Ammatinne?

Aloittaja ahoy, 18.09.2008, 14:32:02

« edellinen - seuraava »

Roope Haapala

Opiskelen Raumalla Laivakokiksi toista vuotta.
On alkanut epäillyttää laivatyön palkkaus mutta jos ei mereltä parempaa palkkaa saa kuin maissa niin voinpahan aina hyppiä maihin töihin  :thumb:
Onko konemestarilla etc. niin muita vaihtoehtoja kuin laivassa työskentely?
Minkäs minä sille mahdan?

Jonne Reitti

^Nyt täytyy sanoa, että onneksi tosiaankin vielä opiskelet, tänä syksynä sieltä on tullu tarjolle välillä ihan uskomatonta paskaa, niin paskaa et on joutunu vaivautumaan ja kävelemään LiRaan syömään.

Konemestarit ovat aika haluttua tavaraa myön maapuolella voimalaitoksissa yms. missä pitää käsitellä/valvoa isoja koneita.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 22.09.2008, 19:14:29
Vahvat huhut kertovat joidenkin norjalaisten offshorevarustamoiden (ei rigit vaan laivat) siirtyvän hyvinkin pian 1:2 (2/4viikkoa tai vast.) vuorotteluun.

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=4159

No niin Island Wellserver ja Island Frontier

http://www.islandoffshore.com/

ovat siirtyneet 3:6 vuorotteluun (kolme viikkoa työtä / kuusi viikkoa vapaata).
Hyvä näin, tästä se alkaa (siirtyminen offshore laivoissakin 1:2 järjestelmään)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Joppelis

Opiskelija. Valmistun toivottavasti ens kesänä vahtikonemestariksi, motarin ja puolikkaan kirjat löytyy...

Tomi Nordström


Automaatio asentaja on ensimmäinen ammatti

Kun armejasta tulin -96 ei löytynyt töitä
jatkoin koulua 2 v ja lopetin kesken.
Kotkasta tarjottiin Laivameklarin/agentin töitä ja tartuin tilaisuuteen heti vuonna -98
Sen jälkeen olen kouluttautunut Laivameklariksi ja ollut töissä yhtä aikaa -98-2000
Nyt 10,5 vuotta meklarina ollut pääasiassa Loviisan Satamassa suku yrityksessä


Rontti

LainaaNo niin Island Wellserver ja Island Frontier

http://www.islandoffshore.com/

ovat siirtyneet 3:6 vuorotteluun (kolme viikkoa työtä / kuusi viikkoa vapaata).
Hyvä näin, tästä se alkaa (siirtyminen offshore laivoissakin 1:2 järjestelmään)

Jep jep....pitkästä aikaa jotain positiivisia uutisia offshore laivojenkin porukoille. Toivottavasti yleistyy koko norjaan. (pistin nääs paperit sisään.... ;D)

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 14.10.2008, 22:49:06
Jep jep....pitkästä aikaa jotain positiivisia uutisia offshore laivojenkin porukoille. Toivottavasti yleistyy koko norjaan. (pistin nääs paperit sisään.... ;D)

Hiukka OT, mutta turha avata uutta topicia: nämä laivat tekevät well internation works ja tästä oli puhetta jo Botnican mahd. aloittaessa vast. työt. Botnica ei ole koskaan näitä töitä tehnyt (torni rakennettiin ja kokeiltiin Botnicaan), mutta silloin ei luotettu mono-hull aluksiin näissä töissä. IW ja IF tekevät näitä Norjan sektorilla ja niiden katsotaan olevan poralauttojen tapaan "mannerjalustassa kiinni" eli tässä syy 1:2 vuorotteluun (Botnicassakin kävi SAFE:n edustaja houkuttelemassa väkeä SAFE:n ja 1:2 vuorotteluun, mutta nämä hommat silloin 10 vuotta sitten kariutuivat, koska mainitusti silloin ei mono-hull aluksiin luotettu; sivumennen sanoen LWI-activities on syy miksi Botnica rakennettiin DP-3 luokkaan).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Rontti

LainaaHiukka OT, mutta turha avata uutta topicia: nämä laivat tekevät well internation works ja tästä oli puhetta jo Botnican mahd. aloittaessa vast. työt. Botnica ei ole koskaan näitä töitä tehnyt (torni rakennettiin ja kokeiltiin Botnicaan), mutta silloin ei luotettu mono-hull aluksiin näissä töissä. IW ja IF tekevät näitä Norjan sektorilla ja niiden katsotaan olevan poralauttojen tapaan "mannerjalustassa kiinni" eli tässä syy 1:2 vuorotteluun (Botnicassakin kävi SAFE:n edustaja houkuttelemassa väkeä SAFE:n ja 1:2 vuorotteluun, mutta nämä hommat silloin 10 vuotta sitten kariutuivat, koska mainitusti silloin ei mono-hull aluksiin luotettu; sivumennen sanoen LWI-activities on syy miksi Botnica rakennettiin DP-3 luokkaan).

