Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

rasanttu

https://demokraatti.fi/olutlaatikko-maksaa-virossa-pian-yli-18-euroa-paihdetyojarjesto-uskoo-tahan-paattyy-viinaralli/

Suomessa myydään salkkua olutta parhaillaan 20 eurolla useammassa eri ketjussa. Pian puheet myös siitä, että A-olut maksaa väistyvät kun alkoholilainsäädäntöä kevennetään syksyllä.
Oma veikkaukseni on, että matkustajatuonti romahtaa ja hiljattain tehdyn KO. päätöksen myötä tuonti keskittyy Latviasta toimivien huolitsijoiden käsiin.

Kun matkustajatuonti romahtaa tämä tarkoittaa menohalujen tuntuvaa vähennystä.

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Kortelainen

#1022
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.08.2017, 20:58:46
Jokohan näissä luvuissa alkaa näkymään Viron alkoholiverotuksen muutokset?
https://www.tallink.com/documents/10192/38451109/2017-07-Traffic-Volumes_en.pdf/40d03af4-975d-4b80-997a-5733246c18ef

Olisi kovin helppo tulkita niin, mutta kun heinäkuun luvussa on vielä mukana Silja Europan päiväristeilyt viime kesänä. 1300 paikkaa vähemmän oli päivää kohti tarjolla tänä kesänä ja 1100 matkustajaa päivässä tuli turpaan viime vuodesta. Ja heinäkuussakin Europalle pääsi edullisesti autolla ja mukavalla aikataululla, joten veikkaampa että Megastar on imenyt ison osan Europan lähtijöistä viime vuoteen verrattuna 10:30 ja 16:30 lähdöillä. Ainoa hiipumisen merkki jos jokin on se, että Superstar kuljetti toisin sanottuna vaan keskimäärin 200 paxia vähemmän päivässä kuin Megis tänä vuonna, vaikka jälkimmäinen on paljon isompi. Totuus kuitenkin taitaa olla se, kun uutukaisen täyttöaste on kuulemma ja omienkin kokemuksien mukaan varsin hyvä kiinteiden lähtöjen mukaan, että nyt on Star se, joka saa vähemmän matkustajia kuin Europa ja Megis.

Jari Joenperä

Vastaavasti Viking Linellä kulki heinäkuussa 73000 matkustajaa enemmän Hki-Tallinna kuin edellisenä vuonna. Eli kokonaismatkustajamäärä kuitenkin selvästi plussalla.

Joonas Kortelainen

#1024
Lainaus käyttäjältä: Jari Joenperä - 08.08.2017, 05:50:47
Vastaavasti Viking Linellä kulki heinäkuussa 73000 matkustajaa enemmän Hki-Tallinna kuin edellisenä vuonna. Eli kokonaismatkustajamäärä kuitenkin selvästi plussalla.

Karkeasti 2350 matkustajaa päivässä siis enemmän. Linda vähensi varmasti, kun vain yksi laiva tänä vuonna liikenteessä. Olisi kiva kuulla Eckerön lukuja. Mobylla maanantaiset ylitykset tuskin toivat huikeita lisäyksiä suuntaan tai toiseen.

Mika Blomberg

Sehän nyt päivänselvää, että jos viking on lisännyt reitillä, niin että heinäkuussa markkinaosuus on ollut 24 %, on se Tallinkilta pois. Luulenpa että Megastar ei vedä niin paljon, kun oli suunnitelmissa, tuskinpa Pant ja muut muuten Tallinkia myymässä olisivat, jos ei olisi talous kuralla.

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 09.08.2017, 08:23:46
olisivat, jos ei olisi talous kuralla.

Miksi pitää vuodesta toiseen jauhaa valeuutisia? Tallinkin tulos ei ole kuralla tilinpäätösten mukaan ja omavaraisuus ennen Megastaria oli 53 % mikä on hyvä. Mutta toimiala on kypsä ja kasvua ei ole näkyvissä. Se ei varmastikaan riitä Pantin tyyliselle liikemiehelle.

