Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalle Keinonen

Tämä toki voidaan jo tulkita menevän hieman ohi aiheen, mutta saa siirtää, jos tarve  ;)
Eli vaikuttaisi tuo hiljaisuus olevan enemmänkin koko turunlinjan, kuin vain Tallinkin murhe.
Olin perjantailähdöllä työn puolesta Amorellalla ja kyllä sielläkin tilaa oli hurjasti! Ruotsin päästä perjantai illan luulisi olevan vilkkain lähtö, muttei sieltäkään juuri ketään tullut. Vaikuttaisiko asiaan sitten sekin, että Amorella on kyllä jo hyvin kulunut ja nuhjuinen laiva. Turha mistään mukavasta merimatkasta oli puhua. (siis laivan puolesta)
Toivottavasti tämä Kalevin visioima Tallinkin vetäytyminen turusta ei toteudu. Sehän tarkoittaisi sitä että Viikkari voisi kilpailun puutteessa laiminlyödä entistä pahemmin laivojensa kunnossapitoa. Ja tällä Amorellallakin ajettasiin vielä toiset 20 vuotta. (painajaismainen ajatus)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Keinonen - 06.04.2008, 11:25:04
Tämä toki voidaan jo tulkita menevän hieman ohi aiheen, mutta saa siirtää, jos tarve  ;)
Eli vaikuttaisi tuo hiljaisuus olevan enemmänkin koko turunlinjan, kuin vain Tallinkin murhe.
Olin perjantailähdöllä työn puolesta Amorellalla ja kyllä sielläkin tilaa oli hurjasti! Ruotsin päästä perjantai illan luulisi olevan vilkkain lähtö, muttei sieltäkään juuri ketään tullut. Vaikuttaisiko asiaan sitten sekin, että Amorella on kyllä jo hyvin kulunut ja nuhjuinen laiva. Turha mistään mukavasta merimatkasta oli puhua. (siis laivan puolesta)
Toivottavasti tämä Kalevin visioima Tallinkin vetäytyminen turusta ei toteudu. Sehän tarkoittaisi sitä että Viikkari voisi kilpailun puutteessa laiminlyödä entistä pahemmin laivojensa kunnossapitoa. Ja tällä Amorellallakin ajettasiin vielä toiset 20 vuotta. (painajaismainen ajatus)
Sen verran aiheesta, että ennen Europan liisausta pohdittiin Neptun Maritimessa (Silja Line) kyllä koko Turun-linjan lopetusta.
Kumma toisaalta 1990-luvulla Turun-linjaa pidettiin Hgin-linjaa tuottavampana. Nykyisin Hki-Sto on kai se ns. "kultamuna".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

jussirt

Joo, näyttää tosiaankin Tallink lopettavan Turun linjan.. Kaksi uutta lauttaa siirretään vuosina 2008 ja 2009 ja lauttojen valmistusvuodet ovat 2006 ja 2008. Aika erikoista, että spekuloidaan jo reitin lopettamisesta. :o (vrt. Amorella v.1988 ja Isabella 1989)

En väitä, että Turun linjalla menee nyt hyvin. Sen takia kaksi uutta laivaa sinne siirretäänkin piristysruiskeeksi.

Voisiko kysyä, mitä Viking tekee Turun linjallensa? Mehtonenhan sanoi, että Tallink teki tilauksensa viime hetkellä, sillä metallin ja raudan hinnat ovat nyt paljon kalliimpia. Uudet laivatilaukset tulisivat kalliiksi, joten Viking päätyy korjaamaan lauttojaan ehommaksi(ko)?

Miia

Minäkin olin alkuvuodesta lahjakortti risteilyllä Serellä.Kun Tallink Silja Kerran tuo kaksi upeaa laivaa Turun reitille niin mitä järkeä muka linjan lopettamisessa olisi?
Hyvä konsepti:Kaksi samanlaista laivaa kaksi erilaista kokemusta. Sitäpaitsi kun nämä kaksi uutta laivaa tulee niin voishan Viking Linekin rakentaa uutta Turun linjalle,Amossa ja Isassa ei mitään varsinaista vikaa mut alkavat olla jo vanhoja.-Miia-

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 06.04.2008, 12:45:27
Joo, näyttää tosiaankin Tallink lopettavan Turun linjan.. Kaksi uutta lauttaa siirretään vuosina 2008 ja 2009 ja lauttojen valmistusvuodet ovat 2006 ja 2008. Aika erikoista, että spekuloidaan jo reitin lopettamisesta. :o (vrt. Amorella v.1988 ja Isabella 1989)
En väitä, että Turun linjalla menee nyt hyvin. Sen takia kaksi uutta laivaa sinne siirretäänkin piristysruiskeeksi.

Nimenomaan näin. Kaksi uutta laivaa piristävät kummasti reitin ja nimenomaan Siljan imagoa. Koska Ruotsi-Suomi- liikenne on käsittääkseni hieman laskussa, kaksi uutta alusta piristävät reitin imagoa kummasti.




Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 06.04.2008, 12:45:27
(vrt. Amorella v.1988 ja Isabella 1989)

Ajatusleikkinä: Kuvitellaanpa vuosi 2009:

Silja Linen liikenteessä on HKI-STO- linjalla kaksi, 1990 ja 1991 rakennettua alusta, jonka kävelykadut ovat ainutlaatuiset tällä markkina-alueella. Vastassaan niillä on vuonna 1985 ja 1992 rakennetut alukset, jotka on uusittu ja tunnelmaltaan melko pidetyt.

Turun linjalla Silja Linen liikenteessä on upouusi Cruise 5 ja kolme vuotta sitten rakennettu Silja Galaxy. Viking kilpailee näitä vastaan kahdella, vuosina 1988 ja 1989 rakennetuilla aluksilla, jotka on niinikään uusittu.

Tämän ajatusleikin olettamuksena on, että vaikka Viking tilaisi NYT uuden aluksen, se ei ehtisi linjalle ennen vuotta 2009. (esimerkiksi Cruise 5, tilattu 2007, valmistuu 2009)




Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.04.2008, 09:50:05
Saapa nähdä, kuinka pitkään Tallinkilla on kanttia ajattaa laivojaan lähes tyhjinä. Enpä vain usko, että enää kovinkaan kauan...

Minä näkisin tilanteen niin, että Tallinkin kantti ajeluttaa "tyhjiä" laivoja on jo loppu. Tallinkhan on asettamassa kaksi uutta laivaa linjalle, jolla se pyrkii pelastamaan tilanteen!




Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.04.2008, 23:21:02
Olen tästä edelleen kanssasi eri mieltä, hyvin paljon! Saksan liikenne näyttää huolestuttavalta sen takia, että hiljaisina aikoina rahdista saatavat tulot ovat tärkeitä ja luvut ovat tippuneet kolmanneksen vuoden takaisesta. Suomen ja Ruotsin välillä matkustajia oli yli 200 000 matalasesongin kuukautena ja siitä on vielä niin pitkä matka lopettamispäätökseen, että voit kyllä unelmoida ihan rauhassa vielä. Lisäksi sitä kuuluisaa rahtia liikenee vielä Vikingin ja Finnlinesinkin jälkeen niin paljon, että eiköhän ne TallinkSiljan botskit jossain muodossa vielä jatkossakiin kotoisia vesiämme Ruotsiin kynnä. Ja todellisuudessahan voit laskea esim. Sea Wind Linen matkustajaliikenteen loppumisen vaikutukset kapasiteettiin siten, että otat ne 12 edestakaista viikko vuoroa viime vuodelta samalta ajalta ja kerrot ne 600 X 4 = n. 28 500 matkustajan pudotus kuukausittaisessa kapasiteetissä. Eli vaikka ne vuorot eivät olisikaan Sea Windillä ja Sky Windillä olleet loppuunmyytyjä matkustajille, ne ovat kuitenkin merkittävä osuus kokonaiskapasiteetistä. Edelleen 200 000 jaettuna kaikille Suomen ja Ruotsin välisille lähdöille kuukausitasolla antaa tulokseksi noin vähän alle tuhat matkustajaa lähtöä kohden, mikä ei todellakaan ole edes huono täyttöaste matalasesongin kuukaudelle.

