Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Repe

#376
Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 22.07.2009, 12:33:31
http://paakirjoitus.blogit.kauppalehti.fi/2009/07/22/myrskya-luvassa-itamerelle/

Aihetta on sivuutettu muuallakin mutta tossa Kauppalehden näkökulma asiasta. Mistäköhän muuten tuo sitaatti on kotoisin.. "Viking Linen uusi johto on jopa vihjannut yhtiön voivan uudistaa laivakalustoaan, koska nyt aluksia saa edullisesti."  ;) Ja juurihan tuli pörssitiedote, jonka mukaan laivatilaukset EIVÄT ole nyt ajankohtaisia. Tietysti jos uusi johto on eri mieltä..

Niinno, siinä pörssitiedotteessa piti ampua alas uutisankka. Uutinen kun väitti Vikingin tilanneen/tilaavan tietyllä hinnalla laivat Turun linjalle, mutta näin ei ollut, joten uutinen piti kiistää.
Siltikin Viking on varmasti varovainen lisätilausten kanssa, kaksi laivaa on juuri "ostettu" ja uuden laivan käyttöönotto syö valtavasti rahaa.

Juuri tuon uusien laivojen käyttöönoton Tallink on saanut näyttämään lasten leikiltä. Romantika ja Victoria tuntuivat jo aikanaan mammutti investoinneilta Vana Tallinneilla ja Meloodioilla risteilleelle virolaisvarustamolle, mutta pienestä on nyt sitten ponnistanut Itämeren suurin. Onnea saavutuksesta Tallinkille!

Edit: Ja ihan hienosti Tallink saanut Siljankin kannattamaan, sehän ei menneinä vuosina ollut mikään itsestään selvyys että Silja olisi päässyt voitolle. Voinpa arvata että kreikkalaiset Superfast Ferries-pomot naureskelevat partaansa kun saivat  myytyä täydellisen herkullisena ajankohtana(ennen Finnlinesin uusia laivoja=kilpailun kiristymistä) kolme Itämeren laivaansa yli 100 miljoonalla kipale.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.07.2009, 12:38:59
http://miettunen.blogit.kauppalehti.fi/2009/07/22/tallink-%e2%80%93-sulaako-suo-vai-kuoleeko-kurki/

Toinen KL blogi aiheesta.
Mielestäni aika asiantuntevan oloinen analyysi Tallinkin tämänhetkisestä tilanteesta kaikenkaikkiaan.(tuo "toaster-gate"  ;D  oli muuten ihan uusi  kielikuva ainakin meikäläiselle...) Voisi muuten olla ihan hyvä diili kummallekin osapuolelle, jos Tallink päätyisi myymään parit "galaxyt" Vikingille uudeksi Tku-Sto kalustoksi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 22.07.2009, 16:22:13
Voisi muuten olla ihan hyvä diili kummallekin osapuolelle, jos Tallink päätyisi myymään parit "galaxyt" Vikingille uudeksi Tku-Sto kalustoksi.

Heh... Olisi ainakin kiva kuulla että miten käy - muuttuisiko "paska laiva" kommentit tyyliin voi kun on hieno jos Kirahvi ja Kuusijalkainen lehmä joutuisi punaisen maalikerroksen alle...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.07.2009, 21:17:46
Heh... Olisi ainakin kiva kuulla että miten käy - muuttuisiko "paska laiva" kommentit tyyliin voi kun on hieno jos Kirahvi ja Kuusijalkainen lehmä joutuisi punaisen maalikerroksen alle...


