Silja Europa siirtyy Helsinki - Tallinna linjalle

Aloittaja Alexsander Bagelius, 07.11.2012, 21:00:50

« edellinen - seuraava »

Rami Kristian Wirrankoski

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 07.11.2012, 22:47:39
Toivottavasti antavat laivalle Suomenlahdella nimen Eurostar, jotta menisi samaan nimisarjaan linjakumppaniensa kanssa... 8)
Eivät anna, mutta uuden nimen antavat kyllä lipun vaihdon yhteydessä.

Jyri Niemelä

Just! No eihän tietysti Tallinkilla voi olla päälinjallaan alusta jonka etuliite on Silja.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Ville Taavitsainen

no ei tietenkään. ethän säkään sietäisi jos Silja Serenadesta tulis Tallink Serenade. Ja kyseessä sentään koko firman omistajan eli Tallinkin päälinja tuo Tallinna- Helsinki. Kyllä sille reitille tallink saa laittaa oman brändinsä ja nimensä jos haluaa, niinkuin saisi laittaa Siljankin laivoille jos haluais.

Olisko se sit "Europa Princess". Vähän vanhaa ja vähän lainattua, ettei ihan ihmiset mene sekaisin. sit kaikki sininen pois yläkansirakennelmista ja jotain pirteetä väriä sekaan  :).
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Jyri Niemelä

Menee nyt hiukan sekaisin, kun tuolla toisen otsikon alla taas spekuloidaan hiukan että Brändille ei tapahtuisi mitään, tai nimelle. Aika näyttää..
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Timo Toivonen

#19
Kun Tallink-brändiä on yli 20 vuotta kovalla työllä rakennettu ja kun muistetaan nämä Superfast-alustenkin taannoiset brändäykset, niin en kyllä näkisi mitään mahdollisuutta, että Silja Line -teksti tulisi aluksen kylkeen jäämään. Siljan Tallinnan liikenne on kuitenkin niin monta vuotta sitten loppunut, että harvalla on varmaan siitäkään enää mitään muistoja.

Europasta voitaisiin tehdä huipputuote Tallinnan linjalle. Mutta koska kilpailjoilla ei ole tarjota oikein vastaavaa tuotetta, keskinkertainenkin edelleen riittänee. Esim. catering-palveluiden puolelta saanemme varmaan jatkossakin todeta, että kyllä Turusta mentäessä oli parempi ruoka / valikoima. Toivottavasti saamme nauttia Food Market -tyyppisestä vaihtoehdosta jatkossakin, hinta/laatusuhde oli loistava ja annokset listalla oli muuta kuin kaksi tuntia lämmitettynä ollutta mössöä.
"Tere tulemast Titanicule!"

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 10.11.2012, 11:46:18
Kun Tallink-brändiä on yli 20 vuotta kovalla työllä rakennettu ja kun muistetaan nämä Superfast-alustenkin taannoiset brändäykset, niin en kyllä näkisi mitään mahdollisuutta, että Silja Line -teksti tulisi aluksen kylkeen jäämään. Siljan Tallinnan liikenne on kuitenkin niin monta vuotta sitten loppunut, että harvalla on varmaan siitäkään enää mitään muistoja.

Europasta voitaisiin tehdä huipputuote Tallinnan linjalle. Mutta koska kilpailjoilla ei ole tarjota oikein vastaavaa tuotetta, keskinkertainenkin edelleen riittänee. Esim. catering-palveluiden puolelta saanemme varmaan jatkossakin todeta, että kyllä Turusta mentäessä oli parempi ruoka / valikoima. Toivottavasti saamme nauttia Food Market -tyyppisestä vaihtoehdosta jatkossakin, hinta/laatusuhde oli loistava ja annokset listalla oli muuta kuin kaksi tuntia lämmitettynä ollutta mössöä.
No joo paikkansa pitää. Aikahan sen näyttää kuinka käy. Itsellä ainakin Turun risteilyt vaihtuu Tallinnan risteilyiksi vuoden vaihteesta. Europalla en kyllä koskaan ole saanut huonoa ruokaa, enkä palveluakaan. Ehkä nyt sivuutaan aihetta paljon, mutta eräällä reissulla baarissa kysyttiin paperit, ja tottahan ne näytin, ja sain punssini. Seuraavalla reissulla oli jälleen sama myyjä tiskillä, joka totesi paukkua antaessaan että "siinä on sitte alkoholia" =D Mut joo, toivottavasti palvelu ja ruoka ei kauheasti heikkene reitin vaihtuessa.
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Joonas Kortelainen

Ilmeisesti nimenvaihdos on mahdollinen, mutta siksi saattaa aluksi liikennöidä Siljan tekstit kyljessä ja hylje piipussa kun ei ole aikaa sutia niitä yli sen päivän aikana, jonka Tallinnassa seisoo. Lukipa kyljessä mitä tahansa, niin se on varmaa, että Silja Europasta tulee Baltic Queenin ohella Tallinkin laivaston parhaimpia aluksia. Princessin porukka osaa ja lisäksi siellä on tarpeeksi jengiä pitämässä paikoista huolta, toisin kuin Turun linjallla. Galaxy on esimerkiksi surullisessa kuosissa neljä vuotta Tallinnan linjalta lähdön jälkeen, kun ensimmäiset kaksi vuotta sitä pidettiin äärimmäisen hyvin. Siksipä en niele näitä Tallink huoltaa aluksiaan laiskasti-kotkotuksia, kun se pitää paikkansa vain Turun alusten kanssa. Liian vähän aikaa, porukkaa ja rahaa - kaikilla Tallinkin brändillä seilaavilla botskeilla on täysin toinen meininki, jopa Starilla ja Superstarilla, ainahan siellä joku hinkkaa kaiteita, imuroi tai pyyhkii peilejä. Sitten toinen juttu on se, miltä Princess tulee näyttämään vuosien Turun reitin jäljiltä, vaikkakin siinä on Galaxyn tavoin paljon Europaa helpommin vaihdettavissa olevat materiaalit sisällä.

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 10.11.2012, 12:27:21
Ilmeisesti nimenvaihdos on mahdollinen, mutta siksi saattaa aluksi liikennöidä Siljan tekstit kyljessä ja hylje piipussa kun ei ole aikaa sutia niitä yli sen päivän aikana, jonka Tallinnassa seisoo. Lukipa kyljessä mitä tahansa, niin se on varmaa, että Silja Europasta tulee Baltic Queenin ohella Tallinkin laivaston parhaimpia aluksia. Princessin porukka osaa ja lisäksi siellä on tarpeeksi jengiä pitämässä paikoista huolta, toisin kuin Turun linjallla. Galaxy on esimerkiksi surullisessa kuosissa neljä vuotta Tallinnan linjalta lähdön jälkeen, kun ensimmäiset kaksi vuotta sitä pidettiin äärimmäisen hyvin. Siksipä en niele näitä Tallink huoltaa aluksiaan laiskasti-kotkotuksia, kun se pitää paikkansa vain Turun alusten kanssa. Liian vähän aikaa, porukkaa ja rahaa - kaikilla Tallinkin brändillä seilaavilla botskeilla on täysin toinen meininki, jopa Starilla ja Superstarilla, ainahan siellä joku hinkkaa kaiteita, imuroi tai pyyhkii peilejä. Sitten toinen juttu on se, miltä Princess tulee näyttämään vuosien Turun reitin jäljiltä, vaikkakin siinä on Galaxyn tavoin paljon Europaa helpommin vaihdettavissa olevat materiaalit sisällä.
Joo en voi sanoa Tallinkin huolloista muilta osin, kuin Turun linjan. Mutta hyvähän se on että pääsee linjalle jossa siitä pidetään huoli niin sisältä kuin ulkoa. No mä sitä mietin että kuinka ehtivät kaiken tehdä päivässä. Millainen operaatio lipun vaihto on kaikenkaikkiaan????? Muutakuin laskea Suomenlippu ja nostaa Vironlippu salkoon??
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Timo Toivonen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 10.11.2012, 12:27:21
Princessin porukka osaa ja lisäksi siellä on tarpeeksi jengiä pitämässä paikoista huolta, toisin kuin Turun linjallla. Galaxy on esimerkiksi surullisessa kuosissa neljä vuotta Tallinnan linjalta lähdön jälkeen, kun ensimmäiset kaksi vuotta sitä pidettiin äärimmäisen hyvin. Siksipä en niele näitä Tallink huoltaa aluksiaan laiskasti-kotkotuksia, kun se pitää paikkansa vain Turun alusten kanssa. Liian vähän aikaa, porukkaa ja rahaa - kaikilla Tallinkin brändillä seilaavilla botskeilla on täysin toinen meininki, jopa Starilla ja Superstarilla, ainahan siellä joku hinkkaa kaiteita, imuroi tai pyyhkii peilejä.

