Viking ADCC myyty?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.03.2013, 20:26:02

« edellinen - seuraava »

Petri Isomäki

OT: Ei haittaisi vaikka Viking Gracekin (ja XPRS) nimettäis uudelleen. Tämä uusi linja nimeämisten suhteen saa allekirjoittaneella aikaan allergiareaktioita ja vaikuttaa varmasti myös omaan matkustusinnokkuuteen...

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 14.06.2014, 14:40:35
Mahdollisesti. Wikistä nuo kopioin ja koska Tuomas näyttää artikkelia ylläpitäneen, katsoin riittävän luotettavaksi ;). OK, minun virheeni kääntää 'lane meters' rahtimetreiksi, kaistametrit olisi kai ollut ainakin muodollisesti oikein?

Minä sen sinne olen näemmä laittanut (piti oikein tarkistaa), mutta en kuollaksenikaan muista, että mistä tieto on peräisin (ei ollut FoF). No, enää se ei ole siellä.

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 14.06.2014, 14:40:35 No mistä sanoista se ADHD sitten tulee? Lähinnä sitä on näkynyt tällä foorumilla, ei juuri muualla.

Viking ADCC, Viking ADHD, Viking AC/DC... Rakkaalla lapsella on monta nimeä... :)

Eli siis, kyseessä on vain väännös alkuperäisestä lyhenteestä ja se tarkoittaa nimenomaan sitä, mitä tässä keskustelussa on aiemmin tullut ilmi (Attention Deficit Hyperactivity Disorder).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jani Nousiainen

Myynti-ilmoituksen mukaan rahdille olisi tullut 527 lm
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Mika Honkonen

Lainaus käyttäjältä: Petri Isomäki - 14.06.2014, 14:49:53
OT: Ei haittaisi vaikka Viking Gracekin (ja XPRS) nimettäis uudelleen. Tämä uusi linja nimeämisten suhteen saa allekirjoittaneella aikaan allergiareaktioita ja vaikuttaa varmasti myös omaan matkustusinnokkuuteen...

Merenkulussa on tänäkin päivänä taikauskoisia juttuja.
Yksi uskomus on että jos aluksen nimeä vaihdetaan tuo se epäonnea.
Se,että kuinka nykyaikana varustamot uskoo tähän on sitten eriasia. Pienempien alusten parissa työskentelevät tuntuvat siihen uskovan
"When the weatherman issues a hurricane warning, there's a pretty good chance you're going to get your ass kicked"  Capt. Phil Harris

Arne Wallen

Johtuu ainakin GRACEN osalta että G kirjain muuttu K kirjaimeksi suomen kielessä, ei osata lausua oikein ja sitten kun muuttamaan lähdetään niin helposti on oma taitamattomuus muutettavissa sanaleikiksi.

Tauno Hermola

#20
Aika paljon löytyy tuloksia, kun hakee telakan 'Factorias Vulcano' nimellä. Pari juttua paikallisesta lehdestä syyskuulta 2013, joissa kai kuvassa näkyy ADCC Vigon telakalla:

http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/03/naval-gallego-dique-seco-frente/871096.html
http://www.farodevigo.es/economia/2013/09/22/vulcano-negocia-ere-temporal-espera/882198.html

Marraskuussa 2013 on raportoitu:

"In addition, we are also working on a ferry boat that had its hull were stopped in Sevilla Shipyard," adds Jose. "We sent some of our team to the yard where the vessel was based, and finished the hull by installing all the steelwork in the fore and aft parts, before launching and towing it to our facilities in Vigo. We're now looking to sell the vessel into the market, and are in contact with several different owners to discuss the opportunities for it such as using it as a cruise vessel."

http://www.shippingandmarine.co.uk/article-page.php?contentid=18757&issueid=525

Ja vielä lyhyt uutinen maaliskuulta 2014, jos sattuisi olemaan joku espanjan taitoinen:

http://www.farodevigo.es/economia/2014/03/01/vulcano-puja-buque-firma-india/976536.html

Uutisessa ehkä puhutaan käynnissä olevista neuvotteluista aluksen myymiseksi Kanadaan tai Indonesiaan, mutta Google-käännöksen perusteella en anna tästä päätäni pantiksi ::)





Joonas Kortelainen

Ihan oikein ymmärretty. Eli ADCC:tä kaupataan sekä Kanadaan että Indonesiaan.

Tauno Hermola

Eckerö linjen'ille tuo suomalaisvarustamoista varmaan parhaiten sopisi; vanha 1979 rakennettu 'Kofot' alkaa jo olla melko iäkäs, vaikka muuten olisikin sopiva 8)

Kalle Id

Hmm... muualla internetissä oli juttua, että RAB Eckerö suurentaa Berghamnin satamaa, jotta sinne saataisiin tulevaisuudessa mahtumaan myös Eckerö suurempi alus. Tämä saattaa olla vain sattumaa, mutta olisihan se aika upeaa ironiaa jos ADCC päätyisinkin lopulta kilpailijalle.

