Kirjoittaja Aihe: Jäänmurtajat ja talvimerenkulku (oli: Jäänmurron tulevaisuus)  (Luettu 526495 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Väylältä on tullut ulos tiedote irtokeulan jääkokeista:

Irtokeula ja 60 senttiä paksu jääkerros ottivat toisistaan mittaa jääkokeissa Saimaalla

"Jo nyt pystymme sanomaan, että alustavat tulokset näyttävät hyviltä. Jäätä murtava irtokeula toimii niin teoriassa kuin käytännössäkin", Rainio kertoo.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2126
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Aker Arcticin uusien suunnitelmien myötä Ruotsin uusien murtajien hinta on laskenut 2-3 miljardista kruunusta 1,4-2 miljardiin kruunuun kappaleelta. Suunnitelmissa on nyt V-runkomuotoinen murtaja, jonka tekemän rännin leveys muuttuisi riippuen siitä, millä syväyksellä murtaja kulkee.

Tästä lisää toisella kotimaisella Sjöfartstidningenissa.

EDIT: Firman nimi korjattu.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2021, 09:01:08 kirjoittanut Juhani Mehto »
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Arctechin...

Eikö sen suunnittelufirman nimi olekaan Arctia? ???
« Viimeksi muokattu: 24.04.2021, 16:06:55 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Hesarikin kirjoitti tänään uusista jäänmurtajista:

Suomi ja Ruotsi suunnittelevat uuden sukupolven jäänmurtajien hankkimista – uusien murtajien täytyy olla vanhoja leveämpiä ja vähä­päästöisempiä

Niin, ja edellinen vitsini liittyi siihen, että nuo kolme yritystä (Arctech Helsinki Shipyard, Arctia Shipping ja Aker Arctic) sekoittuvat välillä puhujien suussa Aker Arctiaksi, Arctech Shippingiksi jne...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Kanadan hallitus ilmoitti tänään rakentavansa kaksi uutta polaarimurtajaa, joista ensimmäinen korvaa vuonna 1969 valmistuneen CCGS Louis S. St-Laurentin vuoteen 2030 mennessä ja jälkimmäinen vuonna 1983 valmistuneen CCGS Terry Foxin. Toinen uusista jäänmurtajista rakennetaan Vancouverissa ja toinen Quebecissa.

Vuonna 2010 käynnistettyyn kansalliseen laivanrakennusohjelmaan (National Shipbuilding Strategy; NSS) sisältyi alkujaan yhden suuren polaarimurtajan rakentaminen Seaspanin telakalla Vancouverissa ja aluksen piti valmistua jo 2017, mutta laivaston huoltoalukset kiilasivat sen edelle ja entisen pääministerin mukaan nimetyn CCGS John G. Diefenbakerin (jota minä kutsun leikkisästi nimellä "Diefenbreaker") rakentaminen on lykkääntynyt vuosi toisensa jälkeen. 150-metrisen jäänmurtajan hintakin on arvioiden mukaan lähes tuplaantunut 720 miljoonasta Kanadan dollarista 1.3 miljardiin. Kanadan hallitus poistikin vähin äänin laivan Seaspanin "työlistalta" pari vuotta takaperin ja julkisuudessa on keskusteltu tilauksen siirtämisestä Quebecissa sijaitsevalle Davien telakalle, joka perusti viime vuonna yhteistyössä muutaman muun kanadalaisfirman kanssa Kansallisen Jäänmurtajakeskuksen (National Icebreaker Centre) jäänmurtajatilausten "kotiuttamiseksi". Nyt sekä Seaspan että Davie pääsevät rakentamaan himoamaansa "lippulaivaa". Seaspanille on lisäksi luvattu koko joukko jäänmurtokykyisiä monitoimialuksia ja Davie taas rakentaa aikanaan kuusi pienempää "keskikokoista" jäänmurtajaa korvaamaan käytöstä poistuvia aluksia.

CCGS John G. Diefenbakerin suunnitteluun on osallistunut myös suomalainen Aker Arctic osana STX Canada Marinen (sittemmin Vard Marine) johtamaa tiimiä. Suomalaiset laivanrakennusinsinöörit vastasivat aluksen rungon ja propulsiojärjestelmän suunnittelusta. Lisäksi aluksen pienoismallia testattiin Aker Arcticin jäämallikoealtaassa.

Government of Canada announces Polar Icebreakers to enhance Canada’s Arctic presence and provide critical services to Canadians
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 5190
Jäätalvitopicissakin olevasta Sjöfartsverketin päättyneen jäätalven yhteenvedosta kopioitua liittyen Ruotsin jäänmurtajien korvaamishankkeeseen:

"De fem svenska statsisbrytarna (förutom Oden) är byggda på 1970-talet och har passerat 40-årsstrecket med råge, vilket är en ansenlig ålder för ett fartyg. Därför arbetas det på att byta ut den så kallade Atle-klassen (Atle, Frej och Ymer). Men även Ale och Oden börjar bli gamla och behöver på sikt ersättas.

