Tallink osti Sailorin

Aloittaja Kalle Id, 30.06.2020, 23:14:32

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Tallink tiedotti tänään ostaneensa Navirailin omistaman mutta viime vuodet DFDS:n rahtauksessa kulkeneen Sailorin (ex-Finnsailor). Laiva siirtyy Tallinkin omistukseen 9.7., mutta varustamo ei ole vielä kertonut mille reitille se asetetaan (joskin lehdistötiedotteen rivien välistä voisi lukea, että Sailor menee Paldiskin ja Kapellskärin välille Isabellen tilalle – mikä olisi aika ironista, koska samaa linjaa laiva tahkosi viimeisimpänä myös DFDS:lle).

Suomenkielinen tiedote täällä: https://www.tallink.com/press-releases?3&article=131941908#tabs-content-3

Pekka Laakso

#1
Ilmeisesti DFDS olisi asettamassa Sailorin tilalle Patria Seawaysiä, sillä se ainakin näkyy Hangon listoilla aloittaen sopivasti heti Sailorin luovutuspäivän jälkeen. Sailor on siis viime aikoina kulkenut edelleen myös Hangon ja Paldiskin väliä, mutta harvennetuin vuoroin tuon Paldiski-Kapellskär komennuksensa vuoksi.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tero Lindfors

Onkohan tässä kyse ennen kaikkea DFDS:n vastustamisesta? DFDS:n laajeneminen Pohjois-Itämerelle vahvasti rahtipainotteisilla ropaxeilla luultavasti syö jonkin verran Tallinkin risteilylauttojen autokansien tuloja. Selvin esimerkki on toki Paldiski–Kappis, mutta myös Hanko–Paldiski ja jopa Karlshamn–Klaipeda voivat vaikuttaa Tallinkiin.

Tallink siis saa melko kohtuullisella hinnalla itselleen käyttökelpoisen laivan, jonka avulla se voi kasvattaa omaa rahtikapasiteettiaan ja vapauttaa Isabellen muuhun käyttöön. Lisäksi saadaan alus pois kilpailijan käytöstä.

Onkin kiinnostavaa nähdä, kuinka Tallinkin rahtipuoli lähivuosina kehittyy. Leikataanko Tallinna–Tukholma-reittiä yhdellä laivalla ajettavaksi? Siirretäänkö kapasiteettia käytännöllisemmälle ja suoralle Paldiskin-linjalle? Entä Suomenlahti? Ajetaanko Sea Wind loppuun, vai korvataanko se Starilla tai jopa Sailorilla?

Kalle Id

Tallinna–Tukholmaa ei varmaankaan muuteta yhdelle laivalle, koska (aikana ennen koronaa ainakin) se tuotti minulle kerrotun mukaan oikein hyvin.

Mikko-Oskari Koski

Sea Wind ja Regal Star ovat molemmat jo teknisen käyttöikänsä loppupuolella, joten Sailor on varmasti hankittu sitä silmälläpitäen, että jommankumman korvaajaksikin voi tulla tarvetta. Tämä ei kuitenkaan ole kaupan varsinainen ydin, Kapellskärin linjalle halutaan valmius, että sitä voi ajaa joka yö molempiin suuntiin, parhaimmillaan päivisinkin. Kapasiteetissä Sailor+Regal Star häviää kyllä Sirena+Patria Seawaysille, mutta on kuitenkin tasaisempi parivaljakko kuin vain jompi kumpi.
Sirena ja Patria ovat myös sen verran laadukkaita matkustalauttoja, että ei olisi mikään ihme, jos DFDS loisi sukkulabussiyhteyden Tallinnasta Paldiskiin ja Kapellskäristä Tukholmaan, jolloin lauttojen matkustajatuote olisi hinta-laatu-suhteeltaan ylivoimainen Tallinkin risteilytuotteeseen verrattuna ja voisi parhaimmillaan kisata jopa lentoliikenteen kanssa. Keskustojen välinen matka kun ei olisi kuin 8-9 tuntia, jos se lentokoneella on vähän yli 3. Risteilymatkustajia tällaiseen ei tietenkään kuuluisi.