Eipä se ulkopinnan väri ainakaan omaan mielipiteeseeni vaikuta G-luokan laivojen sisätilasuunnittelun flopeista.. Ei siinä mitään onhan noi G:t uusia/uudehkoja mutta ei niitä minään laivasuunnittelun malliesimerkkeinä voi pitää.. jotkut tykkää, minä en.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.07.2009, 21:17:46
Heh... Olisi ainakin kiva kuulla että miten käy - muuttuisiko "paska laiva" kommentit tyyliin voi kun on hieno jos Kirahvi ja Kuusijalkainen lehmä joutuisi punaisen maalikerroksen alle...
No, enpä kyllä itsekään ihan usko, että näin tosiaan kävisi, paitsi ehkä konkurssihuutokaupan seurauksena, tosin en usko, että Tallinkia konkurssiin tultaisiin kuitenkaan koskaan päästämään. Pankin "syliin" se saattaa ehkä kaatua, mutta toiminta todennäköisesti tulee siinäkin tapauksessa jatkumaan.
Mutta noin ajatuksena, Galaxy punavalkoisena olisi kyllä mielestäni kauniimpi, kuin nykyvärityksessään...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Joonas Vähämäki

#381
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 22.07.2009, 22:36:50
Mutta noin ajatuksena, Galaxy punavalkoisena olisi kyllä mielestäni kauniimpi, kuin nykyvärityksessään...

Itseänikin tämä kiinnostaisi nähdä, Kenny Leong voisi jo kokemuksella tälläisen kuvakikan tuonne kuvakikka-ketjuun vääntää. Hänen Galaxy-variaationsa ovat olleet aika miellyttäviä.

Edit: Laitalan Miikkahan olikin tälläisen jo tehnyt. Kyllä tuo suuntaa antaa, eikä se nyt äkkiseltään aivan kauhealta näytä vaikka muokkauksessa voisi olla tarkentamisen varaa.

Junno Pekola

Jos tallink myy, lähtee se tietenkin myymään vanhempaa kalustoa (Festival , Regina baltica)
Ja ostaja tuskin tulee olemaan tästä läheltä Viking Line.
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 23.07.2009, 12:42:57
Jos tallink myy, lähtee se tietenkin myymään vanhempaa kalustoa (Festival , Regina baltica)
Ja ostaja tuskin tulee olemaan tästä läheltä Viking Line.


Tallink on myynyt todenteolla vanhempaa tonnistoaan, kuten mainitsemiasi. Niille vaan ei ole ostajia muulla kuin polkuhinnalla jos silläkään. Sen sijaan esimerkiksi DFDS tai miksei jotkut muutkin voisivat katsoa uudempia aluksia Romantikasta lähtien ja maksaisivat niistä luultavasti lähes käyvän hinnankin.

Jotakin tuosta sanoo sekin että eräs irlantilaisfirma joka ei ollut edes täysin kokematon merenkulun alalla ei ole vieläkään saanut 6 MEUR kasaan Juliansa ostoon. Ostajia olisi, mutta kaupat kaatuu rahoitukseen - esimerkkinä mainittakoon Queen of Scandinavia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Timo Kaskinen

VaikkaTallink myisikin uusimpiakin laivojaan niin en usko, että Viking niitä ostaisi. Miksi Viikkari pelastaisi pahinta kilpailijaansa? Tallinkin tilanne on suorastaan herkullinen noin Viikkarin silmin katsottuna.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Kaskinen - 25.07.2009, 05:54:49
VaikkaTallink myisikin uusimpiakin laivojaan niin en usko, että Viking niitä ostaisi. Miksi Viikkari pelastaisi pahinta kilpailijaansa? Tallinkin tilanne on suorastaan herkullinen noin Viikkarin silmin katsottuna.
No, uudenkarheaa kalustoa voisi ehkä olla tarjolla sopuhintaan?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Aika villit on taas visiot täällä. Tuskin mikään yritys alkaa ensimmäisenä karsimaan ydinliiketoimintaa ja niiden kalustoa, tai ainakaan mikään yritys jolla on tarkoitus olla olemassa jatkossakin.  ;D ;D ;D
Eli myyntilistalle ei tule Romantika sarjaa sen enempää kuin Stareja, koska niiden avulla tehdään tulosta.  Sen sijaan vanhempi kalusto Seawind, Kapella, Vana Tallinn, Regina Baltica , Silja Festival varmasti myydään jos joku tarjoaa asiallisen hinnan. Uudemmista ainoastaan Superfastit ja Regal Star voisi olla mahdollisesti myynnissä. Se mahdollinen reittien vähentäminen todennäköisesti veisi Paldiski - Kapellskär linjan , ehkä Saksan liikenteen. Silloin jos aletaan uusinta ja kustannustehokkainta kalustoa myymään on sama jos suoraan laittaa lapun luukulle.  ;D
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalevi Lehto

