Tallinkin tulos puolittui

Aloittaja Kari Liimatainen, 27.07.2007, 16:04:43

« edellinen - seuraava »

Jussi Littunen

Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran.

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !

jimsmith

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran.

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !
Niin hieman OT alkuun. Siis tällä foorumilla ei ole juurikaan saanut tuoda omia mielipiteitä julki koskien Tallinkia. Oma epäilevä kanta Tallinkiin ei lopu.

Mutta asiaan. Onhan tuo siis aika katastrofaalinen tilanne Tallinkille jos nuo luvut pitävät kutinsa. Mutta toisaalta kaikki tilastot saadaan näyttämään pahalta. Se riippuu ihan miten ne halutaan esittää. Siis kyllä tuo on ihan aikuisten oikeesti ollut tiedossa jo jonkun aikaa. Silja on menettänyt asiakkaita koko 2000-luvun. Syytä siihen en osaa sanoa, mutta näin se vaan on. Yleisesti sanottuna on aika kuollut idea tämän tyylinen risteilylautta bisnes. Odotan mielenkiinnolla miten ensi vuonna lähtee käyntiin RCI bisnes skandinaviassa.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran.

Mielenkiintoinen lause. Toisaalta jälkeenpäin ajatellen ei välttämättä olisi huono ratkaisu, sillä jos Tallink jatkaa tuon tason johtamista.  >:(
Tämähän on vain spekulaatiota, mutta miksei sitä mainitsisi !
Myynti jollekin osaavammalle taholle voisi tosiaankin olla hyvinkin järkevä ratkaisu, mutta  ajoissa, eli niin kauan, kun Siljan brändillä on vielä edes jotakin myyntiarvoa. Onhan se Tallinkin hoteissa laskenut lehmän hännän lailla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

Uskon, että Tallink ei halua vielä Siljaa pois, ennen kuin kaikki ääriratkaisut on kokeiltu. Ensin Tallink myy vanhimmat alukset, koska uusia tulossa niin paljon lisää. Jos ei toivotulla tavalla tulosta ala tulla, Tallink saattaa pistää myyntiin Siljan tai alasajaa koko firman, mitä kukaan tietenkään toivoo  :-[ en usko tuohon, mutta mahdollistakin se tosipaikan edessä on.. Tällä hetkellä ongelmana on, että "risteilybisnes" alkaa olla kuihtumassa, ja tarvittaisiin uusia, harkittuja reittejä ( Silja Opera Visby ja Riika ei hyvin mennyt). Tallink on ottanut riskejä, miksei nytkin? Spekulointia spekulointia, mutta sen tiedän, että noin velkaisella firmalla ei ole suurin tappioihin varaa..

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Simola - 06.09.2007, 20:59:09
Siis kyllä tuo on ihan aikuisten oikeesti ollut tiedossa jo jonkun aikaa. Silja on menettänyt asiakkaita koko 2000-luvun. Syytä siihen en osaa sanoa, mutta näin se vaan on. Yleisesti sanottuna on aika kuollut idea tämän tyylinen risteilylautta bisnes. Odotan mielenkiinnolla miten ensi vuonna lähtee käyntiin RCI bisnes skandinaviassa.

Eiköhän ainakin osasyy ole se, että Suomesta ja Ruotsista ei enää löydy tarpeeksi halukkaita asiakkaita maksamaan laadukkaammasta (sitähän Siljan brändi edustaa) laivamatkailusta. Tosin nyt kun vertailee Siljan ja Viikkarin risteilyhintoja (listahintoja), niin erothan ovat ainakin minulle yllättävän pienet! Esimerkkinä HEL-STO- risteily loppuvuoden aikana, B-hytti VL:lla 196-300eur, Siljalla 209-313eur. A-hytti VL:lla 240-340eur, Siljalla 278-414. En tiedä onko Viking nostanut hintojaan vai Silja laskenut, olisi mielenkiintoista saada jostain käsiin muutaman vuoden takaisia hinnastoja...

Mielestäni tämän tyylinen laivamatkailu ei ole kuollut bisnes, mutta ihan selvästi vaatii uudistuksia!

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.09.2007, 21:00:40
Myynti jollekin osaavammalle taholle voisi tosiaankin olla hyvinkin järkevä ratkaisu, mutta  ajoissa, eli niin kauan, kun Siljan brändillä on vielä edes jotakin myyntiarvoa. Onhan se Tallinkin hoteissa laskenut lehmän hännän lailla.