Joo tutkin kyseisiä aluksia arvelinkin, että syy 1:2 vuorotteluun on WI-työt. Mutta siinä on hyvä alku ja toivotaan että ylettyy myös laivoihin asti. Joka tapauksessa Norjassa käy kova kuhina sopimusten ja etujen parantamiseksi ja nyt on työntekijämarkkinat joten kannattaa painaa päälle kun porukasta pulaa.

Gallet

Joku ihme matruusin retku... (Vaikka äitee kertookin ylpeenä kavereilleen että olen merikapteeni, tai ainakin vähintään perämies...)
"Merenkulun" lopetin syyskuussa kun ottivat töihin viikkarille, mutta oikeestaan (nyt kun siihen on tottunu) ihan mukava homma,
siisti sisäduuni ja tekee mitä käsketään niin kaikki on hyvin. -vai onko? Ja sen verran laiskanpulskea paskiainen olen niin en edes viitti
valittaa että palkka olis liian pieni...
Omaa oli hölmöyttä vaan kun ei koulua tullu silloin käytyä kun sinne ekan kerran meni vaan piti mennä kesken lopettamaan... Nyt tekis
mieli mennä takasin lukemaan mestariks, mut suomen opintotukijärjestelmä ei mahdollista näköjään palkkaduunista koulunpenkille siirtymistä...

Et sillee, jos vaikka sitte töihin lähtis kun tää viikon loma on liian pitkä ja stressaava ainakin näin talvella... lumityöt ja kaikkee...

ps. Tätä topiccia kun kattelee niin mie oon näköjään joku poikkeus kun olen sen ainoan kouluvuoden viettäny Kotkassa, kaikki muut näyttää
olevan raumalla/raumalta tai sinne menossa...

grandy75

Joo näyttää paljon olevan Rauman koululaisia...
Itse myöskin siellä merenkulun opiskelut alottanut mutta tällä hetkellä hieman "jäissä" ja jatkoa toivottavasti luvassa Turun koulussa... Perämieheksi tässä joskus olisi tarkoitus tulla mutta aika näyttää. Muuten ollut aina Silja friikki ja myöskin siellä hommia paiskonut  :D

wanvil

Opiskelen vikaa vuotta ammattikorkeakoulussa matkailualaa. Tällä hetkellä teen opinnäytetyötä ja valmistuminen keväällä. Olen myös töissä incoming-matkailualalla (eli ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailu). Kesällä tekemisissä Helsinkiin saapuvien risteilijöiden kanssa.

Sami Forsman

Perämies,ja raumalla opit saatu aikanaan. :beer:

Janne Koskinen

Kuinkas moni muu on käynyt kaikki koulut eri paikkakunnalla, kuten allekirjoittannut?

merimieskoulu Maarianhaminassa (Ålands sjömansskola)
perämiesluokat Raumalla (Rauman merenkulkuopisto)
merikapteeniluokat Turussa (Åbo Navigations institut)

Kursseja Kotkassa (ISPS, AMOS etc.)

Kaikki koulut on hyviä jossakin, kandee vaihtaa paikkakuntaa aina tilaisuuden tullen.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juhani Makela

Perämiesluokat Raumalla, kippariluokkaa pari vuotta Åbossa ja loput Samkissa Raumalla taas.

Yliperämies/Senior DPO dyykkipaatissa ja tariffiliksalla, sitä miehistöpulaa ja hyviä tarjouksia odotellessa???

Jos jollain  tietoa missä tienaa ni viestiä tännepäin :)

Janne Koskinen

#44
Väärin on mennyt ammatinvalinta:

Juttelin Norsk Helikopterin lentäjän kanssa ja hän kertoi seuraavaa:

-nuoren perämiehen lähtöpalkka 1,3-1,4 milj.NOK/vuosi

-loppupalkka kipparina noin 1,8 milj.NOK/vuosi

-vuorottelu 2 viikkoa on duty/ 4 viikkoa off

-viikonloppuna joutuu töihin 1-2 viikonloppuna vuodessa

Voihan vapaa Venäjä itse 190-195 päivää vuodessa pois kotoa ja päällikkönä nippa nappa 0,8 milj.NOK vuodessa.

Unohtakaa nuoriso merityö ja hakeutukaa ilmojen teille.

Merellä ei ole töissä kuin kaltaisiani tolloja.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama