Merenkurkun liikenne (oli: NLC Ferryn...)

Aloittaja Mika Liinamaa, 09.10.2012, 01:38:28

« edellinen - seuraava »

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä:  Sven Liljeström - 25.08.2021, 11:12:01
Niin, onko kellään tietoa, josko nykyvarustamon omistus on tarkoitus säilyä Vaasan ja Uumaja kunnilla,
vai yritetäänkö löytää yksityinen yrittäjä kun liikenne on saatu käyntiin?

No, onhan se liikenne kyllä jo saatu käyntiin vuodesta 2013 saakka. Koko NLC-ferryn ja Kvarken Linkin perustamisessa jne on koskaan puhuttu siitä että politiikka, eli kunnat, vetäytyisivät jossain vaiheessa ulos. Tähän asti liikenne on kehittynyt mukavasti ja tuotti ainakin ennen Coronaa voittoa. On hyvin epätodennäköistä että veronmaksajan omistama laiva annettaisiin (siis myytäisiin) yksityiselle yritykselle, ei ainakaan ennen kun se on maksanut itsensä takaisin.
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 17.08.2021, 12:46:24
Naantalin satamalistan mukaan Wasa Expressiä odoteltaisiin telakkakäynnille 1. syyskuuta, ja se olisi lähes koko syyskuun telakalla. Ilmeisesti maalataan samantien uusiin väreihin ja mahdollisesti vaihtaa nimeään?  ???

Täällä Pohjois-Saksassa olemme "vahdilla" jos WASA EXPRESS tulee uudella maalilla ja nimellä Kielin kanavan kautta...  8)
Ich fotografiere, also bin ich!

Arto Papunen

Onko missään uuden laivan kansikarttaa?

Sven Liljeström

Markolle vain kommentti sinne Holtenauhun, että uskotko, että minäkin joskus varta vasten olen ajanut sinne ja seissyt siellä kameran kanssa!

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 25.08.2021, 15:59:36
Wasalinella taisi olla enemmän osaamista ja onneakin, kun löysivät tuon M/S Betancurian.
Se oli Vaasan satamakapteenin virkanimellä siihen aikaan Vaasan satamaa johtanut Teijo Seppelin, joka kävi muistaakseni M/S Betancurian ainakin katsastamassa ennen aluksen ostoa. Varmaan siellä on ollut muutakin osaamista taustalla.

Mikko Salmela

Instagramiin on ilmestynyt jo muutamia kuvia Aurora Botnian sisätiloista

https://www.instagram.com/p/CTAc_t7gdDT/

Marko Stampehl

AURORA BOTNIA on tänä aamuna lähtenyt jatkaamaan merikokeet Vaasan saariston edustalla. Saas nähdä käykö vielä Holmsundin ja Vaasan laituria kokeilemaan...
Ich fotografiere, also bin ich!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 26.08.2021, 15:55:25
AURORA BOTNIA on tänä aamuna lähtenyt jatkaamaan merikokeet Vaasan saariston edustalla. Saas nähdä käykö vielä Holmsundin ja Vaasan laituria kokeilemaan...
Palasi Vaasaan aikaisin aamulla käymättä Holmsundissa ja lähtöennakko on tänään klo 11. Ainakin näin alkuun menemisiä on helppo seurata molemmilla puolin lahta luotsilistoilta.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 27.08.2021, 09:53:26
Palasi Vaasaan aikaisin aamulla käymättä Holmsundissa ja lähtöennakko on tänään klo 11. Ainakin näin alkuun menemisiä on helppo seurata molemmilla puolin lahta luotsilistoilta.

Juu, ja perä edessä kiinni vanhassa laiturissa - eli se uusi ei vielä valmis ole. Sinne se olisi ainakin ymmärtääkseni tulossa keula edessä.
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko Stampehl

Hetki sitten (eli suunnilleen klo 13:15) AURORA BOTNIA lähti taas matkalle Vaasasta.
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko Stampehl

#310
AURORA BOTNIA on nyt ensimmäistä kertaa matkalla Uumajaan, näyttää AISissa saapuvan klo 17:30 UTC eli 19:30 paikallista aikaa

Edit: Saapui kl 18:32 paikallista aikaa.
Ich fotografiere, also bin ich!

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 25.08.2021, 09:43:25
Merenkurkun liikenne oli vuosia hiipumassa ja olisiko se loppunut kokonaan ellei pitsakeisari Rabbe Grönblom olisi jatkanut sitä omalla riskillään. Laivaa morkattiin mutta se oli parempi kuin ei mitään.
Ei Grönblom ihan kokonaan omalla riskillään liikennettä ajanut, Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta (sekä ajoittain muutkin tahot Suomessa) tukivat RG Linea taloudellisesti koko sen olemassaolon ajan. (Ja sitä ennen Siljan viimeistä yritystä liikennöidä linjaa 1999-2000).

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 25.08.2021, 21:30:23
Tähän asti liikenne on kehittynyt mukavasti ja tuotti ainakin ennen Coronaa voittoa.
Tästä kun tein artikkelia joka ei lopulta sitten toteutunut joko Vaasan kaupunginjohtaja tai Uumajan kunnan sijoitusyhtiön johtaja (en nyt muista tähän hätään kumpi) kertoi, että vaikka liikenne itsessään tekee voittoa, niin tulot eivät kata laivan pääomakustannuksia (ainakaan nyt kun liikenteessä on paljon aiempaa tältä osin kalliimpi Aurora Botnia), saatika sitten tehdä kaupallisen operoijan vaatimaa tuottoa sijoitetulle pääomalle.

Ari-Jukka Perkiomaki


Marko Stampehl

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.08.2021, 16:41:26
Tästä kun tein artikkelia joka ei lopulta sitten toteutunut joko Vaasan kaupunginjohtaja tai Uumajan kunnan sijoitusyhtiön johtaja (en nyt muista tähän hätään kumpi) kertoi, että vaikka liikenne itsessään tekee voittoa, niin tulot eivät kata laivan pääomakustannuksia (ainakaan nyt kun liikenteessä on paljon aiempaa tältä osin kalliimpi Aurora Botnia), saatika sitten tehdä kaupallisen operoijan vaatimaa tuottoa sijoitetulle pääomalle.

Juuri tämä on ollut lähtökohta kaupunkien ym. osallistumiseen tähän yritykseen. Ja alusta alkaen olikin idea saada siihen sopivampaa (ja uudempaa/ympärisöystävällisempaa) kalustoa käyttöön, ja WASA EXPRESS on ollut alusta lähtien vain väliaikainen ratkaisu. Tässä ketjussa (tai oliko muualla) kun oli kysytty josko kaupungit myysivät yhtiön kaupalliselle operoijalle, niin tässä syy miksi tämä ei ainakaan lähitulevaisuudessa (tai jopa koskaan) tapahtuisi.
Ich fotografiere, also bin ich!

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Marko Stampehl - 30.08.2021, 12:53:49
Juuri tämä on ollut lähtökohta kaupunkien ym. osallistumiseen tähän yritykseen. Ja alusta alkaen olikin idea saada siihen sopivampaa (ja uudempaa/ympärisöystävällisempaa) kalustoa käyttöön, ja WASA EXPRESS on ollut alusta lähtien vain väliaikainen ratkaisu.

Millä lailla WASA EXPRESS oli sopimaton Merenkurkun liikenteeseen? Olihan se alun perinkin rakennettu melko samanlaiseen liikenteeseen.