Galaxy Turku-Tukholma reitille

Aloittaja Ville Halonen, 11.04.2007, 20:54:13

« edellinen - seuraava »

Vesa

#600
Terveisiä Galaxylta :) tässä tallinnaa kohti menossa laineita on hiukan ja remontti edistynyt tuossa Info aulassa :)

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 25.06.2008, 20:01:37
No jaa. Sitten kun alkaa kolista kunnolla laivan osoittaessa käytännössä sopimattomuutensa liian tiukasti aikataulutettuun liikenteeseen saaristoväylissä, niin ehkäpä tämä paljon puhuttu Siljan brändi ei sitten ihan niin pahasti kärsi... ::)

Mikäs juttu tämä nyt oikein on?

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 25.06.2008, 21:04:31
Mikäs juttu tämä nyt oikein on?

Galaxyn stabiliteetti ei ole tunnetusti likikään Europa/Festival tasoa, joten hiukka isompia slagsidoja on tiedossa. Samaten proviantti, mutta Europassahan tää on ratkaistu kontilla; Galaxyssahan lienee vain yksi provianttikraana. Pahoin pelkään, että lopputulos on samaa luokkaa kuin Silja Serenaden menestys Tku-Sto linjalla. Symphony olisi alumiinisine 12. kansineen ja skorsteineen ollut paljon parempi Tku-Sto linjalle (Serestä tuli paljon suunniteltua painavampi ja huonompi stabiliteetiltaan), mutta lippupolitiikka saneli silloin ratkaisun; iltalaiva Tku Suomen lippu ja iltalaiva Sto Ruotsin lippu. Luulenpa ettei Galaxy montaa vuotta Turun linjalla pärjää.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

jonas

Lainaus käyttäjältä: Teemu Malinen - 25.06.2008, 21:04:31
Mikäs juttu tämä nyt oikein on?

Sitä samaa höpsötystä mitä täällä on pitkään harrastettu ilman faktoja aluksen ohjailtavuudesta...

Janne Koskinen

#604
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 26.06.2008, 09:40:17
Sitä samaa höpsötystä mitä täällä on pitkään harrastettu ilman faktoja aluksen ohjailtavuudesta...
Ohjailtavuus tuskin on ongelma, mutta stabiliteetti on. Sinällään se on täysin riittävä, mutta oikaisevien momenttien summa eli ns. GZ-käyrä on kovasti Europaa/Festivalia laakeampi. Tietääkseni ko. laivan kuten Baltic Princessin tai Cruise 5:n suunnittelukriteereissä ei ole otettu huomionn Tku-Sto linjan erityisvaatimuksia. Ja mitä ohjailtavuuteen tulee S. Europaa on modifioitu Turun linjaa varten seuraavasti:isommat peräsimet ja nopeammat ruoripumput, ahterithrusteri (muistaakseni 1 kpl keuliksia siirrettiin ahteriin ja tilalle laitettiin isompi keulis), bulbin alle on laitettu noin 50-100cm korkea (en muista tarkkaa mittaa) levy, jolla alus saatiin ohjaamaan suoraan paremmin; saattoi olla muutakin muttei tule nyt mieleen. Galaxyyn ei tietääkseni ole tehty mitään. Kuukauden päästä olemme viisampia ja tiedämme tyhjenevätkø pøydät Staholmissa/Julgrundissa kuten S. Serenadessa oli tapana.

Voisinpa lyødä kohtuullisen suuresta summasta vetoa, että näin tulee käymään.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Marko Stampehl

#605
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.06.2008, 10:43:34
Ohjailtavuus tuskin on ongelma, mutta stabiliteetti on. Sinällään se on täysin riittävä, mutta oikaisevien momenttien summa eli ns. GZ-käyrä on kovasti Europaa/Festivalia laakeampi. Tietääkseni ko. laivan kuten Baltic Princessin tai Cruise 5:n suunnittelukriteereissä ei ole otettu huomionn Tku-Sto linjan erityisvaatimuksia. Ja mitä ohjailtavuuteen tulee S. Europaa on modifioitu Turun linjaa varten seuraavasti:isommat peräsimet ja nopeammat ruoripumput, ahterithrusteri (muistaakseni 1 kpl keuliksia siirrettiin ahteriin ja tilalle laitettiin isompi keulis), bulbin alle on laitettu noin 50-100cm korkea (en muista tarkkaa mittaa) levy, jolla alus saatiin ohjaamaan suoraan paremmin; saattoi olla muutakin muttei tule nyt mieleen. Galaxyyn ei tietääkseni ole tehty mitään. Kuukauden päästä olemme viisampia ja tiedämme tyhjenevätkø pøydät Staholmissa/Julgrundissa kuten S. Serenadessa oli tapana.

