Silja Europa ei päässyt Maarianhaminaan

Aloittaja Juha Paulavuo, 10.07.2009, 17:05:32

« edellinen - seuraava »

Juha Paulavuo

Kova ja hankalasta suunnasta puhaltanut tuuli esti Silja Europan pääsyn Maarianhaminan satamaan tänään iltapäivällä. Alus oli palaamassa Tukholmasta. Se joutui jättämään Ahvenanmaalle matkaavat Långnäsiin, jonne myös Maarianhaminasta laivaan tulossa olleet matkustajat kuljetettiin busseilla.
Tuuli puhalsi päivällä parhaimmillaan parikymmentä metriä sekunnissa. Viking Isabella pystyi kiinnittymään Maarianhaminan satamaan, mutta suuremman Europan kapteeni päätti ohittaa sataman.

Turun Sanomat

Kimmo Toivonen

Näin ihan maalaisjärjellä ja ilman suurempaa laivojen liike-fysiikan tuntemusta voisi luulla että suurempi Europa olisi ollut vakaampi ajaa Maarianhaminan satamaan kuin pienempi Isabella mutta tähänkin varmasti joku syy vai onko kyse vain laivan kapteenien henk.koht ratkaisusta?? Ja onhan toki Europan ja Isabellan Maarianhaminaan tulojen välillä hieman aikaa,ehkä olosuhteet Isabellalle paremmat silloin...

Juha Paulavuo

#2
Juuri tuo Europan suuri koko (lue: iso tuulipinta) aiheuttaa nuo vaikeudet Maarianhaminassa. Kapteenilla taitaa (tässäkin asiassa) asiassa olla viimeinen sana, jos hän katsoo, että ei ole turvallista mennä niin sitten tehdään muita ratkaisuja.

Näitä tapahtuu Maarianhaminassa jokunen vuodessa, että tuulen takia satamaan ei päästä.  Jos nyt oikein muistan, niin Maarianhaminan satama on aika avoin etelänpuolele (saa korjata ...  ;D )

EDIT: Svenska Dagbladet  ja Iltalehti uutisoivat, että Ahvenanmaalle menijät joutiuvatkin  matkaamaan aina Turkuun asti. Ja maarianhaminasta kyytiin halunneet olivat nousseet Isabellaan.

svenska dagbladet
iltalehti


wanvil

Lainaus käyttäjältä: Juha Paulavuo - 10.07.2009, 18:52:22
Juuri tuo Europan suuri koko (lue: iso tuulipinta) aiheuttaa nuo vaikeudet Maarianhaminassa. Kapteenilla taitaa (tässäkin asiassa) asiassa olla viimeinen sana, jos hän katsoo, että ei ole turvallista mennä niin sitten tehdään muita ratkaisuja.

Juuri näin. Oikein iso tuulipinta niin ei tehokkaatkaan koneet pysty pitämään aisoissa. Tästä esimerkkinä eilen GTS Jewel Of The Seas -risteilijällä (jolla pituutta siis mukavat 290 metriä) funtsittiin, että mitenköhän paljon Helsingistä lähtö ehkä viivästyisi. Iltapäivällä kun oli aikamoista myräkkää. Samainen risteilijähän perui pari viikkoa sitten Köpiksessä käynnin sääolosuhteisiin vedoten ja oli tämän sijaan yötä Tukholmassa. Tuo riippuu kyllä tosin myös kapteenista paljon.

Silti ruotsin- ja Tallinnan-laivoilla (isot alukset) on harvinaista säiden takia tulevat viivästykset ja poikkeukset. Jotenkin risteilijöille ymmärrettävämpää, kun ei ole kyseessä niiden jatkuvasti liikennöitävät kotivedet.

Ja tuo Maarianhamina lienee aika vaikea satama pahassa kelissä... Kun taas Helsingissä tuntuu, että vedetään Kustaanmiekasta (autolautat siis) vaikka olisi kuinka kova myräkkä.

Teemu Pohjalainen

Lainaus käyttäjältä: Ville Wanhatalo - 10.07.2009, 20:01:52

Ja tuo Maarianhamina lienee aika vaikea satama pahassa kelissä... Kun taas Helsingissä tuntuu, että vedetään Kustaanmiekasta (autolautat siis) vaikka olisi kuinka kova myräkkä.

Eipä siinä Kustaanmiekassa minun mielestäni laivat pysähdykkään.

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Teemu Pohjalainen - 10.07.2009, 20:18:29
Eipä siinä Kustaanmiekassa minun mielestäni laivat pysähdykkään.

Tarkoitinkin, että ei siinä väylässä liikaa tilaa ole laivan liikkumiseen kovassa myrskyssä ;)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teemu Pohjalainen - 10.07.2009, 20:18:29
Kun taas Helsingissä tuntuu, että vedetään Kustaanmiekasta (autolautat siis) vaikka olisi kuinka kova myräkkä.
Muistan henkilökohtaisesti kerran, kun toinen kävelykatulaivoista ei päässyt Kustaanmiekasta lainkaan läpi vaikeiden tuuliolosuhteiden vuoksi.

Jesse Saarimäki

Itse olen kerran ollut matkalla Maarianhaminasta Turkuun jolloin Europa ei satamaan päässyt. Tuolloin tuuli oli jo tyyntynyt, mutta ilmeisesti perässä laahaavaa aikataulua otettiin kiinni käymällä Långnäsissä. Tuolloin lähtöselvityksestä ohjattiin pihalla odottaneeseen Williamsin bussiin joka vei Långnäsiin :)

Oskari Nurminen

Europalla on kokemusta törmäilystä maarianhaminassa jo vuodelta 1998 ja joskus oli myös pieni kosketus festivaaliin. Uskon etteivät he halua törmätä enään uudeleen. :-\

Junno Pekola

Muutama vuosi sitten teki Symphony toisenlaisen päätöksen ja veti matkustajasillat alas... Kyllä, isoon alukseen vaikuttaa tuuli juuri näin "parkkeerauksessa"
Merellä asiat ovatkin toisin :)
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.

Mikko Karhu

Lainaus käyttäjältä: Junno Pekola - 16.07.2009, 00:31:01
Muutama vuosi sitten teki Symphony toisenlaisen päätöksen ja veti matkustajasillat alas... Kyllä, isoon alukseen vaikuttaa tuuli juuri näin "parkkeerauksessa"
Merellä asiat ovatkin toisin :)

Eikö silloin ollut vikana se, että Symphonyn toinen keulapotkuri ei toiminut eikä tehoja löytynyt työntämään alusta tarpeeksi kauas laiturista? Silloinkin oli kyllä kova tuuli. Niin minä muistelen lukeneeni...  ::)

Junno Pekola

Lainaus käyttäjältä: Mikko Karhu - 16.07.2009, 11:01:40
Eikö silloin ollut vikana se, että Symphonyn toinen keulapotkuri ei toiminut eikä tehoja löytynyt työntämään alusta tarpeeksi kauas laiturista? Silloinkin oli kyllä kova tuuli. Niin minä muistelen lukeneeni...  ::)
Joo näinhän se oli :)
Yllä oleva teksti edustaa vain henkilökohtaista mielipidettäni eikä se ole sidoksissa mihinkään organisaatioon.