Minä taas olen kanssasi aivan samaa mieltä! Esität melko varmat todisteet siitä, että matkustajamäärien pudotusta voi ainakin osittain selittää Sky Windillä.



Repe

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 06.04.2008, 12:45:27

Voisiko kysyä, mitä Viking tekee Turun linjallensa? Mehtonenhan sanoi, että Tallink teki tilauksensa viime hetkellä, sillä metallin ja raudan hinnat ovat nyt paljon kalliimpia. Uudet laivatilaukset tulisivat kalliiksi, joten Viking päätyy korjaamaan lauttojaan ehommaksi(ko)?

Toistaiseksi ehostavat ja odottavat luultavasti tämän suhdannehuipun menemistä ohi. Vikingillä(/SF-Line) on kumminkin aika pahoja muistoja siitä, miten yhtiökumppanille kävi viimeisimmän huipun jälkeen, kun Pohjois-Itämerellä oli kaksi velkaista varustamoa(Slite ja Silja). Vikingin johto totesi silloin kun XPRSiä alettiin rakentaa, ettei yhtiö halua pankkien armoille. Vikingin strategia on varman päälle pelaamista ja siksi saammekin nauttia kaksikymmentä vuotiaista lautoista  :P .


Mitä herra Lehdon puheisiin Festivalin tyhjistä vuoroista tulee, niin pitänee jälleen muistuttaa niitä olleen iät ja ajat. Eikä ne Europan vuorotkaan ole keksellä matalasesongin viikkoja olleet täynnä varmaan koskaan. Mutta silti, ei nämä luvut ole imartelevia Tallinkin kannalta eikä Siljaa taideta saada näillä luvuilla kannattavaksi. Paljon riippuu siitä kuinka hyvin matkustajat kuluttavat laivalla, mutta kyllä se polttoaineen hinnan nousu syö vähintään yhtä paljon Siljan kannattavuutta kuin Vikinginkin.

Mikko-Oskari Koski

Eipä tuossa kyllä ainakaan siltä vaikuta, että jokin linja olisi lakkauutamisen tarpeessa. Ruotsin linjojen (sekä Suomesta että Virosta) muutokset selittyvät ainakin osittain vuorovähennyksillä. Näitähän on viime vuoteen verrattuna SkyWindin ja Kapellan verran. Saksan reitillä tilanne on huolestuttavampi nimenomaan rahtivertailussa, mutta tuskin sielläkään vielä mikään varsinainen katastrofi.
Paljon mielenkiintoisempi kysymys on se, kuinka paljon Suomen ja Viron väliset hyödykekuljetusmäärät voivat vielä kasvaa. Tässähän on nyt vertailussa Vana Tallinnin kaksi versus Starin kolme edestakaista keikkaa vuorokaudessa. Jatkuuko kasvu samaan malliin vai pitääkö TallinkShuttlejen lähtömääriä jossain vaiheessa ruveta vähentämään? Vai onko vajaan vuorokauden risteilytuote Helsingistä jo tiensä päässä ja Baltic Princesskin ensihuuman jälkeen suuntaamassa jollekin muulle reitille?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Jotenkin tunnutaan täällä uskovan, että kaikki Tallinksiljalla järjestyy, kunhan saadaan vain uusia laivoja liikenteeseen. Enpä jaksa uskoa niistä olevan matkustajamääriin kuin korkeintaan hetkellistä piristystä, jos sitäkään. Eikä se Galaxykään enää Turkuun tullessaan mikään uudenkarhean oloinen paatti ole. Helsinki-Tallinna-reitti kun matkustaja-ainekseltaan taitaa olla aika kuluttavaa.(ainakin siltä hieman vaikutti, kun pari viikkoa sitten tuli siellä itse käytyä) Ja ennenkaikkea, ei Tallinkin uusissakaan laivoissa ole tietääkseni mitään sinänsä uutta ja erikoista, joka uusia matkustajia reitille voisi houkutella, ei ainakaan Galaxyllä mielestäni ole, jollei kaikkialla leijuvaa tupakankäryä sellaisena voisi pitää.
Mitä sitten tulee Vikingiin, niin jotensakin paremmin ovat osanneet asiansa ehkä järjestää, kun kohtalaisen paljon matkustajia tuntuu laivoilla olevan, keskellä viikkoakin ajoittain kulkevat ihan täysinä ja viikonloppuisin nykyään kai enimmäkseen, ainakin itselläni on toisinaan ollut vaikeuksia ns.mahtua kyytiin.
Kuten aikaisemminkin olen täällä asiasta todennut, niin mielestäni Siljan hankkiminen kiviriipaksi näyttää olevan Tallinkilta varsin huonosti harkittu liiketoimi. Tallinnan liikenteessähän Tallinkilla näyttäisi menevän nyt jopa kohtalaisen mukavasti ainakin matkustajamäärien kehittymisen valossa, mutta Silja ja ilmeisesti myös Superfast-liikenne näyttää takkuavan varsin pahasti, eivätkä varmastikaan tule tällaisenaan kovin pitkään jatkumaan, tai ainakin niin luulisi
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen

Ajatusleikkinä: Kuvitellaanpa vuosi 2009:

Silja Linen liikenteessä on HKI-STO- linjalla kaksi, 1990 ja 1991 rakennettua alusta, jonka kävelykadut ovat ainutlaatuiset tällä markkina-alueella. Vastassaan niillä on vuonna 1985 ja 1992 rakennetut alukset, jotka on uusittu ja tunnelmaltaan melko pidetyt.

Turun linjalla Silja Linen liikenteessä on upouusi Cruise 5 ja kolme vuotta sitten rakennettu Silja Galaxy. Viking kilpailee näitä vastaan kahdella, vuosina 1988 ja 1989 rakennetuilla aluksilla, jotka on niinikään uusittu.

Tämän ajatusleikin olettamuksena on, että vaikka Viking tilaisi NYT uuden aluksen, se ei ehtisi linjalle ennen vuotta 2009. (esimerkiksi Cruise 5, tilattu 2007, valmistuu 2009)


Sori, olen pilkun viilaaja.  ;)

Eikö Turussa ole vuonna 2009 Silja Galaxy ja Baltic Princess? Cruise 5 jää ilmeisesti Tallinnaan.

jonas

#159
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.04.2008, 09:50:05
No, ainakin näistä maaliskuun luvuista näkyy rahtimääräkin pudonneen yli 20% viime vuodesta. Enkä tuota matkustajapuolen vähenemistäkään laittaisi kokonaan Seawind-liikenteen piikkiin. Helsinki-Tukholma-reitillä varmaan matkustajia riittää vielä noille kävelykatulaivoille, mutta turunlaivoilla matkustajamäärien pudotus kyllä näkyy ja tuntuu, oletko Joonas esimerkiksi sattunut koskaan Festivalin aamuvuorolle Turusta Tukholmaan, eipä ole tungosta ei... Eikä Europallakaan ainakaan keskellä viikkoa ole viimeaikoina kovin ahdasta ollut. Saapa nähdä, kuinka pitkään Tallinkilla on kanttia ajattaa laivojaan lähes tyhjinä. Enpä vain usko, että enää kovinkaan kauan...
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.04.2008, 18:02:57
Jotenkin tunnutaan täällä uskovan, että kaikki Tallinksiljalla järjestyy, kunhan saadaan vain uusia laivoja liikenteeseen. Enpä jaksa uskoa niistä olevan matkustajamääriin kuin korkeintaan hetkellistä piristystä, jos sitäkään. Eikä se Galaxykään enää Turkuun tullessaan mikään uudenkarhean oloinen paatti ole. Helsinki-Tallinna-reitti kun matkustaja-ainekseltaan taitaa olla aika kuluttavaa.(ainakin siltä hieman vaikutti, kun pari viikkoa sitten tuli siellä itse käytyä) Ja ennenkaikkea, ei Tallinkin uusissakaan laivoissa ole tietääkseni mitään sinänsä uutta ja erikoista, joka uusia matkustajia reitille voisi houkutella, ei ainakaan Galaxyllä mielestäni ole, jollei kaikkialla leijuvaa tupakankäryä sellaisena voisi pitää.
Mitä sitten tulee Vikingiin, niin jotensakin paremmin ovat osanneet asiansa ehkä järjestää, kun kohtalaisen paljon matkustajia tuntuu laivoilla olevan, keskellä viikkoakin ajoittain kulkevat ihan täysinä ja viikonloppuisin nykyään kai enimmäkseen, ainakin itselläni on toisinaan ollut vaikeuksia ns.mahtua kyytiin.