Voisinpa lyødä kohtuullisen suuresta summasta vetoa, että näin tulee käymään.

Minä aina luulin (tai tiesin) että thrusterit eivät pelaa roolia laivan ohjailtavuudessa matkalla (kun alus ylittää tietyn nopeuden), vaan niitä käytetään ainoastaan satamissa hitaalla nopeudella. Korjatkoon jos olen väärässä. Ja jos oikein muistan tehtiin muutokset thrustereiden puolella jo pian sen jälkeen kun alus tuli liikenteeseen (eli vielä Hel-Sto aikana) laivan ensimmäisessä telakoinnissa Vuosaaressa.

Seuraavat muutokset noteerasin silloin:
peräthrusteri lisätty, isommat keulathrusterit, bulbi korjattu (koeajon koeankkuroinnissa bulbi sai vauriot, johti siihen että alus ei enää itsestään ajanut suoraan eteenpäin), "slingerfins" lisätty runkoon, parempaan "suoraan" ohjaamista varten.

Eli nämä tehtiin jo ennen kun tiedettiin että alus tulisi Turun linjalle.
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko_Laitamaa

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 26.06.2008, 11:22:18
Minä aina luulin (tai tiesin) että thrusterit eivät pelaa roolia laivan ohjailtavuudessa matkalla (kun alus ylittää tietyn nopeuden), vaan niitä käytetään ainoastaan satamissa hitaalla nopeudella. Korjatkoon jos olen väärässä.

Aivan oikein, en nyt muista tarkkaan montako solmua oli että keulapotkurit ei enään auta ohjaamiseen, se ei tarvinut monta solmua olla.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 26.06.2008, 11:22:18
Minä aina luulin (tai tiesin) että thrusterit eivät pelaa roolia laivan ohjailtavuudessa matkalla (kun alus ylittää tietyn nopeuden), vaan niitä käytetään ainoastaan satamissa hitaalla nopeudella. Korjatkoon jos olen väärässä. Ja jos oikein muistan tehtiin muutokset thrustereiden puolella jo pian sen jälkeen kun alus tuli liikenteeseen (eli vielä Hel-Sto aikana) laivan ensimmäisessä telakoinnissa Vuosaaressa.

Seuraavat muutokset noteerasin silloin:
peräthrusteri lisätty, isommat keulathrusterit, bulbi korjattu (koeajon koeankkuroinnissa bulbi sai vauriot, johti siihen että alus ei enää itsestään ajanut suoraan eteenpäin), "slingerfins" lisätty runkoon, parempaan "suoraan" ohjaamista varten.

Eli nämä tehtiin jo ennen kun tiedettiin että alus tulisi Turun linjalle.


Thrustereiden käyttøalue lienee 0-3kts eli ei sillä satamamanøveereja lukuunottamatta ole merkitystä, mutta lisäsin listaan kun nyt aloin muutoksia luettelemaan. Mulle on kerrottu että muutokset tehtiin, jotta laiva saatiin Slite standardista Effjohn standardiin, mutta otettiin huomioon myøs mahdollinen linjamuutos, koska oli ilmeistä että Europa/Symphony eivät olleet kovin tasavertainen pari. Sorry OT.

