Viking ADCC myyty?

Aloittaja Timo Selkälä, 12.03.2013, 20:26:02

« edellinen - seuraava »

Jani Pousi

Voisikohan mitenkään olla sama yhtiö joka osti Alandsfärjänin? G Adventures.

https://www.gadventures.com/destinations/polar/

Pasi Saarinen

Tai sitten norjalainen Polar Cruise Enterprises.  ;D Tälläinenhän hankehan oli joskus esillä, kun halusivat rakentaa laivan Raumalla: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=17104.0


Kalle Id

Huhu tietää kertoa, että Hurtigruten on etsimässä uutta alusta nimenomaan polaari-alueiden risteilyille... G Adventures sen sijaan ei välttämättä tarvitse toista laivaa, ymmärtääkseni firmalla on vaikeaa löytää tekemistä Explorerillekin koko vuodeksi.

Timo Selkälä

Hurtigruten - huhu on luultavasti se oikea, ei vain sen takia että se on ollut liikkeellä Hurtigrutenin omistuskuvioiden muutoksesta lähtien, mutta myös siksi että he toimivat jo nyt. Midnatsol tulee lähtemään Etelämantereelle.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tauno Hermola

Avaatko hiukan lisää! MS Fram on kai Hurtigrutenin napa-alueiden risteilylaiva, jos nyt myös Midnatsol lähtee sinne, millaista uutta laivaa haetaan, ei kai sentään kolmatta naparisteijää? Vai tulisiko uusi risteilyalus vapauttamaan Midnatsolin takaisin Norjan liikenteeseen?

Kalle Id

Sen mukaan mitä minä kuulin, niin Midnatsol ja ADCC (tai mikä se Hurtigrutenin lopullinen uusi laiva onkaan, sama huhu liikkuu myös Portugalissa makuutettuna olevasta Atlantidasta) lomittaisivat toisiaan niin, että Midnatsol on kesät Norjan rannikon liikenteessä ja talvet Etelämantereella, ADCC puolestaan kesät Huippuvuorilla/Grönlannissa ja talvet Norjassa.

Hurtigrutenin uudet omistajat ovat kertoneet panostavansa nimenomaan arktisten alueiden liikenteeseen, joten ajatus kolmesta naparisteilijästä ei liene mahdoton. Mutta ihan heti siihen tuskin mennään.

Johan Snellman

On aikamoinen urakka tehdä tästä toimiva laiva. Laivassa on pääkoneet mutta potkurit olivat ainakin muutama vuosi sitten Hollannissa  Tietojodottamassa maksua. Samaten muitakin varusteita on lojunut ympäri Eurooppaa. Osa on varmaan jo myyty eteenpäin.  Pääkoneet ovat seisseet vuosikaudet ilman mitään huoltoa tai pyöritystä.

Mahdollinen ostaja ottaa isot riskit, koska mitään laite- tai suoritustakuita (nopeus, kuollutpaino, melu, vakavuus jne) ei ole saatavilla. Niin hullua telakkaa ei kyllä löydy joka tekisi tämän duunin kiinteään hintaan tai aikatauluun.

Niin, ja sitäpaitsi laiva pitäisi suunnitella uudestaan risteilykäyttöön. Sekin on aika avoin piikki. Sääntömielessä projekti on myös haasteellinen. Kyseessä on Major Conversion, jolloin voidaan vaatia mm Safe Return to Port säännön täyttämistä.

Mutta jos todella halvalla (5-10 M€) saa, niin kai tällä voisi jotain bisnestä tehdä. Tilattaessa hinta oli luokkaa 60 M€ miinus tukiaiset. Suomessa hinta olisi ollut 20-40 M€ korkeampi. Ei ihme että Sevilla kaatui ensimmäiseen uudisrakennukseensa.

Tauno Hermola

Onko tuolla Atlantidalla mitään jääluokkaa? En oikein saanut täyttä tolkkua laivan historiasta, mutta ei oikein siltä vaikuttanut, että se olisi jäisiin olosuhteisiin suunniteltu. Aikaisemman keskustelun mukaan näyttäisi vielä olevan jonkunlainen susikappale ja siksi jääneen telakalle ::).