Kuten aikaisemminkin olen täällä asiasta todennut, niin mielestäni Siljan hankkiminen kiviriipaksi näyttää olevan Tallinkilta varsin huonosti harkittu liiketoimi. Tallinnan liikenteessähän Tallinkilla näyttäisi menevän nyt jopa kohtalaisen mukavasti ainakin matkustajamäärien kehittymisen valossa, mutta Silja ja ilmeisesti myös Superfast-liikenne näyttää takkuavan varsin pahasti, eivätkä varmastikaan tule tällaisenaan kovin pitkään jatkumaan, tai ainakin niin luulisi

Kaikki tämä on kuultu niin monta kertaa ennenkin, mutta vastaan siihen vielä kerran, samalla tavalla:

- Siljaa ei juuri kukaan ole saanut kannattavaksi

- Tallink sentään yrittää investoimalla uutta

- Olen ollut Festarin aamulähdöllä ja myös Europan, MUTTA subjektiivisellä kokemuksellamme (eritoten sinun) siitä kuinka täynnä laiva on, ei ole h*lvetinkään väliä sille, kuinka liikenne kannattaa, koska:

A) Turun aamulähdöllä suurin osa ihmisistä voi olla hytissään nukkumassa, sillä risteilyjä markkinoidaan enemmän Ruotsin päästä, myös Europan paluukyydeillä yleensä vilkastuu vasta iltapäivällä, kun porukka heräilee pöhnästään. Jos joudun joskus aamulaivalla tulemaan Tukholman päästä, nukun yleensä itsekin varhaisen lähdön takia ainakin Ahvenanmaalle asti.

B) Matkustajamäärät eivät ole niin tärkeitä kuin niitä pidät, sillä ne vaihtelevat kausittain, useimmiten lähdöittäin. Silloin esim. 20 000 asiakasta vähemmän kuin viime vuonna ei ole katastrofi, se on noin 100 matkustajaa / lähtö ja se on muuten juuri sen verran kun Sea Wind ja Sky Wind yhteensä saatoivat hyvin kuljettaa viime vuonna, ja jotka siis kumpikaan eivät ole nyt ottamassa matkustajia.

C) Matkustajamääriä tärkeämmät ovat matkustajakohtaiset tuotot, erityisesti myynti laivalla ja erityisesi ostokykyiset risteilyasiakkaat, jotka laittavat rahaa hyttiin tuovat rahaa mukanaan paljon enemmän, jolloin EI TARVITA NIIN PALJOA MATKUSTAJIA, ja sattuneesta syystä nämä asiakkaat suosivat Siljaa, koska tarjonta on Vikingiä parempi ja tämä tilanne ei varmasti huonone kun Galaxy ja ilmeisesti Baltic Princess Turkuun tulevat, sillä niiden hyttivarustukset ovat Europaa paremmat ja Festivalia HUOMATTAVASTI paremmat. Eli kun ihmiset lähtevät risteilemään, koko hyttikapasiteettiä ei tietenkään käytetä, kun kaikki eivät halua ahtautua samoihin hytteihin toisten kanssa, mutta ei edes tarvitse kun tasokkaammasta tuotteesta voi pyytää reilusti enemmän.

D) Matkustajakohtaisia tuottoja tärkeämmät ovat myös liikennöintikustannukset. Tämä selittäisi sen miksi Sky Windistä ja myös Sea Windin matkustajaliikenteestä luovuttiin ja miksi juuri Festival korvataan ensin: Vanhat koneet, enemmän kulutusta tiukalla aikataululla.

E) Matkustajamääriäkin kannattaa tarkastella kokonaisuutena, jos jollain lähdöllä on vähemmän matkustajia, lasti tasaisesti pitää yleensä elossa ja siksi on järkevää julkaista noita vertailuja. Kun taas joillakin lähdöillä on niin paljon enemmän porukkaa kuin toisilla, nuo keskiarvot on ne, joita kannattaa miettiä ja kuten aiemmin totesin, noilla kapasiteeteillä laskettuna keskiarvo n. alle 1000 matkustajaa / lähtö luulisi kattavan ainakin hyvän osan lippumyynnistä saatavilla tuloilla. Eli siis neljällä laivalla + yhdellä lastialuksella Suomi-Ruotsi tänä vuonna voi näyttää paremmalta ensi vuonna kun kaksi laivoista on uusia, tasokasta risteilyille tärkeästä hyttikapasiteettiä on suhteissa tarpeisiin enemmän (Europan ylikapasiteetti tietyistä hyttiluokista, Festivalin alikapasiteetti 2 hengen hyvistä hyteistä) ja kun yhden lasti/matkustaja-aluksen myymisestä ja toisen lopettamista matkustajapalveluista johtuva luonnollinen lasku ei ole enää mukana laskelmissa.

F) Se rahti pitää hengissä, koska kysyntä on suurta ja ei tarvittaisi edes niitä matkustajia, jos rahtia on, sillä se useimmiten peittäisi kustannukset. Etenkin hiljaisina aikoina rahti on merkittävä, mutta nyt tuo tiputus selittyy yksinomaan Sky Windin poistumisella suhteessa viimeiseen vuoteen, niinkuin elokuusta asti, ainakin lähes. Ja miksi, sekin on sinulle tässä topicissa aiemmin selitetty: Vähemmän kapasiteettia = Vähemmän kuljetettuja ykisköitä = Tappiota tuotoissa, mutta pienemmät liikennöintikulut + voitot reippaasti ylihintaisesta aluksen myynnistä suhteessa alkuperäiseen ostohintaan 2002.

Repe

#160
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.04.2008, 18:02:57
Jotenkin tunnutaan täällä uskovan, että kaikki Tallinksiljalla järjestyy, kunhan saadaan vain uusia laivoja liikenteeseen. Enpä jaksa uskoa niistä olevan matkustajamääriin kuin korkeintaan hetkellistä piristystä, jos sitäkään. Eikä se Galaxykään enää Turkuun tullessaan mikään uudenkarhean oloinen paatti ole. Helsinki-Tallinna-reitti kun matkustaja-ainekseltaan taitaa olla aika kuluttavaa.(ainakin siltä hieman vaikutti, kun pari viikkoa sitten tuli siellä itse käytyä) Ja ennenkaikkea, ei Tallinkin uusissakaan laivoissa ole tietääkseni mitään sinänsä uutta ja erikoista, joka uusia matkustajia reitille voisi houkutella, ei ainakaan Galaxyllä mielestäni ole, jollei kaikkialla leijuvaa tupakankäryä sellaisena voisi pitää.