Eri asia tietysti on, onko Eckeröllä nykyisellään varaa uuteen alukseen...

Mikko-Oskari Koski

Eckerön satamalaajennus liittyy minun tietääkseni (lähde: Mats Sjöström, varustamon pienosakas ja Märketin yhteysveneen kippari) suunnitelmaan siirtää myös Birkan Ahvenanmaan käynnit sinne. Tämä hanke on ollut suunnitteilla jo vuosikausia, ja isoin este sen toteutumiselle on kaiketi ollut MHQ:n kanssa voimassa oleva pitkäaikainen satamasopimus, jonka purkamisesta saattaisi seurata sanktioita.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 23.06.2014, 01:11:13
Eckerön satamalaajennus liittyy minun tietääkseni (lähde: Mats Sjöström, varustamon pienosakas ja Märketin yhteysveneen kippari) suunnitelmaan siirtää myös Birkan Ahvenanmaan käynnit sinne. Tämä hanke on ollut suunnitteilla jo vuosikausia, ja isoin este sen toteutumiselle on kaiketi ollut MHQ:n kanssa voimassa oleva pitkäaikainen satamasopimus, jonka purkamisesta saattaisi seurata sanktioita.

Vähän virallisempiakin lähteitä löytyy, 'Nya Åland':in vain pari päivää vanha uutinen: http://www.nyan.ax/nyheter/?news_id=83604

Siinä Eckerön konsernijohtaja Björn Blomqvist kuitenkin painottaa Eckerö Linjen'in tarpeita:

"Men koncernchef Björn Blomqvist dementerar när han får frågan om det handlar om att flytta Birka Stockholms ändhamn från Mariehamn till Eckerö.
– Någon gång ska vi byta ut Eckerö och bara det gör att vi funderar på vattendjupet.
Då tar man också hänsyn till Birkas mått, säger Björn Blomqvist.
– Vi vidtar i vilket fall som helst inga åtgärder som gör det svårare att angöra med Birka i Berghamn.
"

Jos ADCC:llä spekuloidaan, niin sen syväys olisi vain 18 cm suurempi kuin nykyisellä M/S Eckerö'llä (mikä sekin on nykyisessä satamassa ehkä ongelma, jos Eckerö'llä jo tekee tiukkaa) ja pituus runsaat 10 m suurempi; ADCC:n leveys on itse asiassa pienempi kuin 'sponsoroidun' M/S Eckerö'n.

Tauno Hermola

#26
Parin viikon takaisen uutisen mukaan norjalaiset ja algerialaiset varustamot ovat olleet kiinnostuneita ADCC:stä ::). Google-käännös espanjankielisestä uutisesta:

LainaaAs for the "parade" of shipowners is happening in recent weeks to hire Seville ferry, which seems to have shown more interest are respective companies in Norway and Algeria.

http://www.lavozdegalicia.es/noticia/vigo/2014/06/29/vulcano-estudia-posibles-negocios-complemento-naval/0003_201406V29C19911.htm

(Uutisessa myös kuva laivasta Vigon telakalla)

Kalle Id

Algerie Ferries on jo pidempään yrittänyt löytää korvaajaa 1995 valmistuneelle Tariq Ibn Ziyadille (joka on varustamon mukaan liian vanha). Tosin ADHD on jonkun verran TIZ:iä pienempi, joten pidentämättä siitä tuskin on korvaajaksi. Ja tokihan potentiaalinen algerialainen ostaja voi olla joku muukin varustamo...

Tauno Hermola

Yhä odottaa ADCC uutta omistajaa; noin kuukauden vanha artikkeli Juan Carlos Díaz Lorenzon blogissa 'Del acontecer marítimo':

https://delacontecerportuario.wordpress.com/2015/04/03/vulcano-no-encuentra-cliente-para-el-ultimo-barco-construido-en-el-astillero-de-sevilla/

Sivusto on espanjankielinen, mutta englanninkielisestä Google-käännöksestä saa jutusta kohtuullisesti tolkkua.


Tauno Hermola

Nyt uutisoidaan huhuja, että joku pohjoismainen varustamo olisi kiinnostunut aluksesta "napa-alueiden turistiliikenteeseen", minkä ymmärtäisin tarkoittavan risteilyjä.

http://www.farodevigo.es/economia/2015/05/20/firma-nordica-interesada-ferri-vulcano/1243355.html

Tuollainen käyttö tietysti vaatisia huomattavia muutoksia laivaan, johon ei alunperin ole lainkaan suunniteltu matkustajahyttejä.

Onko vilkkaallakaan mielikuvituksella pääteltävissä, mikä varustamo voisi olla kyseessä? ;)