Tästä vielä sen verran, että kyllä Silja on tälläkin hetkellä "osaavan tahon" käsissä. Tarkoitan sitä, että kyllä Tallinkilla osataan tehdä bisnestä kun katsoo vähän taaksepäin miten yhtiö on menestynyt. Toki tyyli on agressiivinen ja moni ei siitä pidä (+nämä negatiiviset leivänpaahdin-risteilyt yms.), mutta kyllä siellä rahaa osataan takoa. Tallinkin ja Siljan liittohan on vielä nuori ja vie varmasti aikaa, että homma alkaa tosissaan luistaa. Tuskinpa siellä yrityksen johdossa ollaan kirvestä kaivoon heitetty.

Silja-kauppojen aikoihin kyllä itse(kin) toivoin, että vaikkapa norjalaiset olisivat voittaneet huutokaupan, lähinnä sen vuoksi että Silja brändinä laski nyt arvoaan (oma mielipide).

Petri Punkka

Brändin ylläpito ja "rahan takominen" on täysin eri asioita. Eikö Tallinkin kasvu ole juuri Virolaisten yritysten investointeja tukevan verotuskäytännön tulosta? Voin olla väärässäkin, mutta Siljan ostolla=investointi, on saatu Tallinkilla verohelpotuksia jne. Noita herkkuja aikansa nautittuaan, jollain voi tulla mieleen, että kuinka jatkossa, johonkinhan se oma liiketoiminta on rajattava. Ja tämä silkkaa pohdiskelua.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 06.09.2007, 20:06:17
Tallinkin tilanne ei näytä kovin hyvältä ja lehtiä selaillessani löysin Talouselämästä tällaisen kohdan:

Tallink-Siljan toimitusjohtajan Keijo Mehtosen pitäisi äkkiä saada asiakaspako tyrehtymään ennen kuin Silja menee myyntiin taas kerran.

Mielenkiintoinen lause.
Tosiaan. Huomasitko myös, kenen näkemyksestä oli kyse? Ei todellakaan Mehtosen, saati jonkun muun Tallink-pomon, vaan Talouselämän oman analysaattorin Petri Koskisen. Kolumnissa näinkin voi kirjoittaa, ilman sen kummempia tarkoitteita... 8)

Tallink halusi tulla Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen ja saada siitä heti vahvan jalansijan. Siljan ostolla se sen sai. Jos Tallink jotain panee myyntiin, niin tuskin ainakaan Siljaa.
Sitäpaitsi varustamolla on kova faartti päällä kaluston uusimisen ja käytön tehostamisen suhteen, eikä sieltä puutu numerotuntemusta tai logistiikan ammattitaitoa. Pieniä tai isompiakin ongelmia käytännönkin tasolla varmaan tulee, mutta sellaiset kuuluvat asiaan. Kun rapataan, silloin roiskuu.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.09.2007, 13:35:26
Pieniä tai isompiakin ongelmia käytännönkin tasolla varmaan tulee, mutta sellaiset kuuluvat asiaan. Kun rapataan, silloin roiskuu.
Tosiaankin, roiskunut on. Vahvasti...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Wirrankosken Rami

Joku vielä saattaa muistaa, jopa omakohtaisesti, kuten allekirjoittanut, miten takavuosina Siljalla tai FÅA:lla herrat juhlivat ja piiat juoksivat ja itkivät. Nyt on erotuksena ollut vain se, että aiemmin lehdet eivät näistä kirjoittaneet. Silloin oli olemassa jonkinlainen etiikka, eikä toisaalta myöskään henkilökunta suuna päänä lähtenyt soittelemaan lehdille kaikesta, kuten ilmeisesti nyt. Oli olemassa kuitenkin tervehenkinen "omaa pesää ei liata" -henki. Sitä ei ilmeisesti enää laivoilla ole? Ei haettu sensaatiouutisia ja sivujen täytettä kuten nyt... :finger: Ja tämä taasen OU:na.

Henri Sutinen

Nykyisenkaltaisessa luottolamatilanteessa en paljon liputtaisi sen puolesta, että "luottoa kyllä löytyy".

Alkaa olla tilanne, jossa velkaiset yhtiöt joutuvat etsimään rahoitusta ja kipeästi ja kalliisti.