Varsinkin Superfast-liikenteen osalta tässä tilanteessa pikainen lopettaminen epäilemättä olisi järkevin ratkaisu, kun linja todennäköisesti on tällä hetkellä täysin tappiollinen ja erityisesti, jos alukset saataisiin myytyä edes kohtuulliseen hintaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 25.07.2009, 22:03:04
Varsinkin Superfast-liikenteen osalta tässä tilanteessa pikainen lopettaminen epäilemättä olisi järkevin ratkaisu, kun linja todennäköisesti on tällä hetkellä täysin tappiollinen ja erityisesti, jos alukset saataisiin myytyä edes kohtuulliseen hintaan.

Varmasti kesäsesonki tuottaa voittoa, joten enemmän matalasesongin ongelma. Vielä suurempi ongelma on myydä aluksia. Vastaavia aluksia on tällä hetkellä useita myynnissä, mutta ostajia ei ole. Eli helppoa ratkaisua Saksan liikenteelle ei ole olemassa.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Timo Selkälä

Kuten Jani jo tuossa hivenen hahmottaakin niin tilanne on todellakin se että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Kysyntää on modernille kalustolle, ja siksi mainitsinkin tuossa Romantikasta eteenpäin luovutetut alukset, eli juuri ne jota Tallink ei haluaisi myydä. Superfastien suhteen tilanne on se että muuta vastaavaa kalustoa on tarjolla:
Ikarus Palace (hinta noin 76 MEUR-tasoa) joka on suunnilleen samankokoinen mutta paremilla matkustajatiloilla, tosin hankalammalla autokannella, varustettu.
Zeus Palace joka on Minoanille Koreassa rakennettuja, tosin aika epäsopiva moneenkin liikenteeseen (vain peräportti, hyvin vähän matkustajapaikkoja kokoon suhteutettuna)
Lisäksi on tarjolla myös kaksi kappaletta uudisrakennuksia (oliko nyt 2011 luovutettavia - Jani muistaa) Coraggion sisaraluksia, sarjaa joista yksi on löytänyt tiensä Itämerelle Lisco Maximana.
Lisäksi tyypilliset japanilaislautat, jotka usein sopivat monelle Välimerenfirmalle edullisemman hinnan takia.

Sen sijaan jos katsomme 1980-lukulaisia ja sitä vanhempia, niin tarjolla on todella paljon tonnistoa, joka on samaa tasoa tai luokkaa kuin Vana Tallinn ja Regina Baltica.
Queen of Scandinavia (ex Finlandia)
Kongshavn (ex Turella)
Rosella kesästä 2010 lähtien.
Julia
Pride of Telemark
Pont L Abbe (ex Dana Anglia)
Sekä lisäksi kaksi Seafrancen vanhempaa lautta, yhden saivat myytyä. Muitakin on paljon. Tällaiselle tonnistolle ei ole kysyntää.

Nyt kun tilanne on se että rahtiliikennekin heikkenee, kahdella rahtikannellakin varustettuja aluksia läytyy jopa ilman töitä, mutta liikenteessä olevia myynnissäkin olevia sitäkin enemmän.

Tarkoittaa siis sitä että kyllä nuo Tallnikn vanhemmat voidaan myytyä saada, mutta ei hyvään hintaan. Iso ongelma on se jota muistaakseni aikaisemminkin olen maininnut, eli se että tuollaisen tonniston ostajat ovat juuri sellaisia firmoja jotka eivät rahoitusta nyt saa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.