Parasta mitä Europalle aluksena voi tapahtua on siirto Tallinnan linjalle, tässä olen samaa mieltä. Loppuu se pikkuhiljaa näivettyminen ja jeesusteippikorjailu. Valitettavasti Tallinkilla on mielestäni osin nähtävissä "poissa silmistä, poissa mielestä"-ajattelu, kun laiva ajaa muualle kuin Tallinnan pääkonttorin viereen (etenkin Tku-Sto, Rix-Sto). Näille linjoille ei uhrata tarpeeksi panoksia ja ajatuksia (tai tosiaan ne torpataan Tallinnassa, kuten erään suomalaisen toimarin kohdalla mielestäni kävi).
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 10.11.2012, 12:45:30
Parasta mitä Europalle aluksena voi tapahtua on siirto Tallinnan linjalle, tässä olen samaa mieltä. Loppuu se pikkuhiljaa näivettyminen ja jeesusteippikorjailu. Valitettavasti Tallinkilla on mielestäni osin nähtävissä "poissa silmistä, poissa mielestä"-ajattelu, kun laiva ajaa muualle kuin Tallinnan pääkonttorin viereen (etenkin Tku-Sto, Rix-Sto). Näille linjoille ei uhrata tarpeeksi panoksia ja ajatuksia (tai tosiaan ne torpataan Tallinnassa, kuten erään suomalaisen toimarin kohdalla mielestäni kävi).

Juuri näin. On varmasti osittain myös kustannuskysymys. Eli jos katsot mitä tahansa Tallinkin tulosraporttia, niin Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen liikevaihto on huima, mutta sitten siitä jää käteen järjettömän vähän kustannusten jälkeen, suhteessa molempiin Tallinnan reitteihin. Ja Riika nyt tuottaa tappiota, mutta Festival ja Romantika ovat paljon Turun laivoja paremmin siivottuja. Ja tämä on se ydin, miksi Europa olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin - rahat palavat työvoimaan, jota ei kuitenkaan ole tarpeeksi siivoamaan suurten matkustajamäärien bilesotkuja, kalliisiin huoltoihin, joista se jumittunut peräsin on vain vuorenhuippu, sillä huhut kertovat että Europan kaksi pääkonetta pitäisi vaihtaa kokonaan jos sillä olisi tarkoitus Turusta ajella, ja ennenkaikkea vanhojen nälkäisten moottoreiden polttoaineeseen. Lisäksi aikataulu on niin kiireinen, ettei huoltoja aina ehditä tekemään, tämä näkyy selkeästi myös Galaxylla.

Toinen asia, mihin viittaat voi olla myös itse asiassa juurikin ne erillään olevat brändit, ihan jo erimaalaisten miehistöjen takia. Eli virolaisia laivoja on helpompi valvoa, kun pomotkin ovat itse virolaisia. Tallink ei paljon armoa asiakkailta saa ja siksi kontrolli ainakin tietyissä asioissa on Viron lipun alla paljon Siljaa kovempaa.

Jyri Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 10.11.2012, 13:06:27
Juuri näin. On varmasti osittain myös kustannuskysymys. Eli jos katsot mitä tahansa Tallinkin tulosraporttia, niin Suomen ja Ruotsin välisen liikenteen liikevaihto on huima, mutta sitten siitä jää käteen järjettömän vähän kustannusten jälkeen, suhteessa molempiin Tallinnan reitteihin. Ja Riika nyt tuottaa tappiota, mutta Festival ja Romantika ovat paljon Turun laivoja paremmin siivottuja. Ja tämä on se ydin, miksi Europa olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin - rahat palavat työvoimaan, jota ei kuitenkaan ole tarpeeksi siivoamaan suurten matkustajamäärien bilesotkuja, kalliisiin huoltoihin, joista se jumittunut peräsin on vain vuorenhuippu, sillä huhut kertovat että Europan kaksi pääkonetta pitäisi vaihtaa kokonaan jos sillä olisi tarkoitus Turusta ajella, ja ennenkaikkea vanhojen nälkäisten moottoreiden polttoaineeseen. Lisäksi aikataulu on niin kiireinen, ettei huoltoja aina ehditä tekemään, tämä näkyy selkeästi myös Galaxylla.