Starin ja kenties myös Atlantic Visionin tulevaisuus Tallinkin Ruotsin linjoilla on myös hyvin mahdollinen. Star taitaisi jopa ehtiä matkan Paldiskista Kapellskäriin ja takaisin niin nopeasti, että aikatauluun voisi merkitä pelkkiä päivävuoroja. Ongelmaksi tosin nousee Paldiskin terminaalittomuus; jos 800 autotonta matkustajaa pitää hoidella laivaan ja sieltä ulos, olisi jonkinlainen terminaali oltava. DFDS:lle mahdollinen terminaalibussi ei Starin kokoisen laivan kohdalla taitaisi enää tulla kyseeseen.
Tällaiset uudistukset varmasti söisivät Tallinnan ja Tukholman välistä risteilylauttalinjaa, mutta varmaan sillekin jokin asiakaspohja riittäisi. Riian ja Tukholman välin paluuseen ennalleen en sitä vastoin oikein usko. Pitää ottaa huomioon, että Ruotsin pämppäysristeilymarkkinoiden elpyminen voi kestää todella kauan, ja balttilaisiin elinkustannusindekseihin suhteutettuna Tallinkin kruiserit ovat todella kalliita menomestoja. Aikatauluja voidaan toki säätää kiertäviksi, jolloin samalle laivalle tulisi samalla reissulla käyntejä useammassakin satamassa varsinkin, jos rahdille betonoiduista tiettyihin kellonaikoihin kaikkina päivinä tapahtuvista lähdöistä ei enää tarvitsisi pitää kiinni.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 01.07.2020, 21:30:53
Sea Wind ja Regal Star ovat molemmat jo teknisen käyttöikänsä loppupuolella, joten Sailor on varmasti hankittu sitä silmälläpitäen, että jommankumman korvaajaksikin voi tulla tarvetta.
Sea Wind kyllä varmaankin on jo uransa ehtoopuolella, mutta Regal Starhan on käyttöönotettu vasta vuonna 2000, joten sitä varmaan tuskin korvattaisiin vuodelta 1987 peräisin olevalla aluksella, ainakaan jäljellä olevan teknisen teknisen käyttöikänsä perusteella.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Harri Anttila

Sailoriin sinänsä puuttumatta, -vuosia jo ihmetelly TallinkSiljan vetovoimaa nimenomaan Tukholamasta päin... -Suomeen Viroon tai Latviaan.. !
Miksikö !?
No tuotteita on tavallaan kaksi   -Serenade tai Galaxy   (+sisarukset)

Tottakai moni ja vielä useampihan reissaa sillä *omalla tutulla laivalla* mutta on meitä muita myös ja paljon  ( =empiirinen tutkimus)  että joka ainoa laivamatka olisi sitä tavallaan liian tuttua ja samaa, juu ei...   -no nämä on maku-asioita !

Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
TallinkSiljan uskalias veto tän kesän uusille reiteille ja alusten uudelleen sijoitteluille kertoo mielestäni muustakin kuin vain ja ainoastaan pakokauhusta. Sama ongelmahan on suurinpiirtein kaikilla... -niin maalla kuin merellä.

Silti
Jos   -siis -   JOS korona jättää vaikutuksensa ikävällä tavalla laivamatkailuun  -TallinkSiljan stereotypia-aluksilla saattanee olla kinkkiset ajat edessä.

Sitä en heille enkä muillekkaan toivo  --- omia ajatelmiani vaan   --kertokaa tekin

Pekka Laakso

Maritimedanmark vahvistaa lyhyesti, että Patria Seaways todellakin korvaa Sailorin Paldiski-Hanko/Kapellskär -reitillä. Lisäksi taannoin takaisin DFDS:n omaan liikenteeseen palautunut Sirena Seaways kulkee Paldiskin ja Kapellskärin välillä.

https://maritimedanmark.dk/Mobil/?Id=43896
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.