Hauska nähdä miten Europakin pidempi Galaxy taittuu nykyisillä thrustereilla Turussa/Maarianhaminassa. Onnistuu varmasti, mutta aikaa saattaa tuhraantua varsinkin kun Tku-Sto linjalla ei noita aikataulumarginaaleja juuri enää ole.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Heikkinen

Minä taasen olen luullut et esim. europalla käytetään noita keulapotkureita laajastikin saaristossa pujoteltaessa. ??? Asiaa paremmin tietänevät voisivat sitten selvittää et keulaosassa laivassa matkustaessa tuntee kovanlaista tärinää tiukissa kurveissa, mistäs tämä sitten johtuu?. Tärinä on aivan saman laista kun esim turussa ja ahvenanmaalla käännyttäessä kun noi keulapotkurit jauhaa.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Heikkinen - 26.06.2008, 12:44:35
Minä taasen olen luullut et esim. europalla käytetään noita keulapotkureita laajastikin saaristossa pujoteltaessa. ??? Asiaa paremmin tietänevät voisivat sitten selvittää et keulaosassa laivassa matkustaessa tuntee kovanlaista tärinää tiukissa kurveissa, mistäs tämä sitten johtuu?. Tärinä on aivan saman laista kun esim turussa ja ahvenanmaalla käännyttäessä kun noi keulapotkurit jauhaa.

Keulikset sammutetaan Kuuvan nokassa Airistolle tultaessa ja käynnistetään seuraavan kerran "Algots lada:n" kohdalla MHQ:n tultaessa. Vesi ei mene yli 3:n kts:n koko potkuritunneliin jolloin sillä ei ole ohjaavaa vaikutusta. Enpä ole tota tärinää havainnut kuin satamamanøveereissa.

Sorry, OT.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 26.06.2008, 10:43:34
Ohjailtavuus tuskin on ongelma, mutta stabiliteetti on. Sinällään se on täysin riittävä, mutta oikaisevien momenttien summa eli ns. GZ-käyrä on kovasti Europaa/Festivalia laakeampi. Tietääkseni ko. laivan kuten Baltic Princessin tai Cruise 5:n suunnittelukriteereissä ei ole otettu huomionn Tku-Sto linjan erityisvaatimuksia. Ja mitä ohjailtavuuteen tulee S. Europaa on modifioitu Turun linjaa varten seuraavasti:isommat peräsimet ja nopeammat ruoripumput, ahterithrusteri (muistaakseni 1 kpl keuliksia siirrettiin ahteriin ja tilalle laitettiin isompi keulis), bulbin alle on laitettu noin 50-100cm korkea (en muista tarkkaa mittaa) levy, jolla alus saatiin ohjaamaan suoraan paremmin; saattoi olla muutakin muttei tule nyt mieleen. Galaxyyn ei tietääkseni ole tehty mitään. Kuukauden päästä olemme viisampia ja tiedämme tyhjenevätkø pøydät Staholmissa/Julgrundissa kuten S. Serenadessa oli tapana. Voisinpa lyødä kohtuullisen suuresta summasta vetoa, että näin tulee käymään.

Mutta eikö ole ihan hyvin mahdollista, että Galaxyyn tehtäisiin jotain noita muutoksia. Galaxyhän on viikon poissa liikenteestä, mikä viittaisi voimakkaasti telakointiin. Eikö viikon aikana ehditä tekemään muutakin kuin mahdollisesti maalaamaan Silja Line kylkeen ja hylje piippuun, muuta maalausta kun siihen ei ilmeisesti tehdä (viittaus TS:n juttuun). Ja ai  niin, ne aiemmin täällä mainitut hyttimuutokset.

Jan Holm

Kyllä tärinöitä syntyy kun tehoja joudutaan lisäämään nopeasti tai vastaavasti kun on 2 ruuvinen systeemi niin toista ruuvia taaksepäin käytön yhteydessä myös tärinöitä syntyy.

Marko Stampehl

ehkä foorumin ylläpito vois tästä koko hommasta laivojen ohjailtavuudesta tehdä ohman thread:in, ollaan aika kaukana aiheesta...
Ich fotografiere, also bin ich!

Mikko Karhu

Lainaus käyttäjältä: Marko Laitamaa - 26.06.2008, 11:32:14
Aivan oikein, en nyt muista tarkkaan montako solmua oli että keulapotkurit ei enään auta ohjaamiseen, se ei tarvinut monta solmua olla.

Ainakin Olympialla aikoinaan kerrottiin, että keulapotkurit menettävät tarkoituksensa kun nopeus ylittää neljä solmua. En tiedä sitten miten on muiden laivojen suhteen...  ::)

Miia

No niin.Nyt on sitten varattu Syyskuulle matka Turusta Siljan aamulaivalle.Ja vahvistuksessa lukee M/S Silja Galaxy joten eiköhän se ole jo todiste että nimi on Silja Galaxy.