Mielenkiinnolla odotan taloudellisia raportteja enkä unit-määriä. Kyllähän paperitehtaatkin sylkevät paperia ennätystahtiin ulos, mutta tappiota tulee jokaisesta tuotetusta tonnista (esimerkiksi M-Real).

Sellainen seikka vielä, että luottokriisin vaikutukset Tallinkin tuloksessa alkaa näkyä vasta seuraavan vuoden aikana, kun rahoituksia joudutaan uusimaan.

jimsmith

#56
Laitan tänne tämän LINKIN vaikka koskeekin aluksi viikkaria, niin sieltä lopusta lainattu Jorma Tainan mielipidettä.

Viking Line ger alla fartyg ansiktslyftning
Publicerad: 14/09 00:46 ›uppdaterad: 14/09 10:29

"Hård konkurrens

Jorma Taina som är professor i sjöfartsekonomi vid finska handelshögskolan i Åbo, tror att en orsak till Viking Lines goda passagerarsiffror är att resenärerna valt bort konkurrenten Tallink Silja. Det estniska rederiet har på senare tid tappat resenärer på Finland-Sverige-rutterna. Taina tror att rederiet efter Tallinks förvärv av Silja Line känns främmande för finländarna.

– Silja Line var ett mycket starkt finländskt brand och jag tror att det hade varit smartare att hålla kvar namnet Silja Line i stället för att använda namnet Tallink Silja, säger Taina.

Han tror också att incidenten i våras när några Tallink-direktörer betedde sig illa mot personalen på Silja Symphony gav så dålig publicitet att passagerarna skrämdes bort.

– Frågan är sedan hur länge den effekten håller i sig, säger Taina.

Viking Lines nyanskaffning till linjen Helsingfors-Tallinn kommer enligt Taina att skärpa konkurrensen till det yttersta. Förmodligen kommer flera fartyg, och kanske även rederier, att försvinna.

– De som får det svårt är de små snabbfärjorna, som visserligen är snabba men alltför väderkänsliga för att kunna konkurrera med de nya, stora snabbfärjorna."

PATRIK HARALD

jussirt

Haluisiko joku suomentaa, kun tuo ruotsin kieli ei ole kauhean vahvaa  ::)

jimsmith

#58
Merenkulkutalouden professori Jorma Taina Turun kauppakorkeakoulusta uskoo että syy Viking Linen hyviin matkustajalukuihin on se että matkustajat päättivät vaihtaa Tallink Siljan. Eestiläinen varustamo on sen jälkeen kadottanut matkustajia Suomi-Ruotsi reiteillä. Taina uskoo että Tallinkin hankittua Silja Line, tuntuu se olevan vieraampi suomalaisille.

- Silja Line oli erittäin vahva suomalainen tuotemerkki ja uskon että olisi ollut viisaampaa pitää Silja Line nimi eikä muuttaa sitä Tallink Siljaksi, sanoo Taina

Hän uskoo myös että muutaman Tallinkin johtajan huonosti käyttäytyminen henkilökuntaa kohtaan Silja Syphonylla, antoi mainosta joka säikäytti matkustajat pois.

- Kysymys kuuluukin, kuinka kauan tämä vaikuttaa, sanoo Taina.

Tainan mielestä Viking Linen uusi hankinta reitille Helsinki-Tallinna, tulee terävöimään kilpailua kaikin puolin. Oletettavasti tulee useampi laiva, ja ehkä jopa varustamoita katoamaan.

- Ne jotka tulee kärsimään tästä ovat pienet pikalautat, jotka ovat erittäin nopeita, mutta toisaalta altteina sään vaikutuksille ja sen puolesta eivät pysty kilpailla isojen pikalauttojen kanssa.

Patrik Harald



Tässä on varmasti jotain virheitä, pilkun nus.. menkööt itseensä. 10 min käännöksen jälkeen ei voi muuta olettaa  ;D Mutta uskoisin että aika pitkälle tarkoittaa juurikin yllä kirjoittamaani.

Risto Brzoza

Tallink on the crestof a wave

THE Estonian ferry operator Tallink has enjoyed an impressive 12-month trading period.
For the company's 2006-2007 financial year, ending August 31, it carried a total of 6.87m passengers, 63.5% more than in the preceding year, while the number of cargo units carried jumped by 91% and passenger vehicles by more than 45%.
There was particularly strong growth on the freight routes linking Latvia and Sweden, Estonia and Finland and Finland and Sweden.

Lloyd List, Friday 12 October 2007