetaan jokikiseen mahdolliseen topiciin, vaikka kaikille on varmasti tullut jo selväksi, että Kalevi on todellakin nähnyt vähän matkustajia Siljan Turun aamulähdöillä...
Tietenkin tähän voisi sanoa, että se ei varmaan kovin yllättävää ole, ettei aamu ehkä ole kaikkein houkuttelevin aika lähteä laivalle juhlimaan, ja siten Festival on enemmän ruotsalaisille suunnattu laiva, varsinkin nykyisellä aikataulullaan...
No, jos väität meikäläisen jauhavan skeidaa tästä, niin poikkeile joskus itse (jos nyt syvältä turkulaisvihaltasi tohdit) Festarin aamuvuorolle katsomaan. Aika hiljakseen tuntuvat oleskelevan siellä ne  mainitsemasi ruotsalaisristelijätkin, jos niitä siellä kuitenkin on. Viimeksi tuli käytyä pari viikkoa sitten lauantaiaamuna, jolloin tietenkin luulisi matkustajia laivalla olevan kaikkein eniten... -mutta, hiljaista oli... (mikä toisaalta omasta mielestäni oli ihan positiivista, en pidä ruuhkista...)
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 23:09:58
Olen nähnyt. Tosin tapanani ei ole vain leimata yhtiötä huonoksi, jos joku yksittäinen tarjoilija ei sattunut hymyilemään tai käyttäytyi tökerösti, jos pääasiassa saamani palvelu on ollut asiallista. Puhumattakaan siitä, että tekisin jostain huonosta johonkin yhtiöön liittyvästä kokemuksesta, lapsellisen ristiretken yhtiötä vastaan...
No, ainakaan meikäläinen ei tässä ole millään "ristiretkellä" sen paremmin Tallinkia, kuin ketään muutakaan vastaan, mutta epäkohdat kyseisessä firmassa tuskin lakkaavat olemasta sillä, että minä, tai joku muu lopettaisi niistä täällä kirjoittamisen.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 23:09:58
En myöskään koe olevani sen enempää Tallinkin tai Vikingin puolella, vaikka heittelenkin jäitä hattuun näille foorumin innokkaimmille "Viking hyvä, Tallink paha" vouhottajille.
Tässä mielestäni olen kanssasi ihan samoilla linjoilla.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 23:09:58
Asiakkaana käytän kuitenkin kummankin yhtiön aluksia...
Kuten minäkin...
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 15.01.2008, 23:09:58
Mutta se tästä aiheesta. Keskustelu voitaisiin kuitenkin pitää tässä Galaxyn Turun reitille siirtymisessä...
Tähänkin voin yhtyä!

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 16.01.2008, 10:40:11
On. Melkein 1000 paikkaa enemmän, enemmän valinnanvaraa hyteissä, ei snorkkeliosastoa, 20 vuotta uudemmat kuosit ja pinnat, sun mielestä muovinen, ruotsalaiset tykkää varmasti, avarat tilat ja paljon freesimmät ja toimivammat tilaratkaisut kansilla ja loistava potentiaali ravintola- ja baaritarjonnassa, isot kaupat. Eli täysin kilpailukykyinen alus Cinderellan kanssa, miksei myös Paradisen, toisin kuin Festival ja ottaa samalla parisataa lastimetriä enemmän rahtia kuin Festari, hyvä aikataulu, ruotsalainen henksa, myös ravintolapuolella, joten mikä on ongelma? Ja ennen kuin vastaat niin mieti faktat, älä fiilistä, jooko?
Niin, esimerkiksi tämä Galaxyn viinibaari Tallinnan liikenteessä on ollut musta aika hupaisa yksityiskohta. Ei ehkä oikein Tallinnaan matkaavan tuulipukukansan juttu, aika vähäisiä ovat varmaankin olleet asiakasmäärät siellä... 
Onhan Galaxy tietenkin uudempi laiva, kuin Festival, joka kiistämättä on jo aikas kuluneen oloinen, mutta mitään uutta ja "sykähdyttävää" tähän konseptiin ei Galaxy mielestäni tarjoa. Kyseessä on ihan perinteinen ruotsinlaiva ilman mitään mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia tai hienouksia. Aika vaatimaton sisustukseltaan ja halvalla tehdyn oloinen, Tallinkin tyylinen laiva niin hyvässä, kuin pahassa kaikenkaikkiaan. Siljan uusissa laivoissa on perinteisesti ollut aina jotakin uutta, tyylikästä ja ennennäkemätöntä hohtoa. Ei Galaxystä sellaista löydy, joten luulenpa vain, ettei se vaativia ruotsalaisia jaksa kovinkaan paljoa kiinnostaa, varsinkaan, kun Tallink-yhtiön imago ei tietääkseni Ruotsissakaan ole kovin korkealla, mutta erittäin mielenkiintoista toki on sitten aikanaan nähdä, miten tässä tulee käymään.

Peräkkäiset viestit yhdistetty...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 17.01.2008, 20:14:58
Turku-Tukholma reitille siirtyvä Silja Galaxy aloittaa liikennöinnin kesällä 2008."

Eli jos tuohon on uskomista, niin nimi muutetaan Silja Galaxyksi. Tosin samassa tiedotteessa puhutaan myös 'Galaxy II':sta...
Toisaalta Tallinkin mainosmateriaaleissa emoyhtiön aluksiinkin viitataan nimillä Tallink Galaxy, Tallink Romantika, Tallink Vana Tallinn jne. Eli en usko aluksen oikea nimi mihinkään muuttuvan, promomatskuissa vain käytetään Silja-etuliitettä.