Johan Snellman

#1027
Ei kannata tarttua pelkästään niin kaljanostajiin. Rekkaliikenne kasvoi heinäkuussa HEL-TAL 16.7 %, eli 19276 rekkaa. Jos vuoroja on 16 päivässä (sis ml SEAWIND) niin se tekee n 43 rekkaa per vuoro. Eli kohtuullisen täynnä lastikannet ovat joka vuorolla. 43 rekkaa/kuorma-autoa, lienee keskimäärin jotain 18 m x 43 kpl eli 750 kaistametriä pelkkiä isoja ajoneuvoja. STAR syö 2000 metriä ja MEGASTAR 2800 (+autoja) ja SEAWIND runsaat 1200 metriä. XPRS ottaa n 1000 metriä ja FINLANDIA   vajaat 2000. Maksimikapasiteetti on heillä siis yhteensä 12.000 metriä, mutta siitä saa varsinkin Finlandialla laskea pois henkilöautot yms. Tallinkin markkinaosuus on siis n 2/3.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Kai Heino - 05.09.2017, 17:40:01
Jossain näkyy yhden laivan uupuminen ja Viikkarin kilpailu.
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=785683&messageId=988080

Suomenlahden lukemat ovat normit, aikaisemmat huippunumerot perustuivat poikkeustilanteeseen, jossa Europalla oli ylimääräisiä päivävuoroja. Jos niistä ei olisi tultu alas, oltaisiinkin aika omituisessa tilanteessa -kasvu kun tarkoittaisi sitä, että myöhäisiltalähdöilläkin sukkulat olisi sullottu kenkälusikalla täyteen, ja kuitenkin kuka tahansa tietää, ettei puoli yhdeltä yöllä saapuvalla vuorolla matkusta kukaan muu kuin sellainen asiakas, joka ei aiempaan kyytiin ehdi.
Aiemmat oletukseni RIX-STO-linjan kelvottomuudesta osoittautuvat tämänkertaisessa tarkastelussa vääriksi. Olkoonkin, että kesällä ruotsalaisia risteilijöitäkin on talvikautta enemmän, eikä huima kasvu rahdissakaan ole tuonut reitin aluksille kuin 17,6 lastiyksikköä/lähtö, mikä ainakin niinä aikoina, jolloin matkustajakansien tuotto on niukempi, on ehdottomasti liian vähän linjan pitämiseksi kannattavana.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#1029
Tässä uusimmat tilastot Tallinkilta:
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=803713&messageId=1008986
Näiden lukujen valossa alkaa kyllä mielestäni pikkuhiljaa näyttämään siltä, että Viron liikenteessä olisi huippukohta jo saavutettu ja suunta pl. rahti kääntynyt alaspäin. Olisiko sitten Viron alkoholiverotuksen muutoksesta johtuvaa, vai jostakin muusta syystä?
Suomi-Ruotsi-liikenteessä näyttääkin sitten vaihteeksi hieman paremmalta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.10.2017, 21:21:12
Tässä uusimmat tilastot Tallinkilta:
https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=803713&messageId=1008986
Näiden lukujen valossa alkaa kyllä mielestäni pikkuhiljaa näyttämään siltä, että Viron liikenteessä olisi huippukohta jo saavutettu ja suunta pl. rahti kääntynyt alaspäin. Olisiko sitten Viron alkoholiverotuksen muutoksesta johtuvaa, vai jostakin muusta syystä?
Suomi-Ruotsi-liikenteessä näyttääkin sitten vaihteeksi hieman paremmalta.