- Ale, som är byggd för Vänern, är beroende av att ta sig genom slussarna i Trollhätte kanal. Därför är bredden på de nya slussarna som håller på att projekteras avgörande för vilka krav ”nya” Ale ska ha. Oden ligger på tur efter detta, och går alla planer i lås så hoppas vi ha hela den egna flottan utbytt omkring år 2030, avslutar Anders Dahl."


https://sjofartsverket.se/sv/om-oss/nyheter-och-press/nyheter/ale-avslutade-arbetsam-isbrytarsasong/
Copyright © 2020 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Venäjälläkin puuhataan taas uusia jäänmurtajia:

Rosmorport yrittää kolmatta kertaa saada jonkun rakentamaan 18 megawatin Projekti 21900M2-tyyppisen dieselsähköisen jäänmurtajan. Kyseessä on Helsingissä rakennettua Murmanskia vastaava murtaja höystettynä toisella keulapotkurilla, katalysaattoreilla, rikkipesurilla ja eräästä satamamurtajasta nyysityllä peräohjaamolla. Viime keväänä yritettiin ensin 7.3 miljardilla ja syksyllä uudelleen 8 miljardilla ruplalla, mutta tarjouspyyntöön ei saatu yhtään vastausta. Tällä kertaa hintalappu on 10.5 miljardia ruplaa eri päivän kurssilla vajaa 117 miljoonaa euroa. Ehkä vihdoinkin joku kiinnostuisi?

PortNews: Rosmorport announces competition for construction of 18MW diesel-electric ship of Icebreaker7 class



Edellä mainitun lisäksi Rosmorport hakee rakentajaa kahdelle 12-14 megawatin Projekti 23620-tyyppiselle LNG-käyttöiselle jäänmurtajalle, joissa niissäkin on joitain "tuttuja" elementtejä. Maksimihinta on 18.5 miljardia kahdelle laivalle eli päivän kurssilla reilu sata miljoonaa euroa per paatti. Kommersant on tosin sitä mieltä, ettei ketään kiinnosta laivojen rakentaminen tuohon hintaan - todelliseksi hinnaksi arvioidaan 13-14 miljardia ruplaa (144-156 miljoonaa euroa) per laiva, johon sisältyy 52 miljoonan euron edestä ulkomailta ostettavia laitteita ja järjestelmiä. Povasipa joku hinnaksi jopa yli 20 miljardia ruplaa (22 miljoonaa euroa), mutta tuo on kyllä yläkanttiin Polarista jonkin verran pienemmälle ja yksinkertaisemmalle (vain kaksi ruoripotkuria) jäänmurtajalle. Toki osaamaton telakka saa tarvittaessa tuonkin summan palamaan...

Kommersant: Ледоколы ищут место создания



Kolmas tarjouspyyntö koskee 7 megawatin MPSV06M-tyyppistä jäätämurtavaa pelastusalusta, joka on samaa sarjaa Saksassa joku vuosi takaperin rakennettujen Murmanin ja Beringov Proliv'n kanssa. Itse asiassa sarjaan sisältyy myös kolmas alus, Kerchenskiy Proliv, joka on ollut rakenteilla Amurin telakalla vasta kymmenen vuotta eikä loppua näy. Sikäli kun tämä Nordic Engineeringin suunnittelema alus perustuu noihin saksalaissisariin, jotka suunniteltiin käytännössä kokonaan uudelleen, ei luvassa välttämättä ole ihan yhtä vakavaa paino-ongelmaa kuin tuossa amurintiikerissä...

PortNews: «Дирекция госзаказчика» проводит конкурс на строительство МАСС ледового класса мощностью 7 МВт



Laivojen sivuprofiilit prujattu Venäjän valtion hankintailmoitusjärjestelmässä julkaistuista tarjousdokumenteista.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2021, 15:01:07 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
"Rapakon takana" eli Yhdysvalloissa on niin ikään keskusteltu tänään jäänmurtajista:

YLE: Yhdysvallat suunnittelee jäänmurtajien vuokraamista ulkomailta, Suomeltakin kysytty
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Vard Marine eli Wärtsilän aikanaan Kanadaan perustama suunnittelukonttori Wärtsilä Arctic Inc. (myöhemmin tunnettu myös nimellä STX Canada Marine ja vuodesta 2014 osa Norjalaista Vard-konsernia, jonka taas nykyään omistaa italialainen Fincantieri) on yhdistänyt voimansa suomalaisen ILS Oy:n (perustettaessa "Insinööritoimisto Lehtonen & Siirilä") kanssa tarjotakseen jäänmurtajien suunnittelua. Suomalaistoimiston kynästä ovat lähtöisin muun muassa suomalaiset monitoimimurtajat Fennica, Nordica ja Botnica, Tor Viking -sarja, merivoimien Louhi sekä viimeisimpänä Saimaa-irtokeula. ILS osallistui myös jäänmurtaja Polariksen suunnitteluun.

Vard Marinen lehdistötiedote: Canada’s Vard Marine and Finland’s ILS Ship Design & Engineering Announce a Collaborative Teaming Agreement
« Viimeksi muokattu: 23.05.2021, 11:43:28 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1919
Tuo edellä mainittu MPSV06M-tyyppinen pelastusalus rakennetaan Yantarin telakalla Kaliningradissa. Sama telakka osallistui myös Baltikan rakentamiseen - alkujaan vinomurtajan runko piti koota ja laskea vesille Kaliningradissa, mutta lopulta lohkot tuotiinkin Hietalahteen.

Yantar shipyard to build rescue ship of Project MPSV06M for Marine Recue Service
All information and details given in good faith but not guaranteed!