Jussi Littunen

Kevätesitteessä oli sama juttu, Silja Galaxy ja lisäksi kuva Siljan väreissä! (Kyljessä Silja Line, piipussa hylje, muut "nelijalkaiset" tallella)

jonas

#418
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 17.01.2008, 21:00:52

Niin, esimerkiksi tämä Galaxyn viinibaari Tallinnan liikenteessä on ollut musta aika hupaisa yksityiskohta. Ei ehkä oikein Tallinnaan matkaavan tuulipukukansan juttu, aika vähäisiä ovat varmaankin olleet asiakasmäärät siellä... 
Onhan Galaxy tietenkin uudempi laiva, kuin Festival, joka kiistämättä on jo aikas kuluneen oloinen, mutta mitään uutta ja "sykähdyttävää" tähän konseptiin ei Galaxy mielestäni tarjoa. Kyseessä on ihan perinteinen ruotsinlaiva ilman mitään mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia tai hienouksia. Aika vaatimaton sisustukseltaan ja halvalla tehdyn oloinen, Tallinkin tyylinen laiva niin hyvässä, kuin pahassa kaikenkaikkiaan. Siljan uusissa laivoissa on perinteisesti ollut aina jotakin uutta, tyylikästä ja ennennäkemätöntä hohtoa. Ei Galaxystä sellaista löydy, joten luulenpa vain, ettei se vaativia ruotsalaisia jaksa kovinkaan paljoa kiinnostaa, varsinkaan, kun Tallink-yhtiön imago ei tietääkseni Ruotsissakaan ole kovin korkealla, mutta erittäin mielenkiintoista toki on sitten aikanaan nähdä, miten tässä tulee käymään.


Edelleen, olisiko jotain kouriintuntuvaa näyttöä siitä, miten baarien myynti jakautuu? Jos viinibaari on hupaisa tai epäilet ylipäätään että kaikki Galaxyn asiakkaat ovat TUULIPUKUKANSAA, niin millä kummalla selität sen, että se on ainoa ja suosituin bileristeilylaiva myös nuorelle väelle Helsingistä? Ja miksi kummassa Vikingin laivoissa on pian kaikissa yllättäen viinibaarit uusien uudistusten yhteydessä, n. vuosi-kaksi Galaxyn tulon jälkeen?

Kyllä nyt puhut itseäsi niin pahasti pussiin koko ajan kun tosiasia on se, että menneellä Siljalla ei välttämättä ole mitään tekemistä Tallinkin pyrkimysten kanssa uudistaa Siljan konseptia sellaiseksi että sillä tehdään myös tulosta toisin kuin vanhalla, ehkä sitten kuitenkin liian kalliin imagon Siljalla... Galaxy ja sen sisko sopivat aivan todella hyvin Festarin ja Europan korvaajiksi juuri siksi että niiden ominaisuudet ja palvelut tarjoavat sellaisia mahdollisuuksia, joita edeltäjillä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa.

Cinderellan kilpailijana Tukholman risteilymarkkinoista Galaxy on aivan loistava. Ja ottaa samalla siis sitä rahtia. Se, että kaviaariaamiaiset ja höyrylaivameininki palvelussa ovat korvautuneet jo vuosikymmeniä sitten jollain muulla tuskin on Tallinkin vika, eikä sellaista varmaan edes ole tarkoitus nykymenijlöille tarjota tai ainakin se on kovin margninaalista. Muutenhan kaikki muutkin ajelisivat Ånedinin tapaan Birger Jarl-tyyppisillä aluksilla Ahvenanmeren yli.

Edelleen olen sitä mieltä, että Galaxyn tuominen Turun reitille on kuitenkin askel tuohon vanhaan hyvään Siljan suuntaan, ensimmäinen kerran sitten Svean ja Wellamon tulon. Tarkoitan tällä ajanmukaisia, siistejä sisustuksia laivoissa, hyvin toteutettuja palveluita ja sen kanssa samassa linjassa olevia, tarkoitukseltaan taloudellisia tiloja, joita 90-luvulla ja tähän asti käytetyn laivat Europa ja Scandinavia ja toki pariin otteeseen rempatut Karneval ja Festival ovat olleet paljon vähemmän kuin Galaxy ja sen sisar. Tämä johtuen siitä, että Europa ja Scandinavia olivat selkeästi Vikingille suunniteltuja laivoja, mikä näkyy luonnolisesti kaikessa, Karneval oli vain hetken liikenteessä ennenkuin myytiin sisartaan paremmin soveltuvana norjalaisille ja nyt siis Välimerelle, kun taas Festival oli jo samoihin aikoihin kun sisar myytiin hieman kulahtanut ja useampia linjoja kokenut.

Galaxysta tuollaista suurempaa kulumista ei vielä näy samoin kuin esim. Cinderellasta ja sisaresta oletettavasti vain vuoden Tallinnan risteilyjen jälkeen vielä vähemmän Cruise 5:n tullessa liikenteeseen. Ainakin merkittävästi vähemmän kuin Europassa, joka siis kaiken muun lisäksi on hotellipuoleltaan paljon epätaloudellisempi suhteessa rahtikanteen ja hyttivalikoimien yhdenmukaisuuteen kuin "Luxury".

Ja edelleen 2 miljoonalle Tukholman alueen asukkaalle se onko Silja TallinkSilja vai joku muu Silja on herttaisen yhdentekevää, kunhan nuo em. laivapalvelut ovat hyvin järjestetty.

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 18.01.2008, 14:53:20
Kevätesitteessä oli sama juttu, Silja Galaxy ja lisäksi kuva Siljan väreissä! (Kyljessä Silja Line, piipussa hylje, muut "nelijalkaiset" tallella)

Ai Tallink Siljan kevätesitteessä?