Toinen asia, mihin viittaat voi olla myös itse asiassa juurikin ne erillään olevat brändit, ihan jo erimaalaisten miehistöjen takia. Eli virolaisia laivoja on helpompi valvoa, kun pomotkin ovat itse virolaisia. Tallink ei paljon armoa asiakkailta saa ja siksi kontrolli ainakin tietyissä asioissa on Viron lipun alla paljon Siljaa kovempaa.
No nyt kun alkaa olemaan paljon faktaa pöydässä, niin ehkä Europan siirtyminen Tallinnan linjalle on aluksen pelastus, ja hyvä asia. Edelleenkään Galaxy-sarjan alukset ei ole suosikkejani, mutta ei niille tarvitse mennäkään. Jäähän Europa kuitenkin laivastoon!!  :)
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Timo Toivonen

Saammehan tässä samalla Europalle ehkä mukavia erikoisristeilyjä, onhan ainakin BP käynyt vuokrattuna Pietarissa, Maarianhaminassa, Visbyssä, Riiassa ja eikös se Porissakin nähty. ;) Onhan näihin useimpiin ollut jotain kautta mahdollisuus saada myös lippujakin. 2 vrk:n jouluristeily Tallinnaan voisi olla myös mukava kokea Europalla, Baltic Princessillä ei ole tullut nykyisellä hintatasolla juuri edes harkittua.
"Tere tulemast Titanicule!"

Pasi Saarinen

#27
Lainaus käyttäjältä: Jyri Niemelä - 10.11.2012, 11:59:30
No joo paikkansa pitää. Aikahan sen näyttää kuinka käy. Itsellä ainakin Turun risteilyt vaihtuu Tallinnan risteilyiksi vuoden vaihteesta. Europalla en kyllä koskaan ole saanut huonoa ruokaa, enkä palveluakaan. Ehkä nyt sivuutaan aihetta paljon, mutta eräällä reissulla baarissa kysyttiin paperit, ja tottahan ne näytin, ja sain punssini. Seuraavalla reissulla oli jälleen sama myyjä tiskillä, joka totesi paukkua antaessaan että "siinä on sitte alkoholia" =D Mut joo, toivottavasti palvelu ja ruoka ei kauheasti heikkene reitin vaihtuessa.

Kummankohan ansio se hyvä ruoka ja palvelu sitten on, laivan vai henkilökunnan ? Jos henkilökunnat vaihtuvat päittäin, siirtyykö hyvä ruoka ja palvelu Tallinnan linjalle laivan mukana vai jäisikö se kuitenkin Turkuun BP:hen Europan vanhan miehistön ansiosta ?

Jyri Niemelä

NO eiköhän tuo henkilökunnan ansiota ole!!! Sanoinkin että toivottavasti ei palvelu paljoa huonone laivalla, kun henkilökunta vaihtuu. Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa tuolla, mutta kyllä ne Turun risteilyt on nyt nähty vuodenvaihteen jälkeen. Silja Europa tai mikä siitä sitten tuleekaan kutsuu myös jatkossa!
Menneet Laivamatkat:
15.3.2013 Viking Grace
9.5.2014 Silja Europa
28.12.2014 Gabriella
Tulevat:

Pasi Laakso

Lainaus käyttäjältä: Jyri Niemelä - 10.11.2012, 12:34:08
Joo en voi sanoa Tallinkin huolloista muilta osin, kuin Turun linjan. Mutta hyvähän se on että pääsee linjalle jossa siitä pidetään huoli niin sisältä kuin ulkoa. No mä sitä mietin että kuinka ehtivät kaiken tehdä päivässä. Millainen operaatio lipun vaihto on kaikenkaikkiaan????? Muutakuin laskea Suomenlippu ja nostaa Vironlippu salkoon??

Aikaa operaatioihin on ehkä enemmän kuin yksi päivä, sillä Europan lähtö Turusta lauantaina 19.1. on viimeinen johon online-varausjärjestelmä antaisi varata matkan. Tuskin nuo seuraavat lähdöt täynnä kumminkaan ovat.