Siinäpä mahdollisia syitä, lisäksi esimerkiksi alennuskampanjat saattoivat olla viime vuonna mittavammat, FSTR on kuitenkin tuonut kilpailua entisestään kilpaillulle reitille, jne. mutta eihän se tietysti mukava suunta ole. Antaa vuorokohtaiseksi vähennykseksi 47 matkustajaa ja 20 autoa, kun Europan jättämä "lovi" kesäkuukausina oli tietysti merkittävästi suurempi. Se olisi tietysti mielenkiintoista tietää, kuinka tuo vähennys jakaantui vuorojen kesken eli syökö Megastarin kiinteät lähdöt matkustajia Starilta esimerkiksi vai oliko Europan risteilijöitä vähemmän. Voihan tosiaan olla, että huippu on saavutettu ja tästäkin syystä yhtiö on myynnissä.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.10.2017, 21:21:12

Suomi-Ruotsi-liikenteessä näyttääkin sitten vaihteeksi hieman paremmalta.

Mariella oli telakalla 10-22.9.

Joonas Kortelainen

#1032
Varustamojen tuloslukuja ja spekutusta Grimaldin innosta ostaa Tallinkia.

https://www.talouselama.fi/uutiset/talouselama-selvitti-varustamoiden-liikevaihdot-grimaldit-kahmivat-valtaa-itamerella/d3e3a219-5278-3cdb-8cc4-6242cedf4a81

Tässä Megastarin aamiaispöydässä istuessa tuli Anastasia sateisen ruudun läpi nähtyä vastaantullessa ja mietin, että olispa aika hauskaa jos parin vuoden sisään tulisi sekä Moby että Grimaldi Itämeren risteilylauttabisnekseen. Vikingin asema näyttäisi aika toiselta, jos vastassa olisi Grimaldi myös Naantalin lisäksi kaikilla muilla reiteillä. Ehkä siinä vaiheessa se Eckerön kanssa yhteispurjehdus saattaisi alkaa oolannissa pikkuhiljaa kiinnostamaan. Noiden lukujen valossa kun jälkimmäinen tekee parempaa tulosta pienemmällä liikevaihdolla ja puolella laivoista, reitit samoja.

Petri Helenius

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.10.2017, 11:15:49
mietin, että olispa aika hauskaa jos parin vuoden sisään tulisi sekä Moby että Grimaldi Itämeren risteilylauttabisnekseen.

Eikös tässä ole vaihtoehtona, että Grimaldi ostaa toisen ja Moby toisen jolloin vain Eckerö olisi suomalainen.

Mikko-Oskari Koski

Siinä mielessä ei, että ahvenanmaalaiset eivät Vikingin enemmistöstä luovu. Jos Lundqvistit luopuisivatkin, he pitäisivät huolen siitä, ettei osake-enemmistö pääse lipsahtamaan saarten ulkopuolelle. Vikingin ja Eckerön ristiinomistus toteutuu osin jo nyt kuten kaikki hyvin tiedämmekin, ja se voisi jatkossa lisääntyäkin, mutta tämä tuskin aiheuttaisi varustamojen imagollista yhtymistä.
Kilpailuviranomaiset eivät hyväksyisi Grimaldia koko Tallinkin ostajaksi, sillä se saisi määräävän markkina-aseman Suomen ja Ruotsin välillä. Moby sen sijaan voisi Tallink Siljan tai jonkun osan siitä ostaakin ilman tätä rasitetta -eri asia on, miksi se niin haluaisi tehdä, kun se niin halutessaan voi laajentaa toimintojaan täällä päin ilman turhia yritysostojakin. Samaan toki pystyisi Grimaldikin, jolta tällä hetkellä puuttuukin pohjoisilta vesiltä varsinainen risteilyalus. Kenties heille riittäisikin omaksi laajennukseksi yksi Tallinkin nykyisistä aluksista, jonka voisi ottaa Kapellskärin liikenteen lisälautaksi aikataululla, mikä kelpaisi suomalaisille risteilijöille..?
Sekin mahdollisuus on toki olemassa, että Grimaldi ja Moby ostaisivat TS:n ja jakaisivat sen. Sekä se, että kumpikaan ei katso täkäläisen liikennevolyymin olevan omien panostustensa tarpeessa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950