Brittany Ferries osti Superfast V:n

Aloittaja Janne Koskinen, 21.12.2009, 13:11:32

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

On näille markkinoita jossakin:

http://www.shipgaz.com/news/top20/top4_news.php

"The Greek shipowner Attica Holdings S.A. has announced that it has sold the ropax-ferry Superfast V to the French company Bretagne Angleterre Irlande S.A. (Brittany Ferries) for EUR 81.50 million. The vessel will be delivered to the new owner in February 2010. The ferry is now trading for Superfast Ferries between Patras and Ancona"

Mielestäni hintakaan ei ollut huono?

Tän tyyppiset alukset just nyt kai vaikeita myydä, kun ei kaistametrejäkään loputtomasti.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Selkälä

Miten sen nyt ottaa. Aluksen rakennushinta muistaakseni 112,5 MUSD, kuten sisarilla VII-X. Aluksilla on enemmän yhteistä kun luulisi, tosin V & VI ei 1A luokkaan vahvistettuja. Tallinkhan maksoi omasta kolmikostaan kolme vuotta sitten EURoina niiden rakennushinnan, eli voittoa kertyi ihan runsaastikin. Nykyisellä Dollarikurssilla niin saivat tuostakin aluksen rakennushinnan.

Tuonlaiset alukset on aina helppoa myydä, sen sijaan alukset missä alle 2000 kaistametriä, liikaa matkustajatilaa ja rakennusvuosi ennen 2000 ovat aika kuolleita. Se että tuollaistenkin alusten hinta on laskenut johtuu tietenkin maailmantaloudellisesta tilanteesta. Käsittääkseni kaksi EPICin Visentiniäkin nyt työttömänä (jos totta, niin se on ennenkuulumatonta, ne viedään käytännössä käsistä) mikä enemmän osoittaa sitä että vieläkään eivät potentiaaliset ostajat ja vuokraajat välttämättä saa tarvitsemaansa rahoitusta.

Tallinkin Superfastkolmikko on sikäli hankalampi tapaus että ne eivät ole tuottaneet voittoa mutta silti niiden markkina-arvo on pudonnut jo noin 30 MEUR kappale. Ne ovat hankalampia koska niillä taas hiukan liian pieni matkustajakapasiteetti. Silti, ne kaksi pitäisi laittaa Turku-Kapellskär linjalle, ajaen talvisin kerran edestakaisin, haudaten Seawindin lopullisesti. Kesäisin sitten vetäisivät ylimääräisen Maarianhamina-Kapellskär kierroksen. Europa tai Galaxy sitten vastaavasti pihalle, ajaen molempien päiden Turunlinjan risteilyt.

Älkää pelätkö, ei tule tapahtumaan. Ylikapasiteetista ei päässä eroon.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.