Tämä on kyllä varmasti jättimäistä tuulimyllyä vastaan taistelemista, mutta mutta. Vaikka matkustajamäärät eivät merkittävästi nousisikaan, niin Galaxy on varmasti taloudellinen suhteessa Festivaliin. Etenkin tuntuu todennäköiseltä, että Siljan tilanne muuttuu paremmaksi kun mammutti-europa saadaan pois, Cruise 5 tai Baltic Princess ovat varmasti paljon taloudellisempia kuin Europa.
Tallink siis pyrkii saamaan Turkuun sopusuhtaisemmat laivat, joissa matkustajakapasiteetti ja rahtikapasiteetti kohtaavat. Et voi kiistää sitä, että Vikingin laivoissa on vähemmän uutta kuin Galaxyssa ja silti Vikingin tuote tuntuu myyvän. Vikingin laivat ovat kompaktin kokoisia ja nyt Tallink pyrkii saamaan reitille sopivat laivat, ei sen ihmeellisempää.


Joonakselle sen verran, että jos en ihan väärin muista, niin TallinkSiljan omavaraisuusaste oli syksyllä 8% luokkaa. 12 % tasoa.

Lähde:  http://www.talouselama.fi/te500.do?type=te500&id=tallinksilja

jonas

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 06.04.2008, 23:42:23

Joonakselle sen verran, että jos en ihan väärin muista, niin TallinkSiljan omavaraisuusaste oli syksyllä 8% luokkaa.

Kyllä, mutta jollainhan sitä on investoitava ja verotus, ilmeisen uskottava ja aggressiivinen strategia bisnekseen ja lisäksi melkoisen luotettavat rahoittajat investointeihin, kertovat nyt tässä tapauksessa varmasti enemmän. Ja eikös tuo Superfastien mahdollinen myynti / vuokraus sellaisella hinnalla, josta vielä kaksi vuotta sitten kun ne ostettiin, ei osattu unelmoidakaan, olisi juuri sellainen joka tähän tilanteeseen sopisi, jos Saksan liikenne taipuu kilpailun alla. Haluan vain sanoa, että vaikka riskit on isot, niin kovasti näyttää omistajilla toimintaan uskoa olevan ja siinä varmasti pohjalla on se, että läksyt on luettu aika perhanan hyvin.

Kalevi Lehto

En nyt jaksa ruveta yksityiskohtaisesti kommentoimaan pitkää kirjoitustasi, mutta muutama huomio:
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 06.04.2008, 22:48:08
- Siljaa ei juuri kukaan ole saanut kannattavaksi
Tämä on varmastikin aivan totta, eikä mielestäni ole minkäänlaista perustetta kuvitella, että Tallink onnistuisi siinä sen paremmin, vai mikä sellainen seikka sitten olisi?
Ja tuosta spekuloinnistani Tallinkin turunliikenteen loppumisesta, sen näyttää vain aika, mutta näiden viimeaikaisten tapahtumien ja lukujen valossa on pikkuhiljaa alkanut mielestäni näyttää sellaiselta, etten ainakaan olisi kovin yllättynyt, jos niin kävisi. Ainakin siinä tapauksessa, mikäli kalliit investoinnit uuteen laivakalustoon osoittautuisivat turhiksi. Itse olen edelleenkin sitä mieltä, että Silja-liikenteen vaikeudet eivät johdu liian vanhasta laivastosta semminkin, kun Viking pystyy samaan aikaan mainiosti kilpailemaan ja voittamaan markkinaosuuttakin  vanhemmalla ja vaatimattomammallakin liikennöintikalustolla. Jotain muuta Siljan vaikeuksissa mielestäni on takana, eivätkä siinä tapauksessa todennäköisesti uudet laivatkaan tule Tallinkia tässä auttamaan, mutta mitään juupas-eipäs väittelyä tästä asiasta en nyt enää jaksaisi käydä, joten voisimme ehkä odottaa siihen saakka, että Tallink on saanut uudet aluksensa liikenteeseen ja tosissaan nähdään, miten tämä asia sitten tulee kehittymään.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

#163
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.04.2008, 22:06:02
Tämä on varmastikin aivan totta, eikä mielestäni ole minkäänlaista perustetta kuvitella, että Tallink onnistuisi siinä sen paremmin, vai mikä sellainen seikka sitten olisi?


Hm, outoa että sanon tämän näin, mutta olisiko se tarpeeksi tasokas ja yhtäläinen tuote uusien laivojen myötä myös Turun linjalle, joka on tarpeeksi lähellä kilpailijan tuotetta? Ei sen tarvitse olla sen kummempaa. Festival on vanha, se oli linjaparinsa kanssa tasamittainen 80-luvun puolesta välistä 90-luvun alkuun, mutta heti kun Kalypso tuli, niin kilpailija on vähintään muutamia heikkoja vuosia lukuunottamatta (94-97 kun jouduttiin ajamaan Rosellalla talvet Serenadea ja Europaa vastaan) ollut vähintään, sanoisinko niskassa kiinni. Serenade ei sopinut reitille kovinkaan hyvin, Scandinavia Isabellan ja Amorellan kanssa melkein täysin sama asia ja Europa taas, noh, onhan se ollut varmasti hyvinkin suosittu, mutta ei ehkä niitä kannattavimpia. Sea Wind Line on varmasti tuonut tuloja, mutta se jatkuva 4-5 laivalla ajelu 2006 kesään asti ei välttämättä ole ollut riittävän taloudellista Turun linjan tuloihin suhteessa. Ja olen edelleen sitä mieltä, että se 2006- kevään Seren ja Sympan remppa jäi pahasti kesken.

Eli se ratkaiseva seikka, joka määrää tulevan tahdin, on ehkä kuitenkin sitten se paljonpuhuttu rohkeus tehdä ne uudistukset, jotka tasaavat tilannetta.

Kalevi Lehto

#164
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.04.2008, 23:21:02
Sea Wind Linen matkustajaliikenteen loppumisen vaikutukset kapasiteettiin siten, että otat ne 12 edestakaista viikko vuoroa viime vuodelta samalta ajalta ja kerrot ne 600 X 4 = n. 28 500 matkustajan pudotus kuukausittaisessa kapasiteetissä. Eli vaikka ne vuorot eivät olisikaan Sea Windillä ja Sky Windillä olleet loppuunmyytyjä matkustajille, ne ovat kuitenkin merkittävä osuus kokonaiskapasiteetistä. Edelleen 200 000 jaettuna kaikille Suomen ja Ruotsin välisille lähdöille kuukausitasolla antaa tulokseksi noin vähän alle tuhat matkustajaa lähtöä kohden, mikä ei todellakaan ole edes huono täyttöaste matalasesongin kuukaudelle.

B) Matkustajamäärät eivät ole niin tärkeitä kuin niitä pidät, sillä ne vaihtelevat kausittain, useimmiten lähdöittäin. Silloin esim. 20 000 asiakasta vähemmän kuin viime vuonna ei ole katastrofi, se on noin 100 matkustajaa / lähtö ja se on muuten juuri sen verran kun Sea Wind ja Sky Wind yhteensä saatoivat hyvin kuljettaa viime vuonna, ja jotka siis kumpikaan eivät ole nyt ottamassa matkustajia.

Täytyypä sanoa, etten oikein ymmärrä tätä logiikkaa, jota myös Tallink on kovasti tuputtanut laskeneiden matkustaja ja rahtimääriensä selitykseksi.
Ok, Seawindin matkustajaliikenne on loppunut ja rahtiliikennekin Skywindin osalta, mutta olisivathan ne matkustajat halutessaan ja varmaan rahtikin mahtuneet Silja-alusten kyytiin, eli mielestäni laskua ei pelkästään tällä Seawindilla kyllä voi selittää. Todennäköisempää lienee siirtyminen kilpailijan laivalle(rahti, ehkäpä Finnlinesille Nli-Kap-linjalle, matkustajat puolestaan kai enimmäkseen punaiselle)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964