Kalle Id

En usko Atlantidalla olevan jääluokkaan, se on muistaakseni Azoreiden saarten liikenteeseen suunniteltu.

Johan Snellman

Muistaakseni laivaa ei koskaan kunnolla luovutettu koska oli liian painava. Valokuvien perusteella laivaan on jo uutena asennettu sponsoonit jotta se täyttäisi edes jonkinlaiset viranomaismääräykset. Eli "susi jo syntyessään".

Jääluokallisia lauttoja on lähinnä Suomen/Pohjoisitämeren vesillä pyörineet alukset. Sitten tietysti entiset Delfiinit, Clipper ja Caravelle, sekä Hanseatic.Suurten laivojen luokassa ULYSSES on rakennettu korkeaan jääluokkaan.

Tauno Hermola

ADCC (tai ehkä parempi sanoa ADCC:n runko) on toki 1A jääluokkaan tehty :D

Timo Selkälä

Atlantida oli saamieni tietojen mukaan suunnittelijansa ensimmäinen lautta. Projektin edetessä jouduttiin vahvistamaan autokannen palkistoa, sekätämän jälkeen ainakin korjaamaan syntynyttä vakavuusongelmaa kiinteällä painolastilla. Sen seurauksena siitä tuli painava, ja kasvaneen syväyksen takia nälkäinen ja hidas.

Koska en vieläkään ole nähnyt aluksen GAta kunnollisena, niin on vaikea sanoa olisiko aluksesta risteilijäksi. Sen sijaan siitä voisi ehkä muokata Hurtigrutenille varalaiva, millä saisi Midnatsolin risteilemään. Ehkäpä projektin takana olisikin tällainen näkökulma.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalle Id

Käsittääkseni Hurtigruten ei tosin välttämättä tarvitse erillistä varalaivaa, sillä firmalla on sopimus entisen Nordstjerneninsä nykyisen omistajan kanssa siitä, että laivaa voidaan käyttää tarvittaessa Hurtigrutenin varalaivana. Toki vuonna 1956 valmistunut laiva voi olla pitkän tähtäimen ratkaisuna ongelmallinen.

Jos nyt kuitenkin käy niin, että Atlantida tai ADCC Hurtigrutenille päätyvät niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkä nimen uusi laiva saa? Hurtigrutenin historiassa on liuta "vapaita" nimiä, mutta toisaalta osa perinnenimistä on selvästi hylätty (BDS:n taivaankappaleiden mukaan annetut nimet, NFDS:n Jarl-päätteiset nimet, sekä SDS:n Sanct Svithun) ja varustamon uusimpien laivojen joukossa sekä Trollfjord että Fram ovat uusia nimiä.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.05.2015, 19:53:03
Jos nyt kuitenkin käy niin, että Atlantida tai ADCC Hurtigrutenille päätyvät niin tulee olemaan mielenkiintoista nähdä minkä nimen uusi laiva saa? Hurtigrutenin historiassa on liuta "vapaita" nimiä, mutta toisaalta osa perinnenimistä on selvästi hylätty (BDS:n taivaankappaleiden mukaan annetut nimet, NFDS:n Jarl-päätteiset nimet, sekä SDS:n Sanct Svithun) ja varustamon uusimpien laivojen joukossa sekä Trollfjord että Fram ovat uusia nimiä.

Gjøa? :D

Timo Selkälä

Eräiden lähteiden mukaan Hurtigruten on ostanut ms Atlantidan. Alus muutetaan Hurtigrutenin linjalaivaksi, vapauttaen isompaa tonnistoa risteilyyn.

Huhusta lisää tuolla, mutta mitään vahvistettua tietoa tai edes tarkempaa huhua ei ole aiheeseen liittyen.
http://www.nordlys.no/Hurtigrutens_mest_moderne_skip_tas_ut_av_rutefart_langs_norskekysten-5